Clipped Wing Piper J3 Cub met 4cil 4T

Jaap,

Heel mooie bouwmethode! En alles zo strak gemaakt.
Heel interesant om te volgen.
Ga zo door, het ziet er echt perfect uit.

Groeten Olivier

Heee Jaap,

wordt zo wel een hele zware vleugel hoor ;-)
Maar niet kapot te krijgen :rolling:

Hee die Jaap, daar heb ik heb nog wel een goede tip voor, haal die blokjes eruit voordat je de vleugel gaat bekleden :hammer:

Leuk die foto met rolmaat erbij dan zie je ineens hoe gigantisch groot ie gaat worden :proost: Ik ben bezig met een toestelletje waarvan de lengte ongeveer gelijk is aan 1 rib :rolling:

Hoe lang ben je er nu mee bezig? Was je er al mee bezig voordat je het topic opende? Hoe dan ook, op het moment ga je in een geweldig tempo! Goed bezig!!! :thumbsup:

@Berto

Oeps nu je het zegt van die Mdf ik had daar nog niet aan gedacht om ze eruit te halen voordat ik het zou gaan bekleden, goed dat je het zegt.

Gaat goed komen

@Oliver

Dankje

@Rob oeps Mijnheer Rob bedoel ik hihihi

Tja wat moet ik zeggen, ik heb ook kleine kissies en daar kun je heerlijk mee vliegen hoor, niks mis mee, het is allemaal mooi en leuk.

Deze kist past precies bij de aangeschafte motor en ja ik ben er al een tijdje mee bezig, maar ik wilde het niet op het forum zetten. Maar door een aantal bouwers die bleven zeuren, doe ik het toch maar en zie ik vindt het ook wel weer leuk, om het te laten zien, hoe ik bouw.

Vriendelijke groeten Japio

Hoi voor degenen die mijn draadje volgt hier weer een update.

Hier mijn bouwtafel, ik heb die gemaakt in een U vorm met overstekende kanten, de overstekende kanten zijn gemakkellijk om je bouwwerk te kunnen klemmen enz enz.
Mijn bouwtafel is een losse tafel, dus wil je wat anders doen of zoiets, dan pak je de zooi op en zet het geheel gewoon weg.
420729913_6_pTzB.jpeg

Hieronder de opstelling om de hoofdligger de tussenschotjes te kunnen gaan plakken, hier zie je ook weer die Mdf blokjes zitten aan de neuslijst kant, om alles keurig op maat te houden, die Mdf blokjes zul je tijdens de bouw van de vleugel telkens terug zien ergens waar het nodig is, voor ondersteuning of om de boel op maat te houden.
Ook heb ik de ligger aan de aileronkant geplakt en ook een afdekplankje is geplakt en natuurlijk gesteunt door een Mdf latje, zodat het ook echt recht en haaks is
420729680_6_BpVq.jpeg

420729812_6_Kirc.jpeg

Hieronder zijn alle tussenschotjes gelijmd en helaas is een stukje van 1 van de ribben afgebroken zoals je kunt zien, een kleinigheidje hou je altijd he, komt goed.
Ook zie je de steuntjes voor de servo`s al op zijn plaats zitten, de ribben waarin ze gelijmd zitten, zijn verstevigd met 0,8mm triplex
420729958_6_nNek.jpeg

Zo dat was het weer voor vandaag, dan zijn jullie weer helemaal op de hoogte.

Toedeloe

Laatst bewerkt:
Zo He!!!! die zijn recht.
Voordat je het weet zijn de vleugeltjes klaar.
Je hoort of ziet Japie amper op de chat.:confused:
Die is echt gemoptiveerd geraakt.:yes:
Nog even en die is verslaafd.;)

Maar goed bouw lekker verder.
Morgen blijft de chat leeg.

Groeten HanDeBouwer.

@Han

Hahahahahaha ik ben echt wel aanwezig op jou cam/chat, maar tegenwoordig wel laat op de avond, dat is waar en dat is jouw schuld Han.

Doordat ik jou zag bouwen, kreeg ik er ook weer zin in en bouwen vind ik gewoon een leuk iets en gezien dat ik al bezig was geweest aan men Clipped, was een klein zetje van jou genoeg om mijn Clipped verder af te bouwen.

En wat blijkt nu?? ik heb er plezier aan om te bouwen en straks ermee te kunnen vliegen en ik plezier hier ook een ander op het forum, om de bouw van men Clipped te laten zien, gezien de aantal hits op mijn draadje hier.

Dus ga ik lekker door met bouwen en ik wil er volgend jaar lekker mee vliegen, oeps nu men jet ook nog afmaken (welke jet), hihi komt goed.

Vriendelijke groeten Jaap

P/S Ik blijf je volgen Han hihihi

Laatst bewerkt:
Nou nou Jaap je gaat er tegen aan zeg.
Mooi gereedschap trouwens met die bouwpank en tangen

Het is weer tijd voor een update, ik ben de laatste dagen weer heerlijk aan het zagen schuren en plakken geweest.

Hieronder de vorderingen van de laatste 2 dagen.
Nog wat werk aan de linker vleugel de laaste 2 ribben moeten nog gemaakt worden en die zijn van balsa triplex op de allerlaatste na natuurlijk.
421270010_6_sURq.jpeg

421270054_6_X4ei.jpeg

421270110_6_HXhs.jpeg

Hieronder vijl ik het ronde gat precies pas en dat is mijn reverentie voor de rest van de rib om die op maat te maken.
421270171_6_2gyc.jpeg

421270241_6_qj6R.jpeg

En hier zijn de laatste ribben van de linker vleugel geplakt
421270359_6_oMl9.jpeg

Op naar de rechter vleugel, de meeste onderdelen waren al gemaakt dus hoefde ik vanavond ja je leest het goed vanavond alleen maar de onderdelen in elkaar te plakken, alhoewel ik aan sommige ribben nog een paar dingen moest doen, maar goed hieronder het eindresultaat van vanavond en zover ben ik dus voor vandaag.

Niet slecht toch.

422733359_6_f0vZ.jpeg

Hieronder de linker en rechter vleugel samen.
422743240_6_hgSG.jpeg

Zo dat was het even voor vandaag, ik denk dat ik van de week best wel ver kom met het bouwen van de vleugels.

Toedeloe

Laatst bewerkt:
hee JAAP

ziet er strak uit, weer goed bezig die jaap

maar euh die figuurzaag ziet er verdacht veel uit op die van mij
lol

groeten martin
je allerbeste vriend (ha)
(onee dat was de hond he, oeps)

Vriend Martin,

Laat 1 ding duidelijk zijn, die elek figuurzaag is de mijne en die van jou zaagt scheef ( toch ), die heb ik gekocht bij Karwei in Apeldoorn Noord, ik heb er een bonnetje van hahahahahaha.

Oeps Mes heeft ook dezelfde en wie heeft er niet zo 1 en ja ik heb maar 1 vriend en dat is mijn hond hahahahaha.

Komt goed even stevig door bouwen en we kunnen volgend jaar weer lekker vliegen en genieten.

Vriendelijke groeten Japio

Hee Jaap,

je bent lekker op dreef en het ziet er allemaal geweldig uit man.
Volgend jaar kunnen we een mooie Piper verwachten :yes:

@ Bertus,

die tangetjes zijn geweldige dingen, je ziet ze steeds meer en het werkt perfect.
Eigenlijk onmisbaar voor de modelbouwer.

Goedendag Heren,

Ja ik ben weer een stukje verder met bouwen en het schiet weer lekker op ondanks dat ik een hoop andere dingen moest doen.

De laatste ribben zijn geplakt en hieronder de voorlijsten, natuurlijk bouw ik de bijde vleugels tegelijk op.
427093623_6_r304.jpeg

Hieronder ook maar even snel het achterste gedeelte beplankt, omdat de kans van afbreken tijdens het bouwen een beetje te groot is.
427093727_6_XeFc.jpeg

Hieronder de steunpunten voor de struts alhoewel er nog vertikale verstevegingsplaatjes geplakt moeten worden maar dat doe ik als er wat ligt te drogen.
427093691_6_ypde.jpeg

Vanavond aan de vleugeltippen begonnen, je kunt aan de meetlat (30cm) zien, hoe groot de vleugels zijn, ik kan men kont zowat niet keren in mijn bouwplek.
427093793_6_G_xV.jpeg

Dat cockpit gedeelte linksonder op de foto hebben jullie niet gezien he.
427093826_6_hV3N.jpeg

Vraagje: ik ga aan de rolroeren beginnen en ik vroeg me af welke schanieren het beste uitkomen voor mijn piper, ik dacht die ronde schanieren jullie ook??

Zo nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte en weten jullie hoever ik ben met bouwen.

Oeps tijdens het updaten hier zat ik de foto`s te bekijken en zag dat ik vanavond iets gelijmd had wat ik pas na het beplanken moest verlijmen, dus als een speer naar boven en pffff ik kon het nog netjes los halen, daar kwam ik weer goed weg, ik was dus een beetje te snel geweest vanavond. Dus nog maar even wachten met het verlijmen van de vleugeltips.

Gr Japio

Toedeloe

Laatst bewerkt:
Scharnieren

Ha Jaap,

Mooie vleugels zeg.

Wat betreft de scharnieren:

Als je de scharnieren echt schaal wilt maken moet je het volgens onderstaande manier doen.
full

full

Groeten Bastiaan

Laatst bewerkt door een moderator:
WOW jaap!

Ik was je draadje even uit 't oog verloren, het leuke is dan wel weer dat er een boel gebouwd is! Het tempo zit er goed in, en je ziet meteen resultaat.
Blijf vooral foto's posten, ik zie iedereen genieten van je verslag:D

Als jaapie andere (gewone ordinaire) schanieren gaat gebruiken dan kan hij beter zijn draadtje verplaatsen uit het schaalmodelen forum ;);):D

maar Jaap het ziet er goed uit , ik ben jalours

Als je de scharnieren echt schaal wilt maken moet je het volgens onderstaande manier doen.

Ik vind dat Jaap absoluut deze methode moet toepassen.

Helemaal mee eens.
Anders is Jaap veel tesnel klaar.

Als jaapie andere (gewone ordinaire) schanieren gaat gebruiken dan kan hij beter zijn draadtje verplaatsen uit het schaalmodelen forum ;);):D

Hahaha, arme Jaap :rolling:
Volgens mij heb je weinig keuze Japie... :proost:

Hahahaha

Kom thuis, ik kijk even hier en wat lees ik allemaal op mijn draadje hierrrrr GRRRRRRRR.

Oeps of ik ga hier verhuizen of ik ga die scharnieren maken zoals bastiaan ze liet zien hier, tenminste zo lees ik het allemaal.

ppffffffffffffffffffff heb ik weer, ik had al scharnieren uit de tussendeur geragt voor men pipertje.

Oke heren ik zal de scharnieren maar eens proberen te maken, lijkt me trouwens ook wel mooier en de rolroeren daar moet ik nog aan beginnen.

Maar goed wil Bastiaan me dan even vertellen hoeveel scharnieren er per rolroer gemonteerd zijn op de echte.

Ik voel me behoorlijk en de hoek gedrukt door jullie hier, durven jullie wel met zen allen tegen mij alleen hier GRrrrrrrrrrrrrrrrr

Dank voor de reacties ik ben er HEEEEEEEEEEEEEELLLLL blij mee hahaha

Groet Jaap

Laatst bewerkt:
Hou morgen of overmorgen de post maar eens goed in de gaten want dan komen er zo'n 90 cub foto's.

De originele cub heeft drie scharnieren per roer, waarvan de middelste gecombineerd is met de aansturing van de kabels.
full

foto middelste scharnier.

Beide andere scharnieren zijn hetzelfde als die foto die ik gisteren gestuurd heb.

Groeten Bastiaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back