dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate : -307378.87506341963.
    Vanmiddag met de oude Eagle en Ease up2 naar de wildvliegplek gegaan. De club heeft haar veld vaarwel gezegd, wellicht om wat meer druk op de gemeente te zetten voor onze nieuwe lokatie. Daarvoor moeten echter nog wat hindernissen genomen worden. Hopelijk gaat het met de nodige snelheid, voornu echter nog de wildvliegplek.
    De oude Eagle heb ik voor vandaag voorzien van de Ubec en de nieuwe lipo accu. Dat werkt goed. De motor echter heeft nog wat afstelwerk nodig. Ik gun mezelf er vandaag niet echt de tijd voor en vlieg vervolgens nog 2 accu's met de Ease up. De wind is merkbaar vandaag maar niet erg hard ofzo. Echter bak ik weer weinig van de hovers. Het blijft gewoon moeilijk voor me.

    Volgende maand hebben we 3 wedstrijden. Ten eerste de euro heli series op 5 en 6 september, dan de 4e NK F3c wedstrijd in Almere op 13 september en 2 weken later de inhaalwedstrijd te Veendam. Doordat die zo laat wordt ingehaald heb ik natuurlijk veel kans op meer punten en ik hoop dat dat ten goede uitpakt voor mijn eindresultaat van 2015.

    Vooralsnog moet er nog steeds veel meer ge-oefend worden.....

    S.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate : -307356.61653348553.

    Zondagavond, eentje met wind. Dat hebben we het afgelopen jaar maar weinig meegemaakt. Het hooveren heeft per direct ook weer te leiden van deze natuurlijke elementen. Echter is het met het voortschrijden van de tijd net zo met de figuren: langzaam aan wordt het beter. Het fanatieke oefenen van enkele maanden terug is wat minder de laatste weken en ook vandaag ben ik nogal moe van de dag. Nogal stevig geklusd vandaag. Maar hover oefeningen gaan er altijd wel in bij mij. Ik blijf dat erg mooi vinden en zolang ik het nog niet kan zoals Ito blijft er een uitdaging. Daar gaat het om.
    Op hoofdhoogte gaat het nog met de wind, maar de bomen suizen behoorlijk en wanneer ik dan met 1 van de oudere accu's de aero's ga vliegen kom ik niet door de ovaal met flip heen. Een tweede poging mislukt nog erger.
    De pullback eindigde honderd meter naar achteren , enz enz. Nee de wind is boven erg heftig. Tevens is de concentratie te laag om de figuren goed te vliegen. Ik heb al moeite met het aanvliegen en verpier dus daarmee de figuren al.
    De 3e en laatste accu van vandaag gaat op aan hooverwerk. Ik heb geen zin om met verminderde concentratie een heli op het spel te zetten.

    Helaas heb ik vandaag het verkeerde shirt aan voor een F3c piloot......

    [​IMG]

    Rose blijft mooi, maar ik had vandaag misschien toch de rode (en zwaardere) heli moeten gebruiken....

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    een super mooie foto !!!
    groetjes van Uwe
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate : -307339.94216133945.
    De Euro heli series 2015 in Toldijk komt in zicht. Komend weekend 5 en 6 september is het zover. Vandaag de generale repetitie want ik denk niet dat ik in de komende week nog tijd vind om extra te oefenen.
    Zoals een ieder hoopt gaat de generale repetitie slecht. Ik heb nog een aantal zwakke punten bij mijn vliegwerk ontdekt. Het meeste is terug te leiden op te weinig oefening. Wil ik echt vooruit dan moet ik zeker 2x per week er op uit en minstens 3, maar liever 4 accu's leegvliegen.
    De hovers gaan vandaag consistent, maar er is ook weer weinig wind. De aero's laten nogal wat te wensen over. Eigenlijk is geen van de figuren dat wat het moet wezen bij mij.
    Ik heb beide helies gevlogen en toch bevonden dat ik bij Ease up 1 de peddelgewichten toch nog een tikje verder naar binnen moeten. Ik heb ze 1mm verder naar binnen gezet.

    Tot in Toldijk!
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate : -307318.5490233384.

    Weer thuis van Euro heli series 2015 Toldijk. We hebben weer 4 rondes P-programma in wedstrijd verband op de teller zitten. Het was een lastige wedstrijd voor me met veel wind en het was ook nog eens een crosswind die op zaterdagochtend nog op 45 graden stond maar geleidelijk aan naar 90 graden op de vlieglijn draaide. Het werken met de wind in de hovers valt met telkens zwaar en in de aero's had ik het druk met te zorgen dat de heli niet op me af kwam waar door de aero's zelf eronder leden. Geen erg hoge cijfers dit keer. Ten op zichte van de beste nederlander (Ronald) zit ik met deze wedstrijd maar op zo'n 50 % , terwijl ik voor het c brevet 75% nodig heb.Nou is dit geen nederlandse wedstrijd maar een 4landen wedstrijd en dus zal deze wedstrijd in principe niet gaan meetellen voor het nederlands kampioenschap.
    Op zaterdag werden 3 preliminary rondes gevlogen en op zondag 1 preliminary en 1 final. De final is voor de 5 beste piloten. Daar zit ik niet bij...

    Hier onder wat sfeer impressies:

    Bezig met de hovers van ronde 3:
    [​IMG]

    Uitzicht vanaf de tent:
    [​IMG]

    In de tent tijdens de buien:
    [​IMG]
    Jos aan de bak!
    [​IMG]

    De voortent, bewaakt door Steve R.
    [​IMG]


    De uitslag na 4 voorrondes:
    [​IMG]
    Cijferlijst:
    [​IMG]

    Maar gauw weer flink gaan oefenen......

    Steven

    For my record: peddel gewichten vandaag nog 4mm totaal naar binnen gezet bij ease up 1. Hij zit nu op 36mm vanaf de klemmen bij de brug. 38mm vandaag nog getest. was nog net niet genoeg.....

    Captain's log stardate: -307282.46010908176 supplemental:
    vandaag nog es een mm of 5 naar binnen met de gewichten bij Ease up 1. dat doet het zo ongeveer. Ik merk nu bij beide toestellen het zelfde gedrag. bij windmee strak , de andere kant op wind tegen boomt iets op. Ik heb het idee dat bij langzaam vliegen ze rechtuit gaan en bij meer snelheid het iets opboomt. Ik weet niet goed wat dit gedrag voor effecten heeft bij de hovers.
    Verder vandaag een slechte oefendag gehad met 4 accu's. De wind stond scheef op de vliegrichting en het deed me neigen om wat diagonaal te gaan vliegen. Gevoelsmatig wordt het dan makkelijker. Ook lijkt het dat nummer 2 ondanks gelijk gedrag toch lekkerder vliegt en strakker in de hover is.....
    S.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    Super john vindt dit leuk.
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven, ik was een van de juryleden die je moest beoordelen en ja ik was ook streng en gaf je je soms lage cijfers. Maar geloof mij, als ik een cijfer moest geven voor je doorzettingsvermogen om koste wat het kost je figuren geheel te vliegen zodat je punten zou scoren, dan kreeg je van mij een dikke 10!
    Er zaten weer een paar hart verzakkende manoeuvres bij in je vluchten maar je wist kalm te blijven en toch een paar punten bij elkaar te sprokkelen, tevens kan jij wel zeggen dat je daar meedeed in Toldijk.
    En je haalde het al aan, met name de weersomstandigheden waren ook een extra moeilijkheid factor, ik heb in ieder geval genoten.

    John
     
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Goed Bezig Steven......ook in September nog naar Veendam???
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    zeker Jeroen!
     
  9. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik zal er ook zijn de 27e
    Nu maar hopen voor jullie dat het goed vliegweer is.....tenminste beter als de 1e wedstrijd
    See you in Veendam op me eigen thuisbasis club
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hij lag al enige tijd op de werktafel als stille meldinggever. "Er moeten nog nog nieuwe landingsgestellen gemaakt worden!"
    [​IMG]

    Zelfs de tekeningen met licht verstekte onderdelen en constructie was al klaar. Dit keer wilde ik GFK gaan gebruiken om het hele landingsgestel vervolgens wit te verven. En van GFK had ik nog redelijk wat restmateriaal liggen. Genoeg om bijna 3 landingsgestellen te maken.

    [​IMG]

    GFK onderdelen en wat 10mm alubuis van de gamma....
    2 onderdelen staan niet op de foto want die moet ik voor dit derde landingsgestel nog frezen.

    De andere 2 taan alweer klaar:
    [​IMG]

    Het "verborgen pootje"is verdubbeld van dikte. Gewoon wat meer vlees zegmaar.

    [​IMG]

    Het platte latje wat in de verstevigde poot steekt is tevens nu door de sierpoot gestoken. we gaan wel weer ontdekken wat het brengt. Landingsgestellen moeten nou eenmaal wel eens vervangen worden.....

    Hier het doorsteek detail van de sierplaat.
    [​IMG]

    nu nog de verfspuit ter hand nemen......

    S.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Afgelopen weekend mijn oude uni star nog eens aangetrapt. Sinds de laatste veranderingen aan de kop hovert deze machine ook goed en spoort ze ook rechtuit in fast forward. Een hele verbetering , maar het motorvermogen is ver, ver ,ver beneden peil. Zeker nu ik de pyro 700 motor gewend ben. Stiekem ben ik wel nieuwsgierig wat de uni star zou presteren met een elektrische aandrijving. Ik denk echter dat ik er nooit achter zal gaan komen.... Ik moet ook toegeven dat de interesse voor een heli met zo weinig vermogen nu dan ook vreselijk verveelt. Binnenkort mijn shark nog maar eens proberen. Die heeft eigenlijk nog nooit echt gevlogen......
     
    harkalt en Super john vinden dit leuk.
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Mooi, weer terug in oude tijden....... What happened?

    Ik nam afgelopen zondag weer tijd om met 2 brandstof helies eropuit te gaan. Ik koos voor de Ouwe Eagle 1 en Uni 2 met de Sigma romp. Daarnaast koos ik voor een fles coolpower met 30% nitro.
    Op de wildvliegplek aangekomen eerst de Eagle gestart want die wilde de vorige keer niet. Dit keer wel en het vliegen was een waar genot. De motor draaide lekker ,maar om nou te zeggen dat je verschil merkt tussen nul en 30%? nee vandaag niet. Met de Sigma is het anders. De heli heeft een duidelijk betere stijgvlucht en meer power dan de Eagle. Ik vind het vreemd want de Eagle heeft een sterkere motor en is toch 200 gram lichter dan de Sigma. Echter is er geen mogelijkheid om het vandaag verder te testen.
    Terwijl ik nog met de Eagle vlieg verschijnt Nico in mijn ooghoek. Hij heeft zijn crashcam niet bij zich. Jammer, hij ging best gaaf de grond in.... "Nou Steven, daar kwam ik echt niet voor langs hoor!" . De Sigma ,die ik daarna vloog, ging ook mooi. Met dank aan de Carbsmart die de motor zo rijk zette dat de motor uitging. Een nog redelijk lange vlucht in autorotatie volgde maar op de wildvliegplek is uitsluitend hoog gras en wilde begroeiing. De heli landde goed maar de staartrotor is wellicht even vast komen te zitten en dan strip je bij een Heim vrijwel altijd staartrotor tandwielen. jammer ,maar tijd om in te pakken en naar huis te gaan...

    Oude tijden: brandstof en crashen......

    S.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    leuk @heimhelicopters:
    hij Steven, blijkbaar horen autorotationen bij deze heli's erbij,
    met mijn 600er Rex ook weer gedaan, maar gelukkig geen schade,
    vervelend met de tandwielen,
    misschien moet je bij het op de grond zetten
    de heli toch wat naar voren kiepen,
    dat de heck-rotor niet achter aan sleept en het gras maait,
    suc6 verder,
    Uwe
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate : -307178.2813926941

    Afgelopen weekend weer lekker even gevlogen met de Ease up. Ik had de brandstof Eagle weer heel en die wilde ik ook nog even testen ,maar een kabeltje voor de gloeiaccu lag nog thuis , dus dat werd em niet. dan maar de elektrische...
    Ik ben het nog niet verleerd gelukkig , maar het was een enorme baggerbende op mijn wildvliegplek en ook druk met allerlei volk wat me uiteraard belemmerde in mijn aero's.

    [​IMG]

    Er wordt namelijk een nieuwe weg erbij aangelegd en het eerste huis is ook in aanbouw. Dus aanstonds ook hier einde oefening.....

    Helaas heb ik een zoldervondst toegeschoven gekregen en dat betekent dat ik weer minder tijd over heb om te oefenen.... De zoldervondst is een tochwel kinderdroom van vroegah.

    [​IMG]

    Meer hierover ga ik starten in een nieuw draadje. Ik zie je daar!

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    Super john vindt dit leuk.
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Laatst bewerkt: 1 nov 2015
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Gaat je volgend jaar absoluut lukken, dit jaar heb je echt en reuze sprong vooruit gemaakt t.o.v. vorig jaar. Ik heb wel mijn doel bereikt, mijn naam staat in ieder geval in de eind uitslag.
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate : -307165.2408992898.

    En dan heb je zomaar een prachtige dag met enkel vliegvrienden op een gemaaid en verwarmd veld. De jas kan uit.
    Het middelste veld van Dalmeden is gemaaid en als ik hier of daar het gemaaide stro aan de kant schuif komt er een prima landings en start plek tevoorschijn.

    [​IMG]

    Hebben we hoge nood? Ook dat is geregeld:

    [​IMG]

    Maar e.e.a. geeft wel aan dat we hier niet veel langen kunnen blijven vliegen.
    Dus heb ik het vandaag maar waargenomen en 5 acculadingen gevlogen. Het programma wordt voor 2016 zeer waarschijnlijk wat aangepast. Vandaag maar het nieuwe hoverfiguur geoefend en de dubbele candle. Daarnaast gewoon wat van de blijvende figuren doorgenomen.

    [​IMG]

    We hadden weer een mooie pull-back maar ook een ovaal met flip die onherkenbaar was. Ook de nieuwe rol nog even geprobeerd maar ondanks dat ik meerdere strakke rollen vloog was geen enkele volgens de beschrijving.

    [​IMG]

    En thuis de boel weer schoonmaken.....

    [​IMG]

    Tot de volgende keer.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2022
    Heli-Uwe, harkalt en renetl50 vinden dit leuk.
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mooi "Captain"

    Groet
    Uwe
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zo, de werkplaats is verhuisd van bijkeuken naar de bijbouwzolder:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet'n
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    En bij een verhuizing hoort natuurlijk ook wat opruimen en weggooien. Ik bewaar echt alles en da's soms een goeie maar meestal een wat minder goeie eigenschap.

    Wat had ik niet weggegooid en nu wel? Een stapel gecrashte rotorbladen. 1 ervan heb ik echter nog even op de foto gezet voor het nageslacht en voor de geïnteresseerde lezer. Het gaat hier om een SAB 705mm F3c rotorblad.

    [​IMG]

    Hij is van de oudere serie en wordt nu niet meer op deze manier gebouwd. Zoals op de foto wellicht te zien is, is het een carbon blad met een roving in de neuslijst, 2 stroken lood en een houten versteviging aan de wortel. Dat laatste triggerde me wel in het byzonder. Eigenlijk zit het blokje slechts gelijmd tussen 2 relatief dunne carbon lagen.
    Hier een close up.

    [​IMG]

    Het wordt slechts omgeven door wat vulschuim. Geeft me geen gevoel van dat dit echt veel treksterkte heeft, maar toch zijn de bladen voor forse toerentallen geschikt. Bij de 3 paar rotorbladen die ik ooit eens zelf heb gemaakt zit de bladwortel geheel in de epoxy en glazvezels. De rovings zijn hier goed zichtbaar en deze zijn in de nieuwe serie bladen volgens hun schrijven vervangen of aangevuld met een staalkabel. En dat lijkt mij dan juist weer een onnodige verbetering, want de rovings hebben in dit blad prima hun werk gedaan. Verder vond ik dat de boven en onderzijde van het blad redelijk makkelijk van elkaar te scheiden waren. Maar blijkbaar is het allemaal toch stevig genoeg. Als je je gevoel volgt wordt alles uiteindelijk 10 keer te sterk.

    [​IMG]

    Het lood zat lekker ingekapseld in de epoxy en de strips waren ook moeilijk eruit te krijgen. Al met al hoef je niet bang te zijn voor rondvliegend lood bij een crash met SAB's.....
    Gezien deze bladen op een 70 meter van mij vandaan in de heide van Gilze rijen klapperden was ik er al überhaupt niet bang voor.

    Gezien het weer van de laatste tijd: tot het volgende rapport van uit de hobbyruimte!.....
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020

Deel Deze Pagina