CH 47 Chinook HC1

En weer wat vooruitgang...

De eerste leidingen liggen op hun plaats. Enkel de houders zijn gelijmd, de leiding zelf kan eruit geschoven worden

P1040258kl.jpg

En dit zijn ze allemaal...

P1040259kl.jpg

De aandachtige lezer zal gemerkt hebben dat de leidingen van kleur zijn veranderd.
Wel, ik had eerst dus plastic staafjes voorzien, en het plan was deze dus te verwijderen om het geheel te kunnen spuiten, en de leidingen zelf ook metaalkleurtje te geven. Als ik dan ff nadacht realiseerde ik me dat de verf op de leidingen hoogstwaarschijnlijk zou afschuren als ik deze terug op hun plaats schuif..no go dus....
De leidingen zijn nu dus vervaardigd uit staaldraad vd juiste maat, en uiteraard ook meteen de juiste kleur.. probleem opgelost :D

en nog een fotoke..

P1040260kl.jpg

Maar we zijn nog niet klaar... doorbouwen dus... ;)

groeten,

Didier

We hebben dus nog wat verder gewerkt..

Er moesten nog stangen voor de aansturing vd achterste rotor inkomen, staafjes en stripjes deden hun werk...

P1040261kl.jpg

deze worden in een later stadium gemonteerd, eerst de onderplaat van wat kleine rivetjes voorzien, en het geheel een dun laagje verf gegeven. De juiste kleur wordt later gespoten, maar zo kon ik oordelen of het ok was..

P1040262kl.jpg

Dan de plaat definitief in de romp gelijmd, en de zijwanden afgewerkt met wat stripjes..

P1040263kl.jpg

Nu is het moment om de stuurstangen van daarnet in te passen :)

P1040264kl.jpg

Jeps, het komt in orde... wat me nu nog rest is de afdekkap op de romp terug te plaatsen en afneembaar te maken, dus we zijn er nog niet helemaal...

Groeten,

Didier

Thx!

De plasticard, stripjes, staafjes enz kun je bij de meeste modelbouwzaken wel vinden, Evergreen scale models is het merk van de kleine stripjes en staafjes, de gewone platen zijn meestal merkloos. Ook sommige knutselwinkeltjes hebben dit soms in hun assortiment..

Grtz,

Didier

De afwerking van het geheel is een feit..

Ik ben begonnen met enkele strips op de afdekkap te lijmen om de zaagsnede op te vullen

P1040265kl.jpg

Vervolgens wat voorzichtig schuren om het geheel gelijk te krijgen

P1040266kl.jpg

Dan was het een kwestie van kleine magneetjes aan te brengen, geleidingspennetjes, houders voor de steunen, en tenslotte de steunen zelf

P1040267kl.jpg

Als we dit monteren krijgen we een mooi geheel :D

P1040268kl.jpg

Vervolgens met alle onderdelen gemonteerd en de documentatie erlangs ter vergelijking...

P1040269kl.jpg

Nog wat meer foto's...

P1040270kl.jpg

P1040271kl.jpg

P1040272kl.jpg

De laatste stap is het lijmen van de strips over alle luiken op de romp, inclusief deze..Vario had ze in de romp gesneden, maar ze moeten er dus op liggen..

P1040282kl.jpg

En in gesloten positie is er niets dat doet vermoeden wat er achter zo'n luikje schuilt ;)

P1040283kl.jpg

Zo, dat was deze faze van de bouw, ik ben blij dat het achter de rug is, maar zééér tevreden met het resultaat...

We kunnen verder bouwen...

Groeten,

Didier

Ik heb eens een Revell kit gebouwd van een Bell ? met elektro aandrijving .
Het doet mij er een beetje aan denken.

Thx voor de complimenten mannen, ik ben ook zeer tevreden :)

We gaan wat eenvoudiger dingen aanpakken, de spot's onder de neus vd heli... Bij de chinook zijn het er 2...

CS scale maakt leuke uitklapbare exemplaren, maar er is nog wat werk aan...
Eerst de gepaste gaten maken..

P1040273kl.jpg

Deze moeten nog volledig gemonteerd worden, maar daar beginnen de problemen al.. De meegeleverde LED's zijn te lang om erin te passen.. :confused:
Dus heb ik deze afgezaagd op lengte, en om ze terug helder te maken van een laagje blanke vernis voorzien..
Op de voorgrond een afgezaagd ledje, erachter eentje van vernis voorzien..

P1040274kl.jpg

Een overzicht van de onderdelen...

P1040275kl.jpg

De bekabeling van de led's heb ik in de vorm van de spot geplooid en deze worden later meegespoten, op deze manier probeer ik ze wat te verdoezelen..

P1040276kl.jpg

Volgende stap wordt de inbouw....

Groeten,

Didier

Heb zelf ook verlichting van CS scale in de Huey, viel mij ook wat tegen qua pasvorm. Het beacon bovenop bestaat uit 2 delen die in elkaar moeten klikken. Dit gaat goed totdat je de LED er ook in wilt doen, die is te dik waardoor het niet meer past. Heb daarvoor het randje van de LED moeten slijpen.

Tja, leuk da CS spul, maar idd wat werk aan soms....

Uitklapbare spot's zijn altijd een kleine uitdaging, zeker als het er 2 zijn... Na wat denkwerk heb ik besloten het met 1 servo te proberen, en met wat tamelijk flinke linkjes voor de aansturing. Het resultaat viel niet tegen..:)

P1040277kl.jpg

Het Turnigy printje is gewoon een servo vertrager, zo komen ze mooi realistisch uit de romp.

P1040278kl.jpg

En er is nog licht ook..

P1040279kl.jpg

En ingeklapt zitten ze mooi gelijk met de bodem..

P1040280kl.jpg

Volgende stap op't programma zijn de verluchtingsgaten in de romp, 't zijn er niet zoveel, maar blijkbaar wel lastig om op de juiste positie te zetten... we zien wel...

Groeten,

Didier

Bij mijn HC1 uitvoering blijken de ventilatiegaten enkel in het achterste deel te zitten. Door de vele rondingen is nauwkeurig aftekenen belangrijk en geen gemakkelijke opgave.. Na meerdere pogingen:

P1040285kl.jpg

Tijd om het zaakje voorzichtig uit te zagen en te vijlen. Extra probleem was de steeds variërende wanddikte, dus ook aan de binnenzijde moest worden geschuurd..

P1040290kl.jpg

Aan de zijkand zat een ander type rooster, dat diende vervaardigd te worden uit plasticard. Gelukkig had ik een plasticard plaat met profiel dat net goed was. Wat latjes erin gelijmd en het ziet er overtuigend uit..

P1040292kl.jpg

En in de romp geplaatst..

P1040293kl.jpg

Zo, dat waren ze, nu ik deze heb gemaakt, en tevens wat uitgebreid heb moeten aftekenen ga ik als volgende enkele paneellijnen graveren..

Groeten,

Didier

Back