dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    we zijn de laatsten der mohicanen wat dat betreft Bert! Echter soms zijn dingen een hype, soms zijn dingen echt een verbetering. Ik sprak Guenter Wachsmut toen hij op de euro heli series aanwezig was en hij zei dat beide systemen hun voor en tegens hebben. Er is niet 1 beter dan de andere. Zo heeft de oostenrijkse Thomas Rettenbacher na uitvoerig testen van diverse FBL systemen gekozen voor de flybar!

    overigens helpen de dikkere servokabels goed. Ik heb net een testvlucht gemaakt van een minuut of tien en geen enkele glitch of iets gehad of waargenomen.....
    So far so good.....
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2016
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captains log, stardate -306240.7643948593.

    De laatste wedstrijd van het jaar is al enige tijd geleden gevlogen en dat is met toch wel een alleraardigst resultaat gebeurd. Tijdens de 2e ronde echter heb ik mijn nummer 2 tegen de grond gevlogen met een accubrand tot gevolg. dat was niet erg leuk, maar ik heb de vlammen nog zo kunnen leiden dat er geen schade is opgetreden aan elektronica en het bovenste deel van het frame. De romp is wel volledig ter ziele en het onderframe heeft de klap ook niet overleefd. Verder gebruikelijke schade als kromme assen , rotorbladen, linkjes enz . Zelfs het hoofdtandwiel is nog heel.

    [​IMG]

    Bovenstaand de hele zooi..... het ziet er troosteloos uit , maar het valt mee.

    [​IMG]

    De kap fungeerde als emmer voor alle losse delen....

    [​IMG]

    Aan de rotorkop zijn ook de nodige stangen krom ,maar het aluminium is nog recht.

    [​IMG]

    De uitgevlamde accu, slechts 1 cel is doorboord door een moer van het chassis. die is in de hens gegaan maar de rest van de accu is gespaard gebleven.

    [​IMG]

    De kapotte cel. Ik had al eens een 3 cellige accu van dit type bij gekocht. 1 cel daarvan had ik voor de andere accu gebruikt. Dus ook 1 nieuwe cel in deze accu.
    Daar kwam wel een probleempje bij want bij het loshalen van de kapotte cel scheurde de accu-lip zo af dat er geen soldeer meer aanzat. Gewoon solderen kan niet op deze lippen want ze zijn van aluminium gemaakt. Na wat gepier en gedoe heb ik het lekker laten rusten en me bedacht dat ik op het werk zogenaamde alusol van multicore heb liggen. Jaren geleden gekocht omdat JBL speakers met een aluminium draad op de spreekspoel werken. Daarvan heb ik maar eens wat meegenomen om dit aluminium klusje te klaren. Het is eigenlijk heel byzonder hoe goed dit spul is. Het soldeert als ouderwets 60/40 soldeer op koper.... need I say more? Ook deze accu zat na enig gesoldeer weer strak in elkaar.

    [​IMG]

    links fabrieks soldeer, rechts alusol. Ja mijn soldeerbout kan het eigenlijk net niet aan. De lippen zuigen veel warmte weg.

    [​IMG]

    herstel aan de lip

    [​IMG]

    hopsa, fertig

    [​IMG]

    Rotorkop herstel. Dit is niet de kop van deze gecrahte heli, want die is alweer klaar. Deze van de eagle 3 er gelijk maar achteraan...

    Groet,
    S.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Wat de FBL betreft: De dikkere servo/voedingskabels doen de volledige truuk. Alle problemen zijn in 1 keer weg.
    Een testvlucht geeft goede resultaten echter de staartgyro moet nog wat extra's hebben. Gezien ik met de gevoeligheid in de 3digi tegen het eind liep heb ik de kogel op de roerhevel van de servo 1 gat verder naar buiten gezet.
    Tegelijkertijd heb ik de 4 eneloopcellen aan elkaar gesoldeerd tot een hulpaccupakket . alles gemonteerd en ingebouwd. Echter ben ik nu iets te snel. Ik wilde de hulpaccu nog niet aanschakelen omdat ik niet wist op welke BEC spanning de Jive was ingesteld. De draden van de hulpaccu had ik al wel in de vrije poorten van de 3Digi gemonteerd. Tijdens een volgende vlucht zakte de heli opeens snel naar de grond. De heli hoverde een meter boven de grond op dat moment dus er ontstond slechts een kleine schade aan de staart. Toen ik naar de heli liep zag ik opeens dat de 3Digi zich gereset had. En dat is vreemd, dan moet de Bec spanning minder dan 3 volt zijn geweest.
    Thuis de logging bekeken , maar niets vreemds te zien. Ik heb het even laten rusten.

    Ik ben er niet zo kapot van , maar ik vond nu een test op de workmate toch op zijn plaats. En verdraaid ,. na een tijdje weer een reset. Logging bekeken, nu ook de logging van de 3Digi. En weer niets te zien. Nog een testdraai dan maar. Optoeren ,..... FLITSSSS. en weg Jive. Motor uit , BEC weg ......?

    Nog maar eens de heli onderzoeken... Tja dan zie je het opeens. De servodraden van de hulpaccu die in de 3Digi zaten hebben tegen de motor gehangen. Dat zal dan een kortsluiting hebben gegeven. Het is aan de draad niet helemaal goed te zien want voor kortsluiting zouden zowel + als de - kabel doorgesleten moeten zijn. De + is zeker tot op het koper ingesleten maar bij de - zie ik het niet. Maar mijn ogen zijn dan ook niet meer de jongsten.

    Bah, Jive stuk. De BEC is dus niet kortsluitvast gemaakt. De Jive dus maar opgestuurd naar Kontronik, Hij is er vandaag aangekomen. We wachten af wat ze bieden. Het zal wel een vervangende worden. Ik geloof niet dat ze de spullen repareren......


    Capt. S
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    oohhhhh, balen man !!!
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik heb diep in de buidel moeten tasten om vervolgens een , door Kontronik als vervanger voor mijn kapotte , nieuwe Jive te kopen. De Jive is er in de HV versie alleen nog maar als Jive pro te krijgen. Dus ik heb nu een Jive pro 80+HV.
    Mooi dat deze een bail out voor auto rotaties heeft, jammer dat mode 11 er niet meer is en een "fixed" toerental via de progunit geprogrammeerd worden moet.
    De portemonnee is leeg. Geen progunit voor mij dus. Wie o wie heeft er een die ik ff kan gebruiken?

    Steven
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -306120.63455019234. Er bleek meer kapot dan ik dacht. Ook de heckservo is kapot gegaan. Het is de elektronica unit die het begeven heeft. Omdat dat deel niet te koop is, heb ik de elektronica van een C505 gepakt en die erin gebouwd. Het is daarmee helaas een analoge servo geworden, maar wel een snelle. Daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat de servo ook nog maar half zo sterk is,..... zucht.
    Het kan wel ff zo tijdens het benchtesten, tot ik weer geld heb voor wat anders......

    S.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2016
  7. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Getver...lelijke klap geweest, gelukkig gaat het wee de goede kant op
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -306113.2032989274.

    Heb je een dag de tijd om te gaan testvliegen heb je windkracht 5 a 6...... Nouja, toch even een test gedaan, al was het enkel even wat hoveren. De Eagle 3 doet het goed. Mijn testplek bied vandaag enige beschutting voor de wind op de plek waar ik de bakfiets heb neergezet, toch rolt de bakfiets zo nu en dan 10cm met de wind mee. De heli is stabiel , bij de meest extreme windvlagen knalt ie wel eens een meter of 2 omhoog of omlaag maar met de koude zo op mijn lijf is het reactievermogen van de vingers weer op een minimum, anders had ik die bounce wel wat kunnen kleineren.
    De gerepareerde staartservo doet het ook goed. Ik heb er gisteren nog enige tests mee gedaan op de werktafel. Hij lijkt toch nog wel redelijk sterk vergeleken met een goede DS8100G. Echter wat wel duidelijk werd in de test is dat de staartrotor behoorlijk terugduwd tegen de servo. Er moet dus wat geexperimenteerd worden met propellormomentgewichten. Met mijn heimheli heb ik dat ooit ook eens getest en daar werd bijna niet tereug gedrukt tegen de servo. Ik moet wel erbij zeggen dat de testsituatie niet zo handig was ivm de brandstofmotor.
    Om nog even een blik te werpen in de servo reparatie:

    [​IMG]

    Op de foto middenin de gerepareerde C4041. De tandwielhuiskap is van de C505, evenals de elektronica. Voor die servo ligt een zwart en een wit tandwiel. De zwarte is van de C4041. De kap van de C4041 is dan ook hoger dan die van de C505. Maar omdat de C4041 de tandwielkap kapot had moest ik hier dus ook iets downgraden.
    Links daarvoor de elektronica units van de DS8100G (bovenste) en de C4041 (onderste). De DS8100G elektronica is "potted" , 1 dikke klomp epoxy in dit geval. Gewoon weggooien dus.
    Omdat ik de soldeerbout toch al aan had heb ik ook mijn eerste zender , de Graupner Grundig C8 er maar eens bijgepakt. Ooit had ik die geupgrade naar een 7 kanaals zender ipv de standaard 4 kanalen. De kanalen 5 tot 7 zijn er ooit eens mee opgehouden wat te welzeker in het cmos ic moest zitten.

    [​IMG]

    De C8 in volle glorie met kanaal uitbreiding. Dat was heel makkelijk realiseerbaar toen ik dat 25 jaren geleden gemaakt had. De printplaat was er al op voorbereid. Er hoefden alleen maar 3 transistoren en 3 condensatoren op gesoldeerd te worden en 2 potmeters en een schakelaar naar keuze.
    Binnenin moest het cmos ic vervangen worden.

    [​IMG]

    Niet te missen dat ene ic....
    Dichtbij:

    [​IMG]
    De 3 toegevoegde transistoren BC308. Daar boven de CD4015 dual 4 stage shift register. De registers zijn in serie geschakeld om de 7 kanalen te scannen. Het 2e register was gewoon stuk. Hier de nieuwe al op zijn plek.
    Hier de oude 4015. Productie datum 1977 week 40:

    [​IMG]

    Zo dat was weer een verslag met plaatjes. Veel leuker toch?

    S.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2022
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Propellor moment gewichten.

    Eigenlijk wordt er nooit naar gekeken. Maar het gepier met de staartrotor servo heeft me er toe gezet er wel eens naar te kijken. In dit geval bij de Hirobo. Misschien was de servo al overleden aan de best wel zware staartsturing. Als ik de staart stuurstang van de servo losneem en de staartrotor laat draaien dat kan ik met de hand de staart sturen. Origineel heeft de bouwdoos een 16mm lang m3 inbusboutje met lock nut. Als ik deze bout erin heb met een 97mm DH tailblade dan merk ik overduidelijk dat de bladen in de middenstand willen staan. Stuur ik de stuurstang en laat ik hem daarna los dan gaat de staart ogenblikkelijk weer naar de middenstand. De servo moet daarom een beste holding power hebben om dat te verwerken.
    Propellermomentgewichten verhelpen het euvel. Dit is heel simpel te realiseren door een iets langer boutje te nemen en er wat extra gewicht er aan te monteren. Dat doe ik door m3 moeren met een 3mm boortje uit te boren en ze op de bout te schuiven. Zo krijg ik het onderstaande:

    [​IMG]

    Een eerste test wijst uit dat de staartrotor nog steeds naar de middenstelling wil. Ik heb wel het gevoel dat ie dat nu iets minder graag wil.
    De volgende stap is nog een setje moeren erbij te monteren. Ook iets langere boutjes nodig hiervoor:

    [​IMG]

    De volgende test wijst uit dat dit teveel is. De staartrotor wil nu naar 1 der beide eindstanden.
    Dus een middenweg, extra moertje weg en 2 ringetjes ervoor in de plaats:

    [​IMG]

    De volgende test wijst uit dat het perfect is.
    Dit is dus het ideale, maar dan wel met de DH tailblades:

    [​IMG]

    Dus wat nu met andere tailblades?
    Vervolgens test ik wat ik heb liggen: 1de DH blades, dan de originele bouwdoos Hirobo plastic blades, en de NHP 105mm blades.

    [​IMG]

    De blauwe Hirobo's hebben weer wat neiging tot neutraalstellen. Ik denk dat een ringetje extra het wel oplost. (Heb ik niet getest) . De NHP's doen het perfect net als de DH blades.

    Dus ik ga voortaan op stap met propellormomentgewichten.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -306093.7083206841,

    Na de vreselijke wind van vorige week nu wat rustiger weer. De eagle 3 heeft de tuimelschijf nog niet goed recht staan. Ik moet namelijk vreselijk trimmen. En dat vliegt allemaal voor geen ene centimeter.

    Hier mijn nieuwe hoverveld.

    [​IMG]

    Het is dichtbij , dus met de bakfiets........

    [​IMG]

    Hier met de oude Eagle van 1990. The Hover King....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2022
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaaf, zo'n oude Eagle met reso-pijp!
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log:

    Verder met het geknutsel want er moet nog een boel gebeuren. Overtollig materiaal verwijderen.

    [​IMG]

    En gaatjes maken voor magneten.

    [​IMG]

    Een testvlucht vandaag wijst uit dat de tuimelschijf nu goed staat. Echter trekt de heli nog fors tegen de wind in. Ik had al het vermoeden dat de paddle stang te gevoelig was. Dat openbaarde zich al bij het hoveren doordat de heli vreselijk slecht onder controle te houden was. Gelukkig zitten op deze paddlestang ook wat gewichtjes. Ze zaten een 13 mm vanaf de binnen kant. Ik heb ze nu op 40 mm zitten. Even weer. Hoveren. ........... Wat een ongelooflijk groot verschil. Opeens is de heli in bedwang te houden zelfs met de forse wind van vandaag...

    [​IMG]

    Zo klaar, nu kan de fbl kop erop......


    S.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    Heli-Uwe en harkalt vinden dit leuk.
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -305997.5251141552.

    1 januari. Ik was van plan een nieuwe nieuwjaarsduik te gaan maken, maar het weer gaf me geen moed dat te doen.
    Dan toch maar knutselen aan de rompen ,want dat stond enkele weken geleden al op de agenda.....

    [​IMG]

    Ik heb uit dun mdf een 2tal mallen gemaakt om de magneten voor de kappen op dezelfde plek te krijgen. In de mallen zitten uitfrezinkjes waar ik de magneten in plaats en ik zet ze vast met een magneet aan de andere kant van het hout. De gaten voor de magneten in de romp had ik al gemaakt en vielen allemaal verkeerd dus er moest nog gevijld worden om het je kunnen passen. Daarna de mal met magneten geplaatst en de magneten met epoxy en glasvezels goed ingekapseld....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb naderhand het plastic folie weer over de glas-epoxy zooi gelegd en de prut lekker aangedrukt.

    We wachten af tot morgen...
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    harkalt vindt dit leuk.
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    De vorderingen aan de romp.

    De magneten in de neuskap zaten ondertussen vast dus was het nu tijd voor de magneten in het staartstuk. Daartoe de magneten met een stukje huishoudfolie ertussen op de neuskap geplaatst. Dan de gaatjes voor de magneten in de staart gemaakt. En de magneten en gaatjes voorzien van wat 2k lijm. Kappen vervolgens tegen elkaar gezet met de neus naar beneden geplaatst en gewacht tot de lijm hard is.

    [​IMG]

    De volgende dag de neuskap eraf gehaald en de magneten vervolgens goed ingekapseld in een papje van glas en epoxy.

    [​IMG]

    Da's morgen hopelijk ook hard.
    Omdat met de eerste twee rompen is gebleken dat de staart na alle nodige uitsparingen flink verzwakt is, heb ik een extra stukje glasweefsel in de staart verwerkt.

    [​IMG]

    Gr, S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's winterlog:
    Drie jaar nadat ik een zendertent heb gekocht en zei:"Nu nog warme schoenen en een warme broek" is het dan eindelijk zover......
    Warme schoenen. Van een merk die tenten maakt....

    [​IMG]

    En een "het waait oe niet meer kats deur de box hen" broek van eveneens hetzelfde tenten merk.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Binnenkort maar eens testen.

    Groet, S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  16. trippinhaze

    trippinhaze

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Mechelen
    heeft er iemand soms een idee welke epoxy mijn piepschuim niet wegvreet als ik het wilbedekken met glasvezel?
    heb al een paar uur gezocht al op deze forum maar met zoveel projecten en vragen dat ik er niet aan uit kan :)
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Alle epoxy soorten kunnen op piepschuim. Dat bijt niet. Polyesterharsen bijten wel.

    Succes!
     
  18. trippinhaze

    trippinhaze

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Mechelen
    bedankt ;)
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log ,stardate -305968.3687848808

    Entering a new era: FBL!
    Het moet nu dan toch gaan gebeuren. De Eagle 3 krijgt de fbl kop. De tuimelschijfmeenemer is niet helemaal lekker en tijdens het monteren draai ik dan ook het laatste beetje schroefdraad weg. Wellicht maak ik een keer een nieuw aluminium deel maar voor nu maar even een messing bus gemaakten en het gat opgeboord. Aan de messing bus een flens zodat de klemschroef goed strak getrokken kan worden.

    [​IMG]

    Ook de kogellink stangen maken we zelf.
    Dan kun je ze echt op de juiste maat hebben...
    Snijplaat in de draaibank en met de hand draaien, maar dan draai je hem er wel recht op.

    [​IMG]

    En compleet:

    [​IMG]

    Oeps meer dan +/-15 graden pitch. Da's teveel. Effe zoeken naar langere kogelstangen.....
    Ook gevonden....

    [​IMG]

    Ik ben klaar voor de testvlucht.....

    Capt'n S.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2022
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Auwwwww, dat doet pijn!
    heb ik even tijd voor nodig om te verwerken....
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina