Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Afgelopen weekend heb ik in St. Truiden een heeeele grote Salto ook zien landen met Endleistklappen. Met grote uitslag. Dat kwam heel mooi rustig naar beneden. De bouw schiet al aardig op zo. Succes ermee verder!

Wauwi! Dat zijn een stel mooie latten Arjan!

Succes met de nu wat minder saaie klussen als webbings op maat maken....

Groeten Rick

De servoraampjes en servo's voor de rolroeren zitten er in

130921_Libelle3_zps4c09d212.jpg

Ik heb geprobeerd de aansturing binnen in de vleugel te houden maar dat lukte helaas net niet. Nou ja, het blijft een redelijk strakke onderkant.

130921_Libelle2_zpsa253e0bf.jpg

En de boven-indekking is ook op maat. Binnenkort de stekkers solderen en draden trekken, dan kunnen ze dicht.

130921_Libelle1_zpsa6f2724c.jpg

Rolroeren beplankt met hard balsa. Na het uitsnijden worden ze afgeschuind en aan de voorkant komt er een strookje 3mm balsa tegenaan. Ze worden bevestigd met foliescharnieren, de keep aan de onderkant wordt afgedicht met spaltabdeckungsband

130923_Libelle1_zpse793ad9c.jpg

Draden getrokken en gesoldeerd.

130923_Libelle3_zpse1a02a1f.jpg

Laatst bewerkt:
Hier is te zien dat de aanvorming van de vleugels op de romp nog een beetje bijgewerkt moet worden. De neuslijst van de discus vleugels liep verder naar voren door dus dat moet weg, en bij de achterlijst moet er een stukje tussen komen.

130923_Libelle2_zpsfded40c2.jpg

En als het echt spannend wordt schakelen we Hendrik in :-)
Beplanking in de Bison Kit....

130923_Libelle4_zpsc7826044.jpg

...en na het aanbrengen/aandrukken voor de zekerheid wat gewicht er op.

130923_Libelle5_zpsf0be3944.jpg

morgen verder

hihi, ja ik denk dat ze "vroegah" het ook op deze manier hebben gedaan. het blijft vintage natuurlijk :-)

Da's helemaal goed gegaan.

130924_Libelle1_zps76e0d336.jpg

Ik ben nu in het stadium dat doorbouwen moeite kost...met iedere stap ga je minder zien van al het werk dat je gedaan hebt :-|
Een laatste blik op al die prachtige ribbetjes
130924_Libelle2_zpsd93380c3.jpg

Ze zijn prachtig geworden... Van harte met die geslaagde eerste vlucht :music:

Ik heb inmiddels de stroken balsa 10mm, waaruit de neuslijsten geschuurd moeten gaan worden, op hun plek gelijmd.
Ik had vanavond een heel eind kunnen komen met het schuren maar Gerrit kwam de boel inspecteren dus we hebben véél zitten kijken en kletsen.

130925_Libelle_zps84b27a04.jpg

Hoe heet dat..."Nasenleisten verklebt und verschliffen" :-)
Toch een hele avond werk met schuurklos en malletjes.
130926_Libelle1_zpsbf63eec6.jpg

Tot mijn grote vreugde zijn beide vleugels identiek, kaarsrecht en heel fatsoenlijk netjes.
Gister moest ik zonodig een buigtest doen in het bijzijn van Gerrit en toen leek er iets te knappen; ik weet inmiddels wat dat was, namelijk een stukje indekking wat niet goed verlijmd was met de neuslijst. Dat zit nu ook weer goed vast.

130926_Libelle2_zps3088936f.jpg

Het "things to do" lijstje wordt nu aardig kort.

- rolroeren uitsnijden en verkasten
- eindlijsten rolroeren en flaps afwerken
- heveltjes in de rolroeren verlijmen
- wortelribben verlijmen
- tipblokjes maken
- flapservo's vervangen (zie verder)
- aanvorming vleugel op de romp bijwerken
- bespannen

...en dan kunnen we gaan vliegen!

De flapservo's (JR537) konden mij niet overtuigen. Ik was eigenlijk op zoek naar Graupner C-5077 van 50Ncm en volgens de website van Staufenbiel zou JR537 identiek zijn.
Bij nader onderzoek bleken die echter wel dezelfde afmetingen te hebben maar slechts 28Ncm te kunnen trekken.
Na een (vriendelijk) mailtje om ze op de fout te wijzen kreeg ik met veel excuses ongevraagd een groot deel van mijn geld terug, ondanks dat ik die servo's in maart heb gekocht en er de bevestigingslippen vanaf heb gesneden. Ik hoef ze ook niet terug te sturen. Toch netjes.
Op de website staan inmiddels wel de juiste specs maar ze noemen ze nog steeds C-5077....nou ja.

Ik heb inmiddels wel ergens echte C-5077's op de kop weten te tikken dus die gaan er nu in.

Back