De 7 provinciën, Blom, Dick en meer

Ad bedankt! Fantastisch dat je deze informatie hebben kunnen bemachtigen, wekt wel alweer een hele hoop nieuwe vragen op mbt de poorten.

Blijken dat nu dezelfde tekeningen te zijn maar dan een iets andere weergave?

Daar was Ab Hoving niet helemaal duidelijk over. Pas toen hij er verder over na ging denken herinnerde hij zich het feit dat er 2 tekeningen waren geweest. Ik hoop van Emke meer hierover te horen.

Het zijn in ieder geval geen simpele varianten van dezelfde tekening. De spantposities zijn verschillend, evenals het aantal waterlijnen en verticalen.

Groet,

Ad

Dat heb je mooi voor elkaar gekregen Ad. Heeft Ab ook gemeld op welke bronnen de vorm van de poorten is gebaseerd? Op van de Velde tekeningen zie je het niet terug en het lijkt me meer werk om de poorten schuin in de spanten te verwerken.

Heeft Ab ook gemeld op welke bronnen de vorm van de poorten is gebaseerd?

Altijd moeilijk om iemand anders woorden in je eigen woorden samen te vatten. Daarom maar even een letterlijk citaat, ik ben ervan overtuigd dat hij daar geen bezwaar tegen heeft, er staat voor de rest niets persoonlijks in. Alleen een mening waar hij voor staat:

Maar laten we de filosofie even laten voor wat hij is. Je argument was onder andere dat de zijkanten van je poorten misschien niet helemaal verticaal zouden staan. Dat moet ook niet. De poorten werden (letterlijk) gehakt nadat het onderste dek was aangebracht. De onderkanten van die poorten werden parallel gelegd aan het dek, dat bijna per definitie glooiend was. Om dan een vierkant luik te blijven krijgen (en vierkant waren ze), moesten de zijden van de poort meekantelen. Dat valt je zo haast niet op, maar bestudeer de tekeningen van de Vasa maar eens en je zult zien dat het zo is. Niemand heeft gezegd dat de zijkant van een poort samenvalt met de zijkant van een stut of oplang. Ik heb op de Vasa poorten gezien die duidelijk aan de zijkanten met een klos waren aangevuld omdat op die plaats even geen verticaal hout was te vinden. Geen probleem voor de bouwer, hij voegde gewoon hout toe waar dat nodig was.

Ik denk alleen dat hij met vierkant rechthoekig bedoelde, een veelgemaakte verwisseling.

Groet,

Ad

Het zijn in ieder geval geen simpele varianten van dezelfde tekening. De spantposities zijn verschillend, evenals het aantal waterlijnen en verticalen.

Dé reden voor mij om wat betreft de 7P af te haken: veel tegenstrijdige info en expert's die elkaar tegenspreken of in ieder geval niet aanvullen. Zelf heb ik niet genoeg kennis van zaken om bepaald zaken duidelijk te krijgen, ik hoop dat Emke uitsluitsel kan geven.

Met alle respect heren, je moet toch wel van heel goede huize komen om de woorden van Hoving in twijfel te trekken:

Heeft Ab ook gemeld op welke bronnen de vorm van de poorten is gebaseerd? Op van de Velde tekeningen zie je het niet terug en het lijkt me meer werk om de poorten schuin in de spanten te verwerken

Maa nu de geschutpoorten, volgens hoving zouden deze dus vierkant zijn dat is niet wat mij logisch lijkt

Wil jullie nogmaals de tip geven om zijn boek "Nicolaes Witzen, Scheep-Bouw-Konst Open Gesteld" ISBN 90-5194-109-9 te bemachtigen. Dit betreft een 15 jarige studie van de boeken van Witzen en van Yk, in mijn geval noodzakelijk om beide boeken sowieso te begrijpen. Jammer genoeg is het boek is bijna niet te krijgen.

Niet verkeerd opvatten, nogmaals, met alle respect!

Op zich ook weer logisch. Als het luik een parallellogram zou zijn in plaats van rechthoekig heb je denk ik bredere sponningen nodig hebt om die vorm te laten scharnieren. En als ze achteraf uitgekapt worden hoef je ook niet te stroken met stutten.

Wil jullie nogmaals de tip geven om zijn boek "Nicolaes Witzen, Scheep-Bouw-Konst Open Gesteld" ISBN 90-5194-109-9 te bemachtigen. Dit betreft een 15 jarige studie van de boeken van Witzen en van Yk, in mijn geval noodzakelijk om beide boeken sowieso te begrijpen. Jammer genoeg is het boek is bijna niet te krijgen.

bol.com heeft em voor zo'n €100 in het engels. Stevige lectuur.

En de info is inderdaad niet eenduidig en de experts zullen ook van mening blijven verschillen. Ik denk dat je er niet aan ontkomt een variant te kiezen die je het meeste aanspreekt en die te blijven volgen. Misschien met een paar aanpassingen naar eigen inschatting.

Ik had hem eerst ook op mijn lijstje staan, maar Dirk heeft me met zijn Utrecht gemotiveerd om op die manier de Walcheren uit te gaan werken (hiermee leg ik de lat wel erg hoor en het zal nog wel even duren. Eerst nog een paar modellen om alles beter in de vingers te krijgen)

bol.com heeft em voor zo'n €100 in het engels. Stevige lectuur

MP in de gaten houden en regelmatig bij de Sleghte naar binnen stappen, en uiteraard regelmatig Googelen. Zo heb ik mijn boeken ook verzameld. Persoonlijk zou ik voor de Nederlandse uitgave gaan, vindt de materie in het Nederlands al moeilijk genoeg.8-O

En de info is inderdaad niet eenduidig en de experts zullen ook van mening blijven verschillen. Ik denk dat je er niet aan ontkomt een variant te kiezen die je het meeste aanspreekt en die te blijven volgen. Misschien met een paar aanpassingen naar eigen inschatting.

Dat verbaasd mij dus: In Leleystad is er iemand met de 1:1 bezig, die zal toch niet op de gok begonnen zijn. Zonder gekheid, die zullen toch eerst alles besproken hebben voor ze startten?

Ik had hem eerst ook op mijn lijstje staan, maar Dirk heeft me met zijn Utrecht gemotiveerd om op die manier de Walcheren uit te gaan werken (hiermee leg ik de lat wel erg hoor en het zal nog wel even duren. Eerst nog een paar modellen om alles beter in de vingers te krijgen)

Gezien je prestaties met de Dolphyn hoef je niet zo lang te wachten met de Walcheren!

Met alle respect heren, je moet toch wel van heel goede huize komen om de woorden van Hoving in twijfel te trekken.

Als we alles zonder onderbouwing van elke professor aan zouden nemen zouden we als mensheid niet echt opschieten. Ten slotte was de heer hoving ook niet bij de bouw van de 7p.

Als de poorten inderdaad vierkant waren dan suggereren de tekeningen van vd Veldes bekijkt lijkt de onderkant van de poort gelijk te liggen met de waterlijn en de poorten volgen dan echter wel de bolling van het dek.

Ofwel we zullen het nooit exact weten ik ga in ider geval nog even over de poorten van mijn schip nadenken

Dat verbaasd mij dus: In Leleystad is er iemand met de 1:1 bezig, die zal toch niet op de gok begonnen zijn. Zonder gekheid, die zullen toch eerst alles besproken hebben voor ze startten?

Erger nog, de eerste versie is compleet afgebroken en er is opnieuw begonnen. Dat is een verhaal waar ik ook niet het fijne van weet, er zijn daar een hoop minder frisse dingen gebeurd waar iedereen zo zijn eigen versie van heeft. Maar dat er een enorme discussie is geweest (en wellicht nog steeds is) over de te gebruiken plannen en bouwmethode is een feit.

Groet,

Ad

Gezien je prestaties met de Dolphyn hoef je niet zo lang te wachten met de Walcheren!

Da's een feit. Al meen ik me te herinneren dat hun eerste lijnenplan problemen opleverden en dat ze daar een nieuwe versie van hebben moeten maken. Ik ga er van uit dat in Lelystad behoorlijk wat overleg is geweest en dat bij verschillen er iemand de uiteindelijke knopen doorhakt. Hier zijn we allemaal baas van eigen schip waardoor eenduidigheid lastiger wordt.... en weer unieke modellen oplevert :) Het zou mooi zijn als de werf de tekeningen beschikbaar zou stellen zo dat we weten wat hun uitgangspunten zijn. Of zijn dat de tekeningen van Cor Emke?

Wat betreft de Walcheren. Ik heb eerst nog de walvisvaarder geduldig in de steigers staan. Daar wil ik wat meer mee gaan scratchen. Dan de Friesland om beter bekend te worden met een vergelijkbaar scheepstype voor ik me aan de Walcheren ga wagen.

Als we alles zonder onderbouwing van elke professor aan zouden nemen zouden we als mensheid niet echt opschieten.

Als ik je reactie juist interpreteer, heb ik je enigsinds geïrriteerd. Dat was dus niet de bedoeling, waarvoor mijn excuses!( Ondanks tot twee maal toe "met alle respect" in mijn reactie)

De professor onderbouwd zijn uitspraak wel, n.l. zijn bevindingen op de Vasa. Hij zegt toch duidelijk dat de poorten met het dek mee lopen. Aangezien de Vasa naar Hollandse school is gebouwd, voornamelijk door Hollanders, kun je deze bevindingen naar de 7P doortrekken. Het is dus geen typisch 7P detail maar algemeen op Hollandse schepen toegepast.

Als de poorten inderdaad vierkant waren dan suggereren de tekeningen van vd Veldes bekijkt lijkt de onderkant van de poort gelijk te liggen met de waterlijn en de poorten volgen dan echter wel de bolling van het dek.

Als Hoving beweerd dat het meelopen van de poorten met het oog nauwelijks waarneembaar is, zal ook vd Velde daar mischien niet van bewust zijn geweest, hij zal er van uit gaan dat de poorten met de waterlijn meelopen en ze zo ook tekenen. Vd Velde was een groot kenner van schepen maar of hij met dit soort detail's bekend was...

Ofwel we zullen het nooit exact weten ik ga in ider geval nog even over de poorten van mijn schip nadenken

Met de Vasa "achter de hand" is veel te achterhalen, heb er zelf veel foto's gemaakt enkele jaren geleden, zal eens kijken of ik wat bruikbare kan vinden.

Barkman je hebt me niet geïrriteerd het is meer een standpunt van mij persoonlijk

In iedergeval toch maar eens naar Stockholm rijden om de wasa te bekijken dan

Erger nog, de eerste versie is compleet afgebroken en er is opnieuw begonnen.

Da's een feit. Al meen ik me te herinneren dat hun eerste lijnenplan problemen opleverden en dat ze daar een nieuwe versie van hebben moeten maken

Dit is wat ik dus bedoelde toen ik aanhaalde dat ik het herziene rompenplan een raar verhaal vond.

Toen men voor de eerste keer begon met de 7P, was het de bedoeling deze volgens de vlakbouwmethode te maken. Dit bleek uiteindelijk niet mogelijk. Er werd toen gesteld dat men niet meer over de kennis beschikte om volgens de vlabouwmethode te bouwen.
Voorgaande stond enkele jaren geleden op de site van de Bataviawerf, ik kan dat niet meer terukg vinden!

Een tijd later heette het dat de rompvorm niet klopte en dat daarom opnieuw moest worden begonnen met de bouw. Ik blijf het een vreemde gang van zaken vinden voor zo'n project, ook het vertrek van Scheepsbouwer Vos heeft mij steeds verbaasd.

(Nee, maak je niet ongerust, zijn dingen die mij bezig houden, verder geen complottheorieën of zo.;))

Stockholm staat ook op mijn verlanglijstje :D

Blijft nog de vraag of we erachter kunnen komen welke tekeningen zijn gekozen voor de huidige bouw in Lelystad. Volgens Peter (Pter) over het bouwverslag van de scratchbouw van Erik (Beagle) en hem, hebben ze de betreffende plannen kunnen bemachtigen.
Als de plannen van de NVM (2002) overeenkomen met die van Erik en Peter zijn we mogelijk iets wijzer :confused:
Ik heb geprobeerd om te ontdekken of de poorten van het model van Erik en Peter rechthoekig zijn en de dekronding volgen, maar kom hier met het blote oog en matige resolutie niet uit.

Weer nieuws van het "speurfront".
Ik vond vanmorgen een email van Cor Emke in mijn IN box:D. Een heel prettig en mededeelzaam bericht.

Hij werkt aan de tekeningen voor de 7P zoals deze nu in Lelystad wordt gebouwd. Maar omdat de vorderingen minimaal zijn werkt hij er ook niet veel aan. Ondanks dat geeft hij aan dat de tekeningen in een vergevorderd stadium zijn, ook qua interieur.

Als voorbeeld stuurde hij een pdf van het lijnenplan mee. De in mij bezit zijnde lijnenplannen zijn volgens hen gedateerd. Hij tekent deze met een CAD programma, en als hij ze in pdf opslaat en ik ze in een svg programma (in mijn geval Inkscape) open, dan zijn alle lijnen nog steeds als vectoren beschikbaar. Dat is natuurlijk een enorme vooruitgang ten opzichte van gescande tekeningen die je dan moest importeren en overtrekken:D:banana:. Verder ook geen last meer van tekeningen die een ietsiepietsie schuin gescand zijn of zelfs wat "skew" zijn, wat een heerlijkheid!!!

Als ik met deze voorbeeldtekening overweg kon was hij wel bereid om de complete set van (tot nu toe) 19 tekeningen op te sturen.

Ik heb hem ondertussen geantwoord, natuurlijk met de bevestiging dat ik ze graag ontvang. Verder ook gevraagd hoe ik de tekeningen moet behandelen en of ik ze aan anderen mag doorsturen. Ik hoop vanzelfsprekend op een positief antwoord, maar als hij aangeeft dat er copyright op zit en ik ze uitsluitend voor eigen gebruik mag gebruiken dan heb ik dat uiteraard te respecteren.

Ik wacht weer in spanning af, maar we zijn een eind gekomen in een paar dagen!!!

Groet,

Ad

Stockholm staat ook op mijn verlanglijstje :D

Ik ben er in 2004 voor het laatst naar een congres geweest. Ik weet niet hoe de status van het museum indertijd was, maar toen heb ik er in ieder geval niet bij nagedacht.
Het lijkt me wel erg interessant, maar ik denk niet dat het er ooit nog van komt. Tot voor verleden jaar gingen we 2 keer per jaar op buitenland vakantie, maar dan staat volgens mijn vrouw de wegwijzer richting zuiden. De animo om nog naar buitenland naar vakantie te gaan is het laatste jaar echter sterk geslonken, en wellicht blijft het voortaan bij de 3 weken Ouddorp op Goeree wat we al meer dan 10 jaar jaarlijks in juni doen.

Groet,

Ad

Weer nieuws van het "speurfront".
Ik vond vanmorgen een email van Cor Emke in mijn IN box:D. Een heel prettig en mededeelzaam bericht.

Hij werkt aan de tekeningen voor de 7P zoals deze nu in Lelystad wordt gebouwd. Maar omdat de vorderingen minimaal zijn werkt hij er ook niet veel aan. Ondanks dat geeft hij aan dat de tekeningen in een vergevorderd stadium zijn, ook qua interieur.

Als voorbeeld stuurde hij een pdf van het lijnenplan mee. De in mij bezit zijnde lijnenplannen zijn volgens hen gedateerd. Hij tekent deze met een CAD programma, en als hij ze in pdf opslaat en ik ze in een svg programma (in mijn geval Inkscape) open, dan zijn alle lijnen nog steeds als vectoren beschikbaar. Dat is natuurlijk een enorme vooruitgang ten opzichte van gescande tekeningen die je dan moest importeren en overtrekken:D:banana:. Verder ook geen last meer van tekeningen die een ietsiepietsie schuin gescand zijn of zelfs wat "skew" zijn, wat een heerlijkheid!!!

Als ik met deze voorbeeldtekening overweg kon was hij wel bereid om de complete set van (tot nu toe) 19 tekeningen op te sturen.

Ik heb hem ondertussen geantwoord, natuurlijk met de bevestiging dat ik ze graag ontvang. Verder ook gevraagd hoe ik de tekeningen moet behandelen en of ik ze aan anderen mag doorsturen. Ik hoop vanzelfsprekend op een positief antwoord, maar als hij aangeeft dat er copyright op zit en ik ze uitsluitend voor eigen gebruik mag gebruiken dan heb ik dat uiteraard te respecteren.

Ik wacht weer in spanning af, maar we zijn een eind gekomen in een paar dagen!!!

Groet,

Ad

Zijn bereidwilligheid is op zich al goed nieuws en mocht je toestemming krijgen dan kun je mij noteren voor een setje. Dan kan ik me er nog eens aan wagen het in 3D te zetten.

Back