Combat - bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 25 feb 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik hoop het echt dat ik het kan maken Bruno, mijn eerste zelfgebouwde model wil ik niet meteen verprutsen.

    Ik denk wel dat het modelvliegen vroeger veel duurder was, niet de beste elektronica en veel duurder. In deze tijd bestellen de meeste modelbouwers hun spullen op HobbyKing (net als mij ;-))

    Ik heb al ribben gehad en ik zal is kijken of ik nog 5x5 latjes heb liggen, heb ik nog een klein stukje van nodig.

    Mij is laatst wel een geslaagde landing gelukt met mijn Apprentice bij veel wind. Het was heel moeilijk maar toch is het gelukt. Maar dat is toch wel weer heel anders als bij jou Bruno.
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoi Finn, rustig werken, en als je twijfelt gewoon even vragen. De schade is nog heel goed te herstellen, maar je zal zorgvuldig moeten werken om een rechte vleugel over te houden. De lastigste klus is denk ik om de zijkant van de romp weer mooi glad te krijgen. Daar zitten nog veel resten hout en epoxy aan. Dat wordt voorzichtig breken en schuren. Als je gaat snijden om de romp weer zuiver te krijgen doe dat dan heel voorzichtig. Die epoxy is erg hard en voor je het weet schiet je uit met je mes. Schuren is een stuk veiliger, maar meer werk.
     
  3. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ja begrijp ik Emanuel haha, ik heb vandaag geen tijd en op een dag na school wordt het helemaal een rommeltje.
    Misschien volgende week woensdag en anders in het weekend ;-). Eerst dan helemaal goed gaan bedenken hoe ik het ga doen, is mij al wel uitgelegd.

    Ik heb wel gezien dat de voorlijst ook is afgebroken, hoe kan ik dit het beste doen. Ook met dat schuin snijden en dan plakken of zo?
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ja, schuin afzagen en evt een extra stripje erachter plakken als daar ruimte voor is. De schuin gezaagde stukken moeten echt perfect op elkaar passen voor je gaat lijmen. Dus eerst 10x passen, controleren en evt schuren zodat het perfect past en dan pas lijmen. Een kier tussen beide delen betekend een zwakke verbinding.
     
  5. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Oké bedankt Emanuel, goede uitleg.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    CyanoAcrylaat lijm droogt niet, het heeft juist (lucht)vochtigheid nodig om te reageren. Bij erg droge lucht kan het lang duren voor de chemische hechtingsreactie plaats vindt. Even met de plantenspuit door de kamer gaan dan.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2017
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou.... Lees even dit en je ziet dat alles relatief is: http://www.modelbouwforum.nl/threads/lb-dagen-2017.248383/#post-3802921
     
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Oké bedankt Bruno, lees ik morgen even door. Voor mij zit de avond er op. ;-)
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En Loctite schroefborgmiddel reageert alleen bij gebrek aan lucht. Daarom zijn de flesjes nooit vol bij aankoop.

    [​IMG]
     
  10. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dat klinkt heel logisch Ron! Bedankt ;-)
     
  11. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nou ben ik volgende week maandag, dinsdag en woensdag op groep 8 kamp dus zal van de combat ook weinig komen en misschien in het weekend vliegen...

    School en modelvliegen of, druk werk en modelvliegen. Hoe hebben de modelvliegers dat gedaan?
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Gewoon geen stress en vliegen in het weekeind, de avond en diverse na het pensioen....
     
  13. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dan moet ik maar eens gaan zorgen dat ik minder stres heb... ik heb dat nogal snel
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    vliegen werkt ook stressverlagend.
    even je hoofd MOETEN concentreren op iets anders.

    Dankzij dat soort dingen, kunnen veel mensen een stressvollere baan aan dan ze zonder hobby zouden kunnen.
    iedereen heeft een uitlaatklep nodig.
    alleen gaat de ene postzegels verzamelen, en de ander springt uit een vliegtuig.
    en wij bouwen weken aan een toestel, om daarna maar te hopen dat je er lang plezier van hebt.
    ik heb er ook al een paar gehad die het letterlijk 1 seconde uithielden (he hij vliegt!!! o nee, toch niet. plof, over)
     
  15. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dat maakt de hobby toch wel heel mooi, als je een model hebt die het 1 seconde uithoudt dan is dat wel jammer maar je hebt toch wel wat geleerd van het bouwen denk ik

    Zelf ben ik volgende maandag, dinsdag en woensdag op groep 8 kamp dus dan kan ik al mijn bouwprojecten even loslaten en daar veel lol maken, bij de Beekse Bergen

    Daarna ben ik donderdag en vrijdag vrij dus dan kan ik weer aan de bouw. Ik heb ook een klein oefenproject gestart, een Twins van depron, ik wil deze al lang bouwen en nu wou ik mijn droom is waarmaken
    Misschien nog een bouwverslag maar dat weet ik nog niet.
     
  16. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Vandaag is het zover, ik heb het stuk folie er al af gehaald, het ziet er niet zo goed uit.[​IMG] [​IMG]

    Moet heel die kant van de romp helemaal glad worden geschuurd of moet ik de voorlijst en zo erop laten zitten?[​IMG]
     
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik zou hem helemaal schoon en glad maken en de vleugel helemaal netje repareren. Daarna de boel weer tegen elkaar aanlijmen. Is even een klus, maar anders krijg je het denk ik nooit meer netjes.
     
    bobt en Arnold 85 vinden dit leuk.
  18. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Oké doe ik, heb alle tijd ;-)
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  19. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    [​IMG]

    Ik heb zo netjes mogelijk gewerkt, daarom duurde het ook zo lang.

    1 ligger moet nog verlengd worden, de rest is allemaal klaar. En dan nog de shear webbing erin zetten en folien
    Ik moest de folie bij de volgende rib ook eraf halen omdat die ligger afbrak net voor de volgende rib, dus dan moest dat wel.

    Om het steviger te maken had ik bovenop de 2 verbindingen een stukje 5x5 balsa geplaatst maar dat steekt dus net boven de rib uit dus dat zal je blijven zien, jammer want waarschijnlijk komt er transperant folie op[​IMG]

    Ook heb ik 2 stickers gehaald en die op de vleugel geplakt, leuk?[​IMG]

    Vanavond weer verder
     
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Succes! Dat gaat best goedkomen zo te zien
     

Deel Deze Pagina