Chinese stoommachines... Is het wat?

Bert, Nog van harte en ik kom ook maar niet langs. Neem er vanavond een lekker drankje op en nog vele jaren! En het aftellen naar je pensioen voelt opeens een stuk korter natuurlijk! Belangrijkst is om gezond te blijven en nog wat leuke dingen doen. Gr. Klaas.
 
Gefeliciteerd.met je 58 ste verjaardag.
Heu... 56ste... Ik ben van '67... :p

Ik was straal vergeten: bij die spulletjes die ik bij Regner besteld had, zat ook een M5 x 0,5 tapje, dus het gaat helemaal goed komen.

Ben al druk bezig, plaats straks wel een paar fotootjes.
 
Ik had je een sneller stoppen met werken toegewenst.
Henk.
Ik ook... Waar ik nog niet zo heel erg lang geleden dacht er met 67 uit te kunnen, blijkt dat nu al 68 jaar en 3 maanden te zijn...

Daar wordt ik eigenlijk best wel depressief van
 
Nou... effe rap een "prototype" in elkaar gerost.
1 meter koper 3 mm tot een spiraal gewikkeld, een stukkie stofzuigerstang als body, twee restantjes aluminium als deksels, een stukkie draadeind en wat moertjes.

20230929_194756[1].jpg


Hardstikke ruw afgewerkt natuurlijk want voor "netjes" moet je niet bij mij zijn, is verspilde moeite als het concept nog niet eens bewezen is...

In elkaar geschroefd ziet dat er ongeveer zo uit:
20230929_200229[1].jpg


Dit moet nog even met Loctite 577 afgemonteerd worden, zodat in ieder geval het meeste water binnen blijft, en terwijl dat uithardt, gaan we even met de nieuwe voedingwater leidingen aan de gang.
 
En voilá.


Het werkt!

Nog niet 100% zoals ik het wil, maar dat had ik ook niet verwacht van een allereerste en lompe poging.

Wat gaat er goed?
-Het voedingwater is zeikheet. Zonder meer. Ik heb het nog niet kunnen meten (morgen isoleer ik de leiding en dan wikkel ik een temperatuurvoeler onder de isolatie, dan weet ik meer) maar gewoon geschat aan de vingertoppen "fors heter dan 60 graden".
-de brander LIJKT het makkelijker te hebben. Dat is moeilijk te zeggen want ik heb deze test met een halfvol tankje gedaan waar ik al een keer mee gestookt had, en dan loopt de brandercapaciteit meestal flink terug, maar ik had ondanks alles toch de indruk dat de keteldruk ondanks alles beter "bleef staan".
-Er komt condensaat terug. En hoewel nog niet riant veel, denk ik dat dit kleine beetje al merkbaar is in het "verbruik".-
-Het condensaat rechtsstreeks uit de condenser is, aan het filtermateriaal te zien, niet 100% schoon, maar volgens mij vangt het filterbakje het prima op.
Ik denk dat één setje filters (8 strookjes van 2 x 5 cm) het toch wel makkelijk een hele middag volhoudt voordat het doorslaat.


20230929_223040[1].jpg

Ook niet vergeten dat vermoedelijk de condenser ook niet echt schoon was van binnen.

Wat gaat er minder goed?
-Er zou van mij méér condensaat terug mogen komen. Qua voedingwater valt er denk ik niks meer te winnen, maar ik zou nog, bijvoorbeeld, een spiraal kunnen wikkelen vóór de condenser, waarin alvast een deel van de stoom vóórcondenseert. Alle beetjes helpen, en het leuke van stoom is dat het onderweg, al condenserend, NIET afkoelt, dus de voorwarmerfunctie blijft behouden als ik dat doe.
-Er moet een aparte stoom-afvoer op de condenser komen, want nu waait die stoom min of meer door de boot, en dat gaat geheid problemen opleveren met vocht wat in het hout trekt, en andere narigheid.
Gelukkig is DAT makkelijk op te lossen.

Maar al met al absoluut een geslaagd experiment, en ik denk niet dat er veel stoominstallaties rondvaren met een gesloten circulatie... :D
 
En dat nog alles op je verjaardag Bert! Ook al was er geen tijd om die te vieren, het resultaat is wel een mooi cadeautje natuurlijk. Zou er al varend wat meer koeling in de condensor zijn? Heb je nu kimkoeling gemaakt? Gr. Klaas.
 
En dat nog alles op je verjaardag Bert!
Ja, van de zotte, he?
Zou er al varend wat meer koeling in de condensor zijn?
Is niet erg waarschijnlijk, want:
Heb je nu kimkoeling gemaakt?
nope... het is uitsluitend een voedingwatervoorwarmer met daarnaast flink wat afstraling aan de omgeving, die een beetje "extra" condensaat geeft.

Uiteraard zou ik ik niet zijn als er niet gelijk nog een test achteraan ging.
Hoewel niet erg nauwkeurig uiteraard heb ik zo goed mogelijk geprobeerd het regime van post 488 aan te houden.
Waar ik in post 488 uitkwam op een vaartijd tot 1 cm in de voedingstank van ongeveer 25 minuten, was het verschil toch wel opvallend, in die zin dat ik nu bij 35 minuten eigenlijk nog steeds niet echt helemaal eerlijk op het minimum niveau zat.
Ik heb dus inderdaad vrij redelijk de verwachtte hoeveelheid condensaat.
Dom genoeg heb ik niet een scherpe stop aangehouden, ik had nog een restje water, dus ik heb in totaal ongeveer 45 minuten gestookt (exclusief opstoken).
Wat opvallend was, was dat ik normaal met 50 gram gas kan opstoken plus ongeveer 50 minuten branden, nu had ik na opstoken en 45 minuten branden nog 11 gram gas over. Extrapolerend, dus ongeveer 10% minder verbruikt dan gewoonlijk. Die brandstofbesparing vanwege het voorverwarmde voedingswater lijkt er dus ook te zijn.

Ondertussen zit de 60 mm Raboesch schroef er onder, die drukt de machine een klein beetje qua toerental, ik weet niet of dat invloed op het verbruik heeft, maar hij loopt wel duidelijk rustiger (minder mechanische bijgeluiden) dus het lijkt wel of de machine wat meer koppel fijn vindt.

In een poging om de overtollige stoom niet IN de boot te hebben, heb ik een tweede pijp op de condenser gezet. Da's natuurlijk prachtig, de stoom wordt keurig naar boven geleid, maar helaas komen daar dikke druppen condensaat mee, die vanwege de lage stoomsnelheid niet weggeslingerd worden. Er komt nu erg veel "regen" in de boot, dus daar moet ik ook wat aan doen. Wordt er niet mooier op, maar toch wel weer 10 tot 15 ml condensaat... :p

En dan nog een echt vervelende: dat filter voor het condensaat... tsja, dat sloeg dus bij de tweede rit wel door, dus de warmwaterbak werd toch een heel klein beetje melkachtig. Da's niet goed.
Dus toch maar even de ketel leeghalen voor de zekerheid, en toch maar iedere rit vervangen.

20230930_013649[1].jpg

Dus laatste aanpassingen moeten een soort van zwanehals op de condensuitlaat, en een soort van snorkel op de stoompijp worden, zodat er aan de onderkant geen stoom, en aan de bovenkant geen water meer uitkomt.
 
Back
Top