Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D intussen herinner ik me ook weer waarom bootjes bouwen mij minder goed lag dan vliegtuigjes bouwen :D :D :D

    20230530_175240[1].jpg

    De eerste twee meters dekbeplanking zijn versneden! Het is "Tanganjika" hout volgens de Duitstalige bouwbeschrijving, en ik kom die naam niet tegen als houtsoort op Wikipedia, sterker nog, mijn overlevende broer heeft een tiental jaren als Timmerman/meubelmakter in Duitsland gewerkt, en hem zegt de naam ook niks.

    Googlen levert alleen een paar advertenties op van meubels waarvan beweerd wordt dat ze ook van dat hout gemaakt zijn.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Tanganyika hout is geen houtsoort zoals bv eiken hout. Het is hout dat afkomstig is uit het gebied rond het Tanganyika meer, hoofdzakelijk uit Congo Kinshasa. Dat hout kan van vele boomsoorten komen die daar groeien. Helaas wordt daar nog steeds veel illegaal gekapt, maar dat is een ander hoofdstuk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... in die bouwbeschrijving wordt het toch echt gebruikt in de zin van "houtsoort". Ik bedoel, als daar Kiefer, Mahogany en Tanganjika in de stuklijst staat, er staat op die lijstjes niet "ongespecificeerde houtsoort, gekapt bij het Tanganjika-meer" :D :D :D
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Ach ja, als "het beesie" maar een naam heb. ;););)
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 30 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heb je meer opgesneden dan dat er aan materiaal was?

    De houtsoort die je zoek is een fabrieksnaam met een tamelijk grote eigen plantjes plantage.
    En vertoeft in het pittoreske Njombe, Tanzania.

    Hoe ik dit weet is niet zo belangrijk, heb je nog meer van dat hout nodig, zoek dan op fineer Tanganyika.
    Kun je het vervolgens niet vinden, neem dan een ander fineer soortje of als het het vullen van een smalle spleet betreft, epoxy is je vriend.
    Tenminste bij mij in de houtenmodelbouwboten spleten en kieren waterdicht maken hobby is het de epoxy en zaagsel die het klusje klaren.:D
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D nee hoor... Er zit twintig meter (of zo, de handleiding spreekt van 0,5 x 5 x 20000 mm) in de bouwdoos, en daar heb ik ondertussen een kleine 6 meter van verbruikt, ik denk dat ik het er wel mee redt...
    Ah, dus het is meer een "merknaam" dan een "soortnaam"...

    Het is gewoon de dekbeplanking, maar niet het feitelijke dek. Het is dus sier en heeft verder geen constructieve of waterdichtmakende functie.

    Ondertussen heb ik dan wel weer even een voor mij nieuwe techniek geleerd: Het hout wil inderdaad, als het nat gemaakt is en het strijkijzer flink heet is, moeiteloos minstens plat een bocht om met toch wel een absoluut opmerkelijk kleine radius (heb het niet gemeten).
    Daarna is het bijna net als een vleugel bespannen. Witte houtlijm is een thermoplast en kun je een beetje als smeltlijm behandelen.
    Smeer een strook dek in, leg de kromme plank er op, en strijk hem met een middelhete strijkbout stukje voor stukje op zijn plek (die plank krijg je natuurlijk nooit precies in vorm, maar vanwege de warmte en dat de lijm dan zacht wordt, kun je die plank precies dáár krijgen waar je hem hebben wilt.
    IMG-20230530-WA0003[1].jpeg
    Absoluut minder moeilijk dan ik dacht, maar wel een "intensief" klusje, en na 6 latten had ik het er eigenlijk wel weer mee gehad... eerst koffie.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen even marktplaats afgesneupt voor een afgedankte radiateur, en bij de landbouwmechanisatie een stuk hittebestendige slang gehaald.
    De koppelingen moet ik nog maken, evenals de "voetjes" voor de "condenser", maar dit was even een heel ruw testritje, gewoon omdat ik nieuwsgierig was.
    Proof of concept destillateur - YouTube

    Fluitketel maakt stoom, stoom gaat naar oude radiator en condenseert daar. Opvang via filter, en presto, gedestilleerd water.
    In de zomer wellicht wat lomp, maar op alle dagen dat de verwarming anders ook brand, is dit, geloof het of niet, GRATIS!

    Alle warmte komt namelijk in de woonkamer terecht, met een beter rendement dan je centrale verwarming. Dus zolang je destilleert, brand je CV minder.
    Totale kosten van de "installatie" mischien 5 tientjes, en een productie van ruwweg 2 liter per uur. Deze radiator (geen idee hoe groot hij is) heeft meer dan voldoende capaciteit, hij wordt niet eens door en door warm.
    Eerste schot condensaat was vreselijk vies, maar dat schoonde binnen 10 minuten op.

    Overigens klinkt het heel raar op het filmpje, en ik weet eigenlijk niet waarom, want het klinkt als je er naast staat niet anders dan een pan kokend water... Niet dus.

    Een dezer dagen maar even de boel "netjes" maken, want dit is wel ERG "vrijgezel-achtig", zelfs voor mijn doen. Maar gedestilleerd water is dus niet meer mijn eerste probleem.
     
    JeroenDorr, k-k en Potter vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Is een radiator inwendig geconserveerd?
    Zoniet dan heb je kans, dat er stiekum ijzerionen in het water zijn gekomen.
    Dit is met een geleidendheidsmeter te controleren.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou het je niet kunnen zeggen. Ik beschouw het eerste condensaat sowieso als verloren vanwege het vuil en de restanten van het vroegere kachelwater.
    Maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een radiator heb zien doorrotten, en ik weet dat ijzer (bijvoorbeeld koelwaterleidingen) aan boord in no-time weg zijn als het water niet chemisch behandeld is. Ik heb daar bij de installatie van mijn laatste CV ketel wel eens naar gevraagd, of je in het circulatiesysteem van een CV ook iets van behandeling toe moet voegen, die monteur keek alsof hij water zag branden. Dus ik denk wel dat er in zo'n radiator wel iets van conservering in zit. Wat, weet ik niet.

    Ik heb nog geen geleidbaarheidsmeter, maar die is ook niet zaligmakend. Beste test is nog een klein beetje in een pannetje doen en droog laten dampen boven een laag pitje. Zie je vanzelf of er randjes ontstaan.
    De halve liter die ik nu verzameld heb is in elk geval volledig reukloos en glashelder.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Potter vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wel een grove manier, probeer regen water met circa 45 tot 50 micro S.
    Een setje van geleidendheidsmeter met 2 meetbereiken, PPM en microS/cm en een Ph meter heb je bij Ali voor nog geen € 15 en als je er poeder bijkoopt om een buffervloeistof, voor ijken van de Ph meter, dan kost het een paar Euro meer.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Drie keer een doorgerotte radiator meegemaakt. Twee keer bij mijn ouders en waarschijnlijk veroorzaakt door koperen leidingen. Steeds op dezelfde plek bovenin. De derde bij een buurvrouw, waar de boel compleet doorgeroest was. Is om stoom te maken zo'n behangstomer niet handzamer? Jij hebt toch zo'n ding Henk en laat je machine er soms op draaien? Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een behangstomer VREET electriciteit... er zijn weinig duurdere manieren om water te koken...
    Een liter water vanuit de kraan volledig verdampen kost ongeveer 2550 kJ, ofwel 0,7 kWh, en dat is bij 100% rendement. Dat kost je dus gemiddeld (0,7 x €0,40=) €0,28
    Aan gas kost je diezelfde hoeveelheid energie (ook bij 100% rendement) 0,080 m3 en dat is tegenwoordig gemiddeld zo'n (0,080 x €1,45=) €0,116

    Gas is dus meer dan de helft goedkoper.

    Prijzen zijn "gemiddeld, van het internet geplukt", en inclusief energiebelasting.

    5 liter gedestilleerd water kost mij dus theoretisch 55 cent of zo, ALS de kachel niet brand... Als de kachel wel brand, gaat hij navenant precies evenveel minder branden en dan is het gratis.
    Het experimentje van vanmiddag drukte de temperatuur in de woonkamer (20 graden, zonder kachel) met 0,6 graad omhoog..
    Als ik morgenochtend, als het 18 graden in de kamer is, 2 liter destilleer, is het ongeveer 20 graden tegen de tijd dat het klaar is, en dat zonder de kachel aan te hebben.
    Een warm bad nemen is duurder (kost ongeveer 0,6 kuub...).
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik een lompe test gedaan: een klein sample van het gedestilleerde water volledig laten verdampen in een RVS pannetje, en dat liet héél vaag "waterlijntjes" achter, die ik min of meer met een stukje keuken papier weer weg kon vegen.
    Op zich verbaast het me niet dat dit gebeurde, want zowel de glazen pot waar ik het in opgevangen had was wel "min of meer schoon" maar vermoedelijk niet "brandschoon", en dit was de eerste run, dus er heeft gegarandeerd nog behoorlijk wat viezigheid in die radiator gezeten.
    Stoom heeft op metalen oppervlakken nogal een reinigend effect, vroeger, op de wereldwijde chemievaart stoomden we tanks uit omdat de condenserende stoom tot in de poriën van staal doordringt en achter het vuil trekt, en op die manier alle vuil naar buiten drukt.
    Ik denk dat dat ook nog wel een paar partijtjes door zal gaan.
    Ter vergelijk een gelijke hoeveelheid kraanwater in hetzelfde pannetje laten verdampen. Dat liet véél meer vuil achter, waarop een keukenpapiertje niet alleen geen enkel effect had, maar tijdens het schoonmaken met een schuursponsje en wat Jif, was ook zeer duidelijk een verschil in gladheid te voelen tussen schoon en aangeslagen staal, het verwijderen kostte echt wat kracht.

    Er is dus in ieder geval een duidelijk verschil, reeds.
    Morgen even die slang aansluitingen in orde maken, en een setje staanders maken voor de radiator, en dan kijken wat het tweede partijtje oplevert.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat er mis gaat met de berekening weet ik niet, maar het gasverbruik is 2 keer zo hoog als het ZOU moeten zijn... Dat kán komen omdat er ongeveer 0,2 liter dood volume in de radiator is, en ik met een lege en uitgespoelde radiator ben begonnen.
    Maar op zich is het een redelijk vlot gebeuren. Ik zit nu op 180 liter gas voor één liter destillaat, beginnend met een koude ketel met 1,5 liter. (is met 30 cent aan gas nog steeds beduidend goedkoper dan in de winkel gekocht gedestilleerd water) en aangezien ik de kachel nog steeds niet aan heb maar wel van 19 naar 20 graden ben gegaan, is het, zoals ik al zei, "eigenlijk gratis: mijn CV stookt héél wat meer weg om dat voor elkaar te krijgen).

    EDIT: na ruim 2 liter gedestilleerd te hebben, een klein sampletje laten verdampen in het RVS pannetje, en dit verdampt eigenlijk vrijwel volledig streep en vlekloos op (Rückstandslos, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen).

    Dit durf ik ook zonder meting eigenlijk wel in dat keteltje te gieten.

    Er komt nog wel wat zwartigheid uit de radiator, héél marginaal, het koffiefilter verkleurt heel lichtjes, maar is verre van zwart zoals gisteren.
    Al met al ongeveer anderhalf uur voor 2,25 liter resultaat, twee keer 1,5 liter kraanwater waarvan ik beide keren (geschat) het laatste kwart liter gedumpt heb om opkoken en al te zwaar aanslaan van de theeketel te voorkomen.
    Totaal gasverbruik 420 liter gas. Is nog steeds minder dan een warm bad... :D

    Goed te doen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Het dek is beplankt...
    IMG-20230601-WA0004[1].jpeg
    En voor mijn doen (ik ben geen schaalbouwer en heb weinig geduld) ÉRG netjes gelukt, al zeg ik het zelf.

    Er is ondertussen ruim 5 liter watergedestilleerd:
    IMG-20230601-WA0008[1].jpeg
    (en had de CV ketel vandaag een vrije dag).

    En als klap op de vuurpijl is de onderhoudsvrije Raboesch schroefas ook binnen, en ik kan alleen maar zeggen: dat ding is zijn geld meer dan waard, erg mooi gemaakt, loopt soepel en is werkelijk kaars- en kaarsrecht...

    20230601_210146[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2023
    norwin en Potter vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En TOEN werd het spannend...

    Vanavond rond negenen kwam er een e-mail binnen met het betaalverzoek voor de inklaringskosten. Uiteraard direct voldaan. Nog geen bezorgdatum, maar het komt dus heel erg dichtbij...
     
    norwin, Thedo en Potter vinden dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    tromgeroffel....
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut... tien minuten geleden zag ik voor mijn ogen de track&trace verspringen van "onbekend" naat "morgenmiddag tussen 13:15 en 15:45"...
    Heb alleen mijn bestelling van Regner nog niet binnen, daar zit het vulventiel voor op de gasfles bij... Heb eigenlijk na betaling nog helemaal niks van Regner gehoord...
    moet ik alleen nog ergens stoomolie vandaan zien te halen.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina