Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Hey Sven,

Idee :idea: : Je leert snel vliegen, Je bouwt zo'n vette luchthapper op je canopy, en je gaat gewoon hard vliegen :mrgreen: .

Succes, Gr.A.

Hallo Sven, je hebt een FP heli.
Hoogte dmv toerental regeling.

Dus geeen helimode; die is bedoeld voor constant toerental bij CP helis.

Je vind FP proggen al lastig? Wacht maar tot CP.. ;)

@Satoer: Ja, maar dat is mischien verkeerd gemeten! Ik heb gewoon maar zon fruttig temp metertje tegen de as van de motor aan geduwd, ik weet niet of die temp klopt.

Maargoed, even bezig geweest met die PDF:
Schulze zei:
Timing 3: Soft timing (all futures)
DIL-switch # 5 = 1 „soft“ (future-9.xx solderbridge 4 = closed)
DIL-switch # 4 = 0 „not softer“ (DIL #4 = 0 at ‘Land’ & ‘Air-FAI’ / solderbr.3 = open at ‘Land’)
- Motor efficiency is set to lower motor currents
(e. g. for long duration flights with helicopters)
- Recommended when changing from a Lehner to a Schulze speed controller
with a given motor. The rotational speeds coincide more closely with the manufacturers’
stated figures
- Optimum for Astro, Aveox, Bittner, Hacker, Kontronik and Lehner motors
- Not for Plettenberg motors

Hij moet dus op soft timing.

Maar ik wordt helemaal scheel van die puinhoop handleiding. :? Welke DIL-switch moet nou waar? Ik heb et nou al 5x door gespit, maar ze zijn daar weer lekker bezig, ze gooien iets van 10 verschillende ESCs door elkaar in 1 lekker hutspotje waar je et dan maar mee moet zien te redden.

Kan iemand alsjeblieft even mee kijken in die handleiding?

@Niek: Deze kan in heli mode OOK gewoon met motor throttle werken ipv slider en governer spul.

Schulze zei:
Important: If you are using the future as a normal speed controller in your helicopter, you must connect the future’s servo cable to the receiver output which produces the throttle curve set on the transmitter when you operate the collective pitch control.

Freakazoid zei:
Kan iemand alsjeblieft even mee kijken in die handleiding?

De tekst leesbaar naar je toe, van boven naar beneden:
1: links, 2: links, 3: links, 4: links, 5: rechts, 6: links.

Zo staat ie softtiming (Hacker, Astro, enz.), geen rem (helie), 9Khz (relatief hoge schakelfrequentie, koele motor), GEEN governorregeling (FP helie), geen gearbox (direct "punch")

Groetjes van A.

Aaalie: 2 naar links betekend "wing" stand denk ik hoor. :P En dat betekend dattie steeds de stick throws moet "aanleren" door eerst volgas te geven. In stand rechts (heli) is dat volgens de handleiding fixed throw. Ook start de motor dan wat zachter (nu staat de regelaar nog op wing, en geeft ie n redelijk tikje als ie start).

1 = Lucht of Land model.
2 = Vliegtuig of Helicopter.
3 = Normaal of Governor.
4 = Lage of Hoge RPM. (Wat moet ik hiermee?)
5 = Timing 1 of 3
6 = Part Throttle Switching Frequency 9 of 19kHz.

Dat betekend dus dat ie op de volgende DIL-Switch standen moet:
1 = Uit
2 = Aan
3 = Uit
4 = Uit
5 = Aan
6 = Uit

(Uit = richting motorstekkers)

Klopt dat?

Hey Sven,

Tis lastig dat hij niet in wingmodus kan starten (schakelaar 2 aan), dan heb je namelijk die softstart/spoolup van je bladen. Voor een CP heli heel makkelijk, maar voor een FP lijkt me dat lastig. Dan kan je hem niet snel even "opvangen" als hij iets te snel naar beneden komt.

En vloog je ook al in de 9Khz? Je kan namelijk ook de 19Khz frequentie proberen, omdat je eigenlijk alleen maar in de "part load range" vliegt. Misschien blijft je motor dan wel iets koeler.

Maar ik ben het ook eens met een aantal die het reeds eerder vermelden, de motor mag gerust die temperatuur wel hebben, helemaal met dit weer (26 graden buitentemp).

Gr.A.

Schakelaar 2 AAN is heli mode hoor. En juist die mode heeft softstart. Softstart betekend toch dattie alleen bij et opstarten van de rotor even rustig doet? En dattie dat niet meer doet als de motor al draaid?

En tsja, schulze zegt specifiek 9kHz voor astro motoren met meer dan 2 windingen, en deze heeft er 4. Schulze zal toch wel de beste setting opgeven neem ik aan?

En zoals ik al eerder zei, 60'c is gemeten met waarschijnlijk slechte apparatuur. Dus het kan makkenlijk zijn dat et veel warmer is.

Edit:
Helaas, je hebt gelijk, Aaalie. Als hij op heli mode staat, wordt de throttle heel lui en sloom. Daarmee valt een FP inderdaad niet te vliegen. Zoals je eerder aangaf, moet hij inderdaad ingesteld worden.

Dat betekend dus dattie al goed stond, en dat er met de ESC niet te klooien valt om em koeler te krijgen.

Dan zit er denk ik nog maar 1 ding op. In de zomer niet op et heetst van de dag vliegen. :P Of toch op zn minst niet vliegen boven de 25'c buitentemperatuur.

Ik ga eens kijken voor een IR temp meter, dan weet ik denk ik beter hoe warm dat ding wordt.

Die soft start treed alleen in werking als de motor helemaal uit is geweest.
Dat komt nooit voor tijdens het vliegen, ook niet met een fp heli.

tieske

Hey Sven,

Je kan naar mijn mening straffeloos de 19Khz setting proberen. Je motor kan er zeker tegen. Wordt je regelaar ook warm trouwens? Die zou namelijk wel warmer kunnen worden (en je motor koeler) op die hogere frequentie.

Zelf zou ik het zeker proberen!

Gr.A.

De regelaar blijft nu op 9kHz vrijwel omgevings temperatuur.

Maar wat doet die Part Throttle Switching Frequency nou eigenlijk? Ik weet wat et resultaat is (efficientere motor, en dus minder watt omgezet in warmte), maar hoe dat gebeurd, weet ik niet. :P

Bij et googlen naar PTSF kwam ik trouwens dit tegen: http://www.hackerbrushless.com/heliESCinstructions.shtml
Snap jij et nog? :P Hier zeggen ze da 16kHz optimaal is voor astro.. Dan zit je met die 19kHz beter in de buurt.

tieske zei:
Die soft start treed alleen in werking als de motor helemaal uit is geweest.

Veel regelaars doen dat zo, maar de Schulze's helaas niet, die blijft voorzichtig/langzaam van RPM veranderen.

Freakazoid zei:
Maar wat doet die Part Throttle Switching Frequency nou eigenlijk?

Ron..?? Waar ben je?

Even een poging zonder prof. hulp: De regelaar gaat de fase die hij aanstuurt minder vermogen geven. Dit doet hij volgens mij net als een regelaar voor geborstelde motoren.. hij stuurt een blokgolf. Deze blokgolf heeft een frequentie van 9Khz, of dus die 19Khz. De hogere frequentie is iets zachter voor de motor.

Gr.A.

Ik vroeg me af, zijn er ergens upgrades te krijgen voor de corona, die niet debiel duur zijn?

Helihobby heeft spul van Ballistic technologies, maar 25 euro voor dit?

HH2320.jpg

Kom nou zeg. :mad: Dat kan toch wel wat "normaler"?

En ik heb ook de trilling in de rotor gevonden. Een kromme as. :( Hij heeft nog geen klappen gemaakt, maar in het boekje stond dat et normaal is dat de as krom kan zijn, omdat het veerstaal is, en dat kun je schijnbaar nooit mooi recht krijgen. Moet ik om de heli mooi stil te krijgen, nou echt zon peperdure titanium as kopen? Die dingen zijn namenlijk rond de 80 euro. :cry: Bij mijn corona zat al een reserve as, maar die is denk ik ook al krom. :mad: Als ik em over een glasplaat rol, zie ik em duidelijk loskomen van de plaat op sommige plekken. Ik zou bijna gaan denken dat ik beter gewoon ergens een RVS staafje kan gaan kopen, en dr even met de dremel de benodigde deukjes in de slijpen. Is dat n goeie oplossing mischien? En zoja, waar zou je zulke staven kunnen kopen?

Daar komt ook nog es bij dat ik de main gear er niet af krijg (al 3x de inbus pin gestript), dus wat zal ik hieraan doen? Beltdrive kopen, of gewoon weer een maingear kopen en deze met as enal wegmieteren?

En ik heb even zonder bladen de motor aangegooid op 19kHz, dat loopt ook gewoon, en vreemd genoeg lijkt de motor nu ook stiller? :? Maar ik wacht nog eventjes met vliegen tot et verlossende woord van Ron. Niet dat ik je niet vertrouw ofzo hoor, maar ik hoor et altijd graag van 2 of meer mensen voor ik iets probeer. :P Ik stuur Ron wel even een PBtje.

Aaalie zei:
Freakazoid zei:
Maar wat doet die Part Throttle Switching Frequency nou eigenlijk?
Ron..?? Waar ben je?

Even een poging zonder prof. hulp: De regelaar gaat de fase die hij aanstuurt minder vermogen geven. Dit doet hij volgens mij net als een regelaar voor geborstelde motoren.. hij stuurt een blokgolf. Deze blokgolf heeft een frequentie van 9Khz, of dus die 19Khz. De hogere frequentie is iets zachter voor de motor.
Correct. Buitenlopers hebben geen hoge frequentie nodig. Een hoge frequentie kan geen kwaad voor motor en regelaar. Leidt wel tot iets meer schakelverliezen in regelaar. Zoek naar een thread waarin ik gepost heb en de termen 'pwm' of 'pdm'.

@Ron: Schakelverlies betekend dattie vaker "mis slaat" en dat betekend op zn beurt weer dat er vermogen verloren gaat?

Ik heb er gewoon eens een packje mee gevlogen. En ik moet zeggen, vliegt prima! Motor wordt bijna NIET warm. :P Na 6 minuten hoveren kon ik de motor gewoon beetpakken. Niet warmer dan de accupack eigenlijk, de regelaar wordt nu IETS warmer, maar voeld nogsteeds gewoon koud aan.

De omstandigheden: Geen kap erop, ventilator op de motor, en buiten temperatuur is rond de 20'c.

Wel vreemd vind ik et dat ik nu nog maar 5:45 minuut kan vliegen. Maar, dat zou ook kunnen komen omdat er nu een CPU cooler aan hangt (die vreet ook energie, en is 12gram extra aanboord). En de accu heb ik gisteren avond opgeladen en niet voor et vliegen even bijgetopt. Ik ga zo nog eens proberen met een vers bijgetankte accu.

Ook heb ik net voor et eerst volgas geprobeerd. Klimvermogen valt helaas zeer tegen, maar mischien komt dat omdat ik met twee 4dot grips vlieg voor meer headspeed en dus stabielere hover eigenschappen? Ik heb ook nog 6dot grips liggen, mischien moet ik die er later tussen doen als ik wat meer forwardflight ga doen? De handleiding suggesteerd om bij de stock motor zelfs voor et ene blad een 4dot grip te nemen, en voor et andere een 6dot grip. Geeft dat geen onbalans?

4 graden grip en 6 graden grip geeft inderdaad onbalans, logisch want het blad met de 6 graden grip heeft meer lift.
LMH noemt dit blade tracking. Voor het afstellen zie pagina 5-1 en 5-2 van de operator's guide.

Het resultaat is zoals verwacht: 5 graden

Dit moet je afregelen mbv de lengte van de mixing arm/swashplate pushrods, zie pagina 8-4 van de construction manual.

Ik heb vanmorgen nog gedaan en werkt prima, de heli trilt bijna niet meer.

Back