Champion van Emmanuel Fillon

@Ton, Inmiddels ben ik op voorraad volledig van het inch hout afgestapt, het verschil is dermate klein met metrisch dat dit te verwaarlozen is.
De enige "lastige" maten zijn 3/16, 3/8 en 1/4, dit is 4,76mm, 6,35 en 9,5mm maar dit is eenvoudig op te schuren/vijlen naar 5 danwel 10mm latjes, alleen de 6,35 is nog wat lastig aan te komen cq te maken.
De rest is 1,52 ipv 1,5/ 2,38 ipv 2,5mm/ 3,17 ipv 3mm en zo ongeveer dus verschil heel klein en eenvoudig aan te passen in de bouw.
Balsa is eenvoudig met een lattensnijder ook te doen uit planken, vuren schuur of zaagbankje.
ik gebruik voor de inch modellen dan ook zonder probleem de metrische maten in de meeste kits.
 
Even een indruk van het pakket.
Wat een mooi laser werk.

y4mgTHzd537W5pXxXMs322LhfSit869ZC05E6R09GgFmt0hAhSmoAV2kF1jZ39LlEIslhhbZ1X98e15GFFok67fxUgRu54NIMEdK085EjsUgbvFcMVH_YAyBMT5KUHvm-sw2xPrc_W4o3rasZUzkWm4VJdN-S6VD5K33nPvjbLmu4ZzlKvu-K0InD2ncwFqdVQlmnfeyHCtfNwRN_RnNL3ZSw


y4m1u8PRk3EGNIpVtndpcLQnCShYHxvUy3WS2fhUIgW24njirdI8BZ1HQTKBcfVyafGktx8gX4P7UNHg70BPS1zo0MdQQw77znQCBBE5KfNKqALAKfPIiDm-VQqD3i6GoKTUFh6Pm-veuyTQijnVpnowZ-7DiFT6iBMgscB0SEh8djMSrf0Vk_QLKpwWPgL0w9HCWd5pjFh7lzRCs1QN70eWQ


y4m5XZx15RSlM79oRaTxZEeugofJmh4ShpivoNR-j7_RcF9xhnCCoU8uoZU5-1W8Sn-ldivSG9ZcllCBrxaq7m5DTvmMsth1xa1eVx9Neq85s2HK6WwtEA1s2CCZopjyuAhQ3UTd3CGnPpqWGgz8t1oXL-4O1b98VdEzyrB-7uKj2DOIXW2hzq3Fib6WLnryndiiAxRAyIvl0uEoPVusaBXFA


y4mPvtIzGxfvRgA8hiG-vhu0l09mT2xLf83eHMJbYrrWv-MQsYVDjGXeL589REAnEqHnpxEXCDoXvz2Y8uQ8cHSbMPVE2ygtogsghPoirxsqgfo10m1cINkPVP7zaZjASQTLNVHChR2GAu_lpL_WzOP1Ii8jE1lPUWU7gMQX-NCF5cekk8eHLgskzL5qWMF_K0d25yl0zx5nh0JHY36A7en7Q
 
Sebas heeft plastic van 0,2 mm dik, dat overweeg ik om de vleugelneus mee in te dekken. Woensdag kom ik het even bekijken. Lijkt me goed qua torsiestijfheid, het gewicht kan ik nog even niet beoordelen...

Ik zit te denken aan doorzichtige krimpfolie als oplossing en daarna je doorzichtige kleurfolie dus dubbel laags?
Dan heb je ook geen lijm problemen van je plastic.
https://hobbyking.com/nl_nl/coverin...076&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products

Nog een vraagje de romp heeft rondom balsa latjes behalve boven en beneden.
Wat is jullie ervaring met het krimpen van de folie en het doorbuigen van die latjes.
 
Lijkt me vooralsnog geen probleem. Meer zorgen maak ik me wat dat betreft over de holle profielonderzijde...
Misschien onderkant eerst bespannen, dan kan je van binnenuit nog wat correctiewerk doen.
 
Ik heb dat probleem ook voorzien bij mijn Leprechaun maar kon daar nog strips op maken.
Hier zouden 5 mm strips het verschil kunnen maken en dan met balsa loc insmeren waardoor de kleefkracht vergroot.
 
Tja als daar strips op moeten zou ik alle ribben moeten aanpassen. Dáár heb ik geen gelaserd houtpakket voor gekocht...
Als ik eerst de onderkant folie en het trekt los, dan kan ik 'm op een kussen leggen en met dunne ca de losse delen vastzetten. 't Is maar een idee...
Normaal zet ik eerst aan beide kanten de folie op, en ga dan krimpen afwisselend aan beide kanten, om kromtrekken te voorkomen. En precies dat zou een probleem kunnen worden als ik het zo doe.
 
Onder het motto geen wildgroei in bouwdraadjes van dit model post ik mijn motor oplossing hier.
Ik land altijd graag met mijn zwever weer terug op het veld dus heb soms extra hulp nodig d.m.v. een motor.
Liever een motor dan dood lood in de neus.
Ik had er nog een liggen (450W) en heb die pas gemaakt.
De as heb ik doorgeschoven naar de andere kant en die kan nog ingekort worden.
Er komt nog een uitgehold balsa neusblok op die ik met magneetjes vast zet.
Nu zitten er voor de contouren 2 depron stukjes op.
De motor kan dan aan de voorkant er uit. Er komt natuurlijk een klapprop op.
Samen met een 3S 2200mAh zit ik op 300 gr.
Volgens Belair heeft hij dat gewicht nodig in de neus.
Daar komt nog een regelaar en ontvanger bij.
Ik kan altijd nog spelen met de servo's om die achter of voor te plaatsen i.v.m. het CG.
Zo hoop ik niet al te veel extra gewicht te plaatsen die de zweefeigenschappen aantasten.

y4mGs98OJixq-pTriKNChudWTD16rGVpb34bpMeG6Nl3Mhq65k6yIhcTqJSX4EBwP4dAX9LPsL6jsM-7KRKb4CIWmeqPPo2Hn5gYiOXNwG9IYmbHeE3lwfTazXA6oTHISHD7uut5Mn-_iPJLamqrKWqS0MVom7NoTU3ajtTeifO0grHP-0c6GPdZkxYfaYH-eb3QhPynrPAY-me1Gq3raT1OA

y4mPATAsgMx-uzpWTDORvKYzYsIYtec3tlVPuLU9_8dja4TMBtEj9auFu3WBkxP4pnU_Ky9QQfwZkgV3xTJZfL1NyY0xS70uIKSA3CMNXZxrgOzjfCI9p6v6hPsxC0OvKQ-0Uy0IMpteMsAcZpfuX5wqqL_2B9h7_cm5INWupC-9Khr1UMN28LKZ0wAWLu9u32JDE3XHCgFJNibOq04EGPj-g

Dan ziet de neus er straks (binnenkant hol) ongeveer zo uit.
Deze is van mijn Nietoperz.
y4mNPhi390i3GMjgHSSxnfR3pfD7PUkxd4PnuQmkWai9HZehVkbSTcYWC8t4c1QlZFRt1tp6zRljFJWO9YOfssPU01vGKzU9sHZ_bw0TJCp0il-4bp0AqK_aAh-m6CPTLnuJ4HAqo3vBoc7ycm--_etUhiy4mjhyrkSC9Ik6ZKk54GKBj4w3YVXc6YsMhd3IM5XnbK9g07i1n52HtI5f848gA
 
Ik heb dit type ovale romp met latjes en door folie omgeven nog nooit gemaakt.
De openingen waar de latjes in komen zijn wisselend qua hoogte.
Is het de bedoeling dat straks de folie de ribben niet raakt?
Dus mogen de latjes iets uitsteken buiten het spant?
 
Als ik de vleugel liggers bekijk zitten er alleen tot rib A3 aan beide zijde webbings en verder tot de tip alleen maar in het midden tussen de liggers.
Als je deze webbings nu zo ver het kan naar de tip aan beide zijde toepast dan wordt de vleugel toch een stuk stijver of zit ik er helemaal naast?

Wat mij erg hinderlijk lijkt is dat die dunne vleugelverbinder aan de vleugel vast zit.
Die steekt tijdens vervoer behoorlijk uit en dat gaat bij mij gegarandeerd mis en verbuigt.
Laten jullie dat zo of hebben jullie al een aanpassing?
 
Als ik de vleugel liggers bekijk zitten er alleen tot rib A3 aan beide zijde webbings en verder tot de tip alleen maar in het midden tussen de liggers.
Als je deze webbings nu zo ver het kan naar de tip aan beide zijde toepast dan wordt de vleugel toch een stuk stijver of zit ik er helemaal naast?
In theorie zou het meer torsiestijfheid moeten geven, je maakt van de ligger dan een doos, en die is torsiestijver, maar in de praktijk zal het nauwelijks een bijdrage geven want de doorsnede blijft piepklein.
In de familie is een uitspraak "Alle beetjes helpen zei de mug en plastte in zee". Meer mag je niet verwachten van de lijfplaat aan beide zijden.
De bekleding zal het grootste deel van de torsiestijfheid moeten opleveren, die moet je dus zorgvuldig kiezen.
 
Thanks Rick.

Nu zit ik nog in mijn maag met die vleugelverbinder zie boven.
Is iemand al zo ver gevorderd met de bouw.
 
Hm... mijn Champion ligt op dit ogenblik 40 km verderop. Ik heb de vleugels nog niet op de romp geschoven...
Over die romplatten, ja bij dit model zijn de rompribben zo gemaakt dat ze zich niet aftekenen in de bespanning. Mooi, en aerodynamisch natuurlijk prima.
Mooi hoe je die motor er in hebt gebouwd!
 
Niet geheel vintage maar als je twijfelt zou ik de vleugelpen/strip vervangen door glasvezel plaat. Tig keer sterker en ook gewoon in 1,5mm te verkrijgen. Gezien de holle vleugel en voor de stijfheid zou ik de onderzijde ribben inderdaad impregneren met die folielijm en eerst onder voorzichtig en helemaal bespannen. In de ene hand het boutje, in de andere een washand om het rustig na te drukken gelijk.
 
Bedankt voor de glasvezel plaat tip maar in dit geval moet hij nog onder een hoek gezet worden en dat gaat niet lukken.
 
Back
Top