Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Yep. Verkeerd gezien.

Okidoki. En nu ik het zo opnieuw bekijk heb je gelijk, de aansluiting op het servowiel kan meer naar binnen, uitslag op de zender had ik al kleiner gemaakt en das nie slim nie . .

2 x lakken met porienvuller is klaar, morgenvroeg opschuren en in de primer, ben benieuwd hoeveel bijwerkplekjes er dan te voorschijn komen. Maar ik lig op schema voor Hoeven op 15 mei....

Groet,

Jacob

En nu ik het zo opnieuw bekijk heb je gelijk, de aansluiting op het servowiel kan meer naar binnen, uitslag op de zender had ik al kleiner gemaakt en das nie slim nie . .
In dat geval kan je misschien beter de aansluiting op de servo zo laten en naar buiten op je roerhorn (als die nog ruimte over heeft), is beter voor de speling en de nauwkeurigheid.

In dat geval kan je misschien beter de aansluiting op de servo zo laten en naar buiten op je roerhorn (als die nog ruimte over heeft), is beter voor de speling en de nauwkeurigheid.

Helaas, het is een pendel-aansluiting, en deze digitale servo heeft een goede resolutie dus ik kan nog wel wat naar binnen.

Groet,

Jacob

Het gaat me niet om de resolutie van de servo. Als je de kabel op zowel servo als roerhorn zo ver mogelijk naar buiten verplaatst zal de aanwezige speling in de aansturing de kleinste invloed op de roeruitslag hebben. Bij aansluiting vlakbij de servo- en roeras hou je op de servo wel een grote resolutie, maar de speling in de aansturing laat zich meer gelden, o.a. resulterend in een grotere hysterese.
Maar ik kan de rest van de constructie moeilijk inschatten, ik geloof je meteen als je zegt dat het moeilijk aan te passen is.

@Raymond: duidelijk, en juist om speling te voorkomen gebruik ik tegenwoordig overal ballinks, de enige speling die er dan nog is komt van de servo, en daar snijd jou verhaal hout. Dus laat ik het lekker zo als het is en beperk ik de uitslag via de zender. Dank voor de input!

En de romp is egaal van kleur geworden: 1 grondlaag zit er op. Valt me erg mee hoeveel naadjes en butsjes er te voorschijn komen. Natuurlijk zie je nog wat houtnerf maar dat vind ik wel charmant, het blijft een houtbouwertje:

SV109048.jpg

Met een beetje mazzel later vandaag de definitieve laklaag er op: wit.

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Stap voor stap

Zo, kap is klaar!

SV109049.JPG

Morgen de romp, zitten me nog net wat te veel plekjes op die ik niet mooi vind, staks plamuren, morgen schuren en dan op naar het wit!

Groet,

Jacob Bos

Haast je niet hoor....als hij zondag om een uur of 11 maar klaar is :-)

Grapjas! Denk dat ik 10 minuten extra heb want de meeste TomTommetjes van deze wereld weten niet precies waar ik woon . . .

Voor de outsiders: Arjan komt zondag naar het Friese vliegen.

Jacob

Hij heeft zijn jas aan

Zo, spuitwerk is klaar, wel een klus hoor, en ik ben er content mee!

Foto's zeggen alles:

SV109052.jpg

SV109053.jpg

SV109054.jpg

Nu lak eerst maar even laten harden, vanavond alles weer inbouwen en dan zou het morgen zo maar eens kunnen zijn dat . . . .

Groet,

Jacob Bos

:o Eruuug mooi hoor Jacob!
Ben helemaal benieuwd hoe dat er als totaalplaatje uit gaat zien met die super slanke 4-meter latten.

Tot morgen;)

Prachtig silhouet Jacob, die smalle koorde van de vleugel tov de romp blijft een heel apart gezicht, ben benieuwd hoe dit er in het echt uit ziet.

Dus als je evt. morgen? erg voorzichtig anders moeten wij dit moois missen in Hoeven

Succes

Terence

Heee Jacob! Dat is mooi zeg. Succes met de afbouw, overhaast je inderdaad niet. Half twaalf kan ook nog wel :-)

Een gaaf toestel Jacob!
Het is een zwever die opvalt. Goede keuze om deze te bouwen.
Ik wens je veel succes met de eerste vlucht en natuurlijk nog vele uren vliegplezier.

Johannes

Laatste loodjes

Nog een paar klusjes en dan is de Countryman klaar voor de luchtdoop. Belangrijkste is het vastlijmen en uitlijnen van de hoofdas voor het hoogteroer.

Dan CG bepalen en correct instellen, zender nog wat programmeren, en dan moet het kunnen. Gaat wel een krachtje 4 waaien bij ons morgen, althans volgens de voorspellling. Wie weet . .

Groet,

Jacob

Maiden!

Vandaag door de fantastische sleephulp van Arjan (PH_AJH) met zijn Taxi in winderige omstandigheden de Countryman zijn luchtdoop gegeven. FANTASTISCH. Strak bakkie. Toch ook weer wennen, zit hier nog met een brede grijns het een en ander te verwerken. Ben nu druk met foto en video, dus later meer!

Groet,

Jacob

Jakob gefeliciteerd met de geslaagde luchtdoop, nog veel uren vliegplezier toegewenst en kan niet wachten tot volgende week om de Countryman te zien vliegen.

Terence

Vandaag door de fantastische sleephulp van Arjan (PH_AJH) met zijn Taxi in winderige omstandigheden de Countryman zijn luchtdoop gegeven. FANTASTISCH. Strak bakkie. Toch ook weer wennen, zit hier nog met een brede grijns het een en ander te verwerken. Ben nu druk met foto en video, dus later meer!

Groet,

Jacob

Filmpje

@Terence: dank!

Vandaag dus met Arjan gevlogen, prachtige dag waarin alles zat. Een begin en een einde, helaas. En daar is een videoverslag van:

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk filmpje mannen! Van harte met de succesvolle maiden van je Countryman Jacob.
Vind het erg jammer dat ik ziek thuis zit en niet mee kon vandaag. En ow ow ik schrok toch wel even toen ik de ASW van Arjan er zo bij zag liggen:(

Zin in volgende week zondag!

Groeten Rick

Johannes bedankt. Nu op naar motorisering!! Maar eerst maar eens wat zweefuurtjes maken . .

Bij deze wil ik alle forummers bedanken voor de input! Wat een geweldig medium is dit toch. In het bijzonder wil ik Raymond (Fotor) noemen, hij heeft voor gefreesde ribben gezorgd nadat hij mij vele uren heeft geholpen om wegwijs te worden in Profili.

De volgende stap is het zelf maken van een KTW, daarbij heeft Johannes zijn kunde ook al aangeboden, fantastisch.

En als laatste natuurlijk Arjan die mij vandaag, na het einde van zijn ASW, fantastisch heeft geholpen aan een heerlijke nieuwe kist.

Arjan zal ongetwijfeld in zijn ASW draadje op de oorzaak van zijncrash terugkomen, anderen kunnen er wat aan hebben omdat het in de constructie van de vleugelbevestiging zit. Erg jammer dat zo'n prachtig vliegende kist nu in stukken ligt. En toch denk ik dat iemand die handig is met epoxy en glas hem een tweede leven kan bezorgen....

Groet,

Jacob

Back