Database setups elektrozwevers

....Het gewicht van een motor is een rechtstreekse indicatie voor het vermogen dat hij kan leveren. Hoeveel de vertraging weegt doet in feite niet ter zake,

...

Als je weet hoeveel het toestel bij benadering vliegklaar gaat wegen kun je er heel makkelijk een motor bij vinden:
-voor "vliegbaar" moet de motor tussen de 6 en 8% wegen van het totaal;
-voor vlotte prestaties ergens rond de 8 tot 12%
-voor het betere knalwerk 12 tot soms wel 20%.
Dat is wel een heel grove benadering. Eigenlijk zou ik liever zeggen dat er gewoon niets van klopt.

Weliswaar is het gewicht van de kale motor een goede indicatie over het vermogen dat die motor kan verstouwen. Het zegt vrijwel niets over het vermogen dat die motor aan het vliegtuig kan overdragen.

Brushless motoren halen tegenwoordig een heel hoog rendement 85% voor de motor is niet abnormaal, >90% behoort tot de mogelijkheden (bij hoge toerentallen).
Een ideaal op aandrijving en vliegtuig (vliegsnelheid) afgestelde prop haalt hooguit 60-65% rendement. 55% is een reëler getal.
Voor onze langzaamvliegende zwevers draaien direct-drive-props over het algemeen (veel) te hard. In die gevallen mag je al blij zijn met 50% rendement van de prop, van 40% moet je niet verbaasd staan kijken.

Een vertraging heeft drie effecten:
  • het maakt hogere toerentallen van de motor mogelijk.
    daardoor neemt de efficientie van de motor toe.
    Stel van 70% naar 80% is 14% meer vermogen op de as.
  • het vergroot het draaimoment op de prop-as.
    Daardoor kun je een grotere prop draaien. Een grotere prop is efficiënter omdat de tip relatief kleiner is (de tip blijft even groot maar de prop wordt groter). daardoor verlies je relatief minder aan de tipwervel. Stel de winst op 10%
  • De langzamer draaiende prop is beter aangepast aan de vliegsnelheid.
    De prop is in feite ook een vleugel, en die draait in dit geval met een veel gunstiger liftgetal (Cl). Het is niet irreëel om om de stellen dat ipv. 45% nu 60% van de aangeboden energie wordt omgezet in trekkracht. Een toename van 33,3% !!!
Alles bij elkaar opgeteld (je moet het vermenigvuldigen) levert dit theoretische voorbeeld een verbetering op van 1,14 x 1,10 x 1,333 = 1,67 is 67% !!!!

Kijk naar mijn Alpina. 7 kg vlieggewicht. Motor is een Kontronik Kira 650-15 met 6.6:1 vertraging. Gewicht zonder vertraging: 330 gr, met: 404 gr. 4,7% resp. 5,7% van het totale vlieggewicht. En het gaat met 50-55 graden omhoog bij verse accu, 35 gr. aan het eind. Dat valt toch wel een beetje onder de kwalificatie "het betere knalwerk" dacht ik.

Wat kun je hieruit concluderen?
Het kale motorgewicht geeft inderdaad een grove indicatie van het OPGENOMEN vermogen dat de motor aankan. maar met een goede afstemming van motor- en prop-toerental op accu en vliegtuig (vliegsnelheid) valt zomaar 67% rendement te verdienen. Niet niks!.

Ik heb het al vaker gezegd, en herhaal het toch nog maar eens: gebruik zo'n rekenprogramma voor je aandrijving. www.drivecalc.de en eFlight eMotor zijn goed, en gratis, en ga daarmee eens 'spelen'.
Een paar dingen zijn belangrijk:
- uiteraard max stroom, wamte, voltage. Maar voor onze toepassingen (30 sec. aan, daarna weer lekker koelen) mag je best 10% boven de waarschuwingsgrens zitten.
- pitch-snelheid van de prop moet normaliter 1,5x à 2x de vliegsnelheid zijn. Dus 15 to 25 m/s (55 - 90 km/h)
- een prop-rendement van >5 gram per Watt is reëel, 7 gram per Watt is haalbaar.
- het rendement op de totale aandrijving (accu-regelaar-motor-prop). voor minder dan 80% zou ik niet gaan. en dat is best mogelijk zonder in heel dure motoren te investeren.

Gr. Dirk.

Da's allemaal machtig interessant, maar persoonlijk ben ik juist erg blij met de simpele grove benadering die de Database momenteel geeft, en ben eigenlijk niet van plan ooit ingewikkeld te gaan doen met gearboxen of zo. Het liefste zoek ik een toestel in de lijst dat het mijne benadert qua gewicht en spanwijdte en kijk wat voor setup daar dan in zit, lekker makkelijk.
Kan natuurlijk helemaal geen kwaad om, voor degenen met meer wiskunde in hun mars dan ik, een extra kolom toe te voegen of zo... maar ik denk toch dat de meeste mensen die nu de database gebruiken net als ik niet uit zijn op perfekte vliegprestaties maar op lekker zorgeloos vliegen.

Dirk,
Ja, je hebt helemaal gelijk. Maar (er is altijd een maar :-) )

Deze database is NIET bedoeld als vervanging voor die rekenprogramma's.
Hij was en is in de eerste plaats bedoeld voor mensen die er totaal niets van weten, niets van snappen en ook geen behoefte hebben om allerlei dingen uit te rekenen.

Je kunt de discussie aangaan of dat slim is natuurlijk maar het is een keuze waar ik nog steeds achter sta en waar, gezien de reacties vanuit de hele wereld zo langzamerhand, echt behoefte aan is.

Je kunt met deze database heel makkelijk een vergelijkbaar vliegtuig als het jouwe zoeken en een werkende setup vinden. En dat was het doel ook. Of dat de beste is is natuurlijk de vraag maar héél veel mensen willen omhoog met hun zwever en zijn dan tevreden.

En over die gewichtsverhouding motor-vlieggewicht: dat is een hele grove maar in de praktijk zeer bruikbare vuistregel. Kleine vliegtuigjes een motor van ongeveer 8% van het totale vlieggewicht en het gaat prima omhoog.
De grotere (vanaf 2,5 á 3 meter) kunnen met steeds lichtere motoren toe, op een 4 meter zwever is een motor die 5% van het vlieggewicht weegt meer dan voldoende.
Daar is niks aan berekend, je kunt het zien in de database.
Zie het als Evidence Based Practice :-)

Je realiseert je waarschijnlijk niet hoe moeilijk het voor veel mensen is dit soort gegevens te vinden/uit te rekenen. En dat heel veel mensen daar ook helemaal geen zin in hebben.

Maar ik heb het al eerder gezegd, er zijn héél veel meer variabelen die je mee zou kunnen nemen zoals vleugelprofielen etc. Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand deze database gebruikt om er meer mee te doen. Maar ík laat deze zoals hij is, omdat er vraag naar is :-)

Kijk naar mijn Alpina. ....Gewicht zonder vertraging: 330 gr, met: 404 gr. 4,7% resp. 5,7% van het totale vlieggewicht. En het gaat met 50-55 graden omhoog bij verse accu, 35 gr. aan het eind. Dat valt toch wel een beetje onder de kwalificatie "het betere knalwerk" dacht ik.

Ik wil niet betweterig doen maar mijn ASW20 van 4m levert vergelijkbare prestaties, met een hele goedkope Himodel buitenloper die 5,3 procent weegt.
Dat is nou het leuke van de database, dat je kunt zien wat er allemaal ongeveer werkt.

Oh en niet onbelangrijk: ik heb er geen enkel probleem mee dit soort discussies aan te gaan hoor Ik vind het leuk om te zien dat er blijkbaar wel naar gekeken wordt en ben ook altijd in voor andere zienswijzen, kritiek en feedback. Dus ga vooral door! Discussie is altijd leerzaam.

Goed, laat ik ook mijn Alpina eens toevoegen aan de database:
Merk : Tangent
Type : Alpina 4001 Elektro
Span : 4000
AUW : 7050
Categorie : VTW
Motor : Kontronik Kira 650-15 6,7:1
Type : BLI
kV : 1500
weight : 330
verhouding : 4,7%
reduction : 6,7:1
Power : B (A)
ESC : Kontronik Jive 60+ HV
Prop : RF 18.5x12"
Accu
merk : Zippy
type 8S1P
capacitieit : 5000 mAh
endurance : A (zonder thermiek 60 min.)

@bdoets:
Bart,
Er komt helemaal geen wiskunde bij kijken. Dat doet het programma voor je!!! Je moet alleen een beetje spelen met de samenstellende onderdelen (motor/accu/prop/vertraging) letten op die getallen die ik genoemd heb.
Vul hem maar eens in op eFlight: 4S 2500mah Lipo 20C, Kontronik Kira 480-26, 40 A ESC, prop 14x7", vertraging 5,2:1

Een gearbox is niet ingewikkeld. Die koop je gewoon gemonteerd en al. De motor is wat langer geworden, maar de montage blijft exact gelijk: een spant en 3-4 schroefjes. Vliegen blijft even zorgeloos, maar je blijft langer boven, of kunt met een kleinere motor/accu/regelaar uit de voeten.

Kijk eens hier naar. Een mini-motortje (in cm). Niet echt goedkoop, maar klasse kwaliteit. Met een 4S Lipo kom je op 2070 gr stuwkracht / 410 W opgenomen vermogen. Daar is niets moeilijks aan, en garandeert probleemloos vliegen.

Dirk.

Hee Arjan,

mag ik mijn Ucellino(otje) ook toevoegen ?

Merk : Eigen bouw
Type : Ucellino
Span : 1300 mm
AUW : 399 gram
Categorie : VT
Motor : Himodel 2208/17
Type : BLO
kV : 1100
weight : 36 gr
verhouding : 9 %
reduction : 1:1
Power : A
ESC : Himodel Fly12A
Prop : 9x5 klapprop + alu hub
Accu
merk : Rhino
type 3S1P
capacitieit : 610 mAh / 20C
endurance : A

Omdat niet iedereen een Ucellino zal kennen, heb ik ook maar even een fotootje geplaast. Mocht je dat liever niet hebben, dan haal ik 'm weer weg.

IMG_4939.jpg

DSC01922.jpg

Ik zou m'n Last Down ook wel willen toevoegen, maar ik kan bijna niets vinden over de Himax outrunner die er in zit :( Nog even verder kijken dus ...

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Ik trof de onderstaande site aan, een spinoff van RC-network.de:
Segelflugmodelle Übersicht - Modellbau Wiki
Een lijst van "alle" modelzwevers. Ik ken er een paar die er niet in staan, maar toch wel een erg komplete lijst, voor als er weer eens iemand een onbekend vintage toestel heeft opgeduikeld...

Eigenlijk is dit met het eerste rompje, het huidige rompje heeft plm. 3 cm kortere neus (kreeg het CG niet goed...) maar daar heb ik nog geen foto van.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
122 zwevers, 60 vliegtuigen

En de vleugel van Buzz staat er nu ook in. Het is een vleugel van Laqua Modelltechnik, de Strong Thermik.

StrongThermikuc1.jpg

StrongThermik.jpg

full

full

full

Stabilo moet nog wel de juiste kleur krijgen.

Merk : Multiplex
Type : Alpha
Span : 3.2 m
AUW : 2200 gram
Categorie : T
Motor : Model: TowerPro 3015-7 (prima ding, wel de magneetjes eerst vastzetten)
Size: 37.2*60.3
Weight: 133g
Voltage: 11- 14 v
Idle Current: 2.2A
Suggested Battery Config: 3-4Lipo
Kv: 1000RPM/v
Shaft: 5mm
Max Eff Current: 30A
Max current: 40A
Max Power: 470W
Suggested prop: 10*5, 11*5
://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5113
Power : A
ESC : Sky Wing 60 A (40 A is ook goed)
Prop : 11 X 6
Accu merk : ROHS type 3S 220 gram
capacitieit : 3000 mAh 35C
endurance : A (5x omhoog .)

VIDEO !!!

En de vleugel van Buzz staat er nu ook in. Het is een vleugel van Laqua Modelltechnik, de Strong Thermik.

Prachtig gebouwd, zoals we gewend zijn van Buzz.
Net als zijn Cirrus, waarvan de foto's tot mijn grote spijt zijn verdwenen.:(

Jammer, JH

Merk : Multiplex
Type : Alpha

Blijft een mooie kist.
Waarom geen originele vleugels eraan gezet ? Maar een kniesoor die daarop let.
Hoop deze nog een keer te bouwen. De doos ligt nog op de plank.
Eerst de ALPHA -e waaraan de laatste hand wordt gelegd.
De specificaties zijn heel anders. Deze volgen binnenkort.

Groeten, JH

Back