dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.602
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Komen er geen nieuwe berichten meer in dit draadje, Steven?

    Jammer....
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    Jawel jôh!
    Het bericht was meer van dien aard dat het een logging voor mezelf is. Ik lees nogal eens terug in mijn eigen verslagen en zo heb ik dus de dingen die ik belangrijk vind om te onthouden bij elkaar staan op enige chronologische volgorde. Ik voeg zulke info meestal toe aan een bericht welke ik dan nog bewerken kan, maar na een paar dagen gaan de posts op slot , helaas.

    Steven.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.602
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... gelukkig... want ik lees het altijd graag!:thumbsup:
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    Ik oefen me suf de laatste tijd.




    groet
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate: -304389.45795281575

    Weer vier accu's leeggemaakt. Je moet er wel wat voor over hebben zeg...Er stond weer eens een beetje wind vandaag. Daarom maar eens begonnen met de gele heli. Ik had de parameters voor nick en rol van de oranje overgenomen voornamelijk omdat ik in de veronderstelling ben dat de verhoudingen tussen P I en D heel aardig goed zijn. Dat houdt in dat eigenlijk alleen de gain nog ingesteld moet worden. Dat blijkt dan ook want voordat de heli het "locked-in" gevoel geeft moet de gain volledig in top gehesen worden. De gain staat op max en ik ben er nog niet. Dus moeten de andere parameters maar in verhouding opgeschroefd worden en zonodig de gain weer wat omlaag. Zo gezegd zo gedaan. En ja hoor. Het "locked-in" gevoel is er weer. Ook de tail kan nog wat erbij hebben.
    De staart vertoond sinds het wisselen van de tailblades van de DH 95mm naar NHP 92mm toch weer iets trilling, maar nu in de hover.... vreemd..
    Dan weer de oranje heli. Die is dus gewoon superlekkergoed. Dus niks aan doen dan gewoon vliegen. Het hooveren verloopt lekker. Bij de aero's kom ik er langzaamaan achter dat het boven flink waait. De heli gaat langzaam upwind en met een aardige snelheid downwind. bij deautorotatie blijkt hoe hard het waait. De heli komt niet goed door de looping heen en de autorotatie wordt helemaal niks zo. Nog een poging wordt iets beter, maar met de volgende accu zal ik eens een echt snelle aanloop nemen.
    De tweede accu vlieg ik met het geleerde van de voorgaande accu en een betere vlucht is weer een feit.
    Toch wel goed dat de wind ook weer eens uit een andere hoek komt, dan leer je er toch weer bij.

    Groet, Steven.
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    En weer een paar accu's geleegd.
    [​IMG]

    En een beetje gezelligheid erbij natuurlijk!

    [​IMG]

    Bij de gele moet ik nog maar eens de hoofdrotor bladen nalopen op balans wat de trillingen komen duidelijk daar vandaan.

    [​IMG]

    Daarom maar drie vluchten gemaakt met de oranje heli. Over twee weken de wedstrijd......

    Captain S.
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    supplemental:
    Van de gele eea gechecked. De NHP 92mm tailblades weer retour geplaatst, want de trilling komt zeker uit de hoofdrotor. Ik had nog een hele mooie set 225 grams bladen liggen met nog geen halve mm voorloop. Die waren ook heel netjes gebalanceed. Op het veld blijkt in eerste instantie dat het nog steeds trilt. Dat terwijl ik er zeker van ben dat de rotorassen recht zijn. Ik had de trilling ook wel verwacht en heb daarom me ook al bedacht dat het toerental nog iets omhoog moet.
    Dat lost meerdere zaken op: de heli wordt stabieler en de gain's kunnen ook weer hoger.
    Even een tijdje aanzien zo.

    s.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    captain's log: pre-contest.

    In de laatste pogingen de 2e heli goed te krijgen is de staart stuk gegaan. Die kon ik nu niet meer repareren omdat ik de onderdelen niet heb. Dus moest mijn nummer 1 er aan te pas gaan komen. Die heeft dus nog een peddelstang en al heel lang niet meer gevlogen. Wat werk aan de staartservo en de staartvin en hij kon weer.

    [​IMG]

    Vandaag moest de testvlucht nog even tussen de buien door gebeuren. Dus na lange tijd weer eens flybarred gevlogen. De eerste vlucht geeft slecht vliegwerk. Van vroeger uit was ik wel gewend om i.p.v. te trimmen gewoon de stick uit het midden te houden. Dat wordt dus helemaal niks met deze heli. Wegrollen naar links-achter is niet handig. Hij doet dat in alle flightmodes dus servomiddenpunt verplaatsen. Dat scheelt. De kunstvluchtfiguren komen er nu goed uit. Ten opzichte van fbl merk ik dat ik de rol wel goed in de gaten moet houden. Wat dat betreft is fbl veel koers vaster.

    [​IMG]

    In de hover is het stuurgedrag compleet anders. De flybarred wordt weliswaar net zo makkelijk ook hier van koers geblazen maar dat doet een fbl ook wel. Het terugsturen op koers, ofwel het op de plek houden, is heel anders. De flybarred reageert directer op de knuppel en dat heb je nodig want je moet wel redelijk wat sturen. De fbl is indirecter , dat is ook zo geprogrammeerd, echter is bij mij gebleken dat dat ook beter is omdat de heli door de fbl gewoon horizontaal gehouden wordt en je dat enkel met kleine korte stuurimpulsen moet bij sturen. Verder kan je bij de fbl beter van de knuppel afblijven.

    Wat is nou het wezenlijke verschil? Bij een flybarred heli heb je veel meer het gevoel dat je heli aan de knuppel hangt, maar omdat de flybar geen heading hold is kom je daardoor nog wel een beetje extra aan het sturen. De fbl heli wordt door de fbl unit gevlogen. Jij bepaalt alleen maar de koers. Echter, in hover is er niet zozeer sprake van koers en de wind heeft vrij spel op je heli. Gebleken is bij mij dat ik met de gain moet spelen om een sweet spot te vinden waarin de heli het meest "locked in" is. Te veel of te weinig gain maken zich merkbaar door jump gedrag. Ookwel bouncing genoemd.

    Geeft me wel te denken wat er gebeurt als ik meer de eigenschappen van een flybar kop zou nabootsen. Dus een korte teruglooptijd op I en het directe stuuraandeel weer vergroten.......

    groet!
     
    E.hof vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.602
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Save the Flybar!!!
     
    heimhelicopters en E.hof vinden dit leuk.
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    Zo, twee wedstrijden verder....
    De 26e augustus waren we in Winssen bij Cumulus waar we een inhaalwedstrijd gevlogen hebben. Ik vind het een lastig veld en heb me wat verkeken op de crosswind. Ik had nog zo verschrikkelijk veel geoefend en het heeft me eigenlijk niet gebracht waar ik op hoopte. Jammer. Mijn conculega's deden het erg goed en dat zou überhaupt al een lastige taak zijn geworden om hun te verslaan.
    Dan op 15 september de laatste wedstrijd van dit jaar in Odoorn bij de Odoorner luchtvaart club. Ook hier hebben we een redelijke wind en schuin op ons gezicht waaiend. Wederom lastig, maar vandaag gaat het me erg goed af en in de laatste ronde ben ik weer over de 70% van de beste gegaan. Dat blijft voorlopig nog mijn doel om zo toch dat c brevet op zak te krijgen. Lastig is het telkens weer want de beste wordt ook steeds beter en ik zal dus meer moeten vorderen dan de beste.....

    Aanvliegen voor de tweede ronde. Met dank aan Bas voor het fotograferen.

    [​IMG]

    Hoveren:

    [​IMG]

    En een tevreden blik na afloop. (maar die heb ik ook wel na een slechte ronde, als ie maar heel is.....)

    [​IMG]

    Statie portret.

    [​IMG]

    Opvallend vond ik dat de heli ondanks de turbulente wind erg goed de hovers volbracht. Blijkbaar heeft het afstellen van de Gain toch nog wat gebracht. Ik heb sinds de laatste 2 wedstrijden de gain van de tail en de gain van de tuimelschijf elks onder een schuifpotmeter op de zender gezet. Daar heb ik veel mee gespeeld de laatste tijd en tussen winssen en odoorn in heb ik dan toch een optimale stand gevonden. Nu niet meer aanzitten.....

    De winter bouw periode breekt weer aan. Ik heb eigenlijk maar 1 heli echt goed in orde. Daarom heb ik weer heel wat bouwactiviteiten op stapel staan, dus blijf erbij. Ik heb ook wel weer zin aan knutselen.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    Zo langzamerhand wordt het toch wat frisser en natter buiten en kruip ik weer mijn hok in... De mallen zitten dit keer in de was zonder PVA en het blijkt waar, de romp is een stuk makkelijker te lossen uit de mal.

    [​IMG]

    Ik heb nog een volledig gedemonteerde Eagle 3 liggen. Ik moet er alles nog bij scharrelen dus het zal wel weer langzaam voortschrijden.....

    groet!
     
    helihenk vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.602
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK? Dus was, EN losmiddel werkt minder goed dan was alleen?

    Even opslaan op de harde schijf....
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    Ja, om preciezer te zijn carnauba wax paste.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.602
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb niet heel veel ervaring met werken in de mal, maar ik gebruik(te) altijd carnauba én PVA... Schreef de minder dan perfecte resultaten toe aan de onervarenheid en gebrek aan routine.

    Als ik weer eens iets in de mal moet maken, zal ik eens alleen was proberen...

    (al was het minder perfecte resultaat écht niet alleen aan het losmiddel te wijten hoor, maar minstens ook aan yours truly)
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    hengelo
    Regentijd is productietijd......

    [​IMG]

    de bladen zijn dit keer erg mooi gelukt. Slechts 1 luchtbelletje en dien is alleen maar cosmetisch een probleempje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groet.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina