CopterX 450 SE

Ron4you,
De Copter X moet prima te vliegen zijn, die van mij hangt mooi stabiel in de hover.
(is ook in het filmpje te zien)

Ik zie dat u in Hoofddorp woont, mischien kunnen we eens afspreken en er samen naar kijken? (ik stel altijd zelf mijn helis af dus ik weet hoe het werkt)
Amstelveen Hoofddorp is ook niet ver.

Gr. Bas

Hoi Bas en jvthert

Beiden bedankt voor het aanbod om me te helpen met afstellen!!
Alleen is het zo dat ik momenteel in een rolstoel zit na een vervelende operatie, ik ben druk bezig met revalideren. Ik kan nu dus moeilijk een afspraak maken maar zal in de nabije toekomst zeker een keer van jullie aanbod gebruik willen maken!!

Ik hoopte dat het afstellen me thuis wel zou lukken met behulp van alle kennis op het internet. De filmpjes van Bob finless zijn dus niks voor mij? Zijn er aanpassingen die ik kan maken als ik de heli eerst op "zijn" manier afstel zodat hij makkelijker wordt voor een newbie? Als ik er eerst maar eens mee kan hooveren dan weet ik iig de basis...
De zender is inmiddels al ge-resetted dus daar kan ik weinig mee. Als jullie zeggen dat het weinig zin heeft om de heli zo af te stellen dan moet het helaas maar wachten totdat ik wat beter ben.

Hartstikke bedankt voor het aanbod en ik zal jullie vast en zeker wel een keer in den lijve spreken!! :)

De Mechanische afstelling die Bob laat zien in zijn filmpjes zijn toepasbaar op elke 3-punts 120º swashplate.
Dit geld dus voor 99,9% van de electro CCPM heli's die op de markt zijn of komen.
Het principe blijft m.i. altijd hetzelfde.

Het probleem (de moeilijkheid)zit hem meer in de afstellingen in je zender, nadat je de heli mechanisch goed heb afgesteld.
Hier ga je instellen hoe de begin,midden,eind punten van je servos zich verhouden t.o.v. de stand van je sticks.
omdat de servo's dan in een bepaalde stand worden gezet, resulteerd dat bijv.in een bepaalde blad verdraaiing bij stick onderin/midden/boven....

Als je door zijn filmpjes te bekijken de daadwerkelijke werking van een rotorkop gaat begrijpen, en dus ook gaat begrijpen wat negatieve/positieve Pitch, ailleron en elevator betekent voor het vlieggedrag van een helikopter, dan ben je eruit m.i. en kun je hem zelf goed afstellen of bijstellen.

Sommige dingen zijn moeilijk uit te leggen met woorden, maar als je vragen hebt, stel ze gewoon dan zal ik proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Eric

Hoi
Is er een zenderinstelling bekend die redelijk tot goed in de buurt komt als de heli is afgesteld naar Bob's video voorbeelden? Met name 1 voor de Futaba T6EXHP die bij de RTf combo zat....
Later komt er wel een betere zender, eerst deze zender en de basisbegrippen van het heli vliegen begrijpen. Mocht iemand dus een zenderinstelling hebben die redelijk werkt....heeeel graag :) :)
Alvast bedankt

Zenderinstellingen zijn zeer specifiek tov de lengte van je stuurstangetjes, dit heeft dus weinig zin.

Ik zou eerst het volgende controleren:
(in je zender setup)
- om je swashplate type te configureren:

1. ga in programmeer mode, met de MODE key naar de
“SWSH” functie.

2. Gebruik de DATA INPUT knop om het swashplate type te selecteren.

druk hem omhoog om het “3-S” type te kiezen (120º-3 punts)

Als hier al 3-S staat, dan staat hij goed.
- alle trim heveltjes naast en onder je sticks (op je zender) in het midden plaatsen (is waarschijnlijk hoorbaar d.m.v. pieptoontjes) .
- de hoorntjes van de 3 servo's onder je swashplate demonteren voordat je de ontvanger aansluit op een ontvanger accu.
heb je geen losse ontvanger accu, maar alleen een lipo...
Zorg er dan voor dat het motortandwieltje nooit tegen het hoofdtandwiel aan staat(voor de veiligheid :) )
- na aansluiting van de ontvanger accu zullen je servo's centreren, plaats de heveltjes zo terug, dat ze netjes 90º verdraaid t.o.v. je hoofd-as staan.​

Dan de heli af gaan stellen volgens de filmpjes.
Dan kan je m.b.v. je bladhoekmeter (heb je die??) de juiste instellingen gaan maken.
Of instellingen overnemen van anderen en daarna de bladhoek verdraaiing opmeten/controleren.​

@Laurens:
Linklengtes kan je aanpassen, als je met afstellen de links per functieniveau in de rotorkop maar even lang laat en tegelijk in lengte aanpast.
het gaat erom dat alle hevels in de rotor kop, 90º t.o.v. hun draaipunt komen te staan en je sticks in het midden (zoals bob dus keurig uitlegt in zijn filmpjes).
Eerst proberen zover te komen, dan kan je verder....​

Eric​

Laatst bewerkt:
@EricW
Ik ben begonnen met de afstelling naar voorbeeld van Bob's filmpjes, tot mijn grote verbazing werkte zo goed als geen 1 kanaal correct met de servo's. De servo's reageerden op bijna alle stick bewegingen verkeerd om of totaal verkeerd. Ik heb nu alle servo's goed in 90graden en werken correct met de sticks. Nu alle linkjes etc zo afstellen dat alles keurig recht staat en de goeie rotor pitches instellen. In de filmpjes laat Bob zien dat hij met een "timmermans oog" controleert of alles netjes horizontaal staat etc, is dit de juiste manier of zijn er behalve de pitch gauge nog andere gereedschapjes die handig zijn om de swashplate etc mooi recht te zetten? Het aanpassen van alle hevels in de rotorkop zal het moeilijkste zijn denk ik maar als je de filmpjes goed bekijkt en beluistert moet het te doen zijn....

Bob heeft ook filmpjes waarin verschillende curve's uitgelegt worden, hij geeft hier ook aan welke curve's voor bv een newbie het beste zijn dus ik hoop dat deze gaan werken voor mij.

Kortom, ik ben hard bezig de heli per Bob's instructies exact te krijgen, hopelijk kom ik zo al een eind op weg en is de zender ook redelijk ingesteld hierna.

Eigenlijk is het wel te gek voor woorden dat ik een RTF heli koop en die blijkt dan totaal niet of totaal verkeerd afgesteld te zijn!! Koop je toch voor alles bij elkaar een kleine euro aan goeie spulletjes (inclusief 2 lipo's, lader etc) en dan heb je dus eigenlijk iets wat je nog helemaal uit elkaar moet halen en opnieuw opbouwen, de kit was in dit geval een goedkopere en leerzamere oplossing geweest.

Laat iemand me nog even weten wat handig ivm afstellen is om aan te schaffen buiten een pitch gauge om?

Alvast bedankt voor alle hulp zover!!

Groet, Ron

Hij gaat goed!

Dit is helaas bijna altijd het geval met RTF heli's....
Maar straks hoeft niemand je meer uit te leggen hoe je je rotorkop moet afstellen , toch wel een voordeel ;)
Ik koop alleen nog maar bouwdozen in de toekomst, is er wat mis of gaat er wat stuk, dan kan je het door je bouwkennis zelf prima repareren.

Als je alles werkend hebt is het ook raadzaam om de hoofdstukken bladebalancing/bladetracking en Gyro (GY401) instellingen goed door te nemen.

Succes
Eric

Hoi

Helaas...als je de Copter x afsteld zoals in deel 1 van de ccpm setup (servo's 90 graden etc) dan kom je in setup part 2 in de problemen. Daar merk je dat de hevelstangetjes te kort zijn om die setup af te maken, de swashplate zit te laag op de as en moet een heel stuk omhoog worden gesteld om de maximale bewegingen te kunnen maken. Onderop loopt hij aan tegen die aluminium "kraag" met dichte throttle en bovenin heb je bijna 9mm over met vol throttle.

Vandaag maar even terug naar de winkel en hem daar laten afstellen, hopelijk kan ik meekijken zodat ik iig voor de copter x kan zien wat dan wel de servo stand etc moet zijn.

Wel veel geleerd van het knutselen, als ik de basis nu heb dan kan ik denk ik zelf wel de nodige finetuning doen naar mijn eigen wensen...

Word vervolgd :)

Ron

ff een update..

Heb inmiddels toch maar een andere zender gekocht, de Graupner|JR MX-16s met een SMS16Scan Pll-Synthesiser micro-superhet. Eindelijk gewoon een subtrim en een meer precieze besturing. De futaba die met de RTF komt is erg slordig en steld niet precies af (de servo's veranderden nogal eens spontaan van stand..)

Nu ff uitzoeken hoe ik de ontvanger precies aansluit, vanavond gedaan maar de motor spint niet op. Krijg alleen maar continue piepjes, heeft te maken met de aansluiting van de servo's maar moet even uitzoeken welke servostekker in welk kanaal moet. Ze noemen die servo's ook steeds anders in verschillende manuals. Futaba "Aileron" "throttle" etc, Graupner weer "roll" "nick" "collective pitch" (die moet ik trouwens weten te vinden want die moet weer in een ander kanaal als dat normaal bij Graupner was, kanaal 1 en 6 zijn gewisseld)

De afstelling van de rotorkop en servo's is klaar, servo's op 90 graden met throttle in het midden en na wat trimmen etc staat de hele rotorkop nu mooi afgesteld :)

Na het aansluiten van de ontvanger deze weer mooi(er) wegwerken en alle snoeren inkorten en mooi wegwerken.
Ik hoop snel de eerste hoover te kunnen maken en dan voorzichtig de andere controls een beetje onder de knie te krijgen.....nog eventjes geduld :)

Eerdaags zal ik eens wat foto's plaatsen, kunnen jullie waarschijnlijk nog wel wat tips geven over dingen die ik beter kan veranderen :) :)

Grt, Ron

hi,

ik vlieg al een tijdje met honey bee king en hdx500, beide zijn zeer goeie helis. Ik sta wel op het punt om meer 3D werk te gaan doen (loops/backflips lukt wel aardig). Echter kan je weinig met king omdat bij een backflip start steeds weg draait en het is elke keer weer spanned hoe je eruit komt :) en hdx500 vind ik net te duur om nieuwe dingen erop uitproberen. Voige keer had ik een mega crash door idelup niet aan te zetten :( en dat heeft me 100$ gekost. Het is echt niet leuk als je heli op zijn kop is en kom je opeens erachter dat je geen negative pitch heb. lol.

Ik wist al van copterx maar aangezien dat 99% van de clonhelis niet goed zijn, had ik er weinig zin in en een trex450sev2 vond ik te duur, maar na het lezen van jullie ervaringen ben ik er zeker overtuigd dat het een top heli is.

Dit gaat mijn setup worden;
ar6100
3 x hs65mg
gy401+s9257
motor HK2221-8 V2 Scorpion ???
Scorpion Commander 45A ESC / Phoenix 35A ESC ??
12T pion
315 wooden blades
20C 2100mah lipos

voor motor en esc sta ik ook open voor andere combos. 8-serie van scorpion blijkt sterk maar ook energie zuinig te zijn... toch? ik heb 20C lipos van 2100mah, zou het voldoende zijn of heb ik echt minimaal 25C nodig voor die motor/esc combo?

ik wil het graag met houten bladen gaan vliegen, goedkoop en er gaat veel minder kapot dan bij carbon. Ik weet dat carbon veel beter vliegt :( maar wat raden jullie aan voor houtenbladen? 315 of 325?

en kan Phoenix 35A ESC HK2221-8 V2 Scorpion motor aan? of moet ik toch boven 35A gaan zoeken?

ik wil dus een 100% 3D setup hebben.

p.s: ben echt blij dat er een copterx topic hier zit, ik zit heel vaak op rcgroups/helifreak enz... maar een nl-forum is net wat anders :)

b. de groot, je vliegt echt SUPER!

groetjes,
sam

Laatst bewerkt:
ff weer een filmpje , maar dan van een ander:)

de laatste 2 min zijn zeer top en duidelijk in beeld:)

Ben sinds deze week ook weer begonnen met de bouw , na de verbouwing van de badkamer....

Laatst bewerkt door een moderator:
Leeft dit draadje nog?

Ik heb ook een Copterx SE V2 bestelt ben benieuwt of het wat gaat worden.
Ik heb verder de gy401 met de 9527 bestelt, en 3x de 65mg.

verder eigenlijk nog niks. Ben er nog niet uit hoe of wat. Jullie vliegen er nu al een tijdje mee.
Weten jullie wat verder een goede setup is. Ik ben nieuw in de heliwereld maar wel van mijn trainingskruis af hihihi:)

ik vlieg momenteel met de hbkII.

En sam groetjes,

hi,

nou paar maanden later en ben zeker blij met mijn copterx!
honeybee king en hdx500 zijn weg. Ik vlieg nu met copterx, trex250 en trex600 is onderweg:)

wat ik tot nu gedaan heb en zeker geen spijt van heb gehad;
scorpion motor (ik heb beide, ik vloog eerst met -8 en nu met -6)
gorilla skids en paddels (MUST HAVE, zeker de skids)
zippy 2100mah 25-35C lipos (Beter lipos krijg je niet voor 35$ per stuk)
Beam e4 swashplate. (wissel de bearing elke 150 vluchten en je hebt een 100% nieuw swash)
HS-5065MG servos op cyclic (zelfde als hs65MG, alleen digitaal.... veel smoother en beter centering en ja je merkt het zelfs als beginner)
s9257 tailservo op 6v
switch from gy401 naar spartan gyro
boca bearings (duur, maar je hoeft nooit meer een bearing vervangen, neem tenminste voor de mainas en tailas)

ze kosten allemaal geld... dus upgrade een voor een :) ze zijn het allemaal hun geld waard.

Voor de rest... TOP heli... doet zeker niet onder dan echte trex... ik gebruik zowel trex als copterx onderdelen en ze zijn echt 100% identiek in alles behalve prijs en kleur :) Ik bestel liever copterx... maar als ze niet in stock zijn kop ik trex parts.

Als je van HB naar copterx switch... weet je dan pas hoe een heli hoort te vliegen. Geen gezeur met speling in de kop... geen tail problemen.... geen gezeik met bladspoor... etc...

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Bedankt man ik ga eens kijken. Nu eerst maar wachten dat alles binnen is.
heb nog niks binnen :-)
verder zag ik dat je de schroeven van het frame hebt vervangen voor imbus. Is dit beter?

gr

ja het is makelijker met inbus werken. dat vond ik de enige *** punt aan copterx. O ja ik zou wel met align 315 pro woodies gaan vliegen. Copterx bladen zijn rondom slecht.
align wooden bladen zijn 13$ of 12,- euro in nederland. je kan ze tot 2800rpm draaien. Ik heb ze wel een tijdje op 3200 rpm gedraaid zonder problemen maar raad ik je niet aan. Als je gekke HS op de kop wilt hebben neem gewoon carbon bladen van hobbycity van 17$ ofzo.... vor 4 dollar extra krijg je geen blad in je geziecht :)

begrijp me niet verkeed.... je kan gewoon stock ermee vliegen zonder problemen! ik heb de bovenstaande lijst alleen opgegeven voor het geval dat je later iets wilt upgraden. Zo weet je wat wel en niet waard is. Staat ie niet in die lijst, dat betekent ik heb het geprobeerd en was mijn centjes niet waard.

welke motor en esc ga je erop zetten?

ja dat snap ik,
Ik wilde eerst ook voor de scorpion gaan de -8 versie. maar ik heb dan ook nog geen esc, die wilde ik ook van scorpion halen 45A v2 alleen ik moet eerlijk bekennen ik weet niet zo heel veel van alles af dus heb nu op ebay maar toch gekozen voor de align set de 350xl met de esc. ik hoor daar haast niemand over met problemen en er is veel over te vinden. De scorpion -6 komt later wel :D heb op youtube nog een filmpje zitten te bekijken moet zeggen wow dat ding is echt heftig.
setup ziet er nu alsvolgt uit.:

1 x copterx se v2
3 x hitec 65mg
1 x GY401 met s9527
1 x motor en esc van align 430xl
1 x set heatdampers red

En er komt dan denk ik bij:

12t pinion
imbus set ter vervanging van de kruiskopjes.
gorilla skids en flybar paddles.

En waar de lipokomt daar onder heb jij de esc gemonteert he?
Hoe heb je dat gedaan? extra bat. plate besteld en passend gemaakt met screws?
Ziet er goed uit boudewijn heeft dat ook he heb dat gelezen op hcw.

heb je nog suggestie's?

mzl

Back