Yup... voor een verzadigde stoomketel, zijn de stoomtemperatuur en de druk onlosmakelijk en zeer nauwkeurig aan elkaar verbonden. En dan praat je over absolute druk, niet over relatieve druk t.o.v. atmosfeer. En ik zie dat ik een afleesfoutje in de tabellen gemaakt heb, ik noemde 133 tot 143 graden, maar dat is 3 tot 4 bar absoluut, en slechts 2 tot 3 bar t.o.v. atmosfeer. Ik moet regelen van 143 tot 152 graden. Mijn fout.Bert, Je bedoelt hier (Stoomdruk is onlosmakelijk verbonden met stoomdruk), waarschijnlijk temperatuur en druk. Aan jou welke grootheid je het eerst wilt noemen.
Weet je de temperatuur, dan weet je de stoomdruk. Harm gebruikt deze methode ook in zijn Henriëtte, maar hij meet de watertemperatuur, en die meting is trager en niet 100% zuiver want in een waterbassin kan, ook bij kokend water, een temperatuurgradiënt ontstaan. In de stoomruimte is dat onmogelijk. De relatie druk/temperatuur van een verzadigde damp (ongeacht welke stof), is absoluut en loepzuiver rotsvast, onder de voorwaarde dat het een zuivere stof betreft en niet een mengsel, en dat de damp verzadigd is. Aan beide voorwaarden wordt voldaan in een ketel gevoed met gedestilleerd water.
Klopt, maar hoewel ik zijn reden daarachter helemaal begrijp (wasbenzine, petroleum etc zijn veel "compacter" dan gas) is dat een methode die in een klein bootje problematisch is, i.v.m. het voorverwarmen van die brander. Wat vervelender is: als de vlam uitwaait en de brander afkoelt heb je vloeibare brandstof onder de ketel, dus vlambewaking is een must.Begrijp dat je op gas gaat stoken en niet zoals Harm op (was)benzine. Hij zet met een fietspomp zijn benzinetankje onder druk en warmt de brander voor met spiritus.
Gas is veiliger, of beter gezegd, minder onveilig.
Wel voor motoren, maar dat is niet per sé omdat het "benzine" is, maar omdat dat een brandstof is met uitgebreide infrastructuur. Gas is dat ook, methanol is dat niet.En ergens heb jij toch iets met benzine?
Beter gezegd: ik had "iets" met "dat spul waar het overgrote deel van alle auto's op rijdt en zo lekker makkelijk verkrijgbaar is"