Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Japie, ik wil je evt wel helpen met het modelleren in profili. Als je interesse hebt moet je even je email adres pb'en.

He he

Afgelopen weekend gevlogen, dus dan bouw je niet. Klinkt wel Cruyffiaans . .

Maar goed, vanavond echt de laatste loodjes van de 2e vleugel afgemaakt en de boel in de huiskamer even in elkaar gezet. Dan is 4 meter toch best wel een afstand!

SV109008%20-%20kopie.JPG

En nu door met de romp, nog 65 dagen voor de meeting waar ik misschien wel de maiden wil doen. Word spannend . .

Jacob

Rond

Na veel schaaf en schuurwerk is de romp van een rechthoekige doos in een mooie ronde vormen veranderd. Het is nog niet helemaal klaar, voorzijde moet nog wat bijgewerkt worden. Daarna kan de cockpitkap er uit gezaagd worden . . .

DSC02460.JPG

Ziet er prachtig uit, ik heb deze week video's bekeken op you tube, prachtig vlieggedrag hoor.

Ga je de romp spuiten of met folie bekleden?

groet

Terence

Ziet er prachtig uit, ik heb deze week video's bekeken op you tube, prachtig vlieggedrag hoor.

Ga je de romp spuiten of met folie bekleden?

groet

Terence

Dank je. Romp met folie vind ik geen optie, je blijft altijd naadjes zien en met de ronde vormen is het lastig om mooi de folie aan te brengen. Dus wordt het spuiten. Maar daarvoor moet er nog wel wat gebeuren. De delen van de romp die de grond gaan raken bij een (normale) landing wil ik met 25 grams glas afwerken. Is toch net wat krasbestendiger dan balsa. De romp wordt in de G4 gezet/gerold en daarna spuiten. Mooi werk!

Jacob

goedkoop, licht en sterk

Een goedkope, lichte en sterke wijze om je romp (of vleugel wanneer full-sheeted) een spuitklare oppervlaktestructuur te bezorgen is bespannen met ongeribt kraftpapier.
Aanbrengen met een venylpapje, uitplamuren of gronden, schuren en klaar om te verven.

full
Dank je. Romp met folie vind ik geen optie, je blijft altijd naadjes zien en met de ronde vormen is het lastig om mooi de folie aan te brengen. Dus wordt het spuiten. Maar daarvoor moet er nog wel wat gebeuren. De delen van de romp die de grond gaan raken bij een (normale) landing wil ik met 25 grams glas afwerken. Is toch net wat krasbestendiger dan balsa. De romp wordt in de G4 gezet/gerold en daarna spuiten. Mooi werk!

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Status update

Even stil geweest in dit draadje, het gaat bij mij altijd met horten en stoten . .

Paar weken terug alweer gesproken met Johannes (Ariel) die met mij meedenkt over het zelf te maken KTW. Deze gaat er zeker in komen, het past precies! Maar nu nog even niet. Het moet wel goed!

Omdat ik de Countryman graag zsm vliegend wil hebben pas ik de volgorde wat aan. KTW ga ik maken nadat de Countryman aan lijn of sleephaak gevlogen heeft. En het liefst op de komende VGG meeting in Hoeven. En dat moet toch bijna gaan lukken, wat staat er nog op de actielijst:

Besturing inbouwen, sleephaak en starthaak inbouwen, romp afwerken en aflakken. Klaar. . . klinkt eenvoudig en dat is het ook, enige factor is tijd en die onderschat ik telkens.

Dan heb ik nog een vraag: wat is de beste plek voor een starthaak. Heb me door een aantal draadjes heengeworsteld en mijn conclusie is dat de beste plek voor een starthaak 10-15 graden voor het zwaartepunt is. Correcte conclusie?

En dan kan ik nog tips gebruiken voor de fabricage van een starthaak, iemand nog handig ideeën?

Alvast bedankt!

Groet,

Jacob Bos

Het mooiste is als je een verstelbare starthaak zou kunnen maken. De door jou aangehaalde regel werkt volgens mij prima, maar is voor een aantal kisten aan de veilige kant. Bij sommige vliegtuigen (F3J, mijn gecrashte Sagitta900) kan de haak zelfs achter het zwaartepunt worden gezet voor betere starthoogtes.

Hoi Jacob,
Bij mijn meeste kisten heb ik de (hoog)starthaak inderdaad ook op zo'n 10-15 graden voor het CG zitten.
Voor de constructie hiervan zijn er natuurlijk veel manieren. Het meest simpel lijkt me nog om een 2/3mm dik triplex plaatje met de breedte van je romp en ongeveer 5 cm lengte op de bodem van de romp te lijmen. Hier vervolgens in het midden een kleiner blokje (hard)hout van LxBxH 2x2x1 dik bovenop lijmen. Schilderij haakje (die ik evt, nog wel voor je heb) erin und fertig ist Jacob!

En andere manier mét foto's:
[128005] clubzwever-surprois-2

Succes!

ps: Toch denk ik dat je hem liever laat slepen;)

Laatst bewerkt door een moderator:
staarthaak

Om te beginnen zou ik de staarthaak aan de veilige kant plaatsen. Dus 20 tot 15 graden voor het CG.
Zo wordt de lierstaart onproblematische en veilig. Inderdaad je zult daarmee geen extreme hoogtes bereiken maar bedenk wel dat je vleugels niet geschikt zijn voor een heftige lierstaart. :)

Johannes

Inwendige operatie

Vorige week een paar kleine dingen gedaan aan de romp. Onderzijde en staartslof voorzien van een glasmat om te voorkomen dat het balsa snel gaat beschadigen bij de komende landingen.

Dit weekend lekker vaart kunnen maken met het inwendige: de inbouw van sleephaak, hoogteroer servo, 2 kleine servo's voor pull-pull richtingroer, ontvanger, UBEC, accu en een hoogstart haak op 20 graden voor het zwaartepunt. Inwendig een verstevigingsblok gemaakt waarbij de hoogstart haak eventueel nog verder naar achteren gemonteerd kan worden.

Tja, om de apparatuur in te bouwen moet eerst wel de romp even opengesneden worden. Dat lukte behoorlijk goed. Alleen bij voor- en achterzijde was het wat lastiger. Met een mesje kwam ik in de hoeken niet goed door de 3-hoekslijsten. Dus een klein zaagje gebruikt en daarna plopte de kap er mooi af:

DSC02463.JPG

Hoewel de KTW in tijd naar achteren geschoven is wilde ik de apparatuur wel zo inbouwen alsof de KTW wel ingebouwd zou worden. Daarom de accu het meest voorin en de rest zo kort mogelijk er achter. Daarbij moet er achter in de cockpit ruimte overblijven om later een sterke servo en wat aanstuur electronica te kunnen plaatsen. Dat is de reden dit ik gekozen heb om de pull-pull voor het richtingroer met twee kleinere servo's uit te voeren en niet met 1 normale. Er blijft dan achterin de cockpit meer ruimte over.

Hier de sleepkoppeling servo en hoogteroer servo ingebouwd (met dank aan Ariel voor het idee van de aluminium bevestiging):

DSC02464.JPG

En als alles dan op zijn plek zit wordt het al aardig vol. De draden die de servo's in de vleugel gaan bedienen moeten nog op lengte gemaakt en van stekker worden voorzien. Om te voorkomen dat er een enorme dradenmassa ontstaat maak ik alle servo draden op maat:

DSC02465.JPG

Vananond probeer ik de kap nog af te werken en dan kan de afwerking van de romp beginnen!

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt:
mooiiii

Zie er mooi uit Jacob, ik ben overigens wel benieuwd naar het ontwerp straks van het KTW;), ik vind het toch wel een hele mooie oplossing voor de aandrijving met behoud van de echte zwever uitstraling.

Succes met afbouwen voor 15-5

groet

Terence

Lichtgewicht!

Dank je Terence.

De 15e neem ik mijn proefopstelling van het KTW wel mee.

Ik heb net alle onderdelen eens gewogen, en dat viel erg mee. Romp compleet met alle apparatuur én volle accu weegt 1325 gram, de beide vleugels zijn 580 gram dus maakt dat een totaal van 2485 gram. Das nie veul nie voor een 4 meter bak . . :D

Ik denk dat er nog zo'n 150-200 gram lood in de neus moet, daarnaast nog wat lak op de romp. Denk dat ie zeker beneden de 3 kg blijft. En dat is een mooi gewicht. Zeker als er straks nog een KTW in moet komt er nog wel wat bij en dan is het gewicht ook nog niet slecht.

En de vleugelbelasting lijkt mij niet onaardig: als ik uitga van een totaalgewicht zonder KTW van 3 kg, met KTW van 3,5 kg en een vleugelopppervlak van 62 dm2 dan zit ik respectievelijk op waarden van (afgerond) 49 en 57 gram per dm2. Klinkt goed maar ik weet er ook (nog) te weinig van om een goed oordeel te vellen. Wie kan me daar iets meer over vertellen?

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt:
Die vleugelbelasting lijkt me zeker niet hoog voor een 4m kist.
Kan je ontkoppelkabel niet verder naar binnen op de servoarm? Je hebt maar weinig uitslag nodig en je kan de volledige slag van de servo gebruiken. Als je de aansluiting zo dicht mogelijk bij de servoas plaatst heb je een zo groot mogelijke kracht en de kromming in de kabel wordt minder.

Ach, wat zal ik zeggen.
Mijn Alpina 80,6dm2 en 7050gr ==> 87,5gr/dm2.

Ja, hij vliegt door. Inderdaad. Maar thermiekt zeker niet verkeerd.

Dirk.

Mijn ASW20 heeft een oppervlak van 66dm2; ik vlieg met een vleugelbelasting van ongeveer 68 gram/dm2. Dat is voor dit formaat laag (mijn ASW20 weegt vliegklaar minder dan 4,5kg). Ik denk dat die van jou dus echt heel goed zit (eerder aan de lichte dan aan de zware kant....)

Die vleugelbelasting lijkt me zeker niet hoog voor een 4m kist.
Kan je ontkoppelkabel niet verder naar binnen op de servoarm? Je hebt maar weinig uitslag nodig en je kan de volledige slag van de servo gebruiken. Als je de aansluiting zo dicht mogelijk bij de servoas plaatst heb je een zo groot mogelijke kracht en de kromming in de kabel wordt minder.

Heren, dank voor de getallen, vleugelbelasting zit wel goed begrijp ik nu :D. Bij-belasten kan altijd nog!

@Raymond. Ik begrijp je niet niet helemaal. Wat je bedoelt is denk ik de blauw-gele Sullivan voor het hoogteroer. Op deze foto zie je ook nog een paarse koppeling. Daaraan zit direct een 3 mm staaldraad die in messing loopt naar de neus. Afstand tot de servo-arm kon niet verder naar binnen, is ook niet te zien op de foto, omdat de borgmoer dan voor een beklemming van de servo-arm zorgt. Constructie is identiek aan die in mijn ASW en die werkt tot nu toe vlekkeloos.

Trouwens vanavond het richtingroer in de porienvuller gezet en de eerste laag grondverf er op gespoten. Daarna met droog schuurpapier licht afgeschuurd en juist daardoor weer wat krassen veroorzaakt. Het slijpsel van de grondverf op het schuurpapier werden bolletjes die krassen veroorzaken. Had natuurlijk waterproof moeten gebruiken, afijn dat doen we morgen wel, ben 2 dagen vrij, gaan we ff tempo maken . . . (nog 11 dagen tot aan Hoeven :confused:)

Jacob

Groen is gras . .

Vandaag heerlijk buiten gewerkt, scheelt een hoop stof op mijn hobbyzolder, vrouw ook weer blij...

Vanmorgen de laatste loodjes aan de kap verricht. Met een Multiplex Multilock heb ik een bevestiging gemaakt om kap vast te zetten. Voor gewoon een pen/gat en achter de multilock, werkt mooi, letterlijk klik en vast!

SV109046.JPG

Het richtingroer heeft ook zijn kleur gekregen, na weer redelijk wat schuren een mooi resultaat: het eerste kleurtje op de romp zit er dus op!

SV109045.JPG

Vanavond de romp spanlakken en morgen hoop ik in de spuitplamuur.

Groet,

Jacob

Back