Chinese stoommachines... Is het wat?

20230924_093948[1].jpg


Ik denk dat jullie het nog niet onmiddelijk zien, maar.... dit gaat de olieafscheider worden...
Als het niet direct duidelijk is, kan ik alleen maar zeggen: Geduld, je ziet het vanzelf.
 
Helaas is om een of andere reden iets mis gegaan met de lak (Glitsa polyurethaan parketlak) die heel lelijk opgedroogd is, maar verder is het geloof ik wel aardig gelukt:

20230924_155120[1].jpg
Afscheidingscompartiment, hier komen een paar laagjes van die olieafscheidende vezels in liggen.
20230924_155126[1].jpg

Het water moet dan onder het linker schotje door, wat ongeveer 1 a 2 mm ruimte heeft met de bodem van het afscheidingscompartiment.
20230924_155131[1].jpg

om dan weer omhoog gedwongen te worden, en langs de V-vormige opening, die het niveau in de afscheider bepaalt, over te lopen naar de warmwaterbak.

De olieafscheider kost ongeveer 20~25 ml opslagcapaciteit, denk ik, en aangezien ik schat ongeveer een kwart van de uitlaat stoom terug te kunnen winnen, schat ik dat er ongeveer 3 a 4 ml per minuut gereinigd moet worden. Dat zou betekenen dat het water meerdere minuten (3 a 4 minuten, schat ik) in de afscheider doorbrengt, en volgens mij moet dat genoeg zijn om het water goed schoon te krijgen.
Het olie-absorberende vezel drijft op het water in de olieafscheider, en het is de bedoeling dat het condensaat dóór het vezelmateriaal heen moet.
 
Laatst bewerkt:
om dan weer omhoog gedwongen te worden, en langs de V-vormige opening, die het niveau in de afscheider bepaalt, over te lopen naar de warmwaterbak.

Ik zie de olie afscheider als een soort septic tank met schotten.
In de eerste kamer komt het met olie verontreinigde condensaat binnen.
Hier moet de olie zich scheiden van het water, vraagt enige verblijftijd.
De olie wordt geabsorbeerd door het vlies en het olie vrije water gaat via de onderkant van het schot naar kamer 2 met de V opening.
De bedoeling van kamer 2 met het V schot is dat het niveau in kamer 1 binnen de grenzen van de V opening constant blijft om de verblijftijd te waarborgen.

Maar dit schot zit niet afgesloten op de bodem van de afscheider, dus als je het warmwaterdeel kamer3 leeg trekt, dan trek je ook kamer 1 leeg.

Ik ga ervanuit, dat naar gelang van behoefte aan voedingswater het niveau in kamer 3 sterk wisselt.

In mijn DY 5 heb ik een condensaat pomp, die het condensaat uit de voedingswater voorverwarmer wegpompt.
Zou mooi de olie afscheider kunnen voeden, maar voor verpompen naar de voorraadtank heb ik weer een pomp nodig.
Deze heb ik bij jouw opstelling nog niet gezien.
Verder, hoe ga je het gereinigde condensaat in de voedingswater tank krijgen?
Communicerende vaten zal moeilijk zijn.

Of ga je kamer 3 zo groot maken, dat deze gelijk de voedingswater voorraad tank is?
Dan heb je weinig verlies in water, alleen de niet gecondenseerde stoom.
Stoom is leuk. Henk
 
Ik zie de olie afscheider als een soort septic tank met schotten.
In de eerste kamer komt het met olie verontreinigde condensaat binnen.
Hier moet de olie zich scheiden van het water, vraagt enige verblijftijd.
Ik heb natuurlijk al een "voorafscheider" die de bulk van de olie afvangt, en de stoom die daar uit komt is grotendeels schoon. De olieafscheider in de warmwaterbak is deels "puur voor de veiligheid" en ook als buffer voor als onverhoopt de vaartijd zo lang wordt dat die eerste afscheider vol raakt. Dan komt namelijk in één keer de hele bulk olie mee. Dat is hooguit 2 a 3 ml (meer zit er niet in het smeertoestel, er KAN dus niet meer in die eerste afscheider zitten), en dat absorptiemateriaal zou volledig in staat moeten zijn die hoeveelheid olie af te vangen.

Maar dit schot zit niet afgesloten op de bodem van de afscheider, dus als je het warmwaterdeel kamer3 leeg trekt, dan trek je ook kamer 1 leeg.
Moet je even één post hoger kijken, dan zie je wel hoe het zit. De afscheider is in zijn geheel afgesloten vanaf de warmwaterbak,, maar loopt niet tot de volle diepte, om wat minder opslagcapaciteit van de bak zelf te verliezen.


Verder, hoe ga je het gereinigde condensaat in de voedingswater tank krijgen?
Communicerende vaten zal moeilijk zijn.
Dat loopt er vanzelf in... De afscheider is IN de voorraadbak gebouwd, het water wat door de V-vormige opening stroomt, valt rechtsstreeks in de voorraadbak.


Of ga je kamer 3 zo groot maken, dat deze gelijk de voedingswater voorraad tank is?

:D ik heb al de halve zomer met die bak (3e kamer) rondgevaren, kamer 1 en 2 zijn er vanmiddag ingebouwd.
Zodra ik de bestelling van Regner binnen heb, moet ik "effe" een condensertje in elkaar prutsen, met wat geluk gaat dat niet al te veel om het lijf hebben: Een spiraal van koper (één meter koperbuis opgewikkeld op een kern van plm 2 a 2,5 cm zou ongeveer 50 a 60 mm lang moeten worden) in een aluminium of messing huis. Denk dat ik voor dat huis ga zoeken tussen de snuisterijen van de Action. Iets van een goedkoop peper-en-zout stelletje o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Dus daarom de hoek met het V schot.
Blijft de vraag, waarom de inhoud van kamer 1 verkleinen, want dit verkort de verblijftijd.
Verder, ga je kamer 3 als voorraad tank gebruiken?
Henk
 
Blijft de vraag, waarom de inhoud van kamer 1 verkleinen, want dit verkort de verblijftijd.
Correct, maar een oneindig lange verblijfstijd heeft ook weinig zin.
Naar schatting heb ik "in de orde van grootte" van vijf minuten verblijfstijd. Ik verwacht dat dat genoeg is want de verticale beweging van het water is dan in de orde van grootte van minder dan 5 mm per minuut. Ruim voldoende voor de olie om naar de oppervlakte te drijven en door het vlies afgevangen te worden.
Dat condensaat komt als het goed is tamelijk warm die afscheider binnen, dus de olie zal dun zijn en makkelijk absorberen.

Aangezien ik bij lange na niet het waterverbruik terug kan condenseren, is die afscheidingstijd een beetje een compromis, want hoe kleiner de voorraad tank, des te korter ook de "verlenging van de bedrijfstijd":
Stel, ik heb een voorraadtank van 300 ml, de ketel verbruikt 300 ml per 20 minuten en ik win in diezelfde tijd 75 ml terug.
Zonder condenser kan ik dan 20 minuten varen, maar mét condenser vermindert het "voorraadwater" verbruik dus naar 225 ml/min en kan ik met een voorraadtank van 300 ml dus 26 min en 40 sec varen.
Ga ik die afscheider vergroten ten koste van de voorraad, en die voorraad verkleint daardoor tot 225 ml dan kan ik dus nog steeds maar 20 minuten varen want dan is ondanks condensaatterugwinning gewoon niet meer water beschikbaar, en dan schiet ik er niks mee op.
Want ik denk niet dat het water van 15 minuten verblijftijd schoner wordt dan van 5 minuten.

Ik zou het moeten meten om het exact te weten, maar ik had een voorraadtank van ongeveer 300 ml (indien gevuld tot veilige marge) en daar zal ik ongeveer 20 ml van opgeofferd hebben.
(EDIT: zojuist gemeten, en ik heb NU, ná de plaatsing van de afscheider, een beschikbare waterinhoud van 350 ml totaan de overloop van de afscheider)

Dat zou dan met bovenstaande hypothetische getallen leiden tot een bedrijfstijd van 25 min en 53 seconden.

Nogmaals, die getallen zijn nogal hypothetisch. Ik weet het werkelijke waterverbruik niet, maar het zal eerder tussen de 200 en 250 ml per 20 minuten liggen. Ik vaar namelijk meestal tot een waterniveau van ongeveer 1 cm in de waterbak i.v.m. met dat ik wil voorkomen dat de voedingpomp lucht hapt, want dan moet de ketel van druk om dat te ontluchten.
Ik verwacht WEL al met al ongeveer een kwart van het waterverbruik terug te kunnen winnen
Ongeveer 1/6e van het waterverbruik kan ik terugwinnen door het voorwarmen van het voedingwater, en de resterende 1/12e denk ik dat ik "gratis" krijg van luchtkoeling aan het condenservat.
Nu ik er over nadenk: ik heb 3 meter koper besteld, ik kan die afgewerkte stoom "voorkoelen" door boven de condenser nog een aan de lucht blootgestelde spiraal te plaatsen... Dat is ongeveer 100 cm2 oppervlak en daar raak je mischien toch wel 50 Watt aan kwijt bij een oppervlaktetemperatuur van 100 graden.
50 Watt in de voorwarm spiraal, 70 Watt aan afstraling aan de condenser, 50 Watt aan de stoomspiraal... Hmmm... dat moet ongeveer 270 gram per uur aan condensaat zijn (zie post 459), da's 90 gram per 20 minuten. Da's al bijna de helft van het verbruik (uitgaande van 200 ml/20 min)
Ik zie dat wel zitten...
Verder, ga je kamer 3 als voorraad tank gebruiken?

Zoals ik al zei, dat WAS de oorspronkelijke voorraadtank.

EDIT 2:

Ik moet blijkbaar toch nauwkeuriger meten :D
Mischien ga ik dat vanavond eens even doen. Badkuip, weegschaal en stopwatch, en dan op een mooi gemiddeld vermogen kijken wat ie doet...
 
Laatst bewerkt:
Zojuist gemeten, en de inhoud van de afscheider is inderdaad plm 20 ml.
Wel gelijk tegen een paar dingen aangelopen (want er moet natuurlijk direct getest worden :D):
Allereerst was die V-vormige opening geen goed idee, in verband met de oppervlaktespanning van water: het niveau in de olieafscheider is bijna 5 mm hoger dan de punt van de V. Ontzettend dom van mij dat ik dáár geen rekening mee gehouden had. Dus die moet ik even met het dremel schuurbandje rond maken, want waar ik dácht een marge van 5 tot 10 mm te hebben, heb ik slechts een "slingermarge" van 1 a 2 mm over te houden. Dat kan niet, dat is te weinig.

Het tweede puntje is: je moet zo'n afscheider dus WÉL eerst met schoon water primen, want als je bij lege afscheider gelijk met vuil water begint, loopt het eerste beetje vuil natuurlijk zó onder dat afscheidingswandje door... :rolleyes: dat had ik natuurlijk OOK wel zelf van te voren kunnen bedenken, DUH!

Maar na dat ik, al doende lerend, die hele bak met remmenreiniger uitgeblazen had, en de afscheider eerst gevuld had met gedestilleerd water, heb ik getest met wat oliehoudend water uit de vuilwaterfles, en dat viel in het geheel niet tegen, 5 ml per minuut ging er doorheen zonder noemenswaardige oliedoorgifte. Wel iets, maar niet genoeg om problemen te veroorzaken in de ketel, en het absorptiemateriaal deed duidelijk zichtbaar wat het doen moet: Olie absorberen.
Dit gaat wel werken, denk ik.

Beter nu getest dan na de moeite van de condenser er achter komen dat het niet werkt... :p
 
Ik moet blijkbaar toch nauwkeuriger meten :D
Mischien ga ik dat vanavond eens even doen. Badkuip, weegschaal en stopwatch, en dan op een mooi gemiddeld vermogen kijken wat ie doet...

Ik kom eigenlijk op dezelfde getallen uit als die ik al in mijn hoofd had zitten:

Gastank gevuld met 50 gram gas, ketel gevuld tot half glas, voorraadtank gevuld met 350 ml.
Op laag vuur opgestookt en de machine voorgewarmd wat 13 minuten in beslag nam, en 17 ml slops uit de olievanger na de machine opleverde.
Tijdens het opstoken draaide de voedingpomp uiteraard niet.
Nieuwe methode: De machine voorgewarmd door met hele lage keteldruk (0,1~0,2 bar) met de stoomkraan vol open de scharen heen en weer te trekken tot hij uit zichzelf aanloopt.
Je ziet hem dan zo nu en dan, en steeds een beetje verder heen en weer tornen tot hij rond gaat. Op die manier drukt hij het condens in de machine rustig naar buiten.

Daarna machine 20 minuten precies, op ongeveer 3/4 vermogen (is maar een schatting, in ieder geval 3/4 van de smoorkraan) laten draaien.
Vlam uit, machine gestopt, en handmatig ketel zo precies mogelijk naar half glas gebracht (voor zover nodig).
Gastank was 25 gram lichter geworden, voedingtank bleek nog 119 ml water te bevatten (ofwel, 231 ml water verstoomd, inclusief opwarmen, wat vermoedelijk die 17ml gekost heeft). Ik kan veilig tot plm 80 ml resterend gaan, dus ik had nog 4 minuten door kunnen gaan.

Die getallen kloppen nog steeds, uitgaande van "ongeveer 5 gram" gas voor het opstoken is de brandstof/waterverhouding min of meer 1:10 en het waterverbruik een haartje boven de 10 ml water per minuut.
Dus als de condenser gaat doen wat ik verwacht, moet ik tijdens zo'n ritje toch wel 40% water terug kunnen winnen, en dat trekt de bedrijfstijd van 24 minuten naar bijna 40 minuten... Dat is best wel de moeite, en de gastank zou dat vol moeten houden, want als het goed is, bespaart het voorwarmen van het voedingswater ook nog zo'n 10% gas...

Uiteraard richt het waterverbruik zich naar de vaarsnelheid, en het terugwinnen van condensaat eigenlijk niet: Dat gaat deels naar tijd (alleen het "voorwarm" deel richt zich enigszins naar vaarsnelheid, het "luchtgekoelde aandeel" blijft vrij constant, maar wordt ook door de weersomstandigheden beïnvloed), dus langzaam varend werkt dat beter dan hard rondrossend, omdat een groter aandeel van de stoom teruggecondenseerd wordt.
 
Nou... gematigd pessimistisch...

Alles gaat afhangen van de kwaliteit van het condensaat, en dát kan ik NU nog niet testen.
Ik heb als "testvloeistof" alleen maar het water uit de olieafscheider, en dát werkt in ieder geval NIET, het water blijft "melkachtig".

De condensaatreiniger op zich werkt wel, kijk maar:
20230925_110235[1].jpg

Wat ik gedaan heb is ongeveer 50 ml vuil water (alleen het water, niet de er bovenop drijvende olie) uit de olieafscheider van de stoommachine verwarmd tot een graad of 60, en in een gezapig tempo door tweede olieafscheider gedruppeld.
Dat er olie afgevangen wordt is duidelijk te zien aan de smerige vlek in het filter materiaal.

Maar het water wat de warmwater tank in druppelde bleef melkachtig:
20230925_110402[1].jpg


Nu moet ik zeggen: dit water is NIET representatief voor wat er uit de condenser gaat komen, want in die eerste olievanger staat een héél klein beetje water 20 minuten lang onder heftige stoombeweging en hoge temperatuur heel intensief met een relatief ENORME hoeveelheid olie in contact.
Dit is NIET het water wat ik terug wil voeden.

Ik heb nog steeds goede hoop dat de afgewerkte stoom NA de eerste olieafscheider nagenoeg schoon is om een acceptabele condensaatkwaliteit te geven.
Dat gaan we uiteraard testen door de eerste proefritjes te doen met afgeschakelde voedingpomp en lege voedingtank, om te kijken wat voor waterkwaliteit daar uit komt. Helaas is er geen andere manier dan eerst die condenser te bouwen, en daarna te kijken wat daar uitkomt.
 
En uiteraard zou ik IK niet zijn, als ik dat niet onmiddelijk ging testen...

Dus even snel een stukkie slang, een bakje koud water, en een glazen opvangbak geregeld, en hup, opstoken die handel. Gewoon, op een laag pitje, niet meer dan gewoon wat stoom losjes door de machine klutsen om wat condensaat te produceren.

Test condensaat kwaliteit - YouTube

En dat viel niet tegen: dat water is HEEL wat schoner dan het testwater wat ik eerder gebruikte.

20230925_121903[1].jpg


Ik begin weer iets optimistischer te worden...
 
En zojuist dat condensaat, waar toch nog wel "iets" bovenop dreef, door de afscheider gevoerd, en dat kwam er goed doorheen.
Dit gaat dus goed komen. Het wachten is op materiaal om de condenser te maken.
 
waterniveau van ongeveer 1 cm in de waterbak i.v.m. met dat ik wil voorkomen dat de voedingpomp lucht hapt, want dan moet de ketel van druk om da

Als je de ketel opstart, zit er ook lucht in.
Waarom opnieuw opstarten als er tijdens bedrijf er lucht in de ketel gepomp wordt?
De lucht ontwijkt samen met de stoom, beluchte stoom.

Over condensor.
In bericht #171 schrijft @k-k : Bert, Je hebt het over een beunkoeler, maar zou een kimkoeler (leidinkje onder het vlak van de boot een optie zijn?

Stukje van 30cm koper ø4x3mm door de huid en aansluiten met hitte bestendige siliconen slang.
Tijdens varen een perfect koeling en geen lelijke buizen in het schip.

Zoals je reeds hebt geschreven, moet de machine met een hogere druk werken om de tegendruk in de condensor te overwinden.
Nu gebruik je een drukzender 30PSI. In de zelfde behuizing is ook een 60PSI uitvoering leverbaar.
Deze heeft dezelfde spannigsgrafiek, volle bereik is 0,5 tot 5V uitgang.
Nadeel, de hogere keteldruk kost extra gas.
Henk.
 
Nadat ik et bericht verzonden had, realiseerde ik mij, dat je geen ketel niveauregeling hebt.
Ergo je weet niet of een druk verlaging komt, omdat het water op is, daar er alleen lucht in de ketel gepomp wordt.
 
Als je de ketel opstart, zit er ook lucht in.
Waarom opnieuw opstarten als er tijdens bedrijf er lucht in de ketel gepomp wordt?
De lucht ontwijkt samen met de stoom, beluchte stoom.

Lucht ontwijkt niet met de stoom, stoom is lichter dan lucht, lucht blijft in de ketel hangen en veroorzaakt problemen met het peilglas (onder andere een valse waterstandaanwijzing, hoger dan de werkelijkheid).
maar DAT is niet de reden voor het hernieuwd opstarten.
De reden is dat die voedingpomp niks meer doet als hij lucht hapt en tegen de keteldruk in moet werken. Dat er wat lucht die ketel in zou gaan, soit. Het punt is dat als hij lucht hapt, hij daarna geen water meer aanzuigt ook al vul je de voedingtank.
Lucht is namelijk samendrukbaar, en de plunjer gaat loze slagen maken.
Over condensor.
In bericht #171 schrijft @k-k : Bert, Je hebt het over een beunkoeler, maar zou een kimkoeler (leidinkje onder het vlak van de boot een optie zijn?

Stukje van 30cm koper ø4x3mm door de huid en aansluiten met hitte bestendige siliconen slang.
Tijdens varen een perfect koeling en geen lelijke buizen in het schip.

Zoals je reeds hebt geschreven, moet de machine met een hogere druk werken om de tegendruk in de condensor te overwinden.
Nu gebruik je een drukzender 30PSI. In de zelfde behuizing is ook een 60PSI uitvoering leverbaar.
Deze heeft dezelfde spannigsgrafiek, volle bereik is 0,5 tot 5V uitgang.
Nadeel, de hogere keteldruk kost extra gas.
Henk.
Het IS een optie, maar zoals gezegd, ik ben niet zo kapot van tegendruk aan de machine. Nog niet eens vanwege het hogere gasverbruik, of de noodzaak voor een hogere keteldruk, maar meer omdat ik sterk de indruk heb dat het de regelmaat van de machine verstoort: Die tegendruk is variabel afhankelijk van hoeveel condensaat er in die leiding staat. Daarnaast: de keteldruk staat aan de buitenkant van de bakschuiven, de tegendruk aan de binnenkant. Dat heb ik liever niet.
Het verhoogt ook het stoomverbruik voor dezelfde arbeid: de machine is een voldrukmachine, en werkt dus qua vermogen met stoomvolume, niet met massa zoals een expansiemachine.
Tegendruk verhoogt ook de condensatie in de eerste olieafscheider, waardoor die eerder vol is.
Ik ben ook een klein beetje beducht voor problemen met de huiddoorvoering (ABS kan volgens mij niet heel goed tegen 100 graden).
Maar het grootste bezwaar zie ik in dat ik dan zowel door de huid als door de machinevloer heen moet en dat maakt de constructie tamelijk gecompliceerd.

Dan zou ik denk ik liever een pomp aan de schroefas hangen en een watergekoelde condenser maken. Maar dan wordt het wel een heel ingewikkelde en storingsgevoelige installatie.
Het voordeel zou wel zijn dat ik in principe 100% van de stoomproductie terug kan condenseren. Dat dan weer wel... Dat is een overweging.
maar mijn eerste insteek is toch "zo eenvoudig en hufterproof mogelijk".

Nadat ik et bericht verzonden had, realiseerde ik mij, dat je geen ketel niveauregeling hebt.
Ergo je weet niet of een druk verlaging komt, omdat het water op is, daar er alleen lucht in de ketel gepomp wordt.
Natuurlijk krijg je een drukverlaging, ook al zou die voedingpomp doorhalen met lucht: Die voedingpomp is volumetrisch, dus die doet maar een halve liter lucht per uur, en die lucht heeft niet een expansievoud van 1700 zoals water dat wel heeft.
 
De reden is dat die voedingpomp niks meer doet als hij lucht hapt en tegen de keteldruk in moet werken

Daarom moet je de schadelijke ruimte in de pomp zo klein mogelijk maken.
Bij mijn DY pompt de pomp, indien de ketel niet gevoed hoeft te worden, drukloos rond om luchtbellen te verwijderen in het aanzuig circuit.

Over lucht in de ketel.
Dat stoom lichter is dan lucht is een gegeven, maar in een ketel zijn de damp bewegingen zodanig, dat de lucht wordt meegesleurd.
Zelfs zodanig sterk, dat bij afkoelen er in de ketel een vacuum ontstaat, wat gebroken moet worden, want anders wordt het restant stoom smeerolie in de ketel getrokken.
Bij uitzetten van de vlam, afkoelen van de ketel de stoomfluit open zetten om het vacuum te breken.
Overigens, in het condensaat kom je de lucht weer tegen, vandaar in het grootbedrijf een ontgasser of deaerator.
 
Nou, nee... dat is NIET wat er gebeurt... Het klopt dat op zich stoom lucht "meesleurt" maar dat gebeurt uitsluitend op plekken waar de stoomsnelheid hoog is, zoals in de stoomdom. En juist dáár is sowieso weinig lucht aanwezig, want die dom zit bovenin en stoom is lichter dan lucht... In de rest van de ketel is de stoomsnelheid laag en die lucht beweegt zich naar dáár waar condensatie plaats vind, en dat gebeurt óók in de ketel. Die lucht verzamelt zich, bijvoorbeeld, in het peilglas, en in de onverwarmde hoeken van de ketel.
Bij stalen ketels is dat een probleem, wat heftige corrosie kan veroorzaken die je dan ook specifiek op die plekken aantreft: op de waterlijn aan het onverwarmde uiteinde bijvoorbeeld De lucht die je in condensaat tegenkomt, komt gek genoeg (ik voer al minstens 10 jaar voordat ik dat ontdekte) niet vanuit de ketel, maar via lekkages bij de verbruikers het systeem binnen. Zelfs lekken die in het drukvoerende deel van het systeem zitten. Hoe dat mechanisme werkt weet ik niet, maar lucht kan TEGEN de stroomrichting in, via een stoomlek een systeem binnendringen. Dat kun je heel goed merken aan je ketelwatertests en daaruitvolgende zuurstofbinder-dosering. Heb je stoomlekken, dan vliegt die testwaarde omhoog en moet je stevig meer gaan doseren. Maar dan praat je over relatief kleine beetjes zuurstof in systemen met een doorzet van minstens 10 ton stoom per dag. Bij zo'n klein keteltje van 600 gram per uur zul je daar bitter weinig van merken, schat ik zo, en op zich is zuurstof in een koperen keteltje verder geen echt probleem.

Aan de schadelijke ruimte van mijn pompje kan ik verder weinig doen, die is wat het is. Ik heb een toerengeregelde pomp, geen bypass-afsluiter, dus die lucht kan ik dientengevolge uitsluitend kwijtraken als de ketel drukloos is.
Ik heb wel binnenkort een purge afsluiter op het peilglas, waarmee ik de in het peilglas verzamelde lucht kan afblazen.
 
Volgens de e-mails ga ik vandaag de bestelling van Regner binnen krijgen, en dat betekent een middagje/avondje achter de draaibank en ander algemeen knutselwerk:.
-Van de week bij de handyman een stuk stofzuigerbuis gehaald, waarvan ik denk dat ik de "body" van de condenser van kan fabrieken, uit restantjes aluminium moeten een paar einddeksels gemaakt worden.

-Een spiraal wikkelen uit 1 meter 3 mm koper, de voedingsleiding verleggen van "rechtsstreeks naar de ketel" naar "via de condenser". Het warme deel van de voedingsleiding isoleren met dik katoengaren, en uiteraard een temperatuursensor er in verwerken om te kijken of het uberhaupt wel het gewenste effect heeft.

-Uit 2 mm triplex een cradle maken waarin die condenser boven de waterbak komt te liggen.

-Een gat in de bovenste dop van het peilglas maken waarin een afblaas-afsluiter geplaatst moet worden, waarmee ik het peilglas kan ontluchten naar de watertank, zodat het peilglas beter aan blijft geven. Iritant genoeg heb ik daar een tap M5 x 0,5 voor nodig en volgens mij heb ik die niet, dus vermoedelijk moet ik dáár nog even naar op zoek.

En dat allemaal op mijn verjaardag... Humpf!
 
Back
Top