Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tug.NL, 2 aug 2019.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    inderdaad, dit was op volle snelheid, het schokken gebeurd met name bij langzaam draaien, ben al met de instellingen op de zender aan het spelen, ook moet de grond plaat waar de motor nu op zit dikker dit was even snel voor de test gedaan.
    op de haakse overbrenging in de n20 zit al een worm.
    nu heb ik nog andere motoren liggen dus even testen dit weekend. of misschien op deze een kleiner tandwiel dan gaat het wat langzamer en ook minder schokken als er meer torque is.
    hydraulische aansturing word dit weekend besteld in spanje, dus hoop nog voor het eind van het jaar proef te kunnen draaien met hydraulic op de kraan
     
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Klopt inderdaad . Schokken word het meest veroorzaakt door de te dunne montageplaat voor de motor nu 1mm sytreen word nog 2 mm alu. Nu aan het experimenteren met verschillende tand wielen
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
  4. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Wat kleine klusjes gedaan, kraan draait nu een stuk soepeler
    20201121_112323.jpeg
    In een 80t tandwiel gat van 20mm gemaakt zodat de kraan mast erin past
    20201121_120801.jpeg
    Verschil tussen de oude 60t en de 80t, door de grotere arm , draait de kraan een stuk rustiger. En snel genoeg 34sec voor 1 rotatie

    20201121_125708.jpeg
    Zwaailicht omgebouwd, nu wat minder massief
    20201116_223538.jpeg
    Met een breekmes rondom ingesneden , en weer inelkaar gelijmd
    20201116_223228.jpeg
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Tijd om deze vorderingen weer eens te bekijken, inderdaad loopt de kraan heel erg schokkerig en naar mijn gevoel niet smooth genoeg, ik denk dat je beter voor trager dan voor sneller gaat als je realisme wil, ik heb al wat naar doe autolaadkranen gekeken en die zijn eigenlijk ook gewoon traag. Dan die lampen ik hoop dat deze voor de golfhoffer zijn. want voor 1/50 zijn die met een diameter van 1cm (50cm in het echt) misschien iets te groot :p. Verder blijft dit een van mijn favoriete projecten !!!!!!
     
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    inderdaad Jan,
    ik will een schaal lamp bouwen van de restanten en dan de electronica verstoppen. word even uitproberen hoe ik dat kan maken
    nu dat er een 80 tands tandwiel op de kraan zit draait hij een stuk rustiger, ik heb daar nog geen filmpje van gemaakt, was de laatste week (nog steeds) op klus voor de baas
     
  7. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    20201202_225643.jpeg
    Bij conrad messing pijp besteld ( en nog een berg ander klein spul), met precies de goede binnen diameter om de hydraulische leidingen door te voeren.
    En dus de leidingen op de mast en giek van de kraan wat strakker en origineler op te kunnen bouwen.
    Volgende stap opmaat zagen en beugels maken, dan zilver spuiten voordat de leidingen er doorgaan en de knelfittingen erop kunnen
    20201202_225740.jpeg
    Tugger winch nummer 1 inelkaar gezet. Nu de plek op het dek bepalen en de motor in het dek verzinken. Origineel is dit een bumper lier voor een schaal 1 op 16 Rock crawler
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Roald, in verband met de lamp, kan je niet gewoon 4 micro leds nemen, met 1 gemeenschappelijke plus, daarop de weerstand (bvb ca. 500ohm voor 12V) en de 4 negatieve draden naar een arduino nano, daarop zet je gewoon een Led aan daarna een loop? Dat kost je met wat geluk 5€ en je hebt volledige controle, als ik oranje microleds heb liggen kan ik wel eens iets proberen maar ik ben er 1000% zeker van dat het resultaat betere en veeeeeeeeel kleiner is dan met die bestaande lampen, ik denk dat als je er zelfs een micro potentiometer bij zet je de snelheid kan regelen (weet ik wel zeker) eigenlijk is dit gewoon een 4 LED looplicht he... Ik weet niet of je in arduino thuis bent maar dit gaat wel lukken denk ik dan.
    Ik wil gerust meedenken moest dat nodig zijn... (net aangepast, sorry slecht in namen:oops:)
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2020
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Hallo Jan,
    Ik heet geen Marco,..en met leds en arduino heb ik totaal (nog) geen ervaring .
    ;)

    Mvg
    Roald
     
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    goedemiddag Jan,
    idee nu dat ik het met een helder hoofd lees ,..begrijp ik dat je op het zwaailicht doelt.
    id dat is een goed plan, klinkt interessant .
    ik moet mij alleen nog inleren in de arduina materie, normaal regelt mijn broertje de it kant van onze projecten waar ik dan de mechanische kant verzorg.
    maar zeker een mooie uitdaging voor mij.
    eerst de micro switches op de kraan proberen ik wacht nog op de diodes uit het verre oosten

    mvg,
    Roald
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoeveel diodes heb je nodig Roald? Veel porto zal het heir vandaan niet kosten en een tiental of het dubbele daarvan zwerft denk ik wel tussen de onbegrepen stukken. Raak ik eindelijk ook eens van mijn winkeldochters af. Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    dank je wel voor het aanbod Klaas,
    minimaal 4 om te beginnen voor de 2 kranen.
    maar voorraad is natuurlijk ook welkom
    ik stuur mijn adres wel per pb

    mvg,
    Roald
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Welke diodes ga je toepassen?
    Zelf gebruik ik maar drie soorten universele diodes:
    - tot 100mA de 1N1448, 100V, kost enkele centen per stuk.
    - tot 1A de 1N4004, 400V of de 1N4007, 1000V. kost enkele tiental centen.
    - tot 3A de 1N5407, 400V.
    De vermelde spanning is de maximale, doorslagspanning.
    Dit zijn diodes voor onze eenvoudige schakelproblemen.
    Er bestaan ook duurdere Schottky diodes, maar deze kunnen een hogere schakelsnelheid aan.
    Vaak is de specificatie bij een schakelsysteem gebaseerd op de componenten, die de ontwerper toevallig voorhanden had.
    Groet, Henk.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zie het wel komen Roald. Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Roald, Ja dat bedoelde ik als ik goed naar de lamp zie zijn het gewoon 4 leds die na elkaar oplichten en zo een "loop" doen zodat je het idee krijgt dat de lamp rond draait zoals een klassieke flikkerlamp mat motor. Nu jij weet als geen andere dat alle moderene Rotating beacons en zelfs de lampen op de goldhoffers ondertussen gewoon pinkende ledlampen zijn.

    Maar inderdaad ik dacht dit te proberen simuleren met een kleinen arduino, deze kan eigenlijk makkelijk 4 van deze lichten sturen misschien zelfs meer, die programmatuur stelt niets voor.
    Als je 4 leds op 90° van elkaar lijmt, als je diegene neemt die ik ook in de wrestler heb dan kan je de diameter onder de 1mm houden, dan zou ik de Min aan elkaar zetten en op PIN 2 tot 5 op de Arduino de rode draden zetten, (zet de weerstand van de leds op de zwarte dan heb je er maar 1 nodig ze branden toch niet samen.
    Als je de arduino aansluit en deze code erin klopt:
    Code:
    //Rotating Warning light test JaFa:
    
    int timer = 100;           // Change the number for the rotating speed, the higher the number, the faster the rotation.
    
    void setup() {
    
      // use a for loop to initialize each pin as an output:
    
      for (int thisPin = 2; thisPin < 6; thisPin++) {
    
        pinMode(thisPin, OUTPUT);
    
      }
    }
    
    void loop() {
    
      // loop from the lowest pin to the highest:
    
      for (int thisPin = 2; thisPin < 6; thisPin++) {
    
        // turn the LED on:
    
        digitalWrite(thisPin, HIGH);
    
        delay(timer);
    
        // turn the LED off:
    
        digitalWrite(thisPin, LOW);
    
    
      for (int thisPin = 5; thisPin = 2;);
      }
    }
    
    Ja je een mooi ronddraaiende lamp hebben voor misschien 7€ of zo, je kan er ook nog meerdere aanhangen dan moet je gewoon de extra pinnen toevoegen en deze logica verdubbelen... Maar dat zien we dan wel. Mijn excuses nogmaals voor de naam mixup ik hoop dat je hier iets mee kan en anders net zo goed he ik bekijk de vorderingen wel...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Messing pijpjes opmaat gemaakt en gebogen om de stalen leidingen te imiteren helaas niet echt schaal getrouw, dan maar een kleine consessie doen.
    Leiding beugels heb ik onder het vergroot glas moeten maken, dat is echt pruts werk. 20201206_161050.jpeg 20201206_161002.jpeg 20201206_170410.jpeg 20201206_175108.jpeg 20201206_180344.jpeg
     
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer

    dank je wel voor de code Jan,
    dit is toch wel hogere it kunde voor mij ;)
    het chineese lampje wat ik nu heb is al programeerbaar door middel van de 3 standen schakelaar op de TX, rondraaien, knipperen en snel ronddraaien en knipperen totaal iets van 6 mogelijkheden in het kleine blauwe dopje onder de lens
    kan ik hier niet kleinere led op solderen/vervangen ?
    en dan in een op schaal 1 op 50 lens kap doen
     
  18. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Pakjes avond was verlaat tot vandaag. De hydraulic spullen uit spanje zijn aangekomen.
    20201208_171924.jpeg
    Multiswitch
    Oliepomp met geïntegreerd reservoir en overdruk ventiel
    Triple ventielblok
    4mm slang
    2mm slang
    Oliefilter

    Begonnen met een eerste proefopstelling
    20201208_194446.jpeg
    20201208_193409.jpeg
    Zelf gemaakte 6 naar 12 manifold. Fittingen gemonteerd
    20201208_202908.jpeg
    I Inlijn retour filter ertussen
    20201208_204323.jpeg
    Hoorns van de servos aangepast zodat ze in het ventielen blok passen.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2020
    Stoompomp en kaapstander vinden dit leuk.
  19. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Nog wat gedaan deze week
    20201210_172518.jpeg
    2x steuntje gemaakt
    20201210_172806.jpeg
    1x om het verdeelblok aan het ventielblok te kunnen monteren
    20201210_181037.jpeg
    1x om the ventiel blok op de module bodemplaat te kunnen bevestigen
    20201210_201333.jpeg
    Past net in de romp, dek en romp zijn expres dik 12mm zodat ik wat ruimte marge heb als het straks in de echte romp moet worden ingebouwd
     
    Cnn en Stoompomp vinden dit leuk.
  20. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Vanavond nog wat gedaan, het is wachten op de bestelling uit Spanje voor de haakse hydraulische koppelingen
    En de Duitse fabrikant van de cilinders heeft na mijn verzoek nu ook binnenkort M3 T koppelingen in het assortiment.
    Ik heb er 2 nodig voor de giek cilinders.
    Dus maar wat vul werk gedaan
    20201214_203545.jpeg
    Gat voor de tugger winch in het bouwdek gemaakt.
    Tugger winch staat nu dus verdiept in het dek, is wel wat groter dan origineel maar werkt wel meteen.
    In een later tijdstip is het wel het plan de winch op schaal te maken.
    Maar voor nu werkt het
    20201214_215111.jpeg
    Bodemplaat voor de hydraulische module op maat geknipt en de montage gaten voor het ventielblok en de pomp geboord, in afwachting van de 90 graden koppelingen voor op de pomp, nu met de leidingen recht omhoog past de module niet onder het dek.

    Loop nog met het plan om deze module in een 20ft zeecontainer te plaatsen en deze dan met snelkoppelingen te kunnen aansluiten op de boot...
     
    kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina