CH 47 Chinook HC1

Dit weekend nog wat uurtjes besteed aan de Chinook..

De zijdeur is van dummy scharnieren voorzien, en de positie waar deze bij de full size in 2 splitst is gesimuleerd door een gravure...De deur wordt in een later stadium ingelijmd en heeft dus geen functie.

P1040357kl.jpg


Zoals beloofd dus een overzichtsfoto..

P1040375kl.jpg


P1040376kl.jpg


De rail boven de deur was een leuke om te lijmen.. :rolleyes:

P1040377kl.jpg



Tot zover deze delen, we gaan rustig verder met detailleren :D


Groeten,

Didier
 
Een goede vraag....

Ik heb er naar gezocht, en kan je helaas geen antwoord geven..beetje lullig eigenlijk, maar ik heb er nergens info over gevonden..moest ik erachter komen zal ik het posten!

Grtz

Didier
 
Weer even off topic, zoals eerder beloofd dacht ik, een kort clipje van de eerder aangekochte vario lynx....



er wordt nog aan de chinook gebouwd hoor, er komt nog een update...


groeten,

Didier
 
Mooi filmpje.... heb de link even aan de bouwer doorgestuurd!
 
Als je ooit de Lynx gaat "up graden" naar het schaal niveau van de CH47 dan kom ik je een kist bier brengen :-).
Ik heb hem hier te koop zien staan, heel mooi, maar de kleur..... die kan beter.
 
Neen!

Dat gaat niet gebeuren, :eek: Het doel van deze aankoop was een leuk uitziend semi schaalmodel te hebben om wekelijks mee te vliegen...

Wat de kleur betreft, dat klopt helemaal, ze is niet correct... een mens kan niet alles hebben he;)


Groeten,

Didier
 
Een goede vraag....

Ik heb er naar gezocht, en kan je helaas geen antwoord geven..beetje lullig eigenlijk, maar ik heb er nergens info over gevonden..moest ik erachter komen zal ik het posten!

Grtz

Didier

Ik ben er achter, dankzij een collega. Het is de uitlaat voor de verwarming, zie afbeelding onder.

Boeing MH-47G poster small.jpg
 
Aaah super!

Ik had zo al een vermoeden, maar nu zijn we zeker... thx!

Nu we hier toch zijn, een kleine update...

Als volgende op de lijst staan de talrijke kleppen die dienen als opstapjes voor de crew als ze op de heli moeten klauteren. Bij de chinook zijn het er nogal wat, dus ging ik op zoek naar een makkelijke methode... ik had enkele mogelijkheden ;

plaatje folie uitsnijden en oplijmen, of zelfde methode met een gravure aan de onderzijde, of... de meest werkintensieve; gat uitsnijden, plaatje plasticard op maat maken en dit erin lijmen..

Hieronder een foto van de 3 mogelijkheden op een testplaatje... 't is nogal duidelijk welke de beste is :hammer:

P1040363kl.jpg


Het gaat dus een werkje van lange adem worden...
We beginnen met aftekenen

P1040364kl.jpg


Dan maar uitzagen, vijlen en plaatje inlijmen. Klinkt niet zo moeilijk, maar de verschillende wanddikte van de romp maken dit een hele klus..

P1040365kl.jpg


Ik heb het eens in't oog gehouden, en per plaatje, inclusief aftekenen ben ik bijna een uur kwijt.. :eek:

maar doorwerken zekers..

P1040366kl.jpg


De onderste 2 zijn een ander type, deze klappen naar buiten bij de full size, en zijn dus van dummy scharnieren voorzien... rechter voorkant klaar...of toch niet?? er is nog een aftekening, maar da's voor later..;)


Groeten,

Didier
 
Waar waren we gebleven... ah ja, de overgebleven aftekening...

Dat bleek dus een handvat te zijn, dat ingewerkt in de romp zit..ff over nadenken en de plasticard weer bovenhalen.
Vorm uitsnijden en wat vijlen..

P1040367kl.jpg


Dan wat prutsen met ijzerdraad...

P1040369kl.jpg


en ingebouwd geeft het dus een mooi resultaat :)

P1040370kl.jpg


overzicht van de rechtervoorkant...

P1040371kl.jpg


Vervolgens maar naar achter en daar beginnen..eerst rechts..

P1040372kl.jpg


Dan links..


P1040373kl.jpg


P1040374kl.jpg


Gelukkig staan er linksvoor geen, dus we zijn met deze details klaar :D

De volgende staan weer in de planning, maar eerst komt er even weer wat anders.. ;)


Groeten,

Didier
 
Tijd voor een update..

Ik denk dat velen mijn voorliefde voor de A 10 warthog kennen, en daar ik helaas niet veel gelegenheid heb om met mijn grote turbine A 10 te vliegen kwam de drang voor iets waar ik wél overal mee terecht kon..

Het antwoord vond ik bij Freewing, die dit jaar een prachtige ( weliswaar foam) A 10 hebben uitgebracht met 2x 80 mm EDF, en een span van 1.7 M Best een mooie maat..De recensies waren zeer positief, dus deze in huis gehaald...

Heel veel bouwen is er niet aan, dus heb ik me met wat weathering bezig gehouden, gepersonaliseerde decals gemaakt, en uiteraard héél veel ermee gevlogen, wat dat doet ie fantastisch ! :D

P1040418kl.jpg

P1040420kl.jpg

P1040422kl.jpg

P1040423kl.jpg


een filmpje op youtube is er ook al..



Tot zover deze A 10 :cool:
ik zeg wel deze, want ik ben zo tevreden van dit toestel dat ik er een 2e heb besteld :hammer:, die ga ik zelf helemaal herspuiten in een zeer ongewoon schema... maar da's voor later...

Nu nog ff terug naar de Chinook..

Ik blijf met de details nog ff aan de achterzijde, daar is de uitlaat van de APU te vinden, de vorm hiervan verschilt weer van type tot type, maar mijn uitvoering wat redelijk eenvoudig... enfin, van uitzicht dan toch
Het bouwen was wat prulwerk..

Plaatje uitsnijden

P1040379kl.jpg


Let ff op de maat, da's ni veel groter dan ne centimeter...

Vervolgens mooi in't midden op een buisje lijmen en uitboren tot de binnendiameter vh buisje mooi gelijk is met het plaatje..

P1040382kl.jpg


En dan in de romp plaatsen, en afwerken met enkele kleine rivetjes...

P1040383kl.jpg



Tot zover de bouw alweer....


Groeten,

Didier
 
't Was weer genieten, deze aflevering.
Die foam A-10 vlieg je prachtig realistisch voor. Schitterend vliegbeeld. 'k Ben al benieuwd naar de volgende versie.

Heligroeten,

Nick
 
Nu ik toch aan de achterzijde bezig was, heb ik ook maar meteen de gaten voor de navigatieverlichting daar gemaakt.
Het onderste gat is voor een wit positielicht, het bovenste wordt een IR lichtje dat bij nacht operaties wordt gebruikt, ziet er gewoon wit uit, en geeft dus uiteraard geen visueel licht ( met blote oog)

P1040427kl.jpg


Een tijdje geleden was ik 2 grotere antennes uit hout aan't vormen, wel de eerste is gespoten, en nog van een randje met enkele rivetjes voorzien

P1040388kl.jpg


En vervolgens na wat meetwerk op zijn plaats gezet...

P1040426kl.jpg


Klaar....

Over hout gesproken, we zijn alweer met de volgende onderdelen bezig...

P1040378kl.jpg


Wat dit gaat worden wordt later wel weer duidelijk ;)


Groeten,

Didier
 
:)

Wat de technische zijde betreft; Vario heeft dat mooi opgelost in samenwerking met Bavarion Demon. De 3X fbl controller heeft een tandem software functie die dit dus mogelijk maakt, en van wat ik gezien heb in Offenbach vliegt het super..
De tuimelschijf wordt vastgehouden door 2 servo's die enkel de schijf kunnen laten op en neer gaan ( pitch) en roll functie. Geen nickfunctie dus, deze wordt bekomen door het laten op en neer gaan van de voorste en achterste tuimelschijf. dus voorwaarts is minder pitch vooraan, en meer pitch achteraan. Zodra ik de servo's heb kan ik er een foto van maken, dat is duidelijker...

Groeten,

Didier
Hoi ik was even terug gaan lezen naar post #5. De nick functie wordt gerealiseerd door pitch verschil voor en achter, maar wordt daardoor dan ook een koppel verschil geïntroduceerd waardoor je een jaw beweging krijgt. Of wordt dit weer door de controller gecompenseerd met roll van één of beide tuimelschijven?
 
Ik kan me voorstellen dat er een klein koppelverschil zal optreden, maar dat zal miniem zijn. De controller compenseerd uiteraard zoals bij een normale staartrotor maar dan met tegenovergestelde roll input's. Tijdens het vliegen heb ik het nog niet gezien, ik zal er eens op letten...

groeten,

Didier
 
Kan er een ander koppel opgewekt worden tussen de voorste en achterste rotor, vermits ze door dezelfde motor worden aangedreven?
 
Kan er een ander koppel opgewekt worden tussen de voorste en achterste rotor, vermits ze door dezelfde motor worden aangedreven?
Dat is een goede vraag. Bij een coaxiale heli wordt de yaw ook gerealiseerd door pitch verschil van bovenste tov onderste rotor. Zij bijv de Jakadofsky CRM'T Alligator.
 
Volgens mij wel, als je bij 1 vd rotors de picht veranderd, wat dus gebeurt bij een nick input, krijg je meer of minder weerstand (drag) van de bladen, dus een koppelmoment op die bepaalde as..

grtz,

Didier
 
Als je een koppelmoment op die as zou krijgen, zet die zich ook door op uw overbrengen van de motor.
Hetzelfde, maar tegengesteld zou je aan de andere as krijgen, wat dan ook op de andere overbrengen zou doorzetten.
Ik vrees dan voor uw motor!
 
Als je een koppelmoment op die as zou krijgen, zet die zich ook door op uw overbrengen van de motor.
Hetzelfde, maar tegengesteld zou je aan de andere as krijgen, wat dan ook op de andere overbrengen zou doorzetten.
Ik vrees dan voor uw motor!

Waarom? Die motor blijft hetzelfde doen wat ie altijd doet: vermogen leveren naar beide rotors. Alleen de balans verschuift van 50/50 naar 45/55 of zo, maar die motor ziet toch maar één tandwiel wat een doorgaande as aandrijft. Die motor weet niet hoeveel er naar voor, en hoeveel er naar achteren gaat, en merkt daar verder helemaal niets van.

Het enige wat er verder gebeurt is, omdat de rotors tegengesteld draaien, en nu niet meer exact elkaars draaimoment opheffen, dat de heli om zijn top-as gaat gieren.
En dat kun je weer met een rudder-imput (tegengestelde rolbeweging van beide tuimelschijven) opheffen.

Niet veel anders dan dat je met een gewone heli bij een verandering van collective ook de hekrotor aanstuurt, alleen nu heeft zich dat verplaatst naar de elevator-functie
 
Back
Top