dat de stelschroef de functie heeft als waakvlam, de brander gaat niet uit als deze naar minimaal wordt geregeld.
Ik heb bij de DY een apparte waakvlam, die de hoofdbrander weer ontsteekt na doven bij een ketel druk van 3bar.
Nee, dat is optioneel. Je KUNT een waakvlam instellen, maar dan kun je het vuur dus niet doven.
Qua uitwaaien, doven, ik denk dat ik een vonkentrekker in de top van de schoorsteen zet... Heb nog een stuk of wat minder bruikbare ontstekingen liggen...
Brander vermogen, welk gas gebruikt jij.
Ik gebruik menggas propaan/ butaan, dit gas heeft een hogere calorische waarde :
https://www.gamma.nl/assortiment/gimeg-gasbus-doorprikbaar-190-gram/p/B103963
Ik gebruik voor nu gewoon aanstekergas, omdat ik nog geen vuladapter heb voor die grote flessen, maar dat is in wezen hetzelfde gas, een propaan/butaanmengsel.
Qua stookwaarde maakt de verhouding weinig uit, propaan en butaan hebben een nagenoeg gelijke calorische waarde. Het maakt wel uit voor de drukdaling als de bus afkoelt. Op de bussen die ik heb staat geen mengverhouding.
De regeling, je gebruikt een regeling met een grote proportionele band en je weet, dat de off set de helft van de band is.
Dus bij een halve meetwaarde, off set, heb je de volle opensturing naar de brander regelaar.
Hierdoor duurt het lang voordat de ketel weer op druk is.
Dat klopt niet wat je daar zegt. Tenminste, PB, offset en dergelijke, is allemaal 100% waar, maar de conclusie die je er aan verbind (dat het daarom lang duurt voor de ketel weer op druk is en dat de offset de helft van de PB is) is volkomen uit de lucht gegrepen.
Die hersteltijd van de ketel hangt af van de brandercapaciteit. Korte verduidelijking: Stel, ik heb een PB van 1 bar en een "ingestelde waarde" van 1,5. Dus bij 2 bar staat de brander op "waakvlam" en bij 1 bar is dan het brandervermogen maximaal.
Dan hangt het van de absolute waarde van dat brandervermogen af waar de offset ligt, EN hoe snel de ketel zich herstelt van een drukdaling. Want als mijn brandervermogen zo groot is dat ik nooit meer dan 25% brandervermogen benut, dan gaat mijn effectieve PB opeens naar 0,25 bar, en valt het effectieve instelpunt ergens in de buurt van de 1,75 bar als de machine vol vermogen draait.
En dat is ook wat ik zie gebeuren: De regeling is vrij grof, in die zin dat er van min tot max nu met de veranderde kraankarakteristiek 8 stappen zijn.
Ik heb vanmiddag van gestopte machine tot voluit draaiende (en zwaar belaste) machine 3 stappen gezien vanaf "waakvlam" en uiteindelijk bleef de brander ongeveer ieder 10~15 seconden tussen stap 2 en 3 heen en weer schakelen.
Is het in de zender mogelijk, dat je een soort van D-actie, differentiërend, kan maken?
Zo gauw als de druk omlaag gaat, gaat de vlam naar 100%.
De Taranis kan veel, maar dát kan hij niet, tenminste, niet in zijn standaard software. Waarschijnlijk wel als je een LUA script kan maken, maar die kennis heb ik niet.
Je kunt wel iets doen wat een integrerende actie simuleert, maar dat is het nét niet want hij kan alleen maar een vaste "integratie snelheid" doen en dat werkt niet.
Maar sowieso, kun je een PID regeling niet gebruiken met deze vorm van indirecte meting. Dan heb je een échte drukmeting nodig, zonder tijdsfactor. Omdat ik de tussenstap van temperatuur gebruik, is dat te traag om iets zinnigs te kunnen doen met een PID regeling. Het zou wél mooi zijn, goed ingesteld werken PID regelingen prachtig.
Zo gauw als de druk omlaag gaat, gaat de vlam naar 100%.
Met dit kleine spul zal het wel wat meevallen, maar in het grootbedrijf wil je dat niet, want dan gaat je vuurhaard op den duur cracken, dan zul je toch genoegen moeten nemen met een tamme-D regelaar en enige drukschommelingen voor lief moeten nemen.
Wij vonden het nooit leuk als we twee ketels op de lijn hadden omdat er hard en heet gewassen moest worden, en aan dek zetten ze dan de stoom te snel open. Onze regelaars deden er gauw 2 minuten over om van brander start tot vol vermogen te komen, maar we "eisten" van dek dat ze er 10 minuten of langer over deden, want de leidingbeugels sprongen soms van het schot.
Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat die temperatuurmeting wat "ingebouwde tijdsvertraging heeft". Gaat de brander lekker rustig open.