Chinese stoommachines... Is het wat?

Hoi Bert, ben je niet bang dat je door de geleiding van koper in zo'n tankje een hele slechte meetwaarde krijgt om de druk in de tank te kunnen afleiden? Hoe zie je dit?
Ik volg het met belangstelling omdat ik een dergelijke regeling ook nog wil maken op mijn ketel.
Weet je al hoe je je ketelwaterniveau gaat bewaken/sturen?
Succes met alles!

Waarom zou de geleiding de meetwaarde beinvloeden? Koper geleidt warmte juist goed, dus ik zie daar geen enkel probleem mee.
Ketelniveau ga ik niet bewaken. Dit soort machientjes heeft geen "oneindige" bedrijfsduur, want is het niet het waterniveau, dan is het wel de brandstofvoorraad of de cylinderolie. Het enige wat ik ga doen is een voedingspomp plaatsen die "ongeveer goed" is qua opbrengst, zodat de brandstof eerder op is dan het water.
Theoretisch zou ik met het pompje wat er komt, ergens in de buurt van de 1:14 moeten zitten qua overbrenging, gebaseerd op een ketel die ongeveer 15 minuten stoom kan geven en een 5,4 cc stoommachientje wat op 4 bar 1000 toeren belast draait. Maar dat zijn toch wel een beetje uit de lucht gegrepen getallen, dat dient meer voor mijn eigen beeldvorming van wat er ongeveer nodig is. Daaruit volgt dat ik iets moet verzinnen om die overbrenging te veranderen. En ik denk dat de meest eenvoudige methode is om dat te tunen, het gebruik van verschillende excenters is... Dat moet ik nog wel kunnen behappen met mijn draaibankje...
Als alternatief een schakelbaar pompje, en zo nu en dan even dicht langs de kant varen voor een visuele niveau controle...

Laatst bewerkt:
Verschillende excenters.
Pieter van Werkhoven heeft in zijn stoomsleepboot een verstelbaar excenter zodat hij de slag van de voedingspomp kan afstellen.
Dus geen niveau bewaking maar een voedingspomp die om en na voldoende water levert.
Hij heeft deze verstelbare nok gemaakt uit twee hoofddelen:
- een flens op de krukas met een tweede asgat vlak boven het gat voor de krukas.
- een excenter met spoorkranzen met een asstomp op gelijke hartafstand als de asgaten in de flens.
De asstomp van het excenter gaat in het tweede gat en nu kon hij door verdraaien van het losse excenter alle slaghoogtes instellen van 0 tot 2 x de center afstand.
Het mooie is, buien een kleine onbalans, dat de nok altijd in de hartlijn van de voedingspomp blijft staan.
Groet. Henk

Dus geen niveau bewaking maar een voedingspomp die om en na voldoende water levert.
Iets dergelijks was mijn idee. dit stukje van de bedrijfsvoering hoeft niet perfect, het hoeft alleen maar "goed genoeg", want de ketel is in principe ontworpen om met een variabel waterniveau te werken, in tegenstelling tot grootbedrijf waar dat niveau angstvallig in de gaten gehouden moet worden. Daarnaast geef ik de voorkeur aan een min of meer constante waterflow, in verband met dat dan stoomdruk makkelijker constant te houden is. Ik hou niet zo van alles of niets regelingen.

....Als alternatief een schakelbaar pompje, en zo nu en dan even dicht langs de kant varen voor een visuele niveau controle...

En als je zender hebt met stopwatch: die ook even instellen. Ik weet dat mijn ketelwater met stoomkraan vol open (en dus behoorlijk wat vlammen onder de ketel) na 20 minuten op is. Dát wil ik dus voorkomen. Dus telkens als de ketel op druk is en ik wil gaan varen: stopwatch op de zender op 15 minuten.
Na een kwartier begint mijn zender te gillen; boot naar de kant, ketelwater bijvullen met zo'n spuitfles, en na een minuut heb ik weer stoom.

Als het gas op is, zie ik dat aan de stoompluim; (ik leidt de 'verbruikte' stoom via een slinger rond de gascylinder terug in de stoorsteen) bij geen gas meer wordt de afgewerkte stoom minder opgejaagd.
(En je hoort het gas niet meer branden) Dan weet ik dat ik nog stoom voor een halve minuut varen over heb.

En is de stoom helemaal op, kom ik al 'wrikkend' met het roer ook wel aan de kant... Er zit een lel van een roer achter.

Kun jij je ketel dan bijvullen terwijl hij op druk is???
Yep... Handmatig. Met behulp van
https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/speiseventil
en een
https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/nachspeiseflasche-mit-schlauch

Speiseventil: Een appendage die je op de ketel zet. (ze zijn er in M5 en M6). Geen soldeerwerk nodig.
Zit een veerbekrachtigd terugslagventiel in wat de druk in de ketel houdt. Ik heb op aanraden van Henk Bunte die van mij op het kijkglas gezet; zo blijft je kijkglas ook schoon.

Op het moment dat je die ' Nachspeiseflasche' er in drukt en de trekker overhaalt, is de druk in de slang voldoende om het terugslagventiel te openen en de ketel te vullen.

Voordeel: je krijgt er sterke handspieren van.
Nadeel: je moet je scheepje dus inderdaad naar de kant halen en de temperatuur van je ketelwater daalt behoorlijk als je meer dan de helft van je ketel moet vullen.

Ik heb op aanraden van Henk Bunte die van mij op het kijkglas gezet; zo blijft je kijkglas ook schoon.
Dat is nu net wat ik NIET zou doen... De temperatuurwisseling is nooit goed voor de O-ringen die het glas afdichten, en ook niet goed voor het glas.
In het grootbedrijf is gewoon een ventilatie-rooster in de buurt van een peilglas al voldoende om die peilglazen in verhoogd tempo te doen falen.
Met een voedingspomp en voorwarmer hou je nog in ieder geval een relatief constante temperatuur daar, dat durf ik wel aan.

Maar op zich is het wel mooi dat je kunt vullen bij op druk staande ketel, dat dan weer wel.

Hier een paar plaatjes van stoomsloep 'Hanja': vooraanzicht.
P1230518.JPG

Vlnr: kist met daar onder 2 servo's: een voor de gasregelaar, een voor de stoomregelaar. Gascylinder met daarboven het peilglas. bovenop het peilglas de aansluiting voor de toevoer van nieuw ketelwater.
P1230522.JPG

Vlnr: gastank, ketel, 1e condensatievat, machine en leiding naar het 2e condensatievat. Rechts bovenin een kist met daarin volgens het etiket een aantal flessen Whiskey (of Wisky, dat weet ik nooit) maar wat er écht onder zit is de servo voor de fluit. En waarom 2 condensatievaten? De eerste zit standaard bij de installatie, maar die raakt nogal snel vol. Daarom een 'overloopleiding' naar een 2e vat. (Ex-zoutvaatje van de HEMA) Als ik de stoomleiding van het 1e condensatievat dichtknijp en de machine draait, loopt het condensaat naar de 2e tank. En ik heb de leiding van de afgewerkte stoom verlengt en met een slinger rond de gastank gedraaid en vervolgens terug naar het 1e condensatievat. waarom die slinger? Door de expansie van het gas wordt het koud en de machine staat nét te ver weg om het vat warm te houden tijdens bedrijf. Die leiding met warme stoom houdt het tankje mooi warm en dus de gas-afgifte op peil, ook als het buiten wat frisser is.
P1230524.JPG

Machine, plus de omkeer-inrichting. De servo daarvan bevindt zich onder het dashboard in de stuurplecht.
P1230526.JPG

En ik zie dat ik de isolatie van de afgewerkte stoomleiding even wat moet opknappen... Nou ja, het is afgewerkte stoom, dus boejuh jonguh...
P1230530.JPG

Overzichtje vanaf de andere kant... Manometertje is vastgezet met een touwtje, anders trilt dat ding gigantisch... Onder de manometer het smeertoestel. Een stukje messing op het dekseltje (hard-)gesoldeerd, zodat je het hete kreng wat makkelijker loskrijgt zonder meteen de brandzalf te moeten pakken. Ook op het aftapdekseltje (onderaan) een stukje messingdraad gesoldeerd om dezelfde reden.
De hele plaat met ketel, machine, gastank en 1e condensatievat kan ik uit de boot halen door: het slangetje naar het 2e condensatievat er af te halen, de (zelfborgende) moertjes van gas- en stoomregeling los te maken, de servoarm van de fluitbediening en van de omkeer-inrichting los te maken. Daarna til ik de hele machineplaat er uit. Prettig bij het schoonmaken van het model én de installatie.
P1230532.JPG

Iets rechts van het midden onderin: de vulopening voor nieuw ketelwater.
P1230534.JPG

De kleine zeemeermin, maar dan anders: puberdochter die dromerig zit na te denken over haar grote idool...
P1230536.JPG

De rest van de familie: Ma achter het roer (sorry Bert!) Pa en Opa beiden met een of andere kaarten-almanak op schoot, hevig discussiërend of ze met dreigend laagwater het wantij wel over kunnen en de tweede puberdochter die zich er irritant tegenaan bemoeit. Een fles witte wijn in de koeler, naast Pa. Onder de achterplecht de roerservo én de ligplaats van de ontvanger-accu en de accu (2s Lipo) voor de boordverlichting. De ontvanger zit onder het bedieningspaneel voor de roergangster.
De figuren hebben, behalve een stukje 'opleukerij' nog een paar functies: ze zijn van massief giethars en nogal aan het gewicht. Nodig om het scheepje aan de achterzijde wat meer gewicht te geven.
Verder geeft het op shows altijd leuke discussies tussen diverse echtparen: "Kijk eens Jan! Een vrouw aan het roer! Zo hoort het tenminste!" Het antwoord van Jan in kwestie: "Ja, leuk, maar de heren houden de kaart in handen en bepalen dus waar men heen gaat."
En de uitleg van de diverse vaders hoe een stoommachine werkt is soms ook hilarisch... James Watt zou zich een paar keer omgedraaid hebben in z'n graf als hij het hoorde...
P1230539.JPG

Wat is een "blackfluit"?

Nou, het is qua leeftijd waarschijnlijk geen goed teken als je er nog actief mee gewerkt hebt, maar ik heb nog nét een paar jaar met een 40-bar ketel gewerkt die er een had.

Komt in het (erg) kort hier op neer: een stoomfluit die op een pijp gemonteerd is die waterzijdig op de stoomketel zit. In de leiding zit een prop van smeltbaar materiaal (wij noemden het gewoon “de loodprop”) die alleen in aanraking komt met de stoom als het water tot bijna gevaarlijk niveau is gedaald. De prop smelt, de fluit begint te fluiten, en de machinist moet bar hard lopen richting het stookbord.

Een redelijke beschrijving staat hier https://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php?title=Werking_van_de_blackfluit

Rechts bovenin een kist met daarin volgens het etiket een aantal flessen Whiskey (of Wisky, dat weet ik nooit)

....
De rest van de familie: Ma achter het roer (sorry Bert!) Pa en Opa beiden met een of andere kaarten-almanak op schoot, hevig discussiërend of ze met dreigend laagwater het wantij wel over kunnen en de tweede puberdochter die zich er irritant tegenaan bemoeit. Een fles witte wijn in de koeler, naast Pa.
....
Verder geeft het op shows altijd leuke discussies tussen diverse echtparen: "Kijk eens Jan! Een vrouw aan het roer! Zo hoort het tenminste!" Het antwoord van Jan in kwestie: "Ja, leuk, maar de heren houden de kaart in handen en bepalen dus waar men heen gaat."

Ik zie het alweer: Boten, drank en vrouwen... Geen goed teken... Gelukkig dat de "heren" bepalen waar men heen gaat. Zo heurt dat...

:p

Dank voor de toelichting en er vallen nog wel wat tips uit te destilleren, waardeer ik hooglijk.

Vraagje: Wat zie ik in die oliepotjes van de krukas lagers zitten? Plukjes katoen of zo?

Nou, het is qua leeftijd waarschijnlijk geen goed teken als je er nog actief mee gewerkt hebt, maar ik heb nog nét een paar jaar met een 40-bar ketel gewerkt die er een had.

Komt in het (erg) kort hier op neer: een stoomfluit die op een pijp gemonteerd is die waterzijdig op de stoomketel zit. In de leiding zit een prop van smeltbaar materiaal (wij noemden het gewoon “de loodprop”) die alleen in aanraking komt met de stoom als het water tot bijna gevaarlijk niveau is gedaald. De prop smelt, de fluit begint te fluiten, en de machinist moet bar hard lopen richting het stookbord.

Een redelijke beschrijving staat hier https://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php?title=Werking_van_de_blackfluit
Ah, OK, ik ken het principe, maar het is bij mijn weten niet echt meer een toegestane "beveiliging".

Ah, OK... Zat dat er af fabriek in?
Dat ga ik met een likkerpotje oplossen.

Bij mijn beide stoommachines heb ik geen likkepotjes of sponsachtige vullingen in de oliepotjes.
De reden is, dat de pakkingbussen van de stoomschuiven en de zuigerstangen altijd lekken.
Hierdoor is de onderkant van de machine altijd nat, ergo de oliepotjes op de kruk staan vol met water en de likkepot bij het kruishoofd werkt niet.
Ik smeer met stoomollie, deze wordt niet door water weggewassen.
De belangrijkste delen om te smeren zijn alle draaipunten van de schaar en uitgerekend deze zijn niet met een likkepot te smeren.
Na een vaartijd van ongeveer 20 minuten moeten de watervoorraad-, de gastank en condenssmeertoestel bijgevuld worden, hetgeen ook een mooi moment is om te smeren.
Verder nog te bedenken, dat het lekkende water uit de pakkingbussen door de olie uit het condensaatsmeertoestel redelijk vet is.

Dat is iets waar ik achter ga komen als de machine op tafel staat te draaien, want uiteraard ga ik niet de boel ongestookt in de boot bouwen om vervolgens tegen allerlei ellende aan te lopen. Eerst die ellende op tafel boven water trekken, dan zie ik tegen die tijd wel of en hoe ik die smering ga regelen.

Mijn plan was in ieder geval om de likkers voor de aslagers "afgesloten" op de lagerkappen te zetten (als je snapt wat ik bedoel), en mogelijk compressor-olie te gebruiken. Dat is olie die ook niet gelijk ophoudt met smeren in aanwezigheid van water, en de likkerpot garandeert dat het in elk geval "onverdund" op het smeerpunt aankomt.
Eigenlijk wilde ik de schaarbeweging met iets in de geest van Mobiltac smeren. Dat is een vetsoort die in de zeevaart voor bijvoorbeeld de open tandwielen van ankerwinches en dergelijke gebruikt wordt. Enorm plakkerig, en redelijk bestand tegen een week lang bij windkracht tien met zeewater "gestraald" te worden.
Voor de drijfstanglagers en de excenters moet ik nog iets verzinnen, al begint zich daar ook wel een beeld te vormen.

Wat mijn ervaring is, in zijn algemeenheid met dergelijke techniek, is dat je héééél schraal kunt smeren zolang de toevoer van smeermiddel maar constant, en bovenal op de juiste locatie is.
De ketting van mijn motorfiets smeert met slechts ongeveer 5 ml olie per uur, en blijft prima gesmeerd. Zou ik een droge ketting met de hand smeren, ben ik minstens 10~20 ml smeermiddel nodig om de ketting volledig te "benatten" en is 90% van de aangebrachte olie binnen 5 minuten nutteloos afgeslingerd en 20 minuten later de ketting alweer gortdroog. Dat is voor mij de reden likkerpotjes te gaan proberen voor in elk geval de aslagers en de excenters.

Je wilt dus de lagers smeren met een soort van Stauff oliepotjes.
Dan hoop ik voor jouw, dat je ze kunt vinden met een klapdelsel.
Als de machine in het schip zit is het bijna onmogelijk om, langs de hete cilinders, de kleine dekseltjes weer op de smeerpotjes te schroeven.
Of je moet een soort van een hoger geplaatste oliebak met pijpjes naar de krukaslagers en de kruishoofden monteren.
Over het vet.
De schaar heeft 3 gaffels, de trekstangen met 2 draaipunten, waarvan de pennen een heen- en weergaande verdraaiing hebben en het schuifblokje een schuivende.
Ook als de machine op een bepaald toerental staat, staat het schuifblokje niet stil in de schaaropening.
Dit komt door het kruisen van de excenter stangen tijdens het draaien.
Kortom, per schaar 5 draaipunten met een pen ø2mm? en 1 schuifbeweging.
Hoe denk jij het vet in de draaipunten te krijgen?
Compressor olie, dat vind ik een leuk alternatief voor stoomolie, zeker als je een ISO WG 68, of ISO WG 100 neemt.

Of je moet een soort van een hoger geplaatste oliebak met pijpjes naar de krukaslagers en de kruishoofden monteren.
Dat...

Ik heb het vaker gezien.
Deze video, A MODEL STEAM BOAT NAMED EDITH - PART #1 - YouTube
op 2:30 zie je (vrij kort) precies wat ongeveer de bedoeling is.

Over het vet.
De schaar heeft 3 gaffels, de trekstangen met 2 draaipunten, waarvan de pennen een heen- en weergaande verdraaiing hebben en het schuifblokje een schuivende.
Ook als de machine op een bepaald toerental staat, staat het schuifblokje niet stil in de schaaropening.
Dit komt door het kruisen van de excenter stangen tijdens het draaien.
Kortom, per schaar 5 draaipunten met een pen ø2mm? en 1 schuifbeweging.
Hoe denk jij het vet in de draaipunten te krijgen?
Als ik het vet te pakken kan krijgen wat ik voor ogen heb, hoeft dat uitsluitend vóór de inbouw en daarna hooguit als ik de machine er uit moet hebben voor de 2-jaarlijkse
dokbeurt. Als dat spul eenmaal ergens zit is het net teer.
Maar ik heb alternatieven hoor: Een EP2 vet blijft ook vrij goed zitten tot 140 graden, en daar kan ik wel een vetspuitje voor bouwen, dat is niet heel erg moeilijk, krijg ik het overal waar ik het hebben wil. Daar maak ik me niet zo heel veel zorgen over, ik ben vrij goed in "thinking outside the box"...
Want olie is ook niks, die druppel die je er met een oliespuitje op krijgt, die is als het zo heftig beweegt als jij beschrijft, ook in een oogwenk verdwenen.

Ondertussen is het voedingspompje reeds binnen, maar de stoommachine nog niet.

Laatst bewerkt:
Back