dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    De wedstrijd is weer geweest en het was er weer 1 van veel wind en koude. Dat heeft nog steeds zijn weerga op de hovers. Terwijl de anderen met wind kracht 4 netjes hoveren, gaat mijn heli er driftig vandoor. In de laatste ronde beslis ik de nieuwe groene heli tr gebruiken . Die is iets beter met harde wind maar het mocht niet genoeg helpen. Een pechronde: idereen had rustigere wind en bij mij begon het weer aan te wakkeren.

    [​IMG]

    Daarom maar besloten om 1 van de collega piloten te vragen om hulp bij het afstellen van de fbl. Het gaat dan ook met name om de hover afstellingen. Een collega met gevoel voor pid regelaars en een goed afgestelde heli wil me wel helpen. Voordat we daadwerkelijk samen de heli gaan afstellen is er al een flink voortraject gaande waarin ook de servo en mechaniek afstellingen onder handen zijn genomen. De eerste pid aanpassingen zijn gedaan en we komen verder zo.

    [​IMG]

    De focus ligt enkel op de groene heli, de andere 2 volgen later.

    De 3digi heeft de mogelijkheid om parameters te koppelen aan een zender kanaal. Ik had de gains al op de schuifpotmeters zitten maar die zijn lastig te bedienen tijdens het vliegen.

    [​IMG]

    Daarom heb ik 4 potmeters met middenstand genomen en op de zender gemonteerd aan de rechter console. Daarvoor moest de jetibox plaats maken, maar die kon mooi op de midden console.

    [​IMG]

    Groene knopjes voor de groene 3digi.
    Mooi, volgende stap.....
    Parameters vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2019
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -303570.002600203

    De tweede wedstrijd is achter de rug. Het heen en weer gemail met parameters, data , film en vragen heeft geloond. Na het controleren en goed instellen van de basis parameters en het vliegen met de directe toegang tot enkele parameters heb ik nu definitief vastgesteld wat we allang wisten.
    Na het in top hijsen van de gain mogen we inderdaad zo'n 20 % terug met de gain. Voral op de nick is dat belangrijk. Rol lijkt allemaal wat minder kritisch. Maar ook die moet redelijk in de buurt zitten anders gaat de heli met een windvlaag makkelijk een of meerdere meters omhoog of omlaag.
    Om de heli tijdens het hoveren niet te oversturen met de knuppels is het ook een must om de verhouding tussen directe en indirecte input (via de PID regelaars) te veranderen naar veel minder directe input.
    Dat bij elkaar levert een veel rustiger heli en sturing op en punten op je scorelijst als je tenminste überhaupt kan hoveren.....
    De wedstrijd had een aan wakkerende wind van kracht 3 naar 4. Ondanks dat had ik veel meer punten.

    [​IMG]

    Waren de scores in Heerde nog rond de 550 à 650 punten, nu lag het van 695 tot 802 punten.

    [​IMG]

    Wat me me al helemaal blij gemaakt heeft waren de autorotaties. Met name die van de tweede ronde. Die kwam in de 3metet cirkel uit. De andere 2 zaten op ongeveer dezelfde plek, maar dan net buiten de 3meter cirkel.

    Geloof me deze foto heb ik genomen na de autorotatie en voordat ik de heli weer oppakte:

    [​IMG]


    Over 3 weken weer een wedstrijd. Kunnen we zien of ik de vooruitgang kan vasthouden....
     
    helihenk vindt dit leuk.
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Ajuus foto-emmer, hallo imgur.....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2019
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Nou wordt het toch wel eens tijd dat ik weer wat van me laat horen.
    Tijdens de pauze met de tweede wedstrijd heb ik met de groene heli gevlogen en tijdens de vlucht is 1 van de bladarm linkjes geknapt. Dat heeft helaas een schade tot gevolg gehad.
    In de drukke voorbereiding om de groene heli weer klaar te hebben voor de derde wedstrijd heb ik de verslaggeving daardoor even achterwege gelaten. De derde wedstrijd is vervolgens afgelast wegens te goed weer.
    Ja, dat kan dus ook.
    Mijn gele heli heeft al zolang hij geel is wat trillingsproblemen. Ik heb werkelijk alles onderzocht aan assen en lagers en bladen en noem maar op dat ik op een gegeven moment heli maar aan de kant gezet heb.
    De ware oplossing heeft zich echter nu wel aangedaan. wat was er ook weer aan de hand? De staart had een op en neer gaande trilling die gezien de frequentie wel uit de hoofdas moest komen. Dat deed het wellicht ook , maar de oplossing kwam toen Gerard me meldde dat ik de romp misschien harder vast moest maken ter hoogte van de tuimelschijf. Ik had daar een stevig stuk hardschuim zitten die trillingdempend moest werken, maar dat is dus niet afdoende. Echter heeft de oranje heli dezelfde opbouw en die trilt niet. Het enige verschil is wellicht dat de gele romp wat lichter en dunner van opbouw is. Om het probleem te tekkelen heb ik de staartboom steunbuisjes maar weer eens terug geplaatst. Die had ik verwijderd omdat de romp die functie moest overnemen. Aldus concluderdend: de romp doet dat net niet voldoende en de staartboom steunbuisjes lossen het trillen op. Eindelijk kan ik dan nu serieus ook met de gele heli aan de gang om de 3Digi goed af te stellen en er een 3e wedstrijd heli (of 2e reserve) van te maken.
    De eerder aangepaste servo geometrie doet het afdoende. De servo's voelen een tik sterker aan nu. Een betere respons op windvlagen en strak vliegen in de aero's. De HBS servo's voelen nog strakker aan in het vlieggedrag en dat was me al eerder opgevallen: ze zijn gewoon sterker en op 8 volt doen ze het nog een tik beter. Ook dat merk je .

    [​IMG]

    We hebben een paar keer geluk met flink wat wind van uit westelijke hoek en dat is gunstig op "mijn" veldje. De laatste parameter instellingen zijn het beste met forse wind te doen. Met name is me gebleken dat de mannen van 3digi de PID verhoudingen eigenlijk wel goed hebben en dat de gain instelling eigenlijk de belangrijkste is geworden. Ik merk met een verkeerde gain instelling dat de heli driftig op en neer gaat bij een forse windvlaag. De gain instelling naar de juiste waarde brengen kan dat tot een behoorlijk minimum beperken. Teveel gain is ook weer niet goed. Dat geeft in wezen hetzelfde springerige gedrag en een onrustige heli. Effe de sweet-spot opzoeken. Lastig is dan weer dat dit voor de nick maar ook voor de rol beide goed moet zijn anders blijft ie nog steeds springerig.
    Ondertussen heb ik dan nu 3 wedstrijd helies klaar voor de strijd.

    [​IMG]

    Mooi hè? Op de foto zie je niet dat het trilt....
    Er is nog een boel meer gebeurd maar da's niet zo belangrijk...

    groeten.
    S.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2019
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.867
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn oplossing zou zijn het ding paars, of rood, of blauw te spuiten.... :D :D :D
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Captain’s log , Stardate -303291.5352612886

    De laatste wedstrijd van 2019 is geweest en het was een topper wat mij betreft.

    Gezien de 2e wedstrijd al een resultaat gaf dat een forse vooruitgang zichtbaar maakte was ik er totaal op gefocussed om dat deze wedstrijd vooral niet slechter te doen. Ik wilde per sé punten halen om in het eindklassement mijn gestreefde doel van het behalen van het C- brevet werkelijkheid te laten worden. Omdat de 3e wedstrijd uitgevallen was, had ik om voldoende punten te halen de lat hoog gelegd voor mezelf. Echter toen bleek dat het een dag met rustig weer zou worden (windkracht 1 à 2) was ik er gerust onder dat dit ook zou lukken.

    ’s-Morgens voor aanvang van de wedstrijd was er nog even tijd om een vlucht te maken. Deze verliep niet zo heel erg goed en de vlucht werkte als een slechte generale repetitie. De focus met de wedstrijdrondes was erdoor een stuk hoger en de punten stroomden binnen. Ronde 1 gaf 173 punten. Een getal wat nog nooit op mijn lijstje heeft gestaan. Omdat Ronald 1 figuur verpierd had kwam dat alsnog gunstig uit voor mij waardoor mijn genormaliseerde score 846 punten bedroeg.

    [​IMG]

    De 2e en derde ronde gaven een nog hoger resultaat van 192 en 191 punten. Echter vielen die genormaliseerd iets lager uit. Respectievelijk 812 en 796 punten. Maar al met al een goede score waarmee ik zeer tevreden ben.

    [​IMG]

    Eén van de juryleden deed mij nog een aantal suggesties voor verbetering welke ik meeneem voor het komende seizoen.

    Dit seizoen is afgesloten en ik was de hekkensluiter voor wat betreft het F3c van dit jaar: ik vloog de als laatste een F3c ronde en het was tevens de laatste keer dat deze figuren gevlogen werden. Voor de volgende 4 jaar staan er nieuwe figuren op het programma. We gaar dus een herfst/winter periode tegemoet waarin we toch moeten zien een aantal nieuwe figuren onder de knie te krijgen.

    [​IMG]

    Dat, op zich, kan een terugval bewerkstelligen , maar ik heb de intentie dat dat niet gaat gebeuren……

    Dan de eindscores. Als ik alles optel kom ik op een gemiddelde score van meer dan 70% uit. Dat betekent dat het C-brevet dan eindelijk aangevraagd kan worden. In de praktijk zullen 2 of 3 rondes niet meetellen voor de eindscore waardoor het gemiddelde alleen maar nog hoger uitkomt , omdat namelijk je slechtste rondes worden weggestreept. In het verleden nam men de 6 beste rondes van de 9 gevlogen rondes. Bij 12 gevlogen rondes nam men altijd de 8 beste rondes…

    We moeten wel nog even het officiële eindklassement van de KNVvL afwachten.

    Groet,

    Steven.
     
    renetl50, AHoogendijk en helihenk vinden dit leuk.
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Daar is ie dan. Het helicopter C brevet....
    Ik had die C er natuurlijk zelf wel bij kunnen typen, maar zo is het meer echt.

    [​IMG]

    Alleen nog even een handtekening zetten.

    Doel 1 is bereikt. Volgende doel: meer dan 200 punten halen in een ronde.....?

    Groet, S.
     
    AHoogendijk en helihenk vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.867
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd, Kerel!
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Na de laatste wedstrijd waren er nog enkele dagen dat we met de nieuwe wedstrijdfiguren aan de slag konden. Er zitten een paar lastige tussen, een paar die hetzelfde zijn gebleven of met een kleine wijziging. De hoverfiguren leveren een flinke uitdaging omdat we een flink aantal nieuwe aanzichten op de heli hebben tijdens de figuren. Nose in enzo, lang niet meer gedaan en zeker niet op het niveau waar ik ondertussen naartoe gegroeid ben. Weer veel oefenen dus en sticktime maken, maar helaas is het ondertussen ook weer kouder geworden en daar hou ik niet zo van.
    Daarom heb ik de knutselruimte maar weer opgezocht en daar lag nog een project te wachten. Mijn TZ shark heli heeft een 15cc YS en daarin heb ik hem nooit echt goed aan het lopen gekregen. Eigenlijk vrees ik een beetje dat de motor schade heeft, maar ik wilde de motor toch gaan inbouwen in de Hirobo Freya waar ik de E-motor uitgehaald heb voor 1 van mijn Eagle 3's.
    Dus onderdeeltjes erbij gezocht en frøbelen maar....

    [​IMG]

    Koppeling en motorbok en spul lag natuurlijk al 8 jaar in de doos.

    [​IMG]

    Uitgepakt.....

    [​IMG]

    En gemonteerd.... Er lag natuurlijk ook nog een els05 onderframe in de doos en de tank ook. Dat er ook bij gepakt en samengesteld.

    [​IMG]

    Helaas is de Hatori F3c pijp iets aan de lange kant voor mijn Ease-up rompen. Dan maar de Dremel erin...

    [​IMG]

    Slangetjes doen we aan deze kant evenals de gloeiplugaansluiting.

    [​IMG]

    Binnenkort meer......

    Save the glowplug engine!
    Lang leve rookpluimen!
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2019
  10. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.867
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hulde!
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.213
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zie geen foto`s
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    zou nu moeten werken René...
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.213
    Locatie:
    Nootdorp
    Yep !
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.213
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar waarom haal je die motor niet uit elkaar om te zien of hij nog goed is ?
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Omdat het waarschijnlijk een probleem van brandstof met te weinig nitro en afstellen is geweest. En omdat ik ooit de "pomp" al eens uit elkaar gehaald had waarvan ik later las dat je dat beter niet kan doen......
     
  16. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.867
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet beter, of YS motoren willen heel graag 20% Nitro zien...
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    hengelo
    Klopt, of nog meer dan dat. En ik was een fervent nul Nitro gebruiker... Voornamelijk om de kosten want afstellen was kritischer dan met nitro.
     
  18. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.867
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dan kun je je lol op, want YS motoren lusten een behoorlijke slok....
     

Deel Deze Pagina