Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 26 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D als het blijft zitten, hoef je niet iedere 20 minuten te smeren, toch?

    Ik ga gewoon iets verzinnen (en hoe, daar ben ik nu nog niet 100% uit, maar dat lukt me wel, het is me met de benzine-ombouwsels ook gelukt) wat handmatig nasmeren elimineert.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Niet handmatig nasmeren, ben benieuwd.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... in ieder geval zo weinig mogelijk.
    De bedoeling is, hooguit één keer per middag, twee verschillende tankjes: Cylinderolie en machineolie. Mischien maak ik de cylindersmering ook wel automatisch, zo'n condenssmeerapparaat is ook maar behelpen. Daar heb ik wel eerst een "briljante ingeving" voor nodig (voor alle duidelijkheid: een idee voor HOE ik zoiets zou kunnen maken, en dat kan heel lang op zich laten wachten, maar ook heel plotseling opkomen), maar het principe is niet moeilijker dan het voedingspompje. Alleen maar véél kleiner". Ik heb gekkere dingen gedaan...
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Deze smeerinrichting was voorzien voor de stoommachine van de DY.
    smeeroliebak.1.2.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De afbeelding is te klein voor mij om de details te zien en als ik hem vergroot, wordt de text nagenoeg onleesbaar.
    Maar ik denk dat het idee aardig in de buurt komt van wat ik in gedachten heb...
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Groter formaat.
    smeeroliebak 1.3.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het staat niet met text aangegeven, maar het lijkt mij toe dat die "frutsels" bovenin aangeven dat er katoenkoord in de buisjes moet, en zo ja, dan is dat inderdaad ongeveer wat ik ga maken, al was ik niet van plan een dusdanig ingewikkelde constructie te maken met die dubbele, in elkaar gesoldeerde buisjes. Capillaire werking doet het zonder die ingewikkelde constructie ook wel...
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het zijn inderdaad watten. Een verdere beschrijving heb ik niet.
    Ik heb dit niet toegepast, daar ik vond dat deze aanvulling de machine ontsierde.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou...

    Allereerste beginnetje met de bouw van de Borkum is aangevangen, de hak en roerkoning zijn geplaatst. Baal een beetje dat ik nergens de aanbevolen lijm, Stabilit Express kon vinden, en ook UHU Acrylit kon ik niet vinden. ABS is een lastige kunststof, waar Epoxylijm en verschillende andere lijmsoorten hooguit "matig" op hechten.
    Bij de bouwmarkt hing gelukkig een electronische lijmwijzer, en die gaf als alternatief Bison Kombi Power, een 2 componenten Poly-Urethaan lijm. Die moet het dan maar doen, laten we hopen dat Bison weet waar ze het over hebben, want ik weet dat niet... :D :D :D

    Weinig interessant verder: 20230527_191719[1].jpg

    20230527_191713[1].jpg
    Ik moet opmerken dat in ieder geval die vier steuntjes voor de roerkoning, rechtsstreeks als lasergesneden onderdelen, zonder verdere aanpassing aan de pasvorm werkelijk PERFECT pasten, Uiteraard heb ik héél licht het verkoolde laagje hout weggeschuurd, en ook het ABS opgeruwd voor verlijming.

    En dan alvast even een lab-testje als vooronderzoek op het smeersysteem: Even snel een stukje alu-buis wat ik nog had liggen in een fraaie S-bocht gezet, en er een stukje koord door getrokken. Ik had eigenlijk katoengaren willen gebruiken, maar dat had ik niet in huis, dus dan maar dun gevlochten nylonkoord. Daar had ik eigenlijk weinig fiducie in, ik meende begrepen te hebben van "vroegah" op school, dat het per se een natuurlijke vezel moest zijn. Dat zou best kunnen kloppen, want hoewel de capillaire werking aanwezig is, loopt het tempo wel terug.Toch is er in een half uurtje al meer uit gekomen, dan de inhoud van zo'n oliecupje zoals ik dat op de krukaslagers van het door mij beoogde stoommachientje zie zitten. In andere woorden: als die cupjes voldoen, moet dit ook voldoen.

    Proefopstelling:
    20230527_191539[1].jpg

    20230527_191124[1].jpg 20230527_191151[1].jpg

    Druppeltempo: ongeveer 1 druppel per 2 minuten, wat ruwweg neerkomt op 1,5 ml per uur. Als zo'n cupje Naar schatting minder dan 0,2 ml voldoende moet zijn voor 20 minuten, MOET dit ook willen werken.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij mij gaat uiterlijk NOOIT boven functie.... NOOIT...
    Uiteraard mag zoiets gerust zo mooi mogelijk zijn, maar als in een smeersysteem voorzien is, ga ik dat niet weghalen "omdat het niet mooi is", en zeker in jouw geval snap ik dat niet zo goed, want jouw DY is "dicht" en de machine is aan het oog onttrokken.

    Het gaat nog een heel gepuzzel worden, want ik vermoed dat ik 7 olie-likkers nodig ga hebben: 3 voor de hoofdlagers, 2 voor de excentrieken, 2 voor de kruishoofden, en als het lukt wil ik ook kijken of ik iets voor de drijfstanglagers kan verzinnen, maar dat is een hele lastige. Het zou zonder meer mogelijk moeten zijn, maar vergt wel nauwkeurig uitlijnen, en werkt maar in één draairichting.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  12. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Wel grappig, ik vroeg me stom toevallig afgelopen week nog af of Stabilit express nog zou bestaan. Voor wat betreft de te gebruiken lijm: ik moet dan meer dan veertig jaar terug in ‘t geheugen, bouw van sleper Neptun, ook abs. Stabilit werd toen alleen aanbevolen voor dingen als de schroef-as inbouw e.d omdat het spul keihard wordt. De rest van de boot (dus alle abs delen) deed ik destijds met Uhu Hart, was gewoon een een-component lijm. De twee te lijmen delen aan elkaar met die lijm, en dan nog een rups er langs op, zo’n rups slonk bij het drogen zodat er een soort holle lasnaad overbleef. Nooit iets los gelaten aan dat bootje, maar ik weet niet of dat spul tegenwoordig nog bestaat, en of het nog voor abs wordt aanbevolen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    UHU Hart bestaat nog, maar ik en UHU Hart hebben altijd ruzie, vandaar dat ik die lijm liever vermijd...

    Ach, kijk nou... als ik het van te voren geweten had, had ik die mee kunnen laten komen toen ik de kit kocht.
    Nou ja, die Bison Kombi lijkt behoorlijk goed te hechten op ABS, en wordt iets minder knalhard dan Stabilit Express.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
     
    norwin en Potter vinden dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In het verleden ben ik ook bezig geweest met een andere wijze van smeren van de cilinders.
    Misschien zijn de bijlagen interessant.
    Groet.
    Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De proefopstelling gaf een apart resultaat: Zolang er "afvoer" van olie is, stroomt de olie. Zodra die afvoer stopt, stopt ook de oliestroom (nou ja, "stroom"... het kruipt hooguit).
    In de foto's zie je het uiteinde van de kous enigszins omhoog staan, en vormde zich een druppel aan het buisje. Dat bleef in principe doorstromen, omdat die druppel "afgevoerd" werd (zo groot werd dat hij viel) en er dus ruimte kwam om een nieuwe druppel te vormen.
    Toen ik het buisje wat naar beneden zette, vormde die druppel zich aan het uiteinde van het kousje, en bleef daar hangen in de vezels. De druppel viel niet, en de oliestroom stopte. Maar als ik dan die druppel "afnam" door met een stukkie ijzerdraad langs dat uiteinde te strijken, dan vormde zich na een paar minuten weer een even grote druppel.

    Wat ik denk: Als je een paar druppels olie in zo'n oliepotje doet, en de machine staat stil, denk ik dat die olie daar eigenlijk gewoon blijft staan. Pas als de machine gaat draaien, sleept de as wat olie mee uit het oliepotje, en gaat de machine olie verbruiken.
    Ik denk, dat als ik zo'n kousje tot in het oliepotje kan geleiden, dat de oliestroom start en stopt met de machine. En in plaats van iedere 20 minuten naar de kant te komen en een drup olie in die potjes te wurmen, kan ik een oliebakje maken zoals in Henk zijn afbeelding, en daar, ik noem maar wat, 10 ml olie in doen, dat zou voldoende moeten zijn voor een hele middag varen minimaal.
    Gasgestookt zal ik nog steeds om de zoveel tijd naar de kant moeten komen voor brandstof, en uiteraard zal er water bij gevuld moeten worden, maar met een voedingpomp is dat in principe gewoon een kwestie van de voedingtank bijvullen. Als ik condensaat kan hergebruiken, kan dat best een aardig tijdje goed gaan. Heb van Harm (baggeraar) begrepen dat er stoomolie is die emulgeert (geen hergebruik condensaat mogelijk) maar ook olie die NIET emulgeert, en dan kan die olie afgescheiden worden en het water hergebruikt.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D :D

    Dat was het probleem niet... Ik had een charter gebouwd als 14 of 15 jarige. Die nam ik mee naar de club waar ze hem voor me ingevlogen hebben.
    Na de landing haalde ik de kist van het veld, en zette hem in de pits neer. Het neerzetten was genoeg om het complete stabilo er af te laten vallen.
    Dat soort dingen. Zal, gezien de ervaringen van anderen met deze lijm, puur aan mij hebben gelegen, maar ik kreeg er eigenlijk nooit echt betrouwbare lijmverbindingen mee. Met name hout-hout vond ik het gewoon klotespul, en ik gebruik het al héél lang niet meer.
    Normaliter gebruik ik witte houtlijm D3, en UHU Plus als het écht vast moet. Maar UHU plus doet het maar vrij matig op polyester en ABS. Dus daar een Acrylische lijm, of zoals nu, PU. Het is alleen heel vreemd dat zelfs Google eigenlijk geen echte verkooppunten voor Stabilit Express gaf. Mijn lokale modelbouwboer gaf ook aan dat hij het al in geen jaren meer in zijn winkel had, dat hij er wel aan kon komen maar dat het dan lange levertijd en onredelijk hoge prijs had.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Vroeger toen ook op die leeftijd had zelfs de xxl tube bij quartel vandaan. Maar later kwam pattex met witte houtlijm die redelijk snel droogde. Dat was vele malen beter dan uhu hart.

    Maar on topic, ben reuze benieuwd naar de machine en volg dit met grote belangstelling.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die zijn zeker interessant. Dank.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina