Chinese stoommachines... Is het wat?

Is wederzijds Bert! Was 10, toen ik in Sneek op school kwam en verbleef daar 1,5 jaar. Daarna verder in Groningen, waar ik in 1962 afstudeerde. Haalde op 25 juni mijn Mulo-diploma en ook de bouwdoos van mijn avatar. En nu maar kijken of schip en bemanning die 10 jaar van het stempel in het paspoort vol kunnen maken. Het was leuk om je schepen in het echt te zien varen. Wel gevolgd op het Forum, maar in het echt zie je ook hoe het aangestuurd wordt en hoe de reactie op het water is. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Raffaelle is overigens een uitermate charmant scheepje, en nog verrassend zeewaardig... Die hebben vast ooit nog een nieuw stempeltje nodig :D :D :D
 
Toch een beetje water door de deknaad gekomen. Water aan dek kan door een 2 mm hardhouten randje op de balsa romp niet weg. De boel ligt nu open om te drogen. Thuis maar een paar spuigaten uit het randje vijlen. Op het vlakke dek blijft het water "plakken", maar kruipt wel in de naden. Zo blijven er uitdagingen. Gr. Klaas.
 
Nee, een beetje, maar veroboard met connecties aan de onderkant nat. Door vocht stond er 3,7 volt op de verbruikers. Droog gedept, ruimte tussen soren uitgekrabt en nu alles normaal. Thuis het veroboard plaatje verder opknappen en sealen. Bij montage een vulling tussen board en bodem om herhaling te voorkomen. Gr. Klass.
 
Voor diegenen die ooit ook een Microcosm machientje gekocht hebben (als die er al zijn):

De veiligheidsklep heeft een stalen kogel als "klep"... Die kogel is NIET van roestvast staal.
De machine was afgelopen week 1 jaar oud, dus tijd voor o.a. de test van de veiligheid. Nou... die ging dus niet open, tot 6,5 bar (ingestelde druk destijds 3,5 bar).
Bij demontage bleek de bal aangetast aan de droge zijde (het stukje wat voor de stoompoort zat, was nog glimmend).
Magneetje erbij verried dat het gewoon staal is.

Humpfh!

Dus voor wie het van toepassing is: Test je veiligheid jaarlijks, dan kom je dit soort narigheid op het spoor...
 
Zou de frequentie wat opvoeren, want die van jou zat na een jaar (of misschien al eerder) vast. En kon je nog een RVS kogeltje vinden? Gr. Klaas.
 
En kon je nog een RVS kogeltje vinden?
Ik ben nog niet op zoek geweest. Ik weet dat Harm (Baggeraar) kunststof kogels (Grafisil) gebruikt, en ik denk dat dat wel de beste optie is, dicht vermoedelijk veel beter af.
Die moeten uit Duitsland komen, die bestel ik Zondag of Maandag effe, dan heb ik ze komende week in huis (hoop ik).
 
Grafisil…. Klinkt als een pilletje om grafisch ontwerpers creatief te boosten [emoji851] Haha…
Straks is de zaak getweaked tot in de technische perfectie [emoji106][emoji106]

Zal de wondere stof eens opzoeken.

En idd… bende aan grafische activiteit! Hablaf Efspanõlpfh
Grafi-Sil deed het beter…
 
Laatst bewerkt:
Graficil Viton of andere kunststof kogels moet je in een veiligheid niet gebruiken.
Door de veerdruk gaat de kogel vervormen in de scherpe zitting van de stalen kogel.
Ik heb ergens een uitgebreide beschrijving, " waarom niet", zal kijken of ik deze kan vinden.
Overigens, de door mij gebruikte RVS kogels zijn licht magnetisch.
 
Laatst bewerkt:
Er staat maar ongeveer 140 gram druk op de veer, en de kogels kunnen tot 400 graden hebben. De zitting heeft geen scherpe rand, maar is konisch. Dus ik denk dat dat wel meevalt. We gaan het zien, en anders zijn RVS kogels snel geregeld.
 
Graficil Viton of andere kunststof kogels moet je in een veiligheid niet gebruiken.
In het artikel wat je hier bijvoegde, wordt alleen over Nitril (NBR) en Viton gesproken. Beide zijn tamelijk zacht en hoewel Viton nog wel wat temperatuur kan hebben, Nitril kan dat niet.

Grafi-Sil schijnt dat wel te kunnen, en zoals ik al zei, we gaan het gewoon proberen. Als het niet werkt kan het nooit erger zijn dan wat ik nu had, een klep die niet open ging...

Want:
De kogels Ventilkugeln: 4 mm Durchmesser • Jetzt entdecken! (bengs-modellbau.de)
zijn perfect geschikt voor terugslagkleppen in pompen
Nee, er wordt specifiek vermeld, dat ze OOK geschikt zijn als terugslagkleppen in stoomleidingen
 
Nee, er wordt specifiek vermeld, dat ze OOK geschikt zijn als terugslagkleppen in stoomleidingen

Misschien zijn er nog meer mogelijkheden.
Ik had specifiek gereageerd op het gebruik als een veiligheid met drukveer op de kogel.
De veer levert een constante kracht op de kogel en kan aangeven tot vervorming.
Zeker bij lang buiten bedrijf.
Bij terugslagkleppen, staat er geen of weinig weerspanning op de kogel. De kogel vervormt niet tijdens stilstand.

De zitting heeft geen scherpe rand, maar is konisch. Dus ik denk dat dat wel meevalt.
Dit vind ik vreemd voor een stalen kogel.
Bij een zittingsrand van 90° heb je een randafdichting, klein dichtingsoppervlak, scherpe rand, minder kans op vervuiling.
Bij een konische afdichting heb je een "vlak" afdichting, groter oppervlak, ergo meer kans op vervuiling tussen kogel en de konische boring van de zitting.
Dit alleen over de kans van vervuiling in de zitting.

Dat het voor de drukinstelling niets uitmaakt is duidelijk.
Deze blijft kogeldiameter in/op de zitting maal de gewenste druk.
 
Dit vind ik vreemd voor een stalen kogel.
Bij een zittingsrand van 90° heb je een randafdichting, klein dichtingsoppervlak, scherpe rand, minder kans op vervuiling.
Bij een konische afdichting heb je een "vlak" afdichting, groter oppervlak, ergo meer kans op vervuiling tussen kogel en de konische boring van de zitting.
Dat denken mensen, maar een kogel heeft ALTIJD een randafdichting, ongeacht of de zitting een conus of een scherpe rand is: de raaklijn van een cirkel raakt die cirkel maar op één punt, dus het contact tussen een kogel (oneindige reeks cirkels met dezelfde diameter en zelfde middelpunt) en een konus (oneinige reeks rechte lijnen die elkaar in één punt raken en dezelfde hoek maken met een gezamelijke as) is ook een cirkel. Niet een "lint"

De reden dat een konische zitting wordt gebruikt is om de kogel beter te laten sluiten (de kogel zoekt zijn positie beter) omdat in tegenstlling tot een terugslagklep, een veiligheidsklep niet gesloten word door omkeer van het drukverschil, maar door een externe kracht (veer) tegen een aanwezige volumestroom en drukverschil in.

Daarvoor is een midden-zoekend mechanisme nodig, en een konische zitting verzorgt dat beter dan een scherpe rand.

Vervuiling zou, uitgaand van schoon ketelwater, eigenlijk geen issue mogen zijn. Bij mij was het dat ook niet: de klep heeft in de begin periode gewerkt. Dat weet ik, het was een van de eerste dingen die ik testte, bij welke druk de veiligheid opende. Vermoedelijk heeft hij wat gewasemd, en daarna was de buitenkant van de niet-RVS kogel blootgesteld aan zuurstof en vocht. De stoomzijde van het kogeltje was een mooi blinkend blank stalen cirkeltje op de kogel, de rest leek mij magnetiet (die zwarte aanslag) toe.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top