Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Even een heel andere reactie (die belijning mag ik wel, hou ook wel van strak) maar de staartboom lijkt me gevoelsmatig aan de korte kant. Of is die schets niet 'schaal'?

Gr. Dirk.

Als je het niet erg vindt dat ik mee denk :-)
Je zou die bies op de romp achter de vleugel ook omhoog kunnen laten lopen en dan verder naar achter doortrekken....en dan je hele richtingsroer groen met een gele rand ervoor, zoals je de tips ook hebt.

Hmm, dat van dat richtingroer vind ik een goeie. Je andere opmerking begrijp ik denk ik niet helemaal. Ik wil de bies niet helemaal tot achter door laten lopen. Een bies die de romp verdeelt in ongeveer 1/3 - 2/3 vind ik zelf wel mooi. Is dit wat je ongeveer bedoelt:
Countryman%20romp%20ontwerp%202.jpg

Even een heel andere reactie (die belijning mag ik wel, hou ook wel van strak) maar de staartboom lijkt me gevoelsmatig aan de korte kant. Of is die schets niet 'schaal'?

Gr. Dirk.

Ik begrijp je opmerking. Ik heb van een foto de 'outline' overgetrokken. Dus dit is wel het silhouet. In het echt is deze verhouding niet zoals het nu inderdaad lijkt. Ik vind de romp zelfs verrekte lang . . denk dat het door de zwarte achtergrond komt. En kijk ook eens naar de vleugelwortel, die is toch zeker 25-30 cm diep. Kan het nu niet nameten, zit beneden en vleugel ligt op zolder . .

EDIT: kijk nog even in deze post voor een vaag zwart-wit plaatje
Jacob

Laatst bewerkt:
Dat biesje bedoelde ik iets anders, vanaf de achterlijst van de vleugel ietsje op laten lopen tot op het midden van de romp en dan tot aan het begin van het kielvlak of zo. Maar wat je eerst had is ook mooi natuurlijk.
Dat richtingsroer in het groen vind ik wel stoer trouwens.....

Toch niet echt lang die staart boom. tegenwoordig zijn ze langer. Op dit formaat kist al gauw een dm schat ik. Maar hij zal wel vliegen.

Realiseer je je dat die bies zo recht van opzij, van onder gezien naar midden onder de staartboom loopt?!
Kan wel leuk zijn, zo'n 'U' aan de onderkant, maar het is niet strak recht zoals jij voor ogen had ....

Dirk.

Yess, dat richtingsroer houd ik zo, dank. Is inderdaad wel stoer. Op de romp wil ik nog iets meer groen hebben. We slapen er een nachtje over, Bosje zoekt zijn bedje op!

Groet,

Jacob Bos

Silicone

De rol- en welvingskleppen ga ik met silicone kit aan de vleugels bevestigen. Voor mij een nieuwe manier van bevestigen. Daarom heb ik eerst een aantal proefstukken gemaakt. Na de 3e poging was ik tevreden. Ik krijg de 2 proefstukken met de hand niet van elkaar af: beresterk. En ook nog een relatief eenvoudige manier van bevestigen. Geen gedoe meer met scharnieren die precies uit moeten lijnen.

Foliescharnieren heb ik al een aantal keren toegepast. In het geval van de Countryman is dat weer niet helemaal optimaal omdat de welvingskleppen scharnieren op de onderzijde van de achterlijst en de rolroeren op de bovenzijde van de achterlijst. Daarom nu maar eens experimenteren met siliconen.

Zoals gezegd, na 3 proefstukken vond ik de volgende werkwijze het prettigst werken:

Als eerste de silicone, na wat googlen en navraag hier op het forum gekozen voor de volgende kit:

DSC02458.JPG

Om de kit aan te brengen gebruik ik een injectiespuit waarop ik met messing een platte spuitmond heb aangebracht:

DSC02457.JPG

De vleugel en kleppen heb ik voorbereid door het randje van de Oracover te ontvetten en licht op te schuren, vervolgens afplakken zodat er een randje van 1 mm overblijft:

DSC02451.JPG

Dan met 3M Scotch tape (die matte) en 1 mm balsa de vleugel voorbereid om de klep op de goede afstand van de vleugel te krijgen. De klep laat ik dan over de afstandhouders zakken en wordt 'vastgegrepen' door de Scotch tape. Afstandhouders verwijderen, klep op 45 graden zetten en je hebt een keurig gootje wat met silicone gevuld kan worden.

DSC02455.JPG

Nadat de hele goot gevuld is verwijder ik de blauwe tape en fixeer de klep in zijn neutraalstand, dan duimen draaien en na 24 uur droogtijd de Scotchtape verwijderen. Met het laatste proefstuk is het perfect gegaan, nu afwachten hoe het er morgen uitziet . . .

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Zelf zou ik niet kiezen voor 3M Scotch tape.
Misschien gaat het goed, maar gerust ben ik er niet op.
Ik ben benieuwd hoe de tape los komt van de silicone.
Natuurlijk hoop ik dat het goed gaat.

Johannes

Johannes,

Op het proefstuk ging het goed, en ik ben ook nieuwsgierig hoe het er morgen af komt!

Welke tape zou jij adviseren?

Jacob

Johannes,

Op het proefstuk ging het goed, en ik ben ook nieuwsgierig hoe het er morgen af komt!

Welke tape zou jij adviseren?

Jacob
Gewone schilders afplaktape.
Die is wat doorlatend, daar kan de waterdamp doorheen waardoor de silikonen van twee kanten uit kan uitharden.

E41 is de beste silokonenkit hiervoor. Moeilijk te verkrijgen. Ik heb (via Arno888 ) dit adres gekregen. Heb ze opgebeld en een leverancier bij mij in de buurt gekregen. Die weer opgebeld en gevraagd of ik toch 1 tubetje kon kopen (was ook een groothandel). Als je uitlegt waarom lukt dat meestal wel.

Dirk.

Schilderstape heb ik de eerste keer gebruikt, met de doorlatendheid heb je helemaal gelijk. Reden waarom ik dat niet gebruik is dat het oppervlak niet mooi glad is. Zal in de praktijk niet veel uitmaken denk ik maar vond het toch mooier om een glad oppervlak te hebben.

Van die andere kit heb ik inderdaad gelezen dat de verkrijgbaarheid lastig is. Ik heb ook gelezen dat de ervaring van anderen is dat 'aquariumkit' bijna net zo goed is. En met 90% ben ik tevreden dus gekozen voor eenvoudig verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

Morgen weten we het of ik tevreden ben;)

Jacob

Tape

Ik gebruik MASKING TAPE 4400 van de firma HPX.
Hecht uitstekend en is makkelijk te verwijderen.
Het probleem bij Scotch tape is dat het moeilijk te verwijderen is. (of dat is juist de kracht van deze tape).

tapey.jpg

Johannes

OK, dank voor de tip. De blauwe tape die ik gebruik is ook van HPX en bevalt erg goed. Zal kijken of de 4400 ook te krijgen is in de autoshop waar ik de blauwe tape gekocht heb. Testje kan geen kwaad.

Jacob

Ariel: HPX 4400 was niet te verkrijgen, wel de HPX 'schilderstape', deze is aanmerkelijk gladder dan de normale schilderstape die ik gebruik. Daarom het volgende rolroer maar eens geprobeerd met deze tape. En het resultaat is wisselend. Er zit wel wat relief/structuur van de tape in de silicone. Maar dat is ook vooral waar er eigenlijk net een beetje te veel silicone is aangebracht. Dat blijft een aandachtspunt. Het verwijderen van de tape gaf niet veel verschil met de Scotch. Voordeel van deze tape vond ik wel de breedte, werkt net even wat prettiger.

Vandaag ben ik niet in mijn woonplaats, zal eens even kijken bij een lokale autoshop hier of zijn wel 4400 hebben.

Dan heb ik het kleur ontwerp nog eens wat aangepast. Belijning doorgetrokken naar achteren en een geel neusje aangebracht. Ben er nog tevredener mee, nu kijken of Motip een geel heeft die in de buurt van de Oracover komt . .

Countryman%20romp%20ontwerp%203.jpg

Jacob

Erg gaaf met dat neusje! Maar lijkt je een kort streepje tot aan de cockpitrand niet mooier? 'Just my two cents'

ls4-30maart02-1.jpg

(LS-4)

De keuze is reuze

Hmm, ja is ook een goeie, ff tekenen . . oogt wel lekker fris en wat vlotter:

Countryman%20met%20korte%20streep.jpg

Ik stoei lekker verder, eerst de romp maar eens afbouwen, ondertussen komt de kleur wel goed met dit MBF...

Jacob

Da's inderdaad wel mooi. En als je het groen en geel omkeert? Misschien ook leuk.

Ja zo had ik het inderdaad ook in gedachte:wink: Maar Jacob je kunt het stoeien met de kleuren beter voor je zelf laten, we maken het je er niet makkelijker op. Smaken verschillen!

Succes!

PS: Binnenkort een keer samen vliegen?

Ik weet dat smaken verschillen en daar maak ik graag gebruik van, uiteindelijk is er maar 1 die kiest en dat ben ik zelf. Maar omdat ik niet zo super-creatief ben maak ik graag gebruik van de wel-creatieven!

En dat samen vliegen is een goed plan, als de vooruitzichten goed zijn en de agenda het toelaat dan moet die Wite ook maar weer eens omhoog of niet?

Neem ik mijn witte ASW ook mee. We doen wel een PB rondje als de vooruitzichten goed zijn, en dat schijnt dit weekend al zo te worden!

Jacob

Even reageren hier, ik lees al zo lang mee dat een reactie wel een keer op zn plaats is.

Wat een mooie kist en wat heb je dat mooi gebouwd allemaal zeg! Ik ga binnenkort de vleugels voor de Graupner Mini Nimbus herbouwen en ik haal qua bouw veel inspiratie uit dit topic! Dank voor het delen van die info!

En nu nog even een beetje brutale vraag: Je hebt de ribben laten frezen las ik. Die heb je eerst uitgetekend met Profili, en daar heb je conversaties met Fotor over gehad? Ik ben Profili leek, maar ik ken iemand met een cnc frees, en wil de ribben voor de nimbus ook laten frezen. Bestaat er een kansje dat je de conversatie met Fotor zou kunnen mailen/PBen/Posten zodat ik er lering uit kan trekken? :shame: :-)

...
En nu nog even een beetje brutale vraag: Je hebt de ribben laten frezen las ik. Die heb je eerst uitgetekend met Profili, en daar heb je conversaties met Fotor over gehad? Ik ben Profili leek, maar ik ken iemand met een cnc frees, en wil de ribben voor de nimbus ook laten frezen. Bestaat er een kansje dat je de conversatie met Fotor zou kunnen mailen/PBen/Posten zodat ik er lering uit kan trekken? :shame: :-)

Vragen moet je zeker stellen, alleen heb ik die conversatie niet meer, zal mijn GMail nog even checken.. en je hebt PB

Jacob

Back