CH 47 Chinook HC1

De roosters hebben hun plaats gevonden, en de eerste paneellijnen zijn gegraveerd

P1040295kl.jpg


Aan de achterzijde zijn ook meerdere luiken die moeten gemaakt worden... aftekenen en graveren maar..

P1040296kl.jpg


Toen ik verder naar de voorkand vd romp begon af te tekenen kwam ik tot de vaststelling dat ook de voorste wielen te ver naar voor staan... dit moet worden aangepast, anders komen de panelen niet op de juiste positie...

De potloodlijn op de foto is de voorste zijde van het paneel dat er moet komen. Het LG moet in dit paneel vallen, en nu staat het ervoor...

P1040299kl.jpg


Dus weer het zaakje aangepast...

P1040300kl.jpg


P1040301kl.jpg


Nu ziet het er beter uit, het LG komt mooi in het paneel..

P1040302kl.jpg


Nog even het overbodige gat dichtmaken...

P1040303kl.jpg


En een overzicht van de stand van zaken na deze tijdrovende extra werken..

P1040304kl.jpg


We zijn er nog niet, er moeten nog meer lijnen komen, maar die zijn wat lastiger.... 't zal voor later zijn...


Groeten,

Didier
 
We gaan weer graveren...

Aan de voorzijde vd brandstoftanks zit nog een "lastig" luik. Door de positie op de ronding, en de rondingen in het luik zelf was dit een topper om te graveren.
Eerst zorgvuldig afplakken..

P1040305kl.jpg


En dan nog zorgvuldiger graveren...

P1040306kl.jpg


Ook aan de voorkant zitten wat opvallende lijnen..

P1040307kl.jpg


Naast de ingegraveerde lijnen zitten er ook enkele "strips" die niet mochten ontbreken. De eerste was makkelijk, die kon ik wegwerken in de scheidingslijn tussen voorkant en romp

P1040308kl.jpg


De tweede was een ander verhaal, deze zit dus vol op de zijkant

P1040309kl.jpg


Hiervoor heb ik dus eerst de vorm gesneden uit plasticard, en vervolgens een gleuf in de zijkant geslepen... hééél voorzichtig...:eek:

P1040311kl.jpg


De andere kant idem, met dit verschil dat de positie ietsje anders moest zijn...opletten alweer...

P1040310kl.jpg


En voila... weer een detail klaar.. :)

P1040313kl.jpg




Groeten,

Didier
 
Tussendoor even een ander detail aangepakt.

Onder de neus en achter op de staart staan identieke antennes. Het zijn nogal opvallende vormen, en ik had bij een 3D tekenaar in frankrijk deze gezien. Ik was benieuwd naar't resultaat en had er besteld...
Jammer genoeg kwamen ze niet echt overeen met wat ik verwacht had, oordeel zelf op volgende foto...

P1040317kl.jpg


Té afgerond, niet spits genoeg...enfin, zelf maken maar weer zeker..

Dus met balsa aan de gang gegaan, en na enkele pogingen was ik best tevreden..

P1040318kl.jpg


Deze worden nog verder met epoxy en spuitplamuur bewerkt tot ze mooi glad zijn, maar da's voor tussendoor.

Dus draaien we de romp een ondersteboven en maken daar enkele paneellijnen over de ganse lengte, en meerdere gaten die de ankerpunten op de heli voorstellen.

P1040319kl.jpg


Deze ankerpunten waren best lastig, gatje maken was zo gebeurt, maar de beugeltjes inlijmen ging iets lastiger om het maar zacht uit te drukken :rolleyes:
P1040320kl.jpg


Binnenkant...

P1040321kl.jpg


Zo, weer tevreden, op naar een volgende uitdaging...

Groeten,

Didier
 
Het is een tijdje stil geweest hier, maar dat wil dus niet zeggen dat we niks hebben gedaan ;)

Een minpunt aan de chinook is het mechaniek dat tamelijk ver in de cockpit komt. Jammerlijk genoeg is dit niet aan te passen, dus probeer ik het maar te verdoezelen.

Op de foto is het probleem duidelijk te zien, met karton al de eerste vormen aan het passen...

P1040322kl.jpg


Dan komt de plasticard weer tevoorschijn, en de eerste onderdelen worden gemaakt...

P1040323kl.jpg


De bodem is gemaakt, de zijkanten zijn aan de beurt...

P1040324kl.jpg


Een overzicht van de onderdelen tot nu toe..

P1040327kl.jpg


Gemonteerd ziet het er al een stuk leuker uit :)

P1040325kl.jpg


Uiteraard zijn we er nog niet, de wanden dienen nog bekleed te worden, maar da's voor later...


Groeten,

Didier
 
Het is een tijdje stil geweest, het warme weer zat er voor iets tussen..

De voorzijde is nu ook bekleed, zodat het mechaniek niet meer zichtbaar is...

P1040328kl.jpg


Al was het soms tamelijk krapjes...

P1040329kl.jpg


Wat het bekleden van de wanden betreft, daar heb ik even zitten op denken.. De full size heeft een typische bekleding, die ik graag wilde nabouwen..

Na wat zoekwerk kwam ik op een simpele oplossing... Als ik de vloerbekleding, die ook ruitvormig is gewoon omdraai, heb ik de gewenste structuur...

Foto maakt het duidelijker..

P1040339kl.jpg


Boven de vloerbekleding, onder de omgedraaide versie

Even een vergelijking met de originele in de full size..

P1040340kl.jpg


En tenslotten een foto van het geheel ingebouw..

P1040341kl.jpg



Tot later!!

Groeten,

Didier
 
Terug...

Daar ik het mechaniek nu niet meer nodig heb als maat voor inbouw in de romp werd deze terug opgebouwd..

P1040331kl.jpg


Voor de plaatsing van de 3SX was niets voorzien door Vario, waarschijnlijk was het de bedoeling deze gewoon op de bodem van het frame vast te zetten. Maar..... dan staat deze niet haaks op de rotorassen, en dat is iets wat duidelijk in de handleiding vd 3SX staat aangeven. Ik heb dus zelf maar een tray gemaakt zodat ie mooi haaks staat tov de beide assen..

P1040332kl.jpg


Om een lang verhaal kort te maken, het werkt prima!

Kort video'ke ter bevestiging..

Tussendoor heb ik op het verkoopsgedeelte van het Mbf een leuke Lynx romp kunnen kopen. Een sky fox mechaniek had ik nog, dus deze op electro omgebouwd, de meegeleverde staart en hoofdrotorbladen gespoten, as ingekort zodat de rotor wat lager boven de romp zit, en we hebben een leuke semi-schaal heli erbij :)

P1040360kl.jpg


P1040361kl.jpg


P1040362kl.jpg


Vliegen doet'ie uiteraard ook prima....;)

Volgende keer weer verder met de chinook!


groeten,

Didier
 
Die Chinook vliegt inderdaad prachtig stabiel! Heel indrukwekkend.

De Lynx is mooi(er) geworden, Didier!

@ J de Jager: je vroeg laatst hoe het Vario 40 graden gearboxje vastgezet moet worden?
Op de middelste foto van de Lynx van Didier zie je boven het gele vlak (in het blauw dus) twee schuin boven elkaar zittende schroefjes. Dat zijn de bevestigingen van de gearbox (ik heb ze er indertijd zelf ingedraaid... :D)
 
@ J de Jager: je vroeg laatst hoe het Vario 40 graden gearboxje vastgezet moet worden?
Op de middelste foto van de Lynx van Didier zie je boven het gele vlak (in het blauw dus) twee schuin boven elkaar zittende schroefjes. Dat zijn de bevestigingen van de gearbox (ik heb ze er indertijd zelf ingedraaid... :D)

Ik zie ze zitten inderdaad. Kon de romp daar ook open om hem te positioneren? Het lijkt dat er aan de onderkant een luikje zit of niet?
 
Luikje is niet origineel (is mijn toevoeging aan deze heli), en dient voor de bereikbaarheid van de kniehevel voor de hekrotor aansturing (ook niet origineel).
De oiginele stuurkabel zat er eerst in en is nog voor de maiden vervangen voor een stangen-en-kniehevel aansturing, omdat mijn Huey met de stuurkabel absoluut beroerd bleek te sturen op de staart. Vandaar het luikje, om de boel om te kunnen bouwen.

Zo uit mijn hoofd durf ik niet zeker te zijn of de gearbox er via dat luikje uit kan. Volgens mij moet je die helemaal door de staart naar voren halen. Pin me daarop niet vast, het is meer dan 12 jaar geleden....

Het is niet mijn heli, maar ik heb destijds mijn Huey tegelijk met, en in dezelfde ruimte gebouwd, en we keken van elkaar af en assisteerden/adviseerden elkaar.
 
Laatst bewerkt:
We hebben nog wat aan de chinook gebouwd, tussen het vliegen en de Lynx door...

De tank kleppen zijn als volgende aan de beurt. In het begin van de bouw had ik de foutieve verzingkingen in de romp dichtgeplamuurd. Nu moet er iets in de plaats komen.
Probleem was dat het er 6 moeten zijn...normaal maak ik dit van plasticard, maar vanwege de hoeveelheid en de tamelijk kleine schaal vd heli heb ik gezocht naar kant en klare exemplaren.. Na wat zoekwerk gelukkig gevonden in 3D print. Deze wat aangepast en van enkele rivetten voorzien, en we kunnen eraan beginnen..

P1040342kl.jpg


De klepjes zitten wat verzonken in de romp, vandaar de messing buisjes...volgende foto maakt alweer meer duidelijk

P1040343kl.jpg


en dan in de romp plaatsen..

P1040344kl.jpg


Nu staan er bij de full size nog andere doppen vlakbij deze, en die waren wat lastiger om te creeren... daar ik niet naar een 3D print wilde grijpen, heb ik liggen zoeken én gevonden...

Spelden voor een prikbord bleken de juiste maat en vorm te hebben... na deze van enkele boringen te hebben voorzien zijn ze net wat ik wilde hebben..

P1040346kl.jpg


En dan de handel weer inbouwen....

P1040347kl.jpg


Een overzichtsfotoke....

Ik ben alweer heel wat uren verder, maar zeer happy met het resultaat.... op naar het volgende detail :)


Groeten,

Didier
 
Vergeef me als ik het zeg.... maar ik vind zo'n oplossing met een prikbord speld toch véél "leuker" dan een 3D-print....

Ik weet niet precies waarom, maar het is op de een of andere manier "creatiever"...

Maar beide types dop zien er wel weer geweldig uit.
 
Wat gaat de tijd toch snel...

Tijd voor een kleine update dus :)

Ik heb mijn aandacht weer gezet op de voorkant van de heli, daar bevinden zich een deel kleine details die het geheel wat tot leven brengen..

Als eerste een lucht inlaat kanaal, wat zeer fijn gaas en stukjes plastic strip doen wonderen..

P1040348kl.jpg


P1040349kl.jpg


Vervolgens een verzonken bakje met diverse aansluitingen...

Gat maken...

P1040350kl.jpg


mooi dichtwerken..

P1040351kl.jpg


en tenslotte de aansluitingen maken..

P1040352kl.jpg


Sommige uitvoeringen van de Chinook hebben een winch boven de zijdeur, mijn toestel gelukkig niet, maar wél de beugels en aansluitpunten uiteraard...

De plasticard doet weer overuren ;)

P1040353kl.jpg


nog ff een andere "uitlaat" erbij gemaakt..

P1040355kl.jpg


En alle beugeltjes krijgen hun plaats..

P1040356kl.jpg


Tot zover....

Als deze stap klaar is zal ik een overzichtsfoto maken, dan komt alles mooi tot zijn recht...


Groeten,

Didier
 
Back
Top