Creality CR-10 draadje

Discussie in '3D Printen' gestart door Tadango, 19 jun 2017.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Deze foto is niet van een standaard CR-10. Daar is de opening zo breed als de fan.
     
  2. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Krommenie
    [​IMG]

    Dit is de standaard koeling de de CR10. En voor pla doet het z'n werk prima. Veel breder dan de duct die jij laat zien.
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    ik heb nu deze koeling geprint.
    daar mee wil ik nu gaan testen.

    [​IMG]

    Dit is de zijde waar de koeling tegenaan blaast. best netjes geworden.
    [​IMG]

    Dit is de andere zijde. de koeling kan hier niet goed tegenaan blazen of heeft maar heel kort de tijd daarvoor.
    [​IMG]
     
  4. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Krommenie
    Wat zijn je parameters? Laagdikte? Temperatuur? Bedtemperatuur, snelheid?
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Laagdikte: 0,2
    Temperatuur: 210
    Bed: 50
    Snelheid: 40mm/s
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Laag breedte? Aantal 'muren'? Infill %?
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    210 graden is voor PLA wel een beetje de grens.
    Ik print, wel afhankelijk van het merk PLA, op iets onder de 200 graden. 197 met PLA van het huismerk van 123.
    Heb de ervaring dat 3 graden verschil ook net dat verschil maakt en dat is ook weer per print verschillend.
     
  8. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Print pla altijd op 220 graden geen probleem
     
    Kn@pestaart vindt dit leuk.
  9. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Krommenie
    Ik print ook op 210. Ik heb PLA waarop staat 190-230. Dus onder de 200 is erg dicht bij de ondergrens. Het vertraagt de printer en kans op delamineren is groter.
     
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ieder zijn ervaring. Bij werkt rond de 200 graden prima. Geen lagen die loslaten
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    HK PLA print ik ik op 195 tot 230 afhankelijk van de laag dikte / breedte / snelheid. Temperatuur is de meest variabele factor :)
     
  12. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Krommenie
    Ik heb vandaag een ledstrip op de x-geleider gemaakt. Je kan bij de grote A een "universal headlight led string" kopen voor een paar euro. Deze kort je in, 1 sectie eraf, en lijm je op het aluminium, onderste deel van de x-geleider. De kabels voer je terug via de bowden en soldeer je aan de cold-end-fan. Dit kan 1 op 1 aangezien de strip voor 12v bedoeld is. Geel is plus, blauw is min. En voila:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ledstrip schijnt op je bed, omdat ze loodrecht op de plakrichting schijnen.

     
  13. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Krommenie
    Ik heb gisteren ook de part cooler aangepast. In het beginsel een zelf aangepast bestaand ontwerp, nu toch gekozen om de cooler gewoon te verlijmen op de hotendkoeling.

    [​IMG]

    Hij is meteen een stuk stiller.
     
  14. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Bij simplify schrijven ze als je vleugels of dun materiaal print de temperatuur op Bed 60 gr. en extruder op 230 gr. te zetten
    voor betere hechting.
     
    Kn@pestaart vindt dit leuk.
  15. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Temperatuur range voor PLA (en voor andere materialen) is zeer afhankelijk van de merk, kleur(!) en waarschijnlijk de batch. De ene PLA print ik het best tussen 190 en 210 graden. De andere begint pas te lopen vanaf 200 graden en gaat door tot 230.

    Ook niet te vergeten dat de temperatuursensoren niet gekalibreerd zijn. De uitlezing kan zomaar 10 graden of meer verschil tonen tussen verschillende printers.

    Altijd eerst een paar laagjes te printen om te kijken hoe een nieuw filament zich gedraagt.
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Heb vandaag een eerste keer geprint met de eerste koeling.
    Eerst met dezelfde settings als dat ik de koeling gedaan heb. Merkte op dat 2 zijdig koelen een mooi resultaat geeft.
    Toch nog de temperaturen van nozzle en het bed met 10 graden verlaagt. De 10 graden nozzle verlaging zie ik niet heel veel verschil maken. De 10 graden bed zorgt er wel voor dat ik het product makkelijker van het bed kan verwijderen als het klaar is.

    Het product was het best gelukt van wat ik tot nu toe gedaan heb.
    Heb nog niet heel veel geprint, maar de eerste prints waren niet perfect. Dat is deze wel.

    gebruikte cura settings:
    [​IMG][​IMG]
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik laat het bed altijd afkoelen, dan valt de print er vanzelf af.
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Maar jij werkt met een glasplaat?

    Ik heb van die zwarte folie. Daar kan ik direct op printen.
    Als ik het laat afkoelen zit het nog steviger vast. Heb gemerkt dat eraf halen als de plaat nog warm is makkelijker is.
    Ik zou graag naar een glasplaat willen gaan, maar kan de geschikte maat glasplaat nog niet vinden. Of ik betaal hem duur
    De zwarte folie blijft namelijk niet 100% glad daar waar je al een keer geprint hebt, waardoor je dit terug ziet in je print.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ja dat klopt. Hierop hecht alles super. Vaak trek ik iets kapot als het bed nog warm is. Ik gebruik simpelweg spiegels van de hornbach. Pak van 5 :) De eerste heeft al wat putjes dus gaat binnenkort vervangen worden. Ik ben er ook niet voorzichtig mee dan.....

    Ik maak het warme bed schoon vlak voor het printen met een vochtige doek. Elke maand maak ik deze extra schoon en spuit dan wat haarlak wat ik wegpoets met de natte schoonmaak doek. Dit hecht echt super goed. Alleen dunnen supports zonder onderlaag willen losraken. Deze krijgen nu een volle eerste laag.

    Het voordeel van de spiegel is dat de onderkant spiegel glad is. Dat levert een mooie afwerking op.
     
  20. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Krommenie
    En spiegelglas is vlakker dan vensterglas. Dus je bedhoogte is beter af te stellen wat de eerste laag ten goede komt.
     

Deel Deze Pagina