Blijkbaar wordt de machine nog steeds maar beter....
Vanmorgen kon ik hem terughalen naar rond de 130~140 omw/min...
Ik meen 43 slagen te tellen in 20 sec...
Verder verdacht ik de machine ervan ruimte op de kruishoofden te ontwikkelen, omdat hij achteruit mooi stil draaide, maar vooruit er langzamerhand een tik in het geluid kwam, en het enige wat ik kon bedenken, was dat de kruishoofden eigenlijk de enige onderdelen zijn die asymetrisch belast worden, of héél mischien de schaarbogen.
Met een "sound-rod"

D gewoon een schroevendraaier tegen het oor...

) de hele boot beluisterd, maar de tik zit ergens in de schroefas of de kruiskoppelingen.
En dat is weer een hele geruststelling. De machine loopt in elk geval in beide richtingen met gelijk mechanisch geluid (en "zijdezacht", kan ik haast wel zeggen), maar in de buurt van het achterste dwarsspant hoor ik bonkende geluiden in de vooruitrichting.
Had ik niet verwacht, want de koppelingetjes (deze:
Kruis Koppeling 4-4mm Metaal 23mm lang, Robbe 1480 - Envelop (rc-point.nl)) zijn voorzien van een siliconen slangetje en volgescheten met vet. Maar het kan ook zijn dat een van de schroefas steunen los zit en de as wat kwispelt in de ene draairichting, of dat de lengte van de koppelingen een tikkeltje kritisch geworden is door slijtage aan het stuwlagertje (simpel onderlegringetje tussen as en koker) Ik neig te denken aan slijtage in de koppelingen. Om dat uit te zoeken moet de halve boot uit elkaar, nu geen zin in, ben allang blij dat het probleem niet in de machine zit.
Wel een absolute opsteker dat ik na bijna 80 draaiuren nog steeds absoluut geen achteruitgang kan ontdekken in de machine. En dat voor een "goeiekope Chinees"...
Verder de 4-blads Raboesch schroef model 147 vervangen voor een 3-blads van hetzelfde type. Ik heb er nog niet mee gevaren, ik kan nog niet precies zeggen wat de verschillen zijn. Ik hóóp er iets meer snelheid mee te bereiken door een iets hoger toptoerental.