Captain's log, stardate -305940.434741248.
Na het klussen thuis heb ik mezelf een testvlucht moment toebedeeld. Tijd om een paar zaken te testen.
1: de warme schoenen en de langlauf over broek. Beide zijn tot mijn tevredenheid en ik zal ze met veel plezier blijven gebruiken. De temperatuur was om 15h ongeveer 2 graden en liep tegen 17h zo tegen de -2 graden. Dat was goed te merken ,maar niet aan benen en voeten.
2: Dan FBL. Ik heb van de week nog een moment genomen om de collective en cyclic pitch waardes van mijn ease up 1 op te meten en die toe te passen op de Eagle3. Dat was denk ik wel zinvol want alles vloog direct met alleraardigst resultaat.
De eerste hover was heel aardig. De heli voelt goed en vertrouwd aan. De reacties op de knuppels zijn wat aan de trage en zwakke kant. Beide zijn eenvoudig op te lossen. De traagheid komt van een digitaal filter wat op de ingang zit. Die stond nog op 1 en heb ik nu op 0 gezet. Dat is merkbaar. De stuur gevoeligheid heb ik ook wat opgevoerd. Die mag achteraf gezien wel weer iets minder.
3: trimvlucht. De trimvlucht geactiveerd door de trimvlucht box aan te vinken. Opnieuw opstarten met de pitch rond de 0 graden. De FBL unit bevestigd de trimactivatie, maar helaas zie ik geen trimwaardes verschijnen. Ik was nogal benieuwd naar deze functie..... Nog maar eens goed nazien waarom het niet werkte.
4: rondvlucht test. Flight mode aerobatic, en vliegen. Weinig op aan te merken. Er is maar 1 klein ding te melden. De heli duikt heel licht bij een fast forward flight. Dat is wellicht een iets te hoge I waarde (integrator). Ik heb em niet meer veranderd want het werd ondertussen fris en ik ben maar weer huiswaarts gegaan.
Conclusie voor vandaag: in de hovers brengt het me zeker nog geen voordeel. Er moet nog wel het één en ander aan afstellingen gedaan worden. In de video's die ik gemaakt heb zie ik mezelf nog steeds dezelfde stuurfout en maken. Daar zal geen enkel systeem verbetering in maken dan enkel en alleen veel te oefenen. In de fff vliegt de heli zeker net zo strak als mijn te gronde gegane rose Ease up 2. De Ease up boomde minimaal op de Eagle 3 duikt iets. Echter is het op bomen bij de peddelkoppen afhankelijk van de snelheid en dat is het bij de FBL niet. Al met al tevreden voor een eerste test.
Groet, captain S.