Captain's log, stardate: -305693.6354008117.
Vandaag zou het weer nog meewerken volgens de verwachtingen. Aldus ging de koers richting dalmeden. De wind was evengoed fors en turbulent vandaag. Minder dan vorige week, toen woei het windkracht 5 met uitschieters naar 7. Vandaag bleef het tussen 4 en 4,5.
De harde wind was gunstig om te proberen de heli zo rustig mogelijk te krijgen met deze wind. Op het kunstvlucht toetental is het al goed met de voorinstellingen van de ontwerper, echter heeft de hoverstand nogal wat extra aandacht nodig.
Gain, P, I en D zijn de belangrijste instellingen. Wat tot vandaag nog overbleef was een flink naschommelen op vooral de nick nadat de romp door een windvlaag getroffen werd. Het naschommelen kon goed gedempt worden door de D parameter op te voeren.
Ook vond ik dat de heli met de turbulente wind nog flink op en neer stuiterde. Daar heb ik bij mijn vinden met een goed afgestelde peddelkop veel minder last van. Echter heb ik het gevoel dat naarmate de D waarde op de juiste plek komt daarmee ook het bouncen iets minder wordt. Maar meer effect krijg ik door wat meer te hoveren en te leren hoe je een FBL heli moet sturen.
Dan nog het wegdriften van de heli. Dat zou beter moeten worden met een hogere I welke voornamelijk de heading hold is. Ik heb dan ook nog niet kunnen ontdekken dat dit het driften tegengaat. Sterker, ik heb in het geheel niet het idee dat dit wat doet daartoe. Het verhogen van de I vreet theoretisch ook weer van de D weg, want ze zijn elkaars opponent.....
Toch heeft het gespeel met deze parameters me wel wat opgeleverd vanmiddag. Ik denk dat ik met een stabielere heli naar huis ben gegaan. Harrie is ook dik tevreden. Hij vond de FBL hovers vorige week al beter......
Volgende week met de wedstrijd gaan we zien wie er meer gelijk heeft. (niet dat dat er toe doet trouwens).
Dan de herstelde heli. De gecrashte zit nu in de nieuwe gele romp met alleen andere peddels. Een test wijst uit dat het weer helemaal goed zit met deze heli. Bij fff boomt de heli heel iets op maar met de wind mee doet ie dat niet. Zo te begrijpen staat er een flinke puist wind boven.
Ook de oranje FBL laat me dat weten. Om de downwind figuren te maken moet ik de heli echt op de "rem" zetten, anders ben ik al over het midden heen voor ik het figuur inzet. Belangrijke ervaring dit.
Toch weer een lekkere middag zo.
Captain S.
suppl: accucel vervangen en accu getest.