Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Pyloon

Zou het niet eenvoudiger zijn een pyloon te monteren op de Countryman.
Gemakkelijk te demonteren en minder afbreuk aan de constructie.
Je positioneert hem mooi boven het zwaartepunt.
Wanner een sleper of een lier voorhanden is verwijder je hem dan netjes.

Mgv,
Aurectar
 
@Dirk: je hebt helemaal gelijk, ik besef terdege dat dit soort systemen niet per direct beschikbaar zijn in de vlucht. Je opmerking over niet naar volledig vlak inklappen heb ik al in de praktijk ervaren met de proefopstelling die ik gemaakt heb voor het andere KTW systeem. Is straks natuurlijk eenvoudig op te lossen met een bokje waar de arm invalt. Jou technische kennis waardeer ik zeer, zal ik in de toekomst zeker nog een gebruik van willen maken....

@Aurectar: mijn idee is nog steeds om inderdaad als tussenfase een pylon te monteren om zo te leren kennen welke momenten er op gaan treden met zo'n motor hoog boven de romp. Maar het ideaal streef ik ook naar, en dat is een 'schone' zwever zonder uitsteeksels en zonder prop op de neus. Als dit gaat werken heb ik een mooi apparaat voor mijn andere zwevers, bv de ASW15!

Groet,

Jacob Bos
 
Pyloon

@Dirk: je hebt helemaal gelijk, ik besef terdege dat dit soort systemen niet per direct beschikbaar zijn in de vlucht. Je opmerking over niet naar volledig vlak inklappen heb ik al in de praktijk ervaren met de proefopstelling die ik gemaakt heb voor het andere KTW systeem. Is straks natuurlijk eenvoudig op te lossen met een bokje waar de arm invalt. Jou technische kennis waardeer ik zeer, zal ik in de toekomst zeker nog een gebruik van willen maken....

@Aurectar: mijn idee is nog steeds om inderdaad als tussenfase een pylon te monteren om zo te leren kennen welke momenten er op gaan treden met zo'n motor hoog boven de romp. Maar het ideaal streef ik ook naar, en dat is een 'schone' zwever zonder uitsteeksels en zonder prop op de neus. Als dit gaat werken heb ik een mooi apparaat voor mijn andere zwevers, bv de ASW15!

Groet,

Jacob Bos

Jacob,
Ik begrijp je optie perfect.
Maar ik ben bezorgd dat je ingreep je constructie gaat compromiteren.
Nu, het blijft een serieuze denkoefening.
Bij mijn Monterey liggen de zaken heel wat eenvoudiger.
Ik voorzie twee middenstukken.
Een voor zuiver zweven en een met Pyloon.
Vlug vervangbaar.
De batterij juist eronder op het zwaartepunt.
In jou geval heel wat ingewikkelder.
In ieder geval, veel succes met je onderzoek.

Mvg,
Aurectar
 
Jacob,

Bij toeval zag ik dit bericht.
Bericht #33 en m.n. de foto's. Die vent trekt met een servo zijn KTW naar buiten, en tegelijk een slee met motoraccu's naar achteren. Zw-punt verandert niet (als je de accu's over de goede afstand verplaatst).
Zeer vernuftig.

Dirk.
 
Jacob,

Bij toeval zag ik dit bericht.
Bericht #33 en m.n. de foto's. Die vent trekt met een servo zijn KTW naar buiten, en tegelijk een slee met motoraccu's naar achteren. Zw-punt verandert niet (als je de accu's over de goede afstand verplaatst).
Zeer vernuftig.

Dirk.

Wauw, das wel echt een heel mooi en vernuft systeem! Simpel maar kom er maar eens op:p

Rick
 
Ja, mooi.

En dan een éénblads-propellor gebruiken. Dan kan het luik in de romp een stuk kleiner zijn.

Ventus-2cx-AFT19X-turbo-448x336.jpg

Van www.klapptriebwerk.de van Florian Schambeck
 
Die vent trekt met een servo zijn KTW naar buiten, en tegelijk een slee met motoraccu's naar achteren.
Volgens mij duwt hij meer het KTW naar buiten met een stangetje. Ik vind het stangetje er nogal dun uitzien, zou dat niet knikken als de krachten wat groter worden? (KTW naar buiten met behoorlijke vliegsnelheid en ondertussen per ongeluk 2g trekkend) Ik zou liever een trekkend systeem hebben om de KTW naar buiten te bewegen, of een draaiende stang zoals eerder voorbij kwam.
 
Wauw, leuk dat het zo leeft en er gerageerd wordt!

Jacob,

Bij toeval zag ik dit bericht.
Bericht #33 en m.n. de foto's. Die vent trekt met een servo zijn KTW naar buiten, en tegelijk een slee met motoraccu's naar achteren. Zw-punt verandert niet (als je de accu's over de goede afstand verplaatst).
Zeer vernuftig.

Dirk.

Ik weet niet of jullie me nu achteraf geloven maar dit was wel 1 van mijn eerste gedachtes om het verschuiven van het zwaartepunt te compenseren. Een getuige is Johannes (Ariel), met hem heb ik het er ooit wel eens over gehad... Probleem is dat de Countryman maar een relatief smalle romp heeft, ik heb echt geen ruimte voor een accu-schuif-systeem.

Ja, mooi.

En dan een éénblads-propellor gebruiken. Dan kan het luik in de romp een stuk kleiner zijn.

Ventus-2cx-AFT19X-turbo-448x336.jpg

Van klapptriebwerk.de van Florian Schambeck

Veeeeeeeeeeeeeeeel te duur. Zal wel een goed prijs-kwaliteit verhouding zijn. De hobby en de uitdaging is om zelf een redelijk functionerend systeem te ontwikkelen. Daarom raak ik steeds meer gecharmeerd van de laatste ontwikkeling met een spindel. Vergt voor het in en uitttrekken veel minder krachtige servo's. Alleen een 5 grams schakelservootje ;) als ik met micro-switches ga werken. Maar er zijn ook schakelingen te koop die op 1 kanaal van de zender 4 'servo's' zijn aan te sturen waarbij er ook met controle-switches gewerkt wordt. Dat zal hem wel worden denk ik.


Volgens mij duwt hij meer het KTW naar buiten met een stangetje. Ik vind het stangetje er nogal dun uitzien, zou dat niet knikken als de krachten wat groter worden? (KTW naar buiten met behoorlijke vliegsnelheid en ondertussen per ongeluk 2g trekkend) Ik zou liever een trekkend systeem hebben om de KTW naar buiten te bewegen, of een draaiende stang zoals eerder voorbij kwam.

Die angst heb ik ook, anderzijds, in mijn proefopstelling beweeg ik met een 3mm koolstofstangetje het een en ander in en uit. Kost wel kracht, vooral het eerste stuk vanuit liggend naar staand.

Ik heb al wat ideetjes over een eerste nieuwe proefstand, zal binnenkort mijn AutoCAD skills eens gaan testen...

Groet,

Jacob
 
@ Kost wel kracht, vooral het eerste stuk vanuit liggend naar staand.

Dat ga je toch met een veer ondersteunen?
Met een proefopstelling kan je zoeken naar de juiste afstelling.

Kijk maar naar een mechanisch intrekbaar wiel voor de zwevers.
Ook daar gebruiken ze een veer om het gewicht van het wiel te compenseren.

Johannes
 
Weet je wel wat dat fraaie ding kost?
Wie zegt dat je dat ding moet kopen? Ik heb alleen het idee gepikt van dit inderdaad onbetaalbare systeem.

Jacob is best handig. Ik gaf alleen een idee aan. Door een gewone prop te verbouwen door een éénbladsprop kun je het luikje in de romp een stuk kleiner maken. Of een klapprop met een slim kantelmechanisme, dat kan natuurlijk ook.
 
Laatst bewerkt:
Wauw, leuk dat het zo leeft en er gerageerd wordt!






Veeeeeeeeeeeeeeeel te duur. Zal wel een goed prijs-kwaliteit verhouding zijn. De hobby en de uitdaging is om zelf een redelijk functionerend systeem te ontwikkelen. Daarom raak ik steeds meer gecharmeerd van de laatste ontwikkeling met een spindel.



Groet,

Jacob

Dat je zelf iets moet concipiëren en voor mekaar moet krijgen is net de meerwaarde van modelbouw.
Alles is te koop, maar wat je zelf kunt doen genereert duizend maal meer vreugde.

Mvg,
Aurectar
 
Het is tijd voor een volgende stap met de Countryman. Nog altijd heb ik de wens om een KTW te maken voor de Countryman. En telkens ontdek ik weer dat de wensenlijst veel te groot en optimistisch is. Na de laatste VGG meeting in Rosmalen bedacht ik dat de Countryman een heerlijke zwever is maar dat ie veel te weinig vliegt. Aan de lier of elastiek vertrouw ik het nooit 100%, achter de sleepkist gaat het perfect. Maar ja, als clubloze wildvlieger betekent het dat ie te weinig van stal gehaald wordt.

Daarom ga ik nu een boom in zijn rug planten met daarop de motor. Het begin is er, dat is een simpel vorkje in een alu buis, daarop wordt de motor gemonteerd.

adyvyjuj.jpg


Nu komt het slikmomentje, de rug van de Countryman openmaken en een houder maken waarin de buis gemonteerd wordt..

Groet,

Jacob Bos
 
Nou, dat slikken viel me mee... Rug is open, en het wordt meteen al zichtbaar wat het moet gaan worden:

yqe6uje2.jpg


Nu door met het maken van een houder voor de buis.

Groet,

Jacob Bos
 
ik zie er n behoorlijk gat in jacob :grin: dat komt helemaal goed ! dit zou ook wat zijn voor de asw15 hhmmm ns over nadenken :yes:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top