Ik denk dat ik maar weer eens hoogst persoonlijk bij Han ga kijken over het hoe en wat het beste is om de piper te bekleden, ik heb de nodige ervaring daarmee niet, dus neem ik graag de adviezen aan van iemand die de nodige jaren bouwervaring heeft.
Vandaag toch nog wat gedaan ondanks mijn spierpijn overal, mop moest de tuin zonodig netjes hebben voor de kerst, dus ben ik nu al 2 dagen in de tuin ant bladharken enz enz enz niet geweten dat ik zoveel planten en spieren had.
Vanavond de 2e koker voor de vleugelbuis gemaakt en hier laat ik zien hoe ik dat gedaan heb, het zal wel geen wereldschokkend nieuws wezen, maar wel leuk om te laten zien, ik heb 0,4 mm berkentriplex gebruikt.
De aluvleugelbuis heb ik eerst 5x omwikkeld met huishoudfolie en vastgeplakt, 5x wikkelen geeft precies de juiste speling tussen buis en koker en de folie plakt nergens aan, ondertussen men berkenplaatje in de spoelbak met een paar druppeltjes Dreft erin laten weken, volgens een recept van Han en het berken om de aluvleugelbuis gebogen.
Dan de witte houtlijm er dun op kwasten en stevig het berkenplaatje op de vleugelbuis wikkelen, doordat ik de aluvleugelbuis met klemmen vast heb geklemt en in een hoek van de werkbank, kan ik de vleugelbuis met de hand ronddraaien en zodoende kan ik het berken gemakkelijk op de buis wikkelen.
Dan het berken met klemmen vast zetten en er tussen met tape strak aantrekken an vastplakken, onder de tape droogt de lijm natuurlijk niet, omdat er geen lucht bij komt, de tape gaat er morgen af en dan zet ik klemmen op de plek waar de tape zat, zodat de lijm kompleet kan uitharden.
Hieronder is de koker klaar om te laten drogen, op de achtergrond is buis ni 1 te zien.
En hieronder is buis no 1 tezien niks mis mee toch strak pijpie geworden, die buis past dan ook precies en met de juiste speling over de alu vleugelbuis.
Zo de buis is klaar, 330 mm lang 33 mm diameter en weegt 38gram.
Hopende dat ik weer kijk en lees plezier heb geleverd.
Morgen nog 1 daggie die kl tuin in en dan het nodige materiaal halen, zodat ik de kerstdagen door kan met bouwen.
Toedeloe