En dat nog alles op je verjaardag Bert!
Ja, van de zotte, he?
Zou er al varend wat meer koeling in de condensor zijn?
Is niet erg waarschijnlijk, want:
Heb je nu kimkoeling gemaakt?
nope... het is uitsluitend een voedingwatervoorwarmer met daarnaast flink wat afstraling aan de omgeving, die een beetje "extra" condensaat geeft.
Uiteraard zou ik ik niet zijn als er niet gelijk nog een test achteraan ging.
Hoewel niet erg nauwkeurig uiteraard heb ik zo goed mogelijk geprobeerd het regime van post 488 aan te houden.
Waar ik in post 488 uitkwam op een vaartijd tot 1 cm in de voedingstank van ongeveer 25 minuten, was het verschil toch wel opvallend, in die zin dat ik nu bij 35 minuten eigenlijk nog steeds niet echt helemaal eerlijk op het minimum niveau zat.
Ik heb dus inderdaad vrij redelijk de verwachtte hoeveelheid condensaat.
Dom genoeg heb ik niet een scherpe stop aangehouden, ik had nog een restje water, dus ik heb in totaal ongeveer 45 minuten gestookt (exclusief opstoken).
Wat opvallend was, was dat ik normaal met 50 gram gas kan opstoken plus ongeveer 50 minuten branden, nu had ik na opstoken en 45 minuten branden nog 11 gram gas over. Extrapolerend, dus ongeveer 10% minder verbruikt dan gewoonlijk. Die brandstofbesparing vanwege het voorverwarmde voedingswater lijkt er dus ook te zijn.
Ondertussen zit de 60 mm Raboesch schroef er onder, die drukt de machine een klein beetje qua toerental, ik weet niet of dat invloed op het verbruik heeft, maar hij loopt wel duidelijk rustiger (minder mechanische bijgeluiden) dus het lijkt wel of de machine wat meer koppel fijn vindt.
In een poging om de overtollige stoom niet IN de boot te hebben, heb ik een tweede pijp op de condenser gezet. Da's natuurlijk prachtig, de stoom wordt keurig naar boven geleid, maar helaas komen daar dikke druppen condensaat mee, die vanwege de lage stoomsnelheid niet weggeslingerd worden. Er komt nu erg veel "regen" in de boot, dus daar moet ik ook wat aan doen. Wordt er niet mooier op, maar toch wel weer 10 tot 15 ml condensaat...
En dan nog een echt vervelende: dat filter voor het condensaat... tsja, dat sloeg dus bij de tweede rit wel door, dus de warmwaterbak werd toch een heel klein beetje melkachtig. Da's niet goed.
Dus toch maar even de ketel leeghalen voor de zekerheid, en toch maar iedere rit vervangen.
Dus laatste aanpassingen moeten een soort van zwanehals op de condensuitlaat, en een soort van snorkel op de stoompijp worden, zodat er aan de onderkant geen stoom, en aan de bovenkant geen water meer uitkomt.