Stephan Kertész
Forum veteraan
Als het daar zit kan je er niet veel mee, maar 0,2 is niet veel. Kan jein grbl dit compenseren of moet je mach 3 nemen. Daar heb ik een illegale versie van.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Haha - ja - in een hele lange buis.
Resin is er in twee soorten:
- twee componenten resin (die je ooit bij mij eens aangeschaft hebt)
- UV-hardende resin. Dit laatste gebruikt bv de tandarts tegenwoordig voor vullingen (het is dan een wat dikkere kwaliteit).
Resin printers werken met UV. Het bestaat uit een bad met de vloeistof erin en een UV-unit eronder. Wanneer je iets wil printen moet je het figuurtje eerst gaan "layeren" ofwel software-matig in laagjes van 0,1 mm opdelen. Dan ga je supports maken om overal het te printen deel te kunnen ondersteunen (losse stukjes gaat niet) - dit is de tweede software bewerking.
Dan gaat dit bestand in de machine. Die begint een basis te printen op een RVS plaatje wat met een spindel tot in het bad zakt. Dan 0,1 mm omhoog en het eerste 0,1 mm laagje belichten met UV-licht (15 seconden) - stapje omhoog - tweede laagje 15 seconden. enz. enz.
Een hoofdje van 5 mm zoals getoond duurt dan ongeveer 15 minuten om te printen met de diverse tussenstappen erbij.
Als dan het figuurtje klaar is komt het uit het bad, maar is het nog kleddernat met resin. Niet te lang in het licht houden want de resin hard uit door UV.
Het gaat dan in de spoelunit waar het met zuivere alcohol gespoeld wordt, daarna gedurende enkele minuten met UV licht nagehard wordt, dan nogmaals gespoeld, en dan gedroogd.
Dan heb je een hoofdje van 5 mm.
En als je niet kan 3 d tekenen wat kost het dan. Als je wat wil laten printen
Jan,Is er ergens online een goede database met bruikbare 3D tekeningen die bruikbaar zijn voor 17e eeuwse modellen.
Ik kan gebruik maken van een printer maar heb geen skills om 3d te tekenen.
Ik zoek als eerste naar een bruikbare lantaarn voor mijn Vasa