Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

ASWen.jpg

... denk ik dat die winglets het meest lijken op wat ik wil maken.
Ik denk dat de winglets op de foto's van Arjan er meer op lijken.
Ik realizeer me nu dat ik één aspect heb vergeten te melden: slankheid 2,5 tot 5.
Die je hier op de foto ziet hebben (op het oog) 3.
De winglet van MaartenX heeft, schat ik, een slankheid van 1,5.

Gr. Dirk.

Heb de tekening nog gevonden. Is dus eigen ontwerp.

WingletsASW.jpg

Het is op mm papier dus als je wilt rekenen....
Het profiel wat ik er in geschuurd heb is hetzelfde als het vleugelprofiel aan de tip.

Maarten, Zou je nog een paar foto's willen plaatsen/mailen.

Ik heb een stuk meubelprofiel tegen de tip gelegd en daar het profiel op afgetekend. vervolgens zorgvuldig en precies zagen, snijden, schuren tot deze exact het profiel van de tip volgt. Het opstaande stuk is van berkentriplex. Het is gelukt om een mooie overgang te maken. Een leuk klusje, ik heb dan echt het gevoel dat ik aan het bouwen ben

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is misschien erg off-topic maar dit zijn de tips op de 1:1 Triple Yankee.
Je kunt dar ook goed op zien dat ze wel aardig complex zijn. Je ziet in het achteraanzicht bijvoorbeeld goed de verdraaiing naar boven toe.
Die van mij zijn helemaal recht en staan met de onderkant van het profiel precies haaks op de vliegrichting. Dat is eigenlijk niet hoe het moet volgens de theorie maar ik heb er geen last van :-)

YYY-11.jpg

YYY-12.jpg

YYY-13.jpg

Bij mij werden ze dan zo:

080612ASW001.jpg

080615ASW002.jpg

080617ASW001.jpg

Maarten, zijn jouw winglets gewoon helemaal plat?

Maarten, zijn jouw winglets gewoon helemaal plat?

@Arjan: de laterale zijde is inderdaad vlak. Ik zou er nog een bevel in kunnen slijpen maar ga het eerst zo proberen. De overgang van de bovenkant van de vleugel naar de winglet is in ieder geval wel mooi vloeiend. De gedachte is dat de stroming over de bovenkant van de vleugel mooi via de winglet kan verlopen. We zullen zien.

(bijna) klaar

Hehe, heerlijk priegelklusje achter de rug. In beide vleugels zjin de servo's nu ingebouwd. Veel fijn vijlwerk om de framepjes waarin ze hangen op maat te krijgen. Daarna door met schaven en schuren van rolroer en welfklep. Als laatste de tip afgewerkt. Daar moest nog een laatste stukje balsa aan de achterlijst wat dan ook weer bijgewerkt moet worden. En dat is allemaal klaar, heerlijk! Vleugels komt het einde van in zicht. Vanavond de aansturing van servo naar roer nog klaar maken denk ik, in ieder geval van 1 vleugel.

Even een paar foto's van rechterhelft, mooi om te zien is de tapsheid van de 2e helft:

SV108771.JPG

Dat de rolroeren op het eind weinig effect zullen hebben bewijst de breedte van het laatste stukje, 1 vinger!

SV108772.JPG

Toch zal de bestuurbaarheid wel goed zitten want over de hele lengte van de vleugel zit kleppen. Heb al wat zitten programmeren in de zender. De Welfkleppen staan op 50% van de rolroeruitslagen, wie heeft een idee of dat een goed uitgangspunt is??

Nog even de breedte van de welfkleppen en het begin van het rolroer:

SV108773.JPG

Groet,

Jacob

Welfkleppen 50% laten meelopen met de rolroeren is veel gebruikt en werkt goed. Ik heb van iemand eens een andere instelling geleerd (en uitgeprobeerd). De truuk is vleugelverdraaiing creëren met rol-uitslagen. Het stuurt heel aangenaam, maar is vrij lastig te programmeren.

Hoe het gaat:
  • rol-roeren gewoon programmeren zoals normaal, incl. differentiatie (naar boven ± 2x zoveel mm uitslag als naar beneden.
  • de welfkleppen programmeer je als volgt:
    • uitslag naar boven kleiner (30%-50%) dan het rolroer
    • uitslag naar beneden groter (120%-150%) dan het rolroer
Op deze wijze staat tijdens een rol-besturing altijd een vleugelverdraaiing. Het stuurt zeer aangenaam.

Omdat je soms op een welfklep of rolroer niet de gewenste uitslagen haalt, moet je soms inproviseren. Ik heb dat een keer als volgt gedaan:
  • Uitslagen naar beneden: rolroeren normale uitslag, welfklep blijft gelijk lopen
  • Uitslagen naar boven rolroer wel meer uitslag dan welfklep.
Het klinkt heel vreemd, maar het stuurt heel pretting direct.

Gr. Dirk.

rol-roeren gewoon programmeren zoals normaal, incl. differentiatie (naar boven ± 2x zoveel mm uitslag als naar beneden.
  • de welfkleppen programmeer je als volgt:
    • uitslag naar boven kleiner (30%-50%) dan het rolroer
    • uitslag naar beneden groter (120%-150%) dan het rolroer

Interessante instelling Dirk, normaalgesproken zou ik de welfkleppen bij rol naar boven wel mee laten lopen (inderdaad circa 50% van het rolroer) maar niet naar beneden. Wellicht ga ik dit eens proberen bij mijn AWS27

Mooie info, ga ik mee aan de slag. Moet ik nog wel het handboek van mijn nieuwe zender even doorworstelen . .

Jacob

Voortgang

Heeel langzaam maar zeker ...

De vleugels beginnen er aardig op te lijken. Ik heb behoorlijk zitten rommelen met servo's voor de welfkleppen. Waarschijnlijk eerst te lichte servo's gekozen, ze stonden in de neutraalstand continu te brommen, hou ik niet van. Vervolgens nog wat andere servo's die ik had liggen ingebouwd, waren een slagje groter. Resultaat: hetzelfde . .

Toen maar nieuwe servo's besteld (HS225) en die werken prima! Ook de aansturing heb ik veranderd, eerst met kwiklinks, nu met ball-links. De roerhoorntjes heb ik oko zelf gemaakt, waren me ook niet naar de zin. Dus die er ook weer uitgesloopt en aangepast. Resultaat nu is een spelingvrij aansluiting!! Nu alleen nog het linker rolroer schaven en schuren, tips afwerken en dan maar in de folie heb ik besloten.

En dan de romp met KTW. Daar wil ik echt wel gas op geven. Maar ja, de tijd vliegt . . druk met gezin, sport en werk. Als je het niet verder verteld: mijn doel is om op de VGG meeting in mei een vliegende Countryman te hebben. Weet niet of de KTW het dan al doet, er gaat zeker een sleephaak in dus wellicht dat hij op die manier omhoog kan. Zo ben je ff weer bij.

Als het rolroer functioneer zal ik nog weer eens wat foto's gaan plaatsen.

Groet,

Jacob

mijn doel is om op de VGG meeting in mei een vliegende Countryman te hebben. Weet niet of de KTW het dan al doet, er gaat zeker een sleephaak in dus wellicht dat hij op die manier omhoog kan.

Op 15 mei 2011 zal er een Vintage Glider Group Treffen zijn in Hoeven. Willem Pelt is de motor achter dit gebeuren. Zie VGT in Hoeven op 15 mei 2011
In Hoeven is een prachtig veld maar het is geen regulier vliegveld; het gras is er langer waardoor lieren en elastieken prima gaat maar slepen of grondstarts niet mogelijk zijn. :mad:

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Succes verder, ik volg het op de voet, kom zeker kijken in Hoeven.
Ben zelf nog niet zo ver om dan te vliegen, geeft me dan ook geen druk om de ASW 15 snel klaar te maken.

groet

Terence

Een andere reden waarom de bouw niet supersnel gaat zijn mijn kleine 'tussendoortjes': vandaag een maiden met de MiMi. En een tijdje terug alweer een depron Piper Pawnee in elkaar geplakt . . mooi kistje voor een windstille avond. En nu ligt er ook weer een kleine Depron Polaris te wachten. Maar prio ligt nu wel bij de Countryman hoor!

Jacob

Weer een stapje

De afgelopen dagen tussendoor wat laatste details afgewerkt. De afneembare tips in vorm geschuurd, tip van de vleugel en wortel van de tip voorzien van 1mm triplex. Laatste rolroer in vorm geschaafd en geschuurd. Helaas heb ik daar met 1 uithaal iets te veel weg gehaald.

Ik twijfel nu of ik er een nieuw stuk balsa in ga zetten of een nieuw rolroer ga maken. Heb geen 3-hoekslijst van de goede maat in huis dus dan moet ik het rolroer uit een 10mm plank gaan halen. Is weer even een klusje...

Deze week verder aan de slag met schuren en hier en daar wat butsjes bijwerken en dan ga ik langzaam richting folie. Scharnier ga ik niet inbouwen evenmin als een folie scharnier, ik ga de roeren met silicone aan de vleugel bevestigen. Deze week al een proefstuk gemaakt en dat werkt perfect. Beresterk en aerodynamisch helemaal top. Ik weet nu wat ik verkeerd heb gedaan (teveel silicone) en heb me op Internet verder ingelezen. Heb zojuist een doos met injectiespuitjes gescoord en daarmee moet ik het netjes kunnen aanbrengen. Ben benieuwd!

Jacob

Groen is gras

Vandaag lekker aan het schuren geweest, beetje plamuren en vooral nagedacht over de kleuren. Ik vind dat een zwever wit hoort te zijn, maar omdat het ontwerp van de Countryman van begin jaren 80 is, en dus voldoet aan de regels van de Vintage Glider Group, mag er in de kleurstelling ook wel enige nostalgie aanwezig zijn. Tja, toen kwam al snel de kleur British Racing Green in mij op. Britse naam, Britse ontwerper, Racing Green it is!

Vervolgens was ik er al snel uit wat dan groen moet worden, ik houd van eenvoud, dus de tips van de vleugels worden groen. Dit wordt ook doorgevoerd op hoogte en richting. Romp weet ik nog niet precies hoe ik het wil hebben. Waarschijnlijk een eenvoudige striping, dik en dun lijntje bij elkaar. Ik denk verder!

Wat is nu het correcte groen? Veel gegoogled, maar uiteindelijk toch maar op mijn eigen gevoel afgegaan en een graai in het Motip rek gedaan en de groen meegenomen die fris klassiek is, althans naar mijn mening. Dus is dit het resultaat van 2 spuitrondes van de (afneembare) tips:

SV108984.JPG

Nog 2 x de spuitbus er overheen, dan moet ie wel strak zijn.

Groet,

Jacob

mooiiii

Ziet er mooi uit Jacob, kan niet wachten(net als jij waarschijnlijk) hoe het geheel er straks uit gaat zien in kleur met die mooie slanke vleugels.

Succes verder

groet

Terence

Bijwerken en folie-klaar maken van de vleugels vraagt toch nog wel wat tijd, even tussendoor de hoogteroeren van een groene tip voorzien. Spuiten gaat me steeds beter af. Tips zijn strak!!

SV108986.jpg

Morgen nog een dagje vrij, kinderen naar school, vrouw aan het werk, zou het dan eindelijk echt lukken om een vleugel in de folie te krijgen . . .

Groet,

Jacob

Back