Cozy F1 T800 - houtbouw F1 tunnel

Update #26

Verschillende puntjes heb ik aangepakt. Zo heb ik het afdekkapje van de middenbox in 2en gedeeld. Voor een lipo wissel hoef ik alleen de voorste te openen, dat scheelt weer tapen [emoji3]

142df0e91569d5659e1488d8e8dd8f8f.jpg


Tussendoor ook weer gevaren en de topsnelheid is met dezelfde prop weer 1 km/u hoger:

2dc9a9897dd649db9241907e807ece04.jpg


Er is ook heel veel aan de mal gebeurd om deze zo glad mogelijk af te werken. Veel schuren en plamuren.. ik ben tevreden met het resultaat. Dit weekend hoop ik het kapje erop te lamineren.

77e99ebd5da747d238730652b3f7ce60.jpg


913fe3c13f8eae9f080a9e04fc3d0e66.jpg


d3d92a27f87ef675015d3c6a60a679fe.jpg


De nieuwe propjes zijn ook binnen; 43mm 1.6 en 42mm 1.9 pitch.
Ik vaar voor nu nog even verder met de stock 43mm 1.4 prop, omdat ik eerst wil kijken hoe snel ik daarmee kan varen [emoji3]
e3e9271409e7d18af4fa927c87e0625f.jpg


Verder heb ik het asje waar de outboard op scharniert, vervangen voor een stukje van een 4.2mm boor. Met het standaard asje had de outboard teveel speling. Na enig schuurwerk zit het geheel nu zonder speling en toch soepel, in elkaar [emoji106]
4f04071a8978a564d31a160bc4e2dee8.jpg


Het deel van de outboard dat onder de waterlijn zit, heb ik in een punt gevijld, om de weerstand te verminderen. Bij mijn kleinere TFL outboards gaf dat 1-2 km/u snelheidswinst. Voor mij is dat de sport; de setup zo optimaal mogelijk krijgen!

fc97f44d4108751ee30a03edd7d3bc9d.jpg


Tot zover weer!
 
Fantastic pictures and very nice work Jan!!! The mold came out really smooth. Just few technical questions:
1. Do you use wet sanding?
2. Why do you use that red spray?
3. How do you polish the outboard leg? I think that it is very important and I was planning to do it with car polish cream and my dremel.
I think that 90 km/h is feasible with your improvements!!!
 
Thanks Dim.

Yes, I use wet sanding. Mostly to prevent dust in my hobby room which is now also my home office.
The picture of the black mold is taken after 3 layers of clear coat, that's why it shines.

The red spray is just a random color I took from my spray cans. After filler and wet sanding, I apply a uniform color coat, to see any imperfections. The final coat came out black because I had a lot of black paint left [emoji6]

I used a file for tapering the outboard leg. After filing I used dry sanding with 180 grid sanding paper. It is smooth enough. Any smoother would be just for appearance.
 
Back in the 90s when I was a kid I remember watching with my dad rc boat racing (FSR-V hulls with 3.5 cc and 15cc nitro engines) at the beach several kms away from home.

Well, I remember these guys saying that they wax their hulls to reduce water resistance.

Have you Jan ever tried waxing and if yes are there any speed gains?

PS1. very neat cut of the cover at the first picture!!! What do you use to cut 1mm plywood? (metal saw, scissor, cutter...),

PS2. Do you laminate these covers even with only epoxy resign or it s only clear wood?
 
Hi Dim, I use a metal saw ( figure saw, is that the English word?). It is a hand saw, u shaped with a very thin saw, almost like a wire.

The covers are epoxied lightly. Without protective coat, the covers will deform after becoming wet.

There was a discussion lately in one of the speedboat topics, whether waxing or sanding with fine grid paper would be better to reduce the hull resistance. Sanding with 600 grid sand paper appeared the better solution, according to Jan (not me, other Jan) our forum member with a lot of racing experience. I also sand the running surfaces, although I did not do that for the T800 yet, because I will apply clear coat first.

# build update: yesterday evening I laminated te cowl on the mold. It took me 2.5 hours. I will post some pictures after release from the mold [emoji3]
 
Thanks Jan for your reply. Releasing is the most stressful part... :D I was afraid of loosing both the mold and the cowl.

Can't wait for the result. Good luck!!!!
 
Update #27

Het kapje is gemaakt. 2 lagen 200gr/m2 carbonweefsel en 1 laagje 50gr/m2 glasweefsel. Rondom de ontvanger en GPS zit een gedeelte glasweefsel om de ontvangst niet te beperken.

b1f306de82b5de61df91768c070654c6.jpg


bfed17e814158ee6fb0174d0d942dd7d.jpg


1aa55a39a84892fc760754e70e2072fa.jpg


Al met al was het weer een flinke klus, maar het kapje is er goed uitgekomen! Nu nog wat verder uitharden. Het gewicht is onafgewerkt 155 gram.

2df907b0ddc0c926d1318fd94e11b5de.jpg


4a80e5c3ffc4aea7e4ed4d82eb56ed54.jpg


8902392f0952172f2e8b37a7e6276168.jpg


58d742d307e44f3062dfc32c8eeaa83c.jpg


cde40e9320bf376593b0fc82919973b9.jpg
 
Soooοο nice and smooth!!!! Well done Jan:thumbsup:.
It must have come out easily. Do you use both wax and pva film?
The design fits perfectly to the hull and the outboard.
I am curious about the final weight of the cowl.
 
The nose also came out very smooth. Oh my God, I remember my cowl and the tons of sanding to the nose. I also remember how disappointed I was the first hours because I thought that the cowl would never get any harder...:confused:
 
De Cozy F1 T800 staat op de operatietafel [emoji51]. Ik heb 5x gevaren, zonder blanke lak. Nu blijkt dat er langs de sponsonranden water de romp in is gegaan. Ik zag ineens een scheur ontstaan en bij nadere inspectie zaten er langs de sponsonrand verschillende scheuren.
Dit is balen, want de romp moest open, om eventueel vocht eruit te laten verdampen. Ik heb een paar stukken zij-strip verwijderd.
Nadat deze stukken weer gemonteerd zijn, zal ik langs de randen opnieuw een weefsel leggen, om de sterkte en waterdichtheid terug te krijgen.

Al met al dus even niet varen [emoji20]. Even zien in hoeverre ik het lakwerk kan herstellen. In het ergste geval moet dat helemaal opnieuw.

f0cdec34a8852f134380984a862ac0ac.jpg


6b8a3f782d2500db00869b187f3a463c.jpg


303097e9f95fd677c51bead4e2d3997f.jpg
 
These are some bad news but I am sure you will repair it asap.
I was thinking the other day about ways to make the hull stronger. One way could possibly be to laminate the inner of the sponsors before the foam.
It is surprising that the crack was at that specific point. What glue do you use for the skinning?
 
It cracked in the seam of the outside strip. Due to water going into that seam, it cracked open.
First I thought the crack was caused by a flip of the hull, but I realized later that the water coming in, was the issue.

It is very unfortunate, but I will start repairing this week.

Laminate from inside is not a bad idea. I did epoxy the inside and I use wood glue, epoxy and ca glue for bonding. Depending on the situation which one I use.
 
It is not Fun to have a crack in the hull. I have a mystic cat and laminate 160 gr cf on the insite and it is a boom proef hull i can stand on it 117kg but thats a bit overkill. you can made a test plate 40 gr glass is good for light weight on the inside.you can use glass bubbels with epoxy and then putt the glas fabric on it so the balsa is not soak up epoxy to mutch
 
Laatst bewerkt:
Carbohans do you have a building log of your mystic?
There is always the solution of making a mold of your hull or at least the sponsors and then make a fiberglass or cf hull, but I don t know if it is worth the extra work in terms of strength or weight.
 
This is true, building is not much cheaper than buying. Especially if you are inexperienced and make mistakes.
 
De romp is volledig gelamineerd met 80 grams glasweefsel en 50 grams glasweefsel op het dek. De romp is denk ik wel sterk genoeg; ik heb er bewust ook veel ribben in gezet.
Het probleem is een slechte laklaag bij de buitenste rand van de sponsons. Precies aan de onderrand is er water tussen gekomen. Dat randje is 3mm dik en niet gelamineerd. Dat ga ik nu dus wel doen.

Houtbouw vind ik prachtig en gelamineerd kan je er zeer sterke rompjes mee maken. Een romp uit een mal is ook een mooie techniek, maar dat is best een investering in allerlei middelen. Dat haal je er niet uit als je 1 romp voor jezelf maakt.

Qua kosten scheelt het denk ik inderdaad weinig met het kopen van een romp. Maar de voldoening van een eigenbouw romp is toch vele malen groter voor mij!
 
Back
Top