Hier een paar plaatjes van stoomsloep 'Hanja': vooraanzicht.
Vlnr: kist met daar onder 2 servo's: een voor de gasregelaar, een voor de stoomregelaar. Gascylinder met daarboven het peilglas. bovenop het peilglas de aansluiting voor de toevoer van nieuw ketelwater.
Vlnr: gastank, ketel, 1e condensatievat, machine en leiding naar het 2e condensatievat. Rechts bovenin een kist met daarin volgens het etiket een aantal flessen Whiskey (of Wisky, dat weet ik nooit) maar wat er écht onder zit is de servo voor de fluit. En waarom 2 condensatievaten? De eerste zit standaard bij de installatie, maar die raakt nogal snel vol. Daarom een 'overloopleiding' naar een 2e vat. (Ex-zoutvaatje van de HEMA) Als ik de stoomleiding van het 1e condensatievat dichtknijp en de machine draait, loopt het condensaat naar de 2e tank. En ik heb de leiding van de afgewerkte stoom verlengt en met een slinger rond de gastank gedraaid en vervolgens terug naar het 1e condensatievat. waarom die slinger? Door de expansie van het gas wordt het koud en de machine staat nét te ver weg om het vat warm te houden tijdens bedrijf. Die leiding met warme stoom houdt het tankje mooi warm en dus de gas-afgifte op peil, ook als het buiten wat frisser is.
Machine, plus de omkeer-inrichting. De servo daarvan bevindt zich onder het dashboard in de stuurplecht.
En ik zie dat ik de isolatie van de afgewerkte stoomleiding even wat moet opknappen... Nou ja, het is afgewerkte stoom, dus boejuh jonguh...
Overzichtje vanaf de andere kant... Manometertje is vastgezet met een touwtje, anders trilt dat ding gigantisch... Onder de manometer het smeertoestel. Een stukje messing op het dekseltje (hard-)gesoldeerd, zodat je het hete kreng wat makkelijker loskrijgt zonder meteen de brandzalf te moeten pakken. Ook op het aftapdekseltje (onderaan) een stukje messingdraad gesoldeerd om dezelfde reden.
De hele plaat met ketel, machine, gastank en 1e condensatievat kan ik uit de boot halen door: het slangetje naar het 2e condensatievat er af te halen, de (zelfborgende) moertjes van gas- en stoomregeling los te maken, de servoarm van de fluitbediening en van de omkeer-inrichting los te maken. Daarna til ik de hele machineplaat er uit. Prettig bij het schoonmaken van het model én de installatie.
Iets rechts van het midden onderin: de vulopening voor nieuw ketelwater.
De kleine zeemeermin, maar dan anders: puberdochter die dromerig zit na te denken over haar grote idool...
De rest van de familie: Ma achter het roer (sorry Bert!) Pa en Opa beiden met een of andere kaarten-almanak op schoot, hevig discussiërend of ze met dreigend laagwater het wantij wel over kunnen en de tweede puberdochter die zich er irritant tegenaan bemoeit. Een fles witte wijn in de koeler, naast Pa. Onder de achterplecht de roerservo én de ligplaats van de ontvanger-accu en de accu (2s Lipo) voor de boordverlichting. De ontvanger zit onder het bedieningspaneel voor de roergangster.
De figuren hebben, behalve een stukje 'opleukerij' nog een paar functies: ze zijn van massief giethars en nogal aan het gewicht. Nodig om het scheepje aan de achterzijde wat meer gewicht te geven.
Verder geeft het op shows altijd leuke discussies tussen diverse echtparen: "Kijk eens Jan! Een vrouw aan het roer! Zo hoort het tenminste!" Het antwoord van Jan in kwestie: "Ja, leuk, maar de heren houden de kaart in handen en bepalen dus waar men heen gaat."
En de uitleg van de diverse vaders hoe een stoommachine werkt is soms ook hilarisch... James Watt zou zich een paar keer omgedraaid hebben in z'n graf als hij het hoorde...