Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jacobbos, 3 dec 2008.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die van Dominique (filmpje uit post #334) zit gewoon in een goed verlijmde alu buis in de romp.
    Steek de pen van de motor erin, en via de cockpit een schroef erdoorheen. Moertje aan de achterkant, of draad in de buis getapt, en klaar is kees ...
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Zoiets zal het zeker worden Dirk. Alleen rompje is nogal smal en ik heb grote vingers....

    Jacob
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dominique ook. Maar die heeft een lange schroevendraaier ;)
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nouuuuuu .... in die romp van Dominique's Ventus kan ik mijn hoofd kwijt. Als ik mijn hoofd in de romp dan Jacobs Country Man kwijt wil, dan moeten er toch eerst 75 IQ-punten vertrekken. En dan weet ik niet meer hoe ik die schroef vast moet draaien .... :confused:
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Met jouw ervaring hou je gelukkig dan nog genoeg reflexen over om te vliegen!
    :rolling:

    Rick
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik bedoelde dat Dominique ook dikke vingers heeft.
    Zijn romp is wel ruim maar om de afstand tot aan de opsteekpylon te bereiken had hij zo'n lange dunne schroevendraaier. Misschien haalt Jacob het dan ook.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Jacob,

    Waar heb jij je materiaal vandaan? De buis, aluminium plaat, e.d.
    Hoeveel vermogen ga jij op de constructie loslaten? Zou ik dezelfde maten kunnen gebruiken voor het hogere vermogen dat ik voor de Twin nodig ga hebben?
    De Countryman is flink veel lichter is dan mijn Twin, die zit nu net onder de 4 kilo en zal dus met elektro eerder tussen de 4,5 en 5 kilo in gaan zitten.

    Justus
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Justus,

    Waar heb jij je materiaal vandaan? De buis, aluminium plaat, e.d.
    Bouwmarkt! Gewoon een 20mm alu-buis uit het rek en een 30x30 L-profiel. Daar heb ik een helft van afgezaagd en deze met een Dremel in 'ballon'druppelvorm in de ronde buis laten zakken.

    Hoeveel vermogen ga jij op de constructie loslaten?
    Ik heb een Turnigy Aerodrive 42 SK 4250 met 650 Kv aangeschaft. Hij zal met 4S gevlogen worden.


    Zou ik dezelfde maten kunnen gebruiken voor het hogere vermogen dat ik voor de Twin nodig ga hebben?


    Geen idee, ik ben slecht in het bepalen van de juiste motor. Maar gelukkig is er dit forum nog, Dirk Schipper heeft mij enorm geholpen, en natuurlijk is er Arjan's (PH_AJH) database ook nog. Gevoelsmatig denk ik dat jij een tandje zwaarder moet.

    De Countryman is flink veel lichter is dan mijn Twin, die zit nu net onder de 4 kilo en zal dus met elektro eerder tussen de 4,5 en 5 kilo in gaan zitten.

    Countryman weegt inderdaad een kilo minder: 3 kg zonder de electro.


    Groet,

    Jacob
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb Arjans ASW motor als voorbeeld, de twin komt daar aardig bij in de buurt qua maten en gewichten
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als ik de gegevens bekijk zou jouw motor voor mij ook voldoende moeten zijn. Hij is sterker dan die in Arjans ASW. (ik kijk ook volop in DE database!) en die doet het toch ook wel aardig geloof ik.
    Mijn grootste beperking is dat ik maximaal 4S kan laden met mijn lader en eigenlijk niet van plan was om een nieuwe lader aan te schaffen.
    Ik had deze op het oog:
    Combo PROFI AL 5055 V2 mit Smart 80 BEC Regler | Aussenläufer-Motoren Combos mit Regler | DYMOND brushless Motoren | E-Motoren | Motoren
    Hoofdzakelijk omdat het een gunstige prijs is en hij een propadvies heeft voor 4S.
    Ik heb ook een mooie hacker gezien:
    HACKER A40 10S V2 14-POL. BL MOTORHACKER E-MOTORE
    Die is 100 gram lichter en is volgens lindinger voor zwevers tot 5 kilo maar die is ook flink duurder.

    Gelukkig ben ik nog niet in het stadium van knopen doorhakken maar kijken en vergelijken kan geen kwaad.

    Ik wil i.i.g. jouw 'pionierswerk' als leidraad nemen als je het niet erg vind haha
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Succes met je speurtocht Justus. Ik zie dat Dirk zijn steentje al bijdraagt dus dat komt helemaal goed.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En jij met je bouwproject! Sorry voor dit off-topic gezever
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Stapjes

    Vandaag even een half uurtje tijd gevonden om weer een stapje te zetten. Houder en buis heb ik uitgelijnd om er vervolgens een bout en inslagmoer op te bevestigen. Dat is nu van allemaal netjes van pas gemaakt. Straks gaat er nog een laagje glas over alles heen en dan gaat de houder de romp in!

    regelaar is vandaag ook binnengekomen dus het kan nu snel gaan. Mooi afwerken van de pylon ga ik pas doen als ik zeker weet dat het goed werkt.

    2 foto's van vandaag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet,

    Jacob Bos
     
  15. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Ziet er goed uit! Hoop dat het allemaal sterk genoeg is. De foto's van een ASW15 met een pylon heb ik inmiddels ook weer gevonden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooie plaatjes Rick, had ik ook nog in mijn Dropbox staan. Sterkte ben ik niet zo bang voor. De hele vlakke achterzijde gaat straks vol op het hoofdspant gelijmd worden. En dit hoofdspant is bij het bouwen al weer ruim met glasmat aan de rompzijdes verlijmd. Verlijmen van de niet vlakke zijde van het blok doe ik ook weer met glas naar de rompzijdes. Misschien wel een Bertje te veel van het goede.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  17. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    komt helemaal goed met je pylon jacob :yes: ik ben erg benieuwd hoe hij gaat presteren :wink:
     
  18. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Eindelijk

    Eindelijk is het zover dat de naamswijziging (COuntryman -> Countr-e-man) nu echt klopt. De Countryman heeft een motor op zijn rug die het doet!

    Dit weekend heb ik de houder van de buis in de romp aangebracht. Met wat laser en waterpassen staat ie er mooi rechtop in. Met glas en epoxy verder de houder goed ingepakt en verbonden aan de romp zodat de krachten mooi verdeeld worden. Tja, dan nog wat soldeerwerk en de motor kan draaien. Man, wat een power heeft dat ding! Daar komt ie wel mee omhoog...



    Nu door met de afwerking en CG weer op de goede plek brengen.

    O ja, en dat met die lange vingers is ook opgelost:

    Gewoon een lekkere lange flexibele schroevendraaier, lag in de 5 euro bak :)

    [​IMG]

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Dat ziet er goed uit Jacob,

    Volgens mij moest je hem goed vasthouden.

    Heb je de e-maiden al gepland?

    groet


    Terence
     
  20. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik werk op zolder, en daar hangt ook was, die mocht ik daarna van de grond oprapen....

    Maiden ga ik maken als ie echt klaar is. Zijn nog wat kleine klussen maar wil ik wel eerst klaar maken: gat in de romp netjes afsluiten, zwaartepunt checken en evt een begin met een stroomlijnkapje om de boom en motor. Het kan nu in principe wel!

    Groet,

    Jacob Bos
     

Deel Deze Pagina