hobbyist
Forum veteraan
Fijn dat je het pakketje hebt ontvangen, het had ook heel anders kunnen lopen.YESSSS.... Als een kind op pakjesavond!, en nog 10 minuten vroeger dan PostNL aankondigde ook...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Fijn dat je het pakketje hebt ontvangen, het had ook heel anders kunnen lopen.YESSSS.... Als een kind op pakjesavond!, en nog 10 minuten vroeger dan PostNL aankondigde ook...
Wel een vraag, waarom plaats je een opmerking bij de plaats van het condenssmeertoestel?
Je bent van harte welkom tegen de tijd dat het zo ver is, maar dat duurt nog wel even.Das mooi Bert, het resultaat wil ik tzt wel eens in levende lijve aanschouwen..
Oh, het richten gaat me vroeg of laat lukken, ik heb een meetklokje en dan heel voorzichtig beetje bij beetje, tot het binnen acceptabele grenzen is.Bert, Gefeliciteerd met de eerste testrun. Nu de krukas nog even richten. Met 2 van die kruiskoppelingen 4-4 en 4-5 mm brei je de zaak toch zo aan elkaar? Of heb je die lengte niet? Indien recht voor elkaar lukt het met een stukje siliconenslang ook wel. Je komt denk ik wel grotere uitdagingen tegen. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-schepen/as-koppelingen/g-10000257
In het kader van “het kan altijd erger” een verhaal om je op te beuren: bij groot onderhoud in de fabriek kwam er een bedrijfje uit België (vader en zoon) die er hun passie van hadden gemaakt om stoomcondensors inwendig te reinigen, d.m.v. meegebrachte slangen, pompen, en een “speciale” vloeistof. Dus zij de hele dag bezig, en aan het eind van de dag opstart van de fabriek, uit gewoonte even de hardheid van het retourcondensaat van de fabriek gemeten. Dat was een makkie, namelijk binnen een seconde diep paars. Bleek dat bij vrijwel alle condensors het halve binnenwerk was weggevreten. Blijkbaar een prima goedje, die speciale vloeistof.Dan ook een flinke tegenvaller: Ik dacht slim te wezen en de radiator die ik gebruik om te destilleren, eens lekker uit te zuren. Over de hele dag heen, 5 liter schoonmaak-azijn doorheen gejaagd. Kwam HEEL veel vuil uit. Goed uitgespoeld met heet water om het zuur weg te spoelen... Gelijk geprobeerd 2 liter van het eerdere destillaat "dubbel te destilleren", maar KUT! dat komt er met een kleurtje uit en de koffiefilters slaan dicht....
Niet bij deze, en ik heb dat om eerlijk te zijn ook nog nooit gezien in dit formaat.normaal gesproken zit er op de lubricator een naaldafsluiter waarmee je de hoeveelheid olie regelt.
Ik ken ze... niet met condensors, maar ik heb ooit iets vergelijkbaars meegemaakt met een koelwatersysteem, alleen kwam daar de "verrassing" pas drie of vier jaar later...In het kader van “het kan altijd erger” een verhaal om je op te beuren:
Ik had deze regel over het hoofd gezien.Als de machine stilstaat, dan heb je geen stoomaanvoer, ergo geen of nauwelijks condensatie.
Dat doet dit machientje (bijna) niet, hij laat zich heel slecht regelen met de scharen. Er zal ongetwijfeld wel wat "bezuinigd" zijn op het ontwerp van de schuiven en scharen.Nu heeft een machine met schuiven de leuke eigenschap, dat als je de schaar op een tussenstand zet, b.v. 50%, de stoomschuif gedurende deze 50% stoom doorlaat, ergo een gedeeltelijke cilindervulling, geeft onder belasting een lager toerental.
Nadat ik dit ontdekt had, heb ik de stoomafsluiter verwijderd en stuur alleen met de schaar.
Dat gaat wel héél erg inimini worden. Ik heb een vulplug, geen dopmoer. Heb niet zoveel vertrouwen in "de straling van de vuurhaard" als droogkookbeveiliging. Ik denk dat dat erg traag is..Op de ketel zit een de vulopening met een dopmoer.
Ik ga er even vanuit, dat de vulopening circa ø5mm is.
Maak een zakbuis met een flens, die afdicht op de rand van de vulopening.
Plaats hierin twee dunne thermocouples, de ene in het gebied van de stoomruimte en de andere een mm of 5 boven de vuurhaard.
De eerste is duidelijk, de tweede is de droogkookbeveiliging.
Die zit daar al, maar is bedoeld voor de voedingpomp. Dat is niet heel erg handig om de ketel langs die weg te vullen, want het pompje wat onderweg is, doet maar een halve liter per uur, dus het opvullen van de ketel duurt dan (vanaf leeg) bijna 20 minuten...Alternatief, aan de onderkant van het peilglas een vulaansluiting maken, dan zijn er gelijk de mogelijkheden om het peilglas te legen en tijdens vullen de luchtbellen weg te blazen.
Dat is niet heel erg handig om de ketel langs die weg te vullen, want het pompje wat onderweg is, doet maar een halve liter per uur, dus het opvullen van de ketel duurt dan (vanaf leeg) bijna 20 minuten...
De ketel staat voor 4 bar (en ik heb hem op 3,5 gehad, toen ging de veiligheid open), dus ik denk dat het met de solderingen wel snor zit. De leidingen en dergelijke zijn in ieder geval beslist niet met tin gesoldeerd. De ketel is zwart gemoffeld, daar zitten geen zichtbare solderingen aan. Maar met de vlamtemperaturen die met propaan/butaanmengsels mogelijk zijn is droogkoken ook met zilver niet echt aan te raden...ndien de zakbuis met thermocouple tegen de bovenkant van de vuurhaard, dan reageert deze echt wel snel.
Ik schrijf dit, omdat gezien de kleur van het soldeer er geen zilverhardsoldeer, maar een zachtsoldeer is gebruikt.
Voor mij zijn de machines vergelijkbaar, dus waarom wat werkt op de ene machine zou niet werken op de andere?