Silicone
De rol- en welvingskleppen ga ik met silicone kit aan de vleugels bevestigen. Voor mij een nieuwe manier van bevestigen. Daarom heb ik eerst een aantal proefstukken gemaakt. Na de 3e poging was ik tevreden. Ik krijg de 2 proefstukken met de hand niet van elkaar af: beresterk. En ook nog een relatief eenvoudige manier van bevestigen. Geen gedoe meer met scharnieren die precies uit moeten lijnen.
Foliescharnieren heb ik al een aantal keren toegepast. In het geval van de Countryman is dat weer niet helemaal optimaal omdat de welvingskleppen scharnieren op de onderzijde van de achterlijst en de rolroeren op de bovenzijde van de achterlijst. Daarom nu maar eens experimenteren met siliconen.
Zoals gezegd, na 3 proefstukken vond ik de volgende werkwijze het prettigst werken:
Als eerste de silicone, na wat googlen en navraag hier op het forum gekozen voor de volgende kit:
Om de kit aan te brengen gebruik ik een injectiespuit waarop ik met messing een platte spuitmond heb aangebracht:
De vleugel en kleppen heb ik voorbereid door het randje van de Oracover te ontvetten en licht op te schuren, vervolgens afplakken zodat er een randje van 1 mm overblijft:
Dan met 3M Scotch tape (die matte) en 1 mm balsa de vleugel voorbereid om de klep op de goede afstand van de vleugel te krijgen. De klep laat ik dan over de afstandhouders zakken en wordt 'vastgegrepen' door de Scotch tape. Afstandhouders verwijderen, klep op 45 graden zetten en je hebt een keurig gootje wat met silicone gevuld kan worden.
Nadat de hele goot gevuld is verwijder ik de blauwe tape en fixeer de klep in zijn neutraalstand, dan duimen draaien en na 24 uur droogtijd de Scotchtape verwijderen. Met het laatste proefstuk is het perfect gegaan, nu afwachten hoe het er morgen uitziet . . .
Groet,
Jacob Bos