Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Tieske: Et enige wat me nu nog tedoen staat, is snel geld bij elkaar harken, want ik was eigenlijk vanplan stukje bij beetje te kopen met t geld dat binnen komt. Met Mario zn corona moet die hele klets dr in 1 keer doorheen. :P

En die stomme TV is hier ook pas nog kapot gegaan, dus dat kost ook weer poen. Ik hoop dat t lukt, want ik zou et ontzettend erg vinden om deze aanbieding mis te lopen.

Niek:
Halverwege wat? Utrecht is voor mij zelfs nog verder weg. :P

Mario:
Et komt nogal onverwacht, hoelang heb ik om et bij elkaar te krijgen?

Ik kan niet tegen jou gaan zeggen ''Je moet het binnen ..... dagen voor elkaar krijgen wat anders'' Als je me handgeld geeft wil ik hem nog wel even vasthouden maar dan moet ik wel zeker weten dat je hemt neemt en vindt ik dat jij (of remco) hem ook gezien moet hebben.

Steven wil wel met zijn zuinige diesel seat naar je toe rijden met mij, maar zonder geld kan ik daar weinig komen doen, als ik die heli goed vind natuurlijk. ;) Ik zal eens aan wat touwtjes gaan trekken om te zien of ik de poen bij elkaar kan boxen.

Als je mij fatsoenlijk handgeld geeft en dan bedoel ik niet eur. 50 dan wil ik hem nog wel een maand laten staan. Hij staat al zo lang in de kast dus dan kan die maand er ook nog wel bij, toch.................. Dan kan ik ook die fx 18 gaan verkopen en kom ik eindelijk van die vliegspullen af................... weet je trouwens niemand voor die eco 8?

Handgeld, wat is dat? Je bedoelt of ik contant betaal?

Voor die Eco weet ik helaas niemand. Ik vlieg niet bij een club, dus ik ken ook niet zoveel modelbouwers.

Handgeld is een aanbetaling waarmee je eigenlijk zegt ''Ik koop je heli, maar heb nu nog niet alles bij elkaar. Maar omdat ik je een aanbetaling doe kom ik met je overeen dat je hem tot...... niet aan iemand anders verkoopt'' Als je dan later zegt ik doe het toch maar niet dan ben je je aanbetaling kwijt.

Uiteraard wordt de aanbetaling later met de koopsom verrekend......

Ow ik dacht al, moettie nou meer dan 50 euro extra smeergeld hebben? :lol:

Maar ik kan je deze week al n honderdje of 3 a 4 sturen. Als et n beetje mee zit kan ik et in 1 mep aan je geven, mischien zelfs deze zaterdag al. Ik moet eerst nog een beetje boekhouding doen om te zien of et nog kan bloeden. :P

Ik mail je ff je moet niet je hele financiele huishuoding op t forum bespreken.

Nou, na een hoop gerommel heb ik mijn financiele zaakje toch voor elkaar. :P Als Mario zn corona me bevalt, dan heb ik een mooi opgebouwde heli, met alle onderdelen erop die ik graag zou willen hebben.

De astro motor is de nieuwe versie met koelvinnen in et motorhuis gefreesd, de gyro is een heerlijke GY401, en ik kan meteen aan de slag omdat ik er 3 accus bij krijg.
En de upgrades zien er ook allemaal leuk uit:
- Chopper-1 Titanium Staart Kit (Geen boomstrike protectie meer nodig?)
- Chopper-1 Staartvin

Verder nog een mooi stevig onderstel (JR of Chopper-1, weet ik niet zeker) waar je makkelijk je accu onder kunt hangen, en nog een horizontale carbon staartvin.

Deze zaterdag ga ik hem bekijken en eventueel meenemen. Mischien eindelijk eens dat mazzeltje waar ik nu al enkele jaren op wacht. Ik ben benieuwd. :)

Mja, ik stond er ook van te kijken. :P Maarja, wel titanium dan. En als dat dezelfde legering is als die ik op mijn battlebot had, dan kun je dr een tank overheen laten rijden. :P Dus ik ben benieuwd of ik dr nou eigenlijk wel zon dikke treinbiels op moet zippen, of dat die staart dat soort knallen wel kan incasseren.

Corona1.jpg

Let the games begin... ;)

Ik ben al n beetje aant klooien geweest, maar tis net of je weer helemaal van voren af aan begint. :P Vooral de gyro en heck rotor is een aardige klus.

Momenteel ben ik aan et uitzoeken hoe ik nou precies Headlinglock aan/uit kan zetten op mijn zender. De gevoeligheids schuif heb ik al toegewezen (denk ik), want volgens het document is bij de slider de bovenste helft de instelling voor headinghold gevoeligheid, en de onderste helft voor gevoeligheid zonder HH. :? Ik vind het nog allemaal n beetje verwarrend, maar effe goed lezen en mischien kom ik dr dan nog wel uit. ;)

Wat die gevoeligheid betreft is eigelijk heel sinpel.
Als de schuif in het midden staat is de gevoeligheid 0. Daar staat je schuif normaal dus nooit want dan doet de gyro niets. Je kunt nu naar voren de gevoeligheid regelen van 0 naar 100 maar ook naar achteren. De ene kant is voor hh, de andere voor normaal.

En zo stond et ook in het documentje dat ik ergens gedownload had. :P Maar ik heb zon ingewikkelde zender, dat ik door de bomen et bos niet meer zie. ;)

Maar ik heb hier een kleine honderd paginas tellende handleiding voor me liggen over het bouwen en afstellen van dit beestje, dus daarmee zou ik waarschijnlijk wel vooruit moeten kunnen.

Ik heb dat document zitten lezen, en hierin staat et volgende:

Toshiyasu Morita zei:
GY401 setup:

There are five controls on the gyro and one on the transmitter which require setup on the GY401.

Setting DS:
This should be OFF unless you are using a S9253 S9250, S9450, etc digital servo compatible with a fast update rate. Not all digital servos are compatible with the GY401 DS mode!

Setting DIR:
- Turn on the transmitter.
- Disconnect the heli motor.
- Plug in the heli battery.
- Wait for the gyro to initialize.
- Turn the heli right about 20 degrees. If your tail rotor faces left (Corona) then the tail rotor blades should increase in pitch. If your tail rotor faces right (ECO, Logo) then the tail rotor blades should decrease in pitch.

If the tail rotor blade pitch change is wrong, then flip the direction switch on the gyro, and retest.

Setting DELAY:
Set this to about 50 initially.

If your tail servo is fast (<0.11 sec/60 degrees) set this to a lower value.

If your tail servo is slower or you are using a fixed pitch tail driven by a variable speed motor (Piccolo, Hummingbird, etc) then set this to a higher value.

Setting LIMIT:
This controls the amount of tail servo travel.

- Turn on the transmitter.
- Disconnect the heli motor.
- Plug in the heli battery.
- Wait for the gyro to initialize.
- After the gyro has initialized, make sure the tail servo is at the center of its travel range (90 degrees to servo body) and the tail pitch lever is at the center of its travel range as well (90 degrees to tail boom).
- Turn off the AVCS mode temporarily at the transmitter.
- Use the rudder stick and give full left rudder and full right rudder. The tail servo should be moving the tail pitch slider through its full range of motion.
- If the tail pitch slider is not moving far enough, then you will need to increase the LIMIT control.
- If the tail pitch slider is moving too far and hitting the ends of travel and the tail servo is emitting buzzing sounds, then decrease the LIMIT control.

It may be necessary to move the tail servo mount on the tail boom or adjust a ball link or something else to ensure that:
1) The tail servo can move the tail rotor pitch from minimum to maximum without binding (e.g. without the tail servo making a buzzing sound).
2) The tail servo should be centered when the tail rotor pitch is at the middle of its range.

Be sure to reenable AVCS mode after setting the LIMIT control.

Setting SENSITIVITY:
This is done at the transmitter on channel 5 for both Futaba and JR radios. If you have a newer Futaba radio (like a 9C) this is already handled in the GYRO SENS menu. In this menu set the mode to AVC and the sensitivity to about 50%.

If you have a Futaba/Hitec (negative shift) radio, channel 5 settings below 50% are non-heading hold mode sensitivity and settings above 50% are heading-hold mode sensitivity. Initially, set your channel 5 to about 88% travel.

If you have a JR (positive shift) radio, the settings are swapped, e.g. below 50% is heading hold sensitivity and above 50% is non-heading hold sensitivity. Try setting your channel 50 to about 12% travel.

Dit betekend dus als ik et goed begrijp:
- DS moet uit (Ik heb een HS-81 Heck servo).
- DIR moet ik zo zetten, dat als ik de heli met zn neus een stukje naar rechts draai, de heck meer pitch krijgt.
- Delay moet op 45 (Ik heb begrepen dat de HS-81 vrij snel is?)
- Limit moet zo dat ie de heck helemaal open en dicht kan gooien zonder te knellen.
- Sensitivity snap ik niet helemaal. Moet ik voor ch5 de ATV instellen op maximaal 88% travel? Of bedoelen ze dat ik de schuif op 88% moet duwen? En zoja, is dat vanaf et midden of vanaf helemaal onder/bovenaan?

Ook heb ik gelezen dat voor de GY401 de revo mixer uit moet. Maar in de hele handleiding van mijn MC-19 wordt niet over revo gesproken.

Swashplate type weet ik ook niet. Bedoelen ze met "1 Servo" dat roll en pitch bijde ieder 1 servo gebruiken?

Ik zoek verder. ;)

Back