Cirrus of Manderin?

Ik zou kijken hoe je met zwaarte punt uit komt. Indien die naar achter moet zou je kunnen bedenken om servo's achter in richtingsroer te bouwen. Anders gewoon de voorkant lijkt mij. Het zou zonde zijn om met lood zwaarte punt problemen op te lossen.

Succes

Zal morgen een foto maken.
Heb voor hoogte en richting mks ds6100 servo.
De hoogte servo kan wel voorin blijven,ik kan het hoogteroer ineen rechte lijn verbinden met de servo dmv een stuurkabel.

Martijn,

Ik begrijp het even niet. Ik heb op jouw verzoek detailfoto's gemaakt van de oplossing met een haak. Zie post 154.
Als je zo'n haak niet hebt, dan maak je hem toch zelf van een stukje 3 mm staal? Een oogje voor de kwiklink zou je van een stukje messingplaat of evt. blik kunnen maken dat je om de aansturingshaak buigt en erop soldeert. Gaatje erdoor boren voor de kwiklink. Klaar.

Je krijgt spijt van het monteren van een servo in de staart. Ik kocht er speciaal een DS65K voor, die nu op een andere bestemming wacht.
Bij het oude staartstuk waren daarvoor voorzieningen, bij het nieuwe niet, zo te zien. Dat is niet voor niets: ik denk dat Reichard inmiddels ook inziet dat dit door de achterlijk lange staart geen echte optie is.

Ik begrijp het even niet. Ik heb op jouw verzoek detailfoto's gemaakt van de oplossing met een haak. Zie post 154.

Ik wil alle mogelijkheden open houden,Juun!

Hierbij de foto's van de staartsectie.

full

Hier met de stuurkabel in een bocht.

full

Wat zouden jullie doen?

Hoe kan ik mechanisch het beste de servo armen plaatsen voor ailleron en voor de flaps?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de ailerons armpjes ietsje naar voren laten wijzen (ongeveer zoals je het armpje nu hebt staan), voor de flaps (bij flaps up) ongeveer 30-45 graden naar achter. Waarbij de aansluitpunten van het stuurstangetje op de roerhoorntje op de ailerons op de scharnierlijn uit moeten komen en bij de flaps een eindje achter de scharnierlijn (ongeveer 45 graden naar achter)

richtingroer betreffend:

Ik zou nog steeds voorkeur hebben voor de "haak-methode". Zo te zien heb je echter weinig of geen ruimte vrijgelaten (voor de neus van het stabilo) voor een stangetje van het richtingroer naar beneden. Voor de haak-methode zou je dan een uitsparing in de neuslijst van het stabilo moeten maken en dat is niet zo prettig.
Het richtingroer staat wel wat lager dan bij de eerdere versie. Als je de stuurstang zo uit de romp wilt voeren, dan lijkt me dat niet mogelijk vanuit de rompbuis (dat wordt wel erg lang).
Naar buiten laten komen vanuit het nieuwe staartstuk is dan toch te prefereren, maar dat kan dan pas nadat het kielvlak "omhoog loopt". Op de tweede foto lijkt dat te kunnen. Wellicht een ruderhorn te gebruiken met L-vorm (waardoor de aansturing laag kan zijn). Of een GFK-horn die je onderin aan het (daarvoor uitgespaard) roer lijmt (dan wel "borgen" door
twee CFK-staafjes van 1mm verticaal door de horn in het roer te lijmen).
Factor in het geheel die ik niet kan beoordelen is hoe ver de rompbuis in het staartstuk doorloopt. Als dat ver is, dan moet je daar ook "doorheen" met de stuurstang.

Nog even over die kleppenservo's: die grote servohevel krijg je niet onder de bijgeleverde kapjes, denk ik zo. Als je de servo omdraait (hevel aan de voorzijde) valt hij iets dieper. Ik weet niet of dat lukt met het kapje (kan ik niet meer zien want ik heb de Mandarin niet meer).
Ook is het beter om aan de servo niet al te grote hevels te zetten (je moet de servoweg dan erg ver reduceren).

Als ik het goed begrijp Arjan moet het zo.

full

@juun,ik kon hem nog een stukje opschuiven

full

Heb jij gewoon een L gemaakt voor de aansturing,
en een gaatje geboord in het richtingsroer en daar de aansturing ingelijmd met epoxy
Kan dan gewoon een pushrod buigen en dan op het draad een balllink plaatsen

Heb jij gewoon een L gemaakt voor de aansturing,
en een gaatje geboord in het richtingsroer en daar de aansturing ingelijmd met epoxy
Kan dan gewoon een pushrod buigen en dan op het draad een balllink plaatsen

Twee maal een L, haaks op elkaar. De ene L voert in het roer, de ander (met als uiteinde het draad waarop de aansturing komt) steekt uit de rompbuis. Je haakt het voorgebogen ding eerst door het gat aan de zijkant en dan door het gat aan de bovenkant. Je kunt dan het roer in 1 keer vastzetten met epoxy (de scharnieren + de L in het roer).
In het roer een sleufje maken zodat de haak half verzinkt en in lijn loopt met de scharnier-as.
Je kunt inderdaad wel een pushrod gebruiken, mits deze niet te dun is.

Had ik ook gelezen,is dezelfde beschrijving als bij mij.
Alleen is dit van de vorige versie ,waar het staart gedeelte uit 2 delen bestond.
Nu uit 1 deel,zie foto

full

full

full

Whoips verkeerde link, maar Leon had de juiste. Aha ja ik wist niet
Dat er verschil zat in de staart.
Ik zou dan de servo's in de romp plaatsen. Net als Juun.

Lyckele

bezig geweest met een proefstukje,om net als bij Juun zijn Manderin het richtingsroer aan te sturen.

er zal nog wat materiaal af moeten maar het weegt nu 4 gram.

full

full

Back