Dat er ergens een drukval optreedt, is evident, want natuurkunde liegt niet.
Gewoon om even de dingen op een rijtje te zetten: Stoommachientjes zoals wat ik besteld heb, gaan een voeding nodig hebben van om en nabij de 10 ml per minuut, ofwel 1 ml iedere 6 seconden (orde van grootte getallen, niet "exact") en nu heeft mijn voedingspompje een effectief volume van 0,14 ml.
Het pompje moet dus 7 omwentelingen maken om 1 ml te verpompen. Met een scheef oog gekeken is dat dus ruwweg één omwenteling per seconde.
Dat brengt het momentane debiet in de zuigleiding naar ongeveer 0,3 ml/sec tijdens de zuigslag.
Voor de beeldvorming: dat momentane debiet is ongeveer 1200 ml per uur, ofwel min of meer een fors druppelende kraan.
Lijkt het jou erg waarschijnlijk dat in een zuigleiding die correct gedimensioneerd en probleemvrij is, een dergelijk laag debiet een zuigdruk van 0,2 bar absoluut, of 0,8 bar onderdruk veroorzaakt? Mij niet. Daar zit gewoon wat verstopt.
Mijn voedingpompje is bedoeld voor leidingwerk met 2 mm binnendiameter. Dergelijk leidingwerk heeft 3,14 mm2 doorstroom-oppervlak, en kan moeteloos 100 ml/minuut aan zonder al te grote drukverschillen. Dat is effectief, voor een enkelwerkend plunjerpompje een opbrengst van 50 ml/min (hij moet het in principe in de helft van de tijd doen, he?). Ik heb de zuigklepjes opgemeten, die hebben 3,9 mm2 effectief doorstroom-oppervlak, en zijn in principe dus niet restrictief.
Mijn pompje heeft gewoon losse klepjes, en ik heb gemerkt dat als de boel drukloos is, dat ze dan wat "hakerig" kunnen zijn, Zou het kunnen dat die persoon veertjes op de klepjes gezet heeft om ze beter te laten sluiten? Dat kan héél gemakkelijk fout gaan: Mijn pompje heeft klepjes met slechts 0,11 cm2 drukgevoelig oppervlak.
Je hebt maar een veerdruk van 80 gram (0,8N) nodig om zulke klepjes pas te laten openen bij 0,8 bar drukverschil.
Een balpenveertje heeft bij volle (lengte 24 mm) een veerconstante van ongeveer 2,5N/cm. Zo'n veertje kun je qua lengte niet kwijt, dus die kort je in. Als je zo'n veertje inkort neemt de veerconstante afschuwelijk toe. Stel dat ik 3,5 mm ruimte heb, en ik kort het veertje in tot 4 mm om "een ini mini veerdruk te krijgen, dan heb ik een veerconstante van 15 N/cm. Is het veertje een halve mm opgespannen, dan wordt het klepje dus dicht gehouden met een kracht van 0,75 N of 75 gram, en krijg je precies het probleem wat jij beschrijft, dat bij de minste of geringste opwarming van het water dat zuigklepje niet meer opent vanwege de dampdruk van het water...
Ik sla er maar een slag naar, maar mijn eerste gedachte bij die hakerige klepjes was "mischien moet ik daar veertjes op zetten", dan sluiten die klepjes beter...
Hoe dan ook, als de klepjes normaal werken, en de zuigleiding geen restricties heeft, moet voedingwater van 80 graden geen enkel probleem zijn.
Maar als het WÉL een probleem zou zijn, is een beuncondenser relatief vlot gemaakt.
Maar eerst maar eens kijken of dat condensaat bruikbaar is. Daar kom ik op de proefstand al wel achter, denk ik.