Stabilo uitrichten
Het richting- en hoogteroer zijn laser gesneden inclusief de gaatjes voor het roerhoorn.
Wel wil ik het roer afschuinen i.v.m. betere aerodynamica.
Voor de beginnende modelvlieger is dit niet nodig.
Hier laat ik zien hoe ik mijn werkstuk op de tafel vastzet voor deze bewerking.
Er zijn vele mogelijkheden om dit te realiseren.
Dit is mijn favoriete methode.
In mijn geval moet ik wel opletten vanwege de gaten voor het roerhoorn.
Eerst over de lange zijde schilderstape plakken zoals op de foto is te zien.
Nu het hoogteroer uitrichten langs de werktafel (geplastificeerde spaanplaat). Het geheel met schilderstape fixeren.
Alle aandacht kan ik nu richten op het schaven van het werkstuk. Het zit muurvast voor het schaven en schuren.
Klaar met het schaven.
Schuren… kijken… schuren….kijken, klaar.
Nog een keer controleren en na goedkeuring schilderstape lostrekken en het werkstuk bewonderen.
Uitrichten van het stabilo op de romp.
Dit is ook mijn favoriete methode, gebruik maken van een balsalijst met een spijker of speld.
De speld aan de balsalijst in de hoek van het elastiekstokje en rompzijkant schuiven.
Het andere uiteinde van de balsalijst rust op het stabilo. Met een potlood maak ik precies op het hoekpunt van stabilo haaks op het latje een streepje.
Hetzelfde aan de andere kant.
Nu kan ik het stabilo uitrichten tussen de twee streepjes.
Het volgende is belangrijk om te weten.
In het stabilo zaten al twee laser gesneden gaten voor de bevestigingsschroeven.
Deze gaten waren groter gesneden dan de schroeven. Daardoor heb je voldoende ruimte beschikbaar om het stabilo uit te richten.
Twee vliegtuigtriplex ringetjes 1mm dik hebben een dubbele functie. Het gat in het ringetje heeft weinig speling met het bevestigingsschroefje. Dit betekend dat na het verlijmen van het ringetje het stabilo in de juiste positie blijft.
De speling in het balsagedeelde was nodig voor het uitrichten, lijm op ringetje en schroeven voorzichtig aandraaien en het geheel laten drogen.
Dit was het voor vandaag.
Morgen ga ik aan de vleugel beginnen.
Johannes