Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jacobbos, 3 dec 2008.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Wubbe, het wordt inderdaad een semi-permanente boom. In de romp ga ik een houder maken waar de buis 'zuigend' in geplaatst wordt. Op de iPad heb ik wat zitten schetsen, hoop dat het duidelijk wordt. Mijn idee is om de houder voor de buis in de romp met bout/moer aan het hoofdspant te bevestigen. Ga ik dan een KTW maken dan is het een kwestie van een paar moertjes losdraaien en klaar.

    Dit is de schets:

    [​IMG]

    Nu eerst een glas/epoxy koker maken!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  2. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Hi Jacob,

    Bij een neusaandrijving houden we rekening met domping. Hoe bepaal je de juiste stand van een Aufstecktriebwerk (geen idee voor een goed Nederlands woord) ten opzichte van vleugel / stabilo?

    Groeten, Maarten
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Maarten, met boer'n nuchterheid, gewoon gaan, trial & error ;)

    Serieus: met mijn (te lichte) elastiekie schiet ik hem wel naar 30-40 meter, dan heel voorzichtig het gas er op. Maar liever eerst een sleep op hoogte en daar dan voorzichtig steeds meer gas er op.

    Motor wil ik eerst maar neutraal monteren. Mijn eerste aanname is dat er een neiging zal zijn om voorover te willen duiken (hefboom). Dus hoogte is essentieel voor een eerste keer. Domping aanpassen zal daarna gedaan worden, maar ik heb geen idee hoeveel het moet zijn. In de zender kan ik ook altijd hoogteroer op de juiste manier bijmixen.

    Of heb jij nog andere ideeën?

    Groet,

    Jacob Bos
     
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Opsteekpylon misschien ? :smile:
     
  5. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Jacob,
    Leuk om te zien dat je uiteindelijk kiest voor het idee dat ik je ooit gegeven heb! Ik zal eens kijken of ik de plaatjes van het voorbeeld nog kan vinden. Maak je ook nog een aerodynamisch kapje rond de pylon? Of eerst maar eens testen?

    Succes!
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Eerst testen, dan mooi afwerken!

    Dank! Dit is het idee inderdaad.

    Groet,

    Jacob
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Afgelopen zomer heb ik de Ventus van Dominique (6 m span, 10 kg) met opsteekmotor (1000 W) van Schambeck eens goed bekeken.
    Die insteekas stond vertikaal als het vliegtuig in de vliegstand werd gehouden (staart iets optillen). De motor stond daarbij (op het oog) zo'n 10 graden OMHOOG gericht.

    NL: opsteekaandrijving?! ;-)

    Dirk.
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Duidelijk, Dirk. Bevestigd ook mijn aanname dat er vooral een neiging zal zijn bij neutrale instelling dat er een hefboom optreed die er voor zorgt dat de kist naar beneden wil gaan.

    10 graden is veel... Maar het zal kloppen. Dus mijn neutrale instelling zal ik laten varen.


    Groet,

    Jacob Bos
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Valt me nu pas op.
    Als je de motor en prop zo opstelt als in deze foto, moet je een triplex of epoxy (print) plaatje tussen het propellor-middenstuk en de motor plaatsen. Als je de motor aanzet schieten de prop-bladen nl. in eerste instantie naar voren door. De prophals raakt dan eenvoudig de motor.
    Dat plaatje voorkomt dat als het de goede maat heeft.

    Dominique deed er zelfs gewoon bodemstarts mee. Na 30 m was hij los. Fraai gezicht.

    Het plaatje dat je in die buis hebt laten verzinken, kijkt me wat aan de dunne kant (2 mm?). Ik zou die dikker uitvoeren. Nog fraaier is om de kijken of je er een scharnier oid. in kunt aanbrengen zodat je die 'domping' instelbaar kunt maken ...
    Zo'n dikkere plaat zou je ook kunnen buigen, zo kun je die hoek ook nog aanpasbaar maken.

    Dirk.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Op het Duitse forum zie ik toevallig een duidelijke foto staan (bericht #1, laatste foto).

    Dirk
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ga dit even meevolgen want ik zit na dezelfde meeting met exact dezelfde gevoelens voor mijn Twin Astir.

    Ik ben enorm gecharmeerd van die fanair, niet alleen de constructie maar ook de montagen en verwijderbaarheid van het hele ding spreken mij enorm aan. Alleen de prijs wat minder anders had ik hem er al op zitten haha!

    Op de site van Fanair wordt de 'instelhoek' van de pylon gelijk gestelt aan die van het stabilo. Lijkt me logisch, die wordt ook direkt aangeblazen door die opsteekmotor.

    Justus
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb hem ook gezien, en gefilmd
    Dit is 'm:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Gelukt!

    Mooie koker gemaakt door stroken 50 grams glas diagonaal om de buis heen te wikkelen die ik met veel kaarsvet had ingesmeerd. Buis wordt nu inderdaad zuigend in de koker geplaatst. Taps toelopende uiteinden verwijderd en je hebt een perfect passend koker. Ben er wel trots op, zo'n eerste probeersel. Misschien ga ik glas/epoxy ook nog wel leuk vinden...

    [​IMG]

    @dirk: dat van die plaatjes had ik al bedacht en komt zeker voor elkaar. Sterker, ook naar de andere kant komt een plaatje. Op mijn Wings 190 heb ik destijds een duwprop gemaakt. Daarbij bleven de bladen soms bij het starten in elkaar hangen met als gevolg natuurlijk enorme onbalans en vibratie.
    De montageplaat is van 3 mm alu. Wel gewoon bouwmarkt kwaliteit. Ben benieuwd hoe het zich gaat houden, voelt meer dan stevig, ik durf het wel aan.

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2012
  16. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  18. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Nu ik een mooie glasbuis heb is het tijd om deze in de romp aan te gaan brengen. Heb nog even met de gedachte gespeeld om het zo te maken dat de buis eenvoudig te verwijderen is maar dat maakt het onnodig ingewikkeld. Bovendien wil ik de opening waardoor ik nu 'opereer' zo klein mogelijk houden om de sterkte van de 'ruggegraat' van de romp zo goed mogelijk te houden. Dus ga ik voor simpel en lijm de buis vast aan het hoofdspant in de romp. Daarbij wordt aan de achterzijde nadien nog een extra versteviging aangebracht om kantelneigingen tegen te gaan.

    Maar hoe lijm je een ronde buis op een vlak spant. Door de buis weer vierkant te maken. Eerst rondom met balsa de vorm maken en daarna ga ik er nog een glasmat omheen vouwen.

    Van 3-hoekslijsten 2 profielen gemaakt waar de buis netjes in past:

    [​IMG]

    En deze beide profielen worden vervolgens netje op elkaar gelijmd (ligt nu te drogen) en als de epoxy droog is schuur ik er weer veel van af om tot een vierkante vorm te komen.

    [​IMG]

    Zondag pas weer tijd om verder te gaan...

    Groet,

    Jacob Bos
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoe ga je de ronde buis vastzetten? En borgmoer o.i.d. erin?
     
  20. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Justus,

    Je bedoelt waarschijnlijk de alu-buis waarop de motor bevestigd wordt? Ja, inderdaad een borgpin oid. Onderin de alu-buis maal maak ik nog een sleuf die over een stukje L-vormig aluminium gaat vallen zodat de alu-buis niet meer in de koker kan roteren. Dan is alleen nog maar een fixatie in het verticale vlak nodig. Dat zou zelfs kunnen met zo'n voortent-klik-systeem, of wat je ook wel in stofzuiger buizen hebt. Daar broed ik nog even op.

    Groet,

    Jacob
     

Deel Deze Pagina