Cirrus of Manderin?

Dat is logisch. Het lijkt mij niet dat iemand die dit soort kisten vliegt niet het niveau heeft om in te zien dat je met een 'verdraaide' spinner ook andere bladen moet gebruiken maar dat bedoelde ik niet.

Er staat dat je die bij F5J niet moet gebruiken en ik zie niet in waarom niet. Je bladen liggen beter aan en minder weerstand....dat is toch nooit erg?

Dat is logisch. Het lijkt mij niet dat iemand die dit soort kisten vliegt niet het niveau heeft om in te zien dat je met een 'verdraaide' spinner ook andere bladen moet gebruiken maar dat bedoelde ik niet.

Er staat dat je die bij F5J niet moet gebruiken en ik zie niet in waarom niet. Je bladen liggen beter aan en minder weerstand....dat is toch nooit erg?

Bij 2gr verdraaide spinners word je spoed bv ipv 8 nu 10. Denk dat jij een spinner bedoeld dat het midden stuk niet recht is maar verspringt. Dat maakt niet uit voor f5j. Daar sluiten de bladen beter op de romp.

Ik heb wel wat losgemaakt, zie ik.

Even voor de duidelijkheid dan.
Met twisted bedoelde ik het verdraaien van de bladhouder zodat de spoed van de bladen hoger wordt. Zoals Erik zegt: een prop met 8 inch spoed krijgt dan bijvoorbeeld een 10 inch effect. Zoiets doen heeft in F5J geen zin, de modellen vliegen te langzaam omdat een stijgen naar 200 meter in een paar seconden (zoals bij F5B waar dit soort spinners gebruikt worden) ongewenst is. Meest gebruikt in F5J is een spoed van 6 tot 8, en daarvoor zijn prima (voor 0 graden twist gemaakte) bladen te koop.

Voor het beter aanliggen van de bladen aan de romp dient de Z-vorm van het middenstuk, en dat hebben de witte Hyper spinners dus wel, en de gelinkte spinners van TopmodelCZ eveneens. Dit heeft wel zin voor F5J, hoewel er over de mate van effect verschillend wordt gedacht. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, zeg ik dan.

Laatst bewerkt:
Dan begreep ik het wel goed. Ik dacht dat er een bepaalde reden was waarom je die bij f5j niet mag gebruiken omdat het zo zwart wit gezegd werd.

Ik wil op mijn Orca straks ook zo'n z vormige zetten. Ik denk niet dat ik het verschil zal merken maar het staat wel heel mooi en ik vind dat ik op een top-end kist geen halve maatregelen moet nemen

Dan begreep ik het wel goed. Ik dacht dat er een bepaalde reden was waarom je die bij f5j niet mag gebruiken omdat het zo zwart wit gezegd werd.

Ik wil op mijn Orca straks ook zo'n z vormige zetten. Ik denk niet dat ik het verschil zal merken maar het staat wel heel mooi en ik vind dat ik op een top-end kist geen halve maatregelen moet nemen

zo'n z vorm is geen probleem dat mag wel gebruiken veel f5j piloten

alleen 1 met verdraaiing word niet aan geraden om dat de prop er niet voor gemaakt is

gr eirk

Die Hyper spinners zien er goed uit.

Wat voor bladen gebruiken jullie? Ik heb zelf eerder Aeronaut CAM Carbon bladen gebruikt. Maar ik zie vaak Freudenthaler CFK bladen bij F5J modellen. Hebben deze nog specifieke voordelen? Er hangt namelijk een mooi prijs kaartje aan. :)

Ik vind de bladen van RF wat stijver en heb het gevoel dat
er een beter rendement mee te behalen valt dan de aeronaut bladen.

Ze zien er gewoon gelikt uit. En als het mooi en duur is....dan moet het wel goed zijn :-)
(Ik kan in werkelijkheid niet zeggen dat ik verschil merk met Aeronaut CAM-carbon trouwens)

Ga eerst de aeronaut bladen gebruiken om de juiste combi te bepalen en ga daarna misschien de rf bladen bestellen

Laatst bewerkt door een moderator:
De freudenthalers zijn erg fijn vervormen niet onder belasting. Had ooit aeronauts die begonnen te brommen als ik stevig klom. Voordeel is wel met aeronaut dat je gemakkelijker kan variëren om de juiste zet op jouw toestel enz af te tunen...

Daarna kan je hem eventueel vervangen voor een "dure" carbon versie van RF of andere partij.

Vandaag nog lekker 1:30 gevlogen maar 3 vlechtjes met totaal 9 min motorloop. Nee geen f5j kist maar cyclone/typhone cloon.

Ik denk dat de belastingen die bij F5J voorkomen in het algemeen niet erg hoog zullen zijn. Op mijn pike heb ik ze ook maar meerwaarde t.o.v. graupner carbon bladen hebben ze niet vind ik. Dus ik hou het op graupner cam carbon bladen voor het volgende model.

Tja, Pascal kan jij mijn aeronaut sunfly nog met de keller 40/10 en 14 cellen? Die had wel moeite met de toenmalige aeronaut props. Wellicht zijn ze tegenwoordig beter geworden.

Of het nu nog steeds zo is, weet ik eigenlijk niet. Dus zal zeker beetje overdreven zijn. Die 400 tot 500 Watt kunnen die aeronaut/graupner cam carbon props zeker hebben.

En Pascal kan jij je nog herinneren dat we de romp uit het veld moesten trekken?

Robert

Haha, ja. Dat was een gewicht...

Ik verwacht dat 500 Watt wel voldoende is. Door een vertraging vallen de toeren ook mee.

Zo de ontvanger is besteld!
Wilde ook de Hyperflight spinner bestellen voor Jaap en mij,zijn ze alweer uitverkocht:(

Maar een mailtje gestuurd,wanneer ze weer op voorraad zijn,ze gaan hard ,er waren er van de week nog ruim voldoende.

We wachten wel weer af!

Eerst de hoogteroer servotray in de romp lijmen en dan de aansluiting voor het hoogteroer maken.

Back