Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

DS
Uit ja, anders heb je een mooie rokende servo.

DIR
Instellen dat als je neus naar links gaat de neus naar rechts gecorrigeerd word.

Delay
???? Volgens mij heb ik dit altijd op 0 gezet. Zowel met 9253, HS 81 en 3107.

Limit
Klopt.

Sensitivity
Zet dit in je zender in AVCS, op 50%.
- Slaat de staart snel heen en weer : lager zetten
- Drift je staart: Hoger zetten.

AVCS kan ik niet vinden. Wordt ook niet in de MC-19 handleiding vermeld.

Maar inmiddels begin ik de HH mode te merken. :P Na n beetje klooien met de heckrotor trim, begon ik ineens dat bekende waggeltje te zien. De gain op +50% gezet (ipv. 80%), en toen was et waggelen weg. Tis even een gedoe om de heck en gain combo uit te vogelen, maar daarna pluk je de vruchten. :)

Hij had wel wat moeite met stijgen, maar ik vermoed dat de accus niet vol waren toen ik ze van mario mee kreeg. Eventjes laden en nogmaals proberen.

Hij heeft inmiddels op 1 meter gehangen, en daar was hij veel lekkerder in de hand te houden dan vlak boven de grond. Maar voor zover ik et begrijp is dat bij alle helis zo. De cyclic luisterd heerlijk, nu merk ik pas wat voor een natte krant mijn dragonfly #4 wel niet is. :P

Wat ik nu nog moet doen is zorgen dat die heli goed blijft hangen op hoogte (cyclic moet ik nog trimmen), en daarna moet ik de bladen gaan tracken. Ik weet niet of hij nog meeleest, maar heb je de bladen al gebalanceerd Mario?

Maargoed, ik houd jullie op de hoogte. :)

AVCS kan ik niet vinden. Wordt ook niet in de MC-19 handleiding vermeld

Dit is een kreet die bij de gyro hoort. AVCS is de HH mode.
De gyro moet altijd in AVCS mode staan als je de ontvanger aanzet. Als je het goed doet dan brand het rode lampje op de gyro continue.
Brand het rode lampje niet dan zit je in de normale mode.

tieske

Ik heb dit topic maar even veranderd in mijn corona logboek. Want de koop is al gedaan, maar daar stopt et nog lang niet. ;)

Even een fotoshoot gedaan. :P

Corona01.jpg

Corona02.jpg

Corona03.jpg

Corona04.jpg

Corona05.jpg

Corona06.jpg

Corona07.jpg

Corona08.jpg

Corona09.jpg

Corona10.jpg

Corona11.jpg

tieske zei:
AVCS kan ik niet vinden. Wordt ook niet in de MC-19 handleiding vermeld

Dit is een kreet die bij de gyro hoort. AVCS is de HH mode.
De gyro moet altijd in AVCS mode staan als je de ontvanger aanzet. Als je het goed doet dan brand het rode lampje op de gyro continue.
Brand het rode lampje niet dan zit je in de normale mode.

tieske

En wat alsie knipperd? :P Inmiddels heb ik em gereset, en nu doettie et weer normaal. Mooi egaal rood ledje. Maar je kunt dus niet tijdens et klooien even van HH naar normal met je slider? Je moet em dus altijd resetten?

Dan is het waarschijnlijk niet goed.
Trouwens het kabeltje dat van de gyro naar voren loopt zit wat strak.

Als je de ontvanger aanzet dan moet het rode lampje continue branden.
Als je dan een stuursignaal op de staart geeft gaat het lampje knipperen.
Als het stuursignaal weg is moet het lampje weer continue branden.
Als je na het inschakelen van de ontvanger de trim verandert blijft het lampje ook knipperen. De gyro weet dan zijn 0 stelling niet meer.
Als je de trim niet verandert hebt dan weet ik zeker dat in de zender nog een mixer aan staat. De zogenaamde revo maar om het moeilijk te maken heeft dat in jou zender natuurlijk een andere naam.
(edit) Het bovenstaande slaat natuurlijk op je vraag "en als het knippert" die er eerst stond. Is moeilijk te volgen zo.
Je vraagt nu of je steeds moet resetten als je schakelt tussen HH en normaal. Dat is niet zo. Je mag zelfs onder het vliegen omschakelen.
Je moet wel ressetten als je de trim verandert na het inschakelen van de ontvanger.

tieske

De headinglock blijft nu branden, ook nadat ik de heck een paar keer op en neer geroerd heb.:P Dat resetten had ik niet aan gedacht, das eigenlijk heel logisch, anders denkt de gyro natuurlijk na et trimmen dat je continue input geeft, en "laat ie de staart los". :P En dan doettie helemaal niks meer dat nog op een gyro lijkt.

En een revo mixer, das toch niks anders dan een mixer die je collective pitch input (in dit geval gewoon een ESC), mixt met een beetje heck? En als ik et goed begrijp, is dat niet nodig als de HH die functie al in handen heeft? Als ik de motor afkoppel en gas geef, dan zie ik dat de heck nog wel mee gaat. Dit betekend dat er nog ergens een revo aan staat?

En een revo mixer, das toch niks anders dan een mixer die je collective pitch input (in dit geval gewoon een ESC), mixt met een beetje heck? En als ik et goed begrijp, is dat niet nodig als de HH die functie al in handen heeft?

Ik zou bij een fp heli helemaal geen helimode kiezen.
Je mag geen revo gebruiken in HH omdat dan de gyro continu een signaal krijgt om de heck te draaien. De staart zal dan nooit mooi stil staan.

tieske

Ik denk dat ik et gevonden heb!

Mixers.jpg

Ik heb "CH1 -> Rudder" bijde kanten op 0 gezet, evenals de "CH1 -> Pitch", zodat alleen nog de throttle een werking had.

Ik heb het hiermee geprobeerd, en et leek een WERELD van verschil. :D Maar de accu was leeg dus ik kwam maar 5 seconden los.. (Argh! :mad:)

Maar het ziet er dus veel belovend uit. De HH doet nu volgens mij echt zijn ding. Ik hoefde iig niet zo idioot mee te vechten met de heck om op te stijgen. :P

Ik ben bang dat ik et heli virus opgelopen ben. ;)

Ik heb vanmorgen gevlogen. 8) Filmpje (4mb.)
(Nee, niet gecrasht.. :P Rot cameratje kan maar 30sec per keer filmen.)

Maar dr klopt iets niet helemaal. De heli kon na een kleine 5 minuten al niet meer opstijgen. :? De accuspanning was nog 8,7v (7cells 2400mAh), dus hoe kan et nou dattie niet meer wil? De accu is nog redelijk vol lijkt mij, ik heb die gisteren avond nog vol getankt.

En nog even een geintje tussendoor:

Wat Satoer kan...
Heli-Row.jpg

Kan ik ook! ;) (Welliswaar met minder impressief materiaal, maar och. :P)

Pas maar op daar bij die schutting.
Als je de accuspanning meet terwijl deze onbelast is zegt dat niet veel, of helemaal niets, over hoe vol de accu nog is. Als de motor er flink aan trekt valt de spanning in.
Zo te zien is ook het toerental veel te laag. De heli is niet stabiel. Dat vliegt echt als een natte dweil.

tieske

Mja, als et effe kan ga ik naar een veld om te vliegen, maar t gaat hier ook al vrij redenlijk.

Maar als ie dr in 5 minuten 2400mAh doorheen jakkerd, dan klopt er toch iets niet? Dan zou die motor 30A vreten, en das vrij krap tegen de max van et motortje.

En et toerental kan niet telaag zijn, anders steigt ie niet op. :lol: En hij heeft nu al de low pitch grips erop zitten, dus is et toerental zelfs al hoger dan normaal. Vergeet niet dat cameras totaal niks laten zien over et toerental. De bladen bij de Alan szabo filmpjes staan zelfs stil. :P

@ tieske
Toerental kan niet te laag zijn, het is geen cp heli ;)

@Freakazoid
Je bent gewoon flink aan het oversturen, gewoon oefenen en dan komt het wel goed. Het voltage zegt niks over de capaciteit van de cellen, het zijn geen lipo's. Hang er even een ampere meter tussen om te zien hoeveel de hele setup nu trekt. Of de cellen zijn op of je setup trekt teveel amperes.

He amstel, ook bij een fp kun je het toerental veranderen.Zeker als je een corona hebt. Je kunt bij deze heli uit 5 verschillende pitch instellingen kiezen. Als je dus voor minder pitch kiest zal het toerental hoger zijn wanneer de heli loskomt.

tieske

Aha maar hij heeft het al over de low pitch grips dus ik neem aan dat de bladhoek al een stuk kleiner is en het rpm wat hoger. Maarja op het filmpje is duidelijk te zien dat er flink wordt overgestuurd, heeft volgens mij niks met het toerental te maken maar meer met Freakazoid's kunnen ;)

En et toerental kan niet telaag zijn, anders steigt ie niet op. En hij heeft nu al de low pitch grips erop zitten, dus is et toerental zelfs al hoger dan normaal. Vergeet niet dat cameras totaal niks laten zien over et toerental. De bladen bij de Alan szabo filmpjes staan zelfs stil.

Als je weet hoeveel beeldjes per sec. de camera opneemt en de bladen staan stil in het filmpje weet je precies het toerental.
Als in jou filmpje de bladen stil zouden staan zou dat met jou camera precies 1800 toeren zijn.
Maar ik heb niet op het toerental gelet maar op de beweging van de heli.

En je hebt toch 3 accu's. Geven ze alle drie maar 5 minuten vliegtijd?

tieske

Zo, ben ik weer. :P

Ik denk dat met iedere verbeterde afstelling de heli weer wat efficienter loopt. Na het tracken van de bladen is er maarliefst 2 minuten vliegtijd bij gekomen. :) Ik haal nu 6:55 minuten volgens mijn throttle-triggered timertje. Bovendien vliegt ie nu ook een stuk rustiger en stabieler.

En ik ben inderdaad nog flink aant roeren met de sticks om em op zn plek te houden. :P Ik zal dr eens wat expo in zetten zodattie wat rustiger stuurt, want een klein tikje is al genoeg om em zo 2 meter weg te laten schieten. En oefenen natuurlijk he. Ik heb nog nooit een echte heli bestuurd, dus tis weer even van voren af aan beginnen. Tis echt wel heel wat anders dan die sims en lamatjes. :)

Wat ik nog kan doen om de corona stabieler te krijgen:
- Bladen wegen en balanceren.
- "collars" op de Z-bends monteren zodat er niet zoveel speling op zit.
- Heckrotor uitbalanceren (schijnt VEEL stroomverbruik te schelen).
- De accu ipv op de zijkant, in de JR houder proppen. Een lager CG betekend een langsamer pendule effect.
- Nog een beetje verder verdiepen in de gyro gain settings.

Ik heb et idee dat de heck een beetje laat reageerd op een stoot gas. Komt dat mischien omdat die "delay" functie op 45 staat? Ik meen hier ook al gelezen de hebben dat iemand die gewoon op 0 had staan? Wat doet die delay eigenlijk?

Ik denk ook dat de accus niet nieuw zijn, of juist HEEL nieuw, want met de lader die de pack eerst ontlaad met 0.2C, en dan laad met 0.9C, dan kapt ie em dicht als er pas 1969mAh in is gepompt. En de pack is 2400mAh!

Mischien toch maar es een 4200 pack bestellen ergens? Of zou dat tezwaar worden voor de motor?

Owja, mijn corona heeft een aparte (eigenlijk best wel mooie) brom toon op zn bladen als ie hoverd. Et klinkt eigenlijk bijna net een echte heli. Is dit normaal? :P (Ik hoor nu dingen die ik bij mijn kleine heli speeltjes nog niet gehoord heb. ;))

Laurens: Dat gaat niet, dr is geen ruimte voor tussen de flybar. Wat ik wel kan doen is de Z-bends namaken met langere uiteinden, en daar van die collars met inbusjes op vast zetten zodat et wat minder speling heeft.

ff rcgroups onderzoeken wat je het best kan doen? Ik ben geen coronaexpert maar meestal zijn Zbochten gewoon k*t.

Back