D3D - Dutch 3D competition......... Help !

hoi,

Zal ik die 3 'verplichte' figuren schrappen en tot een keuze figuur brengen?

Verder lijkt mij de beginners-klasse met de bijbehorende figuren overbodig. Deze figuren kun je ook vliegen in de Sportklasse van de KNVvL, iedereen weet hoe druk het op deze wedstrijden het is. Ook zie ik niet dat het hoveren van rechte lijnen, hoe moeilijk dat ook is om goed te doen, onder een definitie van 3D valt.

We doen die beginnersklasse erbij om ook de minder goede piloten ook de kans te geven om een wedstrijd te vliegen. De enige reden om die klasse te schrappen is als er gewoon te weinig mensen mee willen doen in de beginners klasse Dus kom op! Ook al kan je 'alleen maar' een rondje vliegen, doe gewoon lekker mee, al is het alleen al voor de gezelligheid..

Ik geef toe, deze klasse hoort niet tot 3D, de naam D3D geldt dus niet voor deze klasse.

Een vlieger is natuurlijk vrij om voor andere wedstrijden/competitie een ander programma/figuren te kiezen. Ik denk dat je dat zelfs over de verschillende wedstrijden binnen het D3D mogelijk moet houden. Dan heeft iemand de mogelijkheid om later in het seizoen z'n nieuwe vaardigheden te tonen en zo een betere kans te maken op een hoge klassering, of juist andersom het te moeilijke figuur vervangen door een eenvoudige, met misschien ook de kans op toch meer punten.

@Rick, ik zal een filmpje maken van het figuur (en misschien wel van alle 3D figuren), maar dan moet het wel een beetje weer zijn.

Zal ik ook het punt "Is de vlucht ‘Smooth’? (Worden de figuren niet af geraffeld, maar soepel en rustig gevlogen?) K factor=2" van de lijst halen?
En dan voor in de plaats "Controle (Is er duidelijk te zien dat de piloot het model onder controle heeft?) K factor=1" ?

groeten,
nando

Word er inschrijfgeld voor gevraagd?
Zijn er prijzen te winnen ( random op inschrijfnummer of winnaars)
loopt er nog een leuke clown rond ( om de kindertjes van vliegende papa's te vermaken)

Waar kunnen mensen zich inschrijven ?
Is er een website om in te schrijven? En wat is de link?

Als dat bekend is dan wil ik natuurlijk inschrijvingen zien! ik zit er straks niet op naar 3 vluchtjes te kijken ?

Groet,
Dennis

Ik vind dat je gewoon die vaste figuren moet hebben, Vincent begon met het idee van een Nederlandse competitie, en dat is niet bedoeld als oefening voor 3Dmasters en Comines. Als je deze figuren niet kan heeft het volgens mij ook weinig nut naar Comines of 3D masters te gaan.

Ik vind het programma van alledrie de klasses er goed uitzien.

laurens zei:
Ik vind dat je gewoon die vaste figuren moet hebben, Vincent begon met het idee van een Nederlandse competitie, en dat is niet bedoeld als oefening voor 3Dmasters en Comines. Als je deze figuren niet kan heeft het volgens mij ook weinig nut naar Comines of 3D masters te gaan.

Ik vind het programma van alledrie de klasses er goed uitzien.

Wie zegt hier dat de D3D een oefenings mogelijkheid is? Als je wilt oefenen kun net zo goed op je eigen veldje gaan vliegen, als je daar 10-12 uurtjes doorbrengt (ben je denk wel kwijt voor een dagje wedstrijd-vliegen). Maak je meer vluchten en kun je gerichter trainen dan die 4-6 wedstrijdvluchtjes.

Het is nu eenmaal zo dat niet iedere vlieger zoveel tijd in de hobby/trainen kan stoppen als een bijv. scholier. Als je echt serieus wilt deelnemen aan een competitie zul je daarvoor echt moeten trainen. Als je nu ook nogeens 2-3 verschillende programma's moet gaan trainen vanwege verschillende regeltjes dan kan het misschien zo zijn dat mensen voor sommige wedstrijden afhakken.

En als Nederlanders op buitenlandse wedstrijden hoog scoren vanwege de extra motivatie/training door de D3D competitie dan is dat toch alleen maar mooi.

Nog 1 afwijkingje tussen de verschillende programma's, de duur van de FreeStyle vlucht. 3DM is altijd 3 minuten geweest, AMCA varieerde van 2-4 minuten door de jaren en wedstrijdrondes heen. 2 minuten is zeker te kort voor de A-klasse. Ik weet niet wat de Expert vliegers van de 4 minuten vonden, voor de een kwam dat beter uit dan de ander meen ik.
Marcel hadt bijv. door het seizoen heen een behoorlijk vaste routine van ongeveer 3 minuten en die hadt dus echt tijd over aan het eind.

Rick

hoi,

ik vond die 4 minuten persoonlijk niet heel erg lang.

maar misschien is het 2 keer 4 minuten wel lang voor sommige piloten, dan kan je bijvoorbeeld 2 keer 3 minuten doen ofzo. Ik vind 2x 4 minuten wel goed hoor....

Moeten we voor de beginners klasse ook een freestyle houden of niet?

groeten,
nando

Nando met 2x bedoel je dat er 2 rondens per wedstrijddag gevlogen worden. 3 zou mooier zijn dan kun je nog de slechste ronde per vlieger laten vervallen, dan hebben mensen nog de kans om foutjes te verbeteren.

Nando zei:
Moeten we voor de beginners klasse ook een freestyle houden of niet?

Als de beginners-klasse inderdaad alleen bedoelt is voor mensen die alleen de hover beheersen, dan lijkt mij dat niet echt nodig.
Als de lat een klein beetje hoger gelegd wordt, dan is 2 tot 2:30 wel een mooie tijd. De eerste keer dat ik 3 minuten vol moest vliegen voor een Jury leek een eeuwigheid te duren.
Misschien het punt van Smooth en zo, dan vervangen door gecontrolleerd, nauwkeurig en veilig. Veiligheid mag gewaardeerd worden met een hoge K-Factor.

Op deze manier discusieren is wel lekker open, maar volgens mij niet echt efficient. Face to Face met een redelijke groep lijkt me productiever, misschien een ideetje om dit voor (eerder in de avond) de nog vast te stellen Nachtvlieg meeting te doen.
Of is er al een commiteetje oid opgericht?

Rick

Hoi,

Ik denk dat 3 minuten een mooie tijd is voor een Free Style vlucht. 2 jaar geleden hebben we 2 minuten geprobeerd in Belgie, en dat was echt te kort.

4 minuten is echt lang hoor, dat zou ik niet doen. Ik denk dat het dan voor veel mensen moeilijk is om niet telkens het zelfde te gaan doen. Verder is het zo dat andere competities ook 3 minuten aanhouden, dus waarom zouden we daar van afwijken.

Wat Rick denk ik ook aangeeft, volgens mij is er voldoende feedback om het een en ander nog eens te overwegen. Echter, het is beter om een keer af te spreken met een aantal vliegers die redelijke ervaring hebben met het wedstrijd vliegen en het een en ander mondeling te overleggen. Daarna kunnen we dan met een verbeterd voorstel terugkomen naar dit forum.

Ik houd mezelf aanbevolen voor een overleg over hoe het een en ander te organiseren. Ik heb al 2 maal aan de 3D Masters in de UK meegedaan, en 2 maal in Belgie, dus ik heb al wel wat ervaring met het 3D wedstrijd vliegen.

Groeten,

John.

Hoi,

nando v. arnhem zei:
Zal ik ook het punt "Is de vlucht ‘Smooth’? (Worden de figuren niet af geraffeld, maar soepel en rustig gevlogen?) K factor=2" van de lijst halen?
En dan voor in de plaats "Controle (Is er duidelijk te zien dat de piloot het model onder controle heeft?) K factor=1" ?

Dit vind ik een goed voorstel. Controle en veiligheid is belangrijk.

Verder ben ik het uiteraard eens met het schrappen van 3 verplichte figuren.

Groeten,

John.

P.S. Nando, als je tijd hebt, dan kun je wellicht de figuren vliegen in Reflex en een recording maken, dat gaat makkelijker met dit weer. Op mijn site staan al recordings van de meeste 3D figuren (simulators section onderaan). Wellicht kun je die een keer aanvullen, dan kunnen we de totale lijst gebruiken als voorbeeld.

Rick, ik bedoel dat het juist geen training is voor andere competities maar een competitie op zichzelf.

Hoi,

ik heb de freestyle en het document met de Figuren erin aangepast, een paar figuren toegevoegd en dus die 3 Verplichte Figuren geschrapt.

groeten,
nando

Ik heb de freestyle en het document met de Figuren erin aangepast, een paar figuren toegevoegd en dus die 3 Verplichte Figuren geschrapt.
Nando,
Waar staat dit document dan?
Dan kan ik eens kijken of ik al enkele figuren beheers, en welke ik bij moet leren in korte tijd :-)

Hoi Nando,

Top dat je zo'n gebalanceerde lijst hebt gemaakt. Excuses dat ik weinig van hulp ben geweest maar mijn wens om het breed toegankelijk te maken is voorwat betreft het programma geslaagd mi.
Dank daarvoor.

Ik zou je willen vragen (als je dat nog niet gedaan hebt) om bij de beoordeling en wellicht ook K factor rekening te houden met zowel complexiteit als symetry. Omdat deze woorden meerdere betekenissen kunnen hebben hieronder een praktisch voorbeeld van wat ik bedoel.

Praktisch voorbeeld:

Deelnemer 1 vliegt bv met 12 pirouetten een volmaakte loop.

Deelnemer 2 maakt oneindig veel pirouetten maar loop is niet rond, begint niet op het juiste punt en moment etc.

Ik zou ervoor pleiten in de beoordeling iets op te nemen dat beide voorbeeld deelnemers recht doet.
Deze manier van beoordelen zou ik dan willen toepassen op alle figuren. Wellicht heb je wat aan de variabelen symetry en complexiteit. Er zijn er vast andere te verzinnen tot aan zeer specifieke opmerkingen.

Symetry van figuren lijkt me een belangrijke factor. Het leuke bij 3d vindt ik juist de combinatie van complexiteit en symetry. Als voorbeeld uit je programma:

Pirouetting loop: beoordeling op hoeveelheid loops.

Mijn idee:
Factor Complex= oa.Hoeveelheid loops
Factor Symetry= Hoe mooi is de loop.

Kijk maar of je er wat mee kan.

Nando,

Een paar vraagjes:
Four point flips
Vanuit hover, een kwart flip voor of achterover, en dat in totaal 4 keer. Na elke kwart een seconde rust.
Ik lees hem als een looping op de plaats (flip) maar dan in 4 stappen en 1sec rust per stap. Maar dan verlies je te veel hoogte als je verticaal staat 1 sec.
Dus leg uit....

Funnel 3x Hoe groter hoe beter
Ik kan hem tail up, niet geinverteerd. (telt zeker niet???)
Iedereen doet hem namelijk geinverteerd, tail down.

En een gewone inverted hover?
Piroetting inverted is nog net even te veel gevraagd, misschien nog even oefenen. Op de Sim kan ik hem wel.

Of een Stalturn piroutete 3x (want die kan ik zeker :D )

Ik zit zo een beetje op klasse B..
één figuur kan ik bijna op Klasse A:
Horizontal Sideways Tic Toc 8, hij is nog wat slordig maar hij begint te komen 8)

hoi walter,

over die four point flips, als je vanaf de hover de heli een kwart voorover duwt, maar je geeft bijna tegelijk wat pitch bij, blijft de heli als het goed is redelijk op 1 plek (hij stijgt door het pitch geven natuurlijk een klein beetje...). In pincipe lukt het wel om die ene seconde verticaal te blijven, op John Vugts zn site komen de recordings te staan van alle 3D figuren, misschien kan je er dan nog even naar kijken.

[edit] Het is makkelijker om een halve seconde rust te nemen bij die four point flips, doe dat maar (is ook in de figurenlijst veranderd)

Ik vind het wel een funnel (met de staart omhoog, niet inverted), maar hij is minder moeilijk als de inverted funnel, dus ik denk dat de jury minder punten voor het figuur geeft (hoeveel moeten we nog overleggen).

Die stall turn met 3 piroetten erin kan je misschien beter in de freestyle doen.

groeten
nando

Helaas, ik zie geen voorbeeld van de 4 point flip, wel de 4 point roll dus ik kan mij er iets bij voorstellen.

Ik denk dat ik mijn truuk portfolio wel kan uitbreiden tot klasse_B om mee te doen :)
Als de wedstrijd maar niet op 1 Januari valt :wink:

Hoi,

Op mijn site staan een groot aantal recordings van zo ongeveer alle denkbare 3D figuren. Je kunt die downloaden en met Reflex bekijken. Je kunt ze dan van alle kanten bekijken door je positie aan te passen, en ook in slow motion etc, dan kun je precies zien wat er gebeurd.

Ik heb nu weer een aantal figuren toegevoegd welke gevlogen zijn door Nando.

Hier staan ze: http://www.rchelicopterweb.com/Simulators/Simulators.htm (helemaal onderaan)

Groeten,

John.
P.S. als je bepaalde figuren wil zien, dan moet je dat maar aangeven, dan maak ik of Nando er een recording van.

John,

Ik had ze al gedownload en ook allemaal bekeken. Heel handig en verhelderend. Sommige beschrijvingen zijn moeilijk voor te stellen :|
Ook goed dat het op de Reflex meuk achtergond is gedaan. Dat maakt het bekijken wat sneller :D

Ik heb de Nando recordings nu ook bekeken. Bij de 4 point flip verlies je denk ik toch wel ERG veel hoogte als je die 1 volle seconde vast zou houden. (een-en-twintig), is lang. En bij Reflex zakt de heli toch een stuk minder snel dan in het echt.
De halve seconde zal wel lukken met wat oefening :wink:

Back