De 3GX versie 3.0 en 3.1 in het kort

Mijn tic toc's zijn nog vrij rustig. Maar als ik bijvoorbeeld met max forward speed level flight met vol positieve coll naar negatieve ga, moet ik hard werken om het onrustige neusgedrag in bedwang te houden.

De potmeters op de 3gx zijn zoals hij uit de doos kwam. Dus mischien die iets lager instellen? Of via de pc?
Het enige wat ik kan zeggen is: probeer het gewoon. Geen twee heli's zijn hetzelfde en daarom moet je de gain aanpassen aan jouw heli. Waarde van andere blindelings overnemen is in ieder geval niet handig. En nieuw uit de doos moet je de boel ook altijd inregelen op je heli ;)

Met hoge waarde (max beginnen en dan terug schroeven? Moet de 3gx opnieuw gepowrrde up worden of zijn die potmetertjes "hot"?

volgens mij zijn die potmeters hot,
maar als je draait zou ik de zender en ontvanger (en die unit)
even een keer uit en weer aan schakelen,
in de handleiding staat ook niks verder, dus hot,
ik heb ook wat gedraaid (terug), no problemo

groetjes, Uwe

Zoals Uwe al aangaf even voor de zekerheid de boel opnieuw opstarten. Ik weet het namelijk ook niet zeker of ze "hot" zijn.

Zeker niet op max beginnen omdat de kans bestaat dat de heli gaan resoneren om de roll en / of ele as.

die pots werken..
gewoon op 12:00 beginnen, en met een kleine verstelling per keer verdraaien.
en liefst 1 as tegelijk, dus niet meteen aileron en elevator tegelijk vol om draaien..

je zal zien dat elevator als eerste kritisch wordt. En hou je een "waggel" over bij een snele stop, kun je dit nog een beetje bijtunen met stopgains in de computer.
Niet te veel, je haalt hiermee nl ook een stuk "grijs" gebied weg tussen hunten en niet hunten.
des te hoger die stopgain, des te agressiever knalt hij van netjes en strak naar fullblown hunt..

align 550E

Hoi allemaal,

Sorry ik steel even dit draaitje.

Vandaag iemand z'n Align 550e fbl combo gehooverd.
Er gaat hier een heel verhaal aan vooraf.

De originele align esc is uitgefikt, geen crash.
Er is een kogel losgetrild van de tuimelschijf, crash.
De 3G heeft tijdens het hooveren de geest gegeven, crash.
De bout van de bladas was losgetrild, geen crash.
De heli is teruggestuurt voor garantie reparatie en kwam terug met cc90talon esc en 3GX (2.0).
Bij de eerste testvlucht blijk alle geprogrammeerde heli's te zijn verdwenen uit de zender (spektrum dx7s) opnieuw binden lukt niet.
Week later blijkt binden te zijn gelukt en 3GX is opnieuw ingesteld. Ik heb de zender instellingen aangepast voor een beginner. Ook bleek de tailblades verkeerd om te zitten. (kwam zo uit de US).
Vandaag op de club.
Bij het aanzetten gaat de tuimelschijf niet op en neer, nog een keer aan en uit gezet nu wel
Bij de oude ecs hadden ze geen softstart(bijna crash), nu wel.
Bij 't hooveren wiebelt de heli op ele en ail, ook de staartgain is veel te hoog en voelt vreemd aan.
De pots verbeteren niet veel, na het verhogen van het toerental treed er verbetering op.
Kon de staartgain niet verlagen, dus even op de tafel eea checken.
In de zender staat bij gain funktie links onderin CH-Gear en dit verandert in AUX2 nu bleek de staart te reageren. (Was bij mijn controle wel het geval)Ik heb dus gehooverd met een servo die niet corrigeerde.
Zender aan heli aan en geen op en neer gaande tuimelschijf (weer) opnieuw nu weer wel!
Gascurve weer verhoogd en nu vloog hij stabieler. Echter bij windvlagen begon de heli toch licht te wiebelen. Denk bij set-up dat de 7graden veel hoger is ingesteld.
Ik heb mezelf nooit beziggehouden met align heli's, maar heb natuurlijk wel hier en daar wat opgepikt. Ook spectrum zenders schijnen kuren te hebben.

Volgens mij zijn dit voor jullie bekende problemen, wat is het beste om te doen.
Ik heb nu al geen vertrouwen in deze set-up en de volgende crash lijkt mij dichtbij.

Groet,

Frans.

Laatst bewerkt:
Als ik dit allemaal zo lees dan kan ik maar een ding zeggen.

Elk boutje en moertje in je heli locken met locktite;)
En een goed afgestelde 3GX vliegt super.

Een kwestie van goed afstellen dus
up.gif

Dan moet het goed komen!

Alleen het binden schijnt niet lekker te gaan? Als je de eerste keer bind gaat de swash niet op en neer en de 2e keer wel?
Da's vreem maar dat zit misschien in je TX/RX.

Heb je een losse Bec op je heli zitten?

@Frans

das een heleboel pech....
idd een kwestie van goed afstellen , er niet zomaar vanuit gaan dat alles ok is.
eerst zelf je heli 100% checken zowel mechanisch als electronisch.

nu ben ikzelf ook niet zo kapot van de 3GX maar als deze goed is afgesteld zou deze prima moeten fuctioneren.

ikzelf heb liever de Beastx vele malen makkelijker in te stellen , ook naderhand makkelijk aanpassingen te doen ;)

vlieg zelf met spektrum zender nog nooit problemen mee gehad

Nick

Ja hoor, de 3GX is een prima FBL-gyro.
Als je hem een keer hebt afgesteld en je weet hoe het moet is het een eitje!;)

Maar je heli moet wel mechanisch perfect zijn afgesteld maar dat geld voor alle FBL-systemen:)

Maar ieder heeft wel zo zijn voorkeur!;)

Ok thanks,

Ik zal ze de 3GX laten updaten naar 3.1.of de nieuw 4.0.
Ikzelf heb de beastx en weet ook hoe alles moet, maar ik wil dat zij het leren.
De rotorbladen waren ook lang, ze kunnen de tailblades raken. voor een 600 denk.
De staart was super strak.
Deze week zal ik hun heli mechanisch helemaal nalopen.

De stroom voor de servo ed komt van de ecs en geen aparte lipo.

Terug on topic.
Groet,
Frans.

Misschien overbodig, maar heb je de headspeed wel gied? Te laag vindt dfc nl niet leuk, wellicht dat de 3gx hier dan niet goed mee overweg kan.

4

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok thanks,

De stroom voor de servo ed komt van de ecs en geen aparte lipo.

Frans.

Je hoeft niet perse een aparte lipo mee te nemen om gebruik te maken van een losse bec...
Dat is niet het doel van de BEC
Doorgaans soldeer je deze in op de ingaande + en - van de regelaar, en trek je de rode draad uit de ontvangerstekker van de regelaar.
De bec sluit je dan via een ontvangerstekker oid weer op de ontvanger aan.
Doorgaans zijn 2 ingangen aan te raden, 1 servostekker kan officieel maar 2,5 ampere hebben continu.
Mijn 600 nitro pakt tot 4 ampere op 8 volt..

vaak heeft een losse bec wat meer capaciteit dan de regelaar, en kan hij de voltages beter strak volhouden.
De regelaar is vaak gewoon wat te krap bemeten voor een heli, waardoor je voltage omlaag kan donderen onder belasting, waardoor de ontvanger gaat resetten.

Bec van de regelaar gaat vaak goed, maar lange termijn is een gok...
Zeker als de servo's wat ouder gaan worden, en wat meer puf gaan vragen.

Verder is de 3gx gewoon goed. persoonlijk kun je best je voorkeuren hebben, maar met een 3gx kun je gewoon erg lekker en strak vliegen.
Alleen moet de hardware wel correct zijn, maar dat is bij iedere fbl unit..

Back