Clubzwever Surprois

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 22 jan 2011.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Siliconescharnier

    Het hoogte- en richtingsroer worden met een "Ruderschaniersilicon" van Lindinger bevestigd.
    Deze silicone heb ik nog nooit eerder gebruikt en wou dit uitproberen omdat ik verschillende berichten over heb gelezen.
    Mijn favoriete silicone is natuurlijk het E41.



    Eerst de folie reinigen met alcohol.
    [​IMG]



    Het roer moet gepositioneerd worden.
    Voor de afstand roer / stabilo zijn twee 1,5mm balsa reststukjes gebruikt. Op het uiteinde twee stukjes tape geplakt voor het fixeren.
    [​IMG]



    Nu de spleet over de volle lengte afplakken. Wel de stukjes fixeertape verwijderen!
    [​IMG]


    Het stabilo is nu klaar voor het aanbrengen van de silicone.
    [​IMG]


    Eerst een proef op een stuk papier om de voelen hoe het doseren gaat.
    Dat viel meteen tegen. Het vloeit niet zo goed dan het E41!
    Het gedraagt zich als een ordinair badkamerkit. Na ja ik heb deze kit gekocht voor het testen en dat ga ik ook doen.
    [​IMG]


    Niet teveel en niet te weinig silicone aanbrengen.
    [​IMG]


    Geduld is een schone zaak!
    [​IMG]


    Het is erg belangrijk dat de silicone voldoende tijd krijgt om uit te harden.
    Voorzichtig het plakband verwijderen, schuin en vlak trekken.
    [​IMG]


    Hier het eindresultaat. Dat valt niet tegen het beweegt soepel.
    [​IMG]


    Ook het richtingsroer is klaar.
    [​IMG]


    Al met al een geslaagde proef.
    Maar ik ken nu wel het verschil met het E41, dat is met afstand beter!
    [​IMG]


    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2011
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Wel mooi spul!
    E41 ken ik ook niet. Deze hele methode is nieuw voor mij.
    Is het duurzaam? Zou je dit op een groot model durven toepassen?
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    ikke wel!!

    Wat Johannes beschrijft herken ik uit eigen recente ervaring. Was voor mij de eerste keer dat ik met 'stugge' silicone aan de slag ben gegaan. Viel me niet tegen. De scheidslijn tussen teveel en te weinig silicone aanbrengen is wel heel dun moet ik zeggen, althans is mijn ervaring . .

    Verder weer prachtig afgewerkt Johannes!

    Andere vraag: die HPX 4400 tape zou ik graag willen proberen, kun jij mij/ons berichten (evt via PB) waar je dat gekocht hebt?

    Groet,

    Jacob
     
  4. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Wow! Jaccobos zijn draadje had ik ook al gelezen maar ik begreep niets van zijn uitleg (niet slecht bedoeld, zal aan mij liggen;))

    Deze manier ga ik zeker ook toepassen !
    Maakt het uit welke silicone je nodig hebt ? Of is er speciale die goed kan dienen die je in de bouwmarkt vind ?
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb een jaar of vijf eens een paar rolroeren met van die stugge siliconenkit gedaan. Ik kreeg er een prachtig scharnier door. Ook mijn reactie was: WOW.
    Maar na twee jaar begon het te scheuren (of los te komen, dat onderschied kon ik niet zien). Maar op een dag bleek een van de rolroeren nog maar voor de helft vast te zitten!
    Let daar de komende jaren op!

    E41 is vele malen soepeler, en vooral veel makkelijker dun aan te brengen. Ook dun (<0,5 mm) is het nog vodoende sterk. Maar wel zo ontzettend soepel dat het zich niet van het hechtoppervlak lostrekt of scheurt.

    Dirk.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja ik had het bij Jacob ook gelezen, en ik vermoedde al wat... maar snapte het niet helemaal.
    't Is iets voor een volgende keer misschien.
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een jaartje geleden hier al genoemd .........................
    [78500] ash-31-a-10
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, heel af en toe wordt er op dit forum wel eens iets geschreven dat aan mijn aandacht ontglipt... :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Arno, en houd dat scharnier nog altijd ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Duurzaamheid siliconen scharnier

    Over de duurzaamheid van siliconenscharnieren is al veel geschreven en gesproken.
    Mijn eigen ervaring is zeer tevredenstellend.
    Maar let op, een slordig aangebracht siliconenscharnier zal maar een beperkte levensduur hebben. Het procesvenster is behoorlijk smal, dus succes of falen liggen heel dicht bij elkaar.
    Is het scharnier correct aangebracht blijft natuurlijk nog de kwetsbaarheid tijdens het gebruik waar het nog fout kan gaan. De hechting van het silicone is normaalgesproken ruim voldoende voor het dagelijks gebruik. Heb je een keer en crash met het toestel kan het gebeuren dat een beschadiging (gedeeltelijk losscheuren) van het scharnier is ontstaan.
    Controleren van je scharnieren is absoluut noodzakelijk voor elke vlucht!
    Maar dat geld natuurlijk voor elke soort scharnieren en stuurstangen.
    Het is de verantwoording van elke individuele piloot om het toestel te controleren voor de vlucht.

    Heb je een keer schade aan het scharnier is de beste oplossing een volledig nieuw siliconenscharnier aan te brengen.
    Waar je nu wel me zit is natuurlijk de siliconenbesmetting. Deze moet eerst volledig verwijderd worden.
    Bij de SURPROIS is dat eenvoudig de realiseren door plaatselijk de folie te verwijderen.

    Heb je een vleugel zonder folie wordt het al moeilijker om de siliconenbesmetting te verwijderen. Let op, schuren is zinlos!

    Twee mogelijkheden worden door de professionele markt geboden.

    Plasmabehandeling en siliconen verwijderaar.

    Plasmabehandeling is voor de gewone modelbouwer niet haalbaar. Het zijn professionele bedrijven die me bezig zijn en staan niet de wachten op hobbyisten.
    Siliconen verwijderaar wordt door verschillende fabrikanten in de hobbysfeer op de markt gebracht. Deze producten kopen is weggegooid geld.
    Alleen professionele siliconen verwijderaars werken uitstekend.
    Voor de particulier is het niet eenvoudig om aan professionele siliconen verwijderaar te komen. Kan je wel aan komen moet je wel diep in de buidel tasten.

    Johannes
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je siliconenscharnieren maakt op de folie, dan is de aanhechting ook zo goed als die van de folie. Is er dan nog wel een voordeel boven tape of foliescharnieren? (afgezien van dat het er ongetwijfeld erg gelikt tuitziet)
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een silikonenscharnier heeft niet (veel minder) de nijging wat omhoog te gaan staat (het hele roer is wat naar boven verplaatst).
    Uiteraard moet de siliconenrups daarvoor niet papierdun zijn.
    Dirk
     
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Met één groot verschil!
    Een foliescharnier wordt erg plaatselijk belast.
    Afpelkrachten werken op de folie lijmlaag, dat is de meest ongunstige belasting.
    Een siliconenscharnier verdeeld de krachten over een groter oppervlak.

    Johannes
     
  14. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Even de specs van de elastosil E41 ge-googled, ziet er goed uit:

    Elastosil ® E41
    Goed vloeiende massa met een zeer goede hittebestendigheid.
    Kleur: Transparant.
    Viscositeit [mPas]: ca. 65000.
    Krimp [%]: 25.
    Hardheid shore A: 30.
    Treksterkte [N/mm²]: 4,5.
    Rek tot breuk breuk [%]: 500.
    Verderscheurweerstand [N/mm]: 13.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Jammer genoeg is er nog niet gevlogen met dat toestel maar het scharnier ziet er gewoon goed uit en ik verwacht eerlijk gezegd dan ook niet dat het er zo maar vanaf valt ......
    Zoals ik al eerder schreef; ervaring met siliconen scharnieren had/heb ik niet maar na het verslinden van het nodige leesvoer ben ik wel uitgekomen bij één type siliconen wat kennelijk door iedereen ingezet wordt en dat is het E 41 .....
    Een andere opmerking mijnerzijds is echter dat siliconenscharnieren zover ik weet aleen maar ingezet worden bij zwevers! Geen idee of brandstofresten of trillingen een negatief effekt hebben op siliconenscharnieren, maar dat zou kunnen natuurlijk.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb vorig jaar op mijn 4m Horten Elastosil E41 scharnieren gemaakt.
    Op elevons en flaps.
    Een heel seizoen mee gevlogen, waaronder vele uren in Frankrijk.
    Er is niets mis mee. Zien er nog perfect uit..

    Dirk.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Benzine kun je gebruiken om siliconen te verwijderen.
    Het zwelt op en wordt zacht, dan kun je het met een doek wegwrijven.

    Vele malen herhalen en op het laatst telkens met een absoluut stuk siliconenvrij doek, dan krijg je het 100% schoon (weer overschilderbaar of opnieuw met siliconen te bewerken).

    Kortom, zodra je denkt dat er iets benzine-achtigs bij zou kunnen komen (motorkist?), dan niet gebruiken.

    Dirk
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    ieder zijn meug . ik bespan de roeren door zodat de span folie het scharnier wordt en je dus geen last hebt van loslatende tape of siliconen.is wel een stuk bewerkelijker ,maar als je dit eenmaal gedaan hebt , stelt het de volgende keer niks meer voor . en nog een voordeel qua materiaal voeg je helemaal niks extra toe .

    het is welzo als siliconen loslaat door een harde tik dan is er ook balsa beschadigt (dus de hechting is sterk zat )
     
  19. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Scharnieren

    Bij de SURPROIS is het toepassen van siliconen scharnieren spielerei! :cool:

    Inderdaad de goedkoopste en relatief eenvoudigste oplossing is de bespanfolie als scharnier gebruiken. Dat is ook voor de beginnende modelbouwer prima te doen. :D

    Zelf ben ik niet zo tevreden over de duurzaamheid ervan. Maar goed dat is mijn persoonlijke ervaring. Op de juiste manier en zorgvuldig aangebracht zal het wel meevallen. Een clubgenoot gebruikt al vele jaren bespanfolie als scharnieren en is erg enthousiast over.
    Uiteraard heeft hij ook bij zijn SURPROIS folie scharnieren gemaakt.

    Maar ook het gebruik van losse scharniertjes is een mogelijkheid.
    Of scharniertape aanbrengen. Dat is voor de beginnende modelbouwer het meest eenvoudige. :D

    Straks als deze SURPROIS vliegklaar is ga ik nog een tweede bouwen. :)
    Bij deze ga ik de roers met standaard scharnieren uitrusten. Daarbij wil ik een kier van ca. 2mm tussen roer en stabilo aanbrengen.
    Wat ik wil onderzoeken is, hoeveel invloed heeft zo een kier op het stuurgedrag van deze zwever. Bij een stuuruitslag kan de lucht door de kier naar de ander kant stromen wat volgens mij zeker invloed heeft op de stuurreactie van het toestel.

    Belangrijk is voor mij om achter te komen bij welke scharnieruitvoering het toestel makelijker te sturen is.
    Omdat deze zwever vooral voor de beginnende modelvlieger is ontwikkeld vind ik het belangrijk dat de vliegeigenschappen goedmoedig zijn. ;)


    Johannes
     
  20. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Komen er bij de 2de geen rolroeren in ?:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina