Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jacobbos, 3 dec 2008.

  1. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    echt mooi gedaan jacob zal mn asw15 ook ns langsbrengen:rolleyes: :grin: je hebt idd power zat al niet te veel meschien je moest hem goed tegenhouden zeg !!
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    eMaiden

    Ja, en toen was het zwaartepunt weer goed, en moest er maar 40 grammetjes bij in de neus, en toen was het gat even simpel dichtgeplakt, en alle moertjes dubbel gecheckt, en toen was het vliegen maar!!!

    Ok, en nu weer als volwassen mannetje. Toch de stoute schoenen aangetrokken en even doorgepakt. Accu's waren vol en een weiland opgezocht.

    Hier en daar al gelezen dat een motor in deze constructie behoorlijk wat domping moet hebben, tot 10 graden zelfs. Eigenwijs als ik ben heb ik alles gewoon neutraal ingebouwd en had ik een invliegplan in mijn hoofd om te ontdekken of er een effect is wat zo ernstig is dat je 10 graden domping nodig hebt.

    Maar voor het echte vliegen heb ik met de zender in mijn hand wel 100 virtuele oefenstarts in mijn hoofd gemaakt. Waarom? Omdat ik de welfkleppen en gasfunctie niet op dezelfde handel wil hebben. Gasfunctie zit nu op de rechter-slider aan de zijkant van de zender. Slider heb ik verlengd en ligt nu mooi tussen wijs en ringvinger. Mijn angst was dat als je intuitief moet handelen (bij de aanstaande start) je dan toch kleppen trekt ipv dat je meer of minder gas geeft. Dus daarom vele, vele oefenstarts om mezelf de juiste nieuwe reflex te leren.

    Dan het vliegen: mijn plan was om eerst op zo'n 30% van het vermogen te starten. Nou, dat was veel te weinig om weg te trekken. Met meer massa en weerstand lag de Countryman vrij snel weer op de grond.

    Vervolgens maar naar halfgas. Dat was ook krap aan. Ze vertoonde overtrekgedrag, dus ik vloog op minimumsnelheid. En dan toch de verkeerde reflex, kleppen in plaats van gas.... Landing was gelukkig goed en het gras was hoog. Wat is dat lastig om je nieuwe gewoontes aan te leren.

    Dan de derde start, nu op 80% vermogen, en ja, dat ging lekker. Wel lastig om te werpen omdat je wel degelijk een behoorlijk nose-down moment voelt. Dus de romp zo'n 10 cm verder naar voren vastgepakt en daarmee was het in de hand in balans. Worp ging goed en de reflex ook, door naar 100% vermogen.

    En dat ging perfect, niks trimmen, mooi rustig klimmend door naar 200 meter. SUPER!

    Daarna zweven, en dan merk je dat je meer weerstand en massa hebt. Dat ken ik nog van mijn ASW waar ik de GoPro op geplant had. Lesje geleerd: vliegen met meer snelheid, dus wat tandjes down er bij. Hoogte werd wat sneller dan normaal afgebouwd, en dat is ook wel logisch met zo'n rugconstructie. Vlak voor de landing heel voorzichtig gas gegeven en toen bleek dat 1 blad toch de verkeerde kant op bleef staan en de boel behoorlijk begon te vibreren. Dus nu met de juiste reflex het gas er af en echt landen.
    In de landing redelijk wat snelheid er in gehouden en dan is er niks anders dan anders. Plaatje achter de bladen moet dus aangepast worden om de bladen nog iets verder naar buiten te laten staan.

    Volgende vlucht weer met 80% gas er op gestart en na loslaten direct door naar 100%. Alsof ik nooit anders gedaan heb. Prachtig.

    Motor heeft in totaal 3 minuten gelopen beide vluchten motor uit op 200 meter. Dus in een goede 90 seconden zit ik op 200 meter. Das netjes. Ben benieuwd hoeveel 'peut' er uit gegaan is.

    En nu verder afwerken!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Gefeliciteerd Jacob!

    Heerlijk om te experimenteren en daarbij je gevoel volgen.

    Top! :thumbsup:


    Johannes
     
  4. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mooi mooi jacob ook van mij de felicitaties van je erg mooie uitvinding ! :yes: nu ben je niet meer afhankelijk van stiek of lieren toch,erg mooi hoor ,nu erg mooi en strak afwerken jacob dat verdiend zo,n mooie kist :wink:
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mooi hoor!
    Lijkt de buis jou sterk genoeg? i.e. kan die ook een iets grotere motor hebben?
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    De buis zelf is sterk genoeg. Het is de houder en de motorplaat die de zwakke schakels zijn in deze keten. Niet dat ze nu zwak zijn maar daar moet wel je aandacht liggen denk ik. De 20mm gamma alu buis is het probleem niet.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Klopt. Maar ja, eenzaam in een weiland is het niet onmogelijk, wel lastig. Ik neem hem wel mee naar Oudenbosch, kan je zelf de plaatjes maken. :)

    Groet,

    Jacob Bos
     
  9. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Proficiat Jacob, de gebruiksmogelijkheden zijn zo sterk toegenomen.
    Een mindere glijhoek is niet zo'n probleem, zeker niet als het thermisch is.
    Ik ben benieuwd hier in Oudenbosch
     
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Dat heb je mooi uitgedacht en uitgevoerd Jacob:D

    Mooi dat het goed vliegt, en je zo je lieffie kan starten waneer jij het wil. De concessie van dat beetje extra weerstand, wat volgens mij verminderd als je een mooi prfiel om de buis maakt, vergeet je als hij veel vaker zweeft.

    Succes en ben benieuwd hoe het er in het echhie uit ziet


    groet



    Terence
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Heerlijk hè, als je zoiets zelf uitdoktert en het werkt nog ook.
    Jammer dat het toch geen KTW is geworden.
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Inspiratie opgedaan tijdens het laaste VGT treffen? Mooi dat het werkt...
     
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Helemaal eens, 2 x dus. De keuze is uiteindelijk het electrificeren van de Countryman geweest. En dan de 'quick & dirty" manier. KTW komt er zeker ooit.. (Ik heb nog een extra ASW-15 romp) Ik houd deze ontwikkeling ook nauwlettend in de gaten.

    Zekerz, te zonde dat de Countryman te weinig vliegt. Gisteren ook nog eens wat duikproefjes gedaan en dan ontdek je dat er best nog wel wat af te stellen is.

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja dat ziet er goed uit Jacob. Die eerste worp zal wel spannend zijn geweest....het is toch een hele hand vol.
    Op welk totaalgewicht kom je nu uit eigenlijk?
     
  15. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Goed zo!

    Heel goed! Ik probeer ook zoveel mogelijk de opgedane kennis te delen, onder andere door veel foto's te maken.... Je merkt wel door goed naar 'het probeersel' te kijken, je al weer veel meer inzicht krijgt en mogelijkheden ziet om het compacter en degelijker te maken. Versie 2 zal ongetwijfeld beter zijn :rolleyes:.... Zoiets denk je niet uit en teken je even uit op papier (ik niet tenminste :shock:)

    Ik moet nog even door de zure appel bijten, straks wordt het pas makkelijker, als mechanisch alles werkt, en de software er in moet....

    Maar goed, Jacob jij kunt alvast de lucht met jouw Countr-E-Man. Mooi werk!

    Succes,
    :proost:
    Norbert
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    @Jacob: Heb je misschien een fotootje van die plaatjes die de uitslag van je propbladen begrensen?

    Mijn bestelling is onderweg en als ik over anderhalve week terug kom van vakantie gaat de Twin op de werktafel voor een grote verbouwing........beankt voor de inspiratie! Deze trap onder mijn kont had ik nodig!!

    Justus
     
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Na een aantal vluchten met motor die succesvol waren is het nu tijd om de afwerking klaar te maken: aërodynamische vormstukken om buis en motor.

    Daarvoor heb ik eerst een simpele schuimsnijder gemaakt van een 12V transformator, halogeendimmer en wat wolfraamdraad. Vervolgens malletjes maken van de vorm en deze op het schuim geplakt. Na een paar mislukkingen een mooie vorm kunnen snijden en deze vervolgens ingepakt in glas en epoxy. Daar vandaag een 20 mm buisvorm uitgesneden en dus is de eerste ruwbouw voor de buis klaar.

    Volgende stap is iets maken uit schuim waarin de motor straks ingepakt kan worden. Denk dat ik maar een schuimblok maak dat ik in vorm ga schuren. Daarna in glas/epoxy en dan schuim verwijderen. Eerst nog een spinner scoren voor de juiste diameter en dan kan ik hem gaan maken.

    Een foto van het eerste vormstuk:
    [​IMG]

    @Justus: je ziet het bruine epoxy plaatje wat de prop tegenhoud voor doorslaan op deze foto.

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2012
  18. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg mooi gemaakt hoor jacob :yes: nu zal ie wel meer gaan vliegen als voorheen met het mooie extra hulpje !!:wink:
     
  19. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Erg gelikt Jacob!
    En leuk om te horen dat het je gelukt is een goede schuimsnijder te bouwen. Ik kon destijds nergens aan een goede transformator komen. Waar heb je die van jou weg-getoverd?

    Ik vroeg mij alleen af. Merkte je tijdens de vluchten die je nu mét motor hebt gemaakt ook iets aan de effectiviteit van je richtingsroer? De luchtstroom daar wordt nu natuurlijk een stuk turbulenter ;)

    Groeten!
     
  20. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Trafo heb ik gewoon gekocht bij Doeland, 15 euri's voor 12V, bedoeld voor halogeenverlichting, dimmertje er voor van een tientje, 2 euri's wolfraam draad en klaar is klara..

    Effectiviteit van richtingroer, tja, niet echt op gelet, was niet opvallend anders, had ik het wel gemerkt denk ik. Zal er door jou opmerking wel om denken. Anderzijds, een belangrijk deel van de turbulentie zal ook over het hoogteroer gaan en daar heb ik niets aan gemerkt. Denk dan het dus wel meevalt.

    Groet,

    Jacob
     

Deel Deze Pagina