dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

1. heimhelicopters

heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    De wedstrijd is weer geweest en het was er weer 1 van veel wind en koude. Dat heeft nog steeds zijn weerga op de hovers. Terwijl de anderen met wind kracht 4 netjes hoveren, gaat mijn heli er driftig vandoor. In de laatste ronde beslis ik de nieuwe groene heli tr gebruiken . Die is iets beter met harde wind maar het mocht niet genoeg helpen. Een pechronde: idereen had rustigere wind en bij mij begon het weer aan te wakkeren.

Daarom maar besloten om 1 van de collega piloten te vragen om hulp bij het afstellen van de fbl. Het gaat dan ook met name om de hover afstellingen. Een collega met gevoel voor pid regelaars en een goed afgestelde heli wil me wel helpen. Voordat we daadwerkelijk samen de heli gaan afstellen is er al een flink voortraject gaande waarin ook de servo en mechaniek afstellingen onder handen zijn genomen. De eerste pid aanpassingen zijn gedaan en we komen verder zo.

De focus ligt enkel op de groene heli, de andere 2 volgen later.

De 3digi heeft de mogelijkheid om parameters te koppelen aan een zender kanaal. Ik had de gains al op de schuifpotmeters zitten maar die zijn lastig te bedienen tijdens het vliegen.

Daarom heb ik 4 potmeters met middenstand genomen en op de zender gemonteerd aan de rechter console. Daarvoor moest de jetibox plaats maken, maar die kon mooi op de midden console.

Groene knopjes voor de groene 3digi.
    Mooi, volgende stap.....
    Parameters vliegen!

Laatst bewerkt: 9 mei 2019
  2. heimhelicopters

heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Captain's log, stardate: -303570.002600203

De tweede wedstrijd is achter de rug. Het heen en weer gemail met parameters, data , film en vragen heeft geloond. Na het controleren en goed instellen van de basis parameters en het vliegen met de directe toegang tot enkele parameters heb ik nu definitief vastgesteld wat we allang wisten.
    Na het in top hijsen van de gain mogen we inderdaad zo'n 20 % terug met de gain. Voral op de nick is dat belangrijk. Rol lijkt allemaal wat minder kritisch. Maar ook die moet redelijk in de buurt zitten anders gaat de heli met een windvlaag makkelijk een of meerdere meters omhoog of omlaag.
    Om de heli tijdens het hoveren niet te oversturen met de knuppels is het ook een must om de verhouding tussen directe en indirecte input (via de PID regelaars) te veranderen naar veel minder directe input.
    Dat bij elkaar levert een veel rustiger heli en sturing op en punten op je scorelijst als je tenminste ├╝berhaupt kan hoveren.....
    De wedstrijd had een aan wakkerende wind van kracht 3 naar 4. Ondanks dat had ik veel meer punten.

Waren de scores in Heerde nog rond de 550 à 650 punten, nu lag het van 695 tot 802 punten.

Wat me me al helemaal blij gemaakt heeft waren de autorotaties. Met name die van de tweede ronde. Die kwam in de 3metet cirkel uit. De andere 2 zaten op ongeveer dezelfde plek, maar dan net buiten de 3meter cirkel.

Geloof me deze foto heb ik genomen na de autorotatie en voordat ik de heli weer oppakte:

Over 3 weken weer een wedstrijd. Kunnen we zien of ik de vooruitgang kan vasthouden....

helihenk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina