De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alweer fout....

Wij doen momenteel het avontuur van Cornelis de Witt eens dunnetjes over....
Jullie gaan dus de Engelse marine een vernietigende slag toebrengen :confused:. Is dat niet een tikkeltje ambitieus en is daar een goede (of slechte) reden voor?

Je weet trouwens hoe het met Cornelis is afgelopen?
 
Is dat niet een tikkeltje ambitieus en is daar een goede (of slechte) reden voor?

Ik zei toch "dunnetjes"? Die vernietigende slag werd overigens door De Ruijter toegebracht, en wel ergens anders. Niet door deWitt: die deed slechts de afleidingsmanouvre.
Goede reden: ja hoor... toet toet, boing boing centjes verdienen....

Wat er verder met Cornelis gebeurde boeit me weinig.... We gaan per slot van rekening NIET zijn hele leven tot in minutieus detail naspelen, he?
 
Ik zei toch "dunnetjes"? Die vernietigende slag werd overigens door De Ruijter toegebracht, en wel ergens anders. Niet door deWitt: die deed slechts de afleidingsmanouvre.
Goede reden: ja hoor... toet toet, boing boing centjes verdienen....
En verder: "de stoker een schep en de meester een schoppie..."
 
Sorry... het spijt me dat je zo in de war bent.... Ontkenning is daarvan slechts de eerste fase.
31E5CA45-F945-4E4C-AB9C-7402962F47E9.jpeg
 
Die vernietigende slag werd overigens door De Ruijter toegebracht, en wel ergens anders. Niet door deWitt: die deed slechts de afleidingsmanouvre.
Als je d'r geen hout van afweet, verzin dan niet je eigen geschiedenis. De Ruijter was ziek, z'n kapiteins deden het werk. De Witt was als gouverneur aanwezig. Als je er alles van wil weten vraag je het maar aan onze eigen MBFB-Geschiedkundige annex MBFB-Hoofd Beveiliging. Die zal vermoedelijk zelfs het aantal schepen en aantal kanonnen weten, alsmede de samenstelling en de diameter van de kanonskogels.
 
De Ruijter was ziek, z'n kapiteins deden het werk.
Re Ruijter was ziek, (had iets van schietkatoen ingeademd of zo) en zijn kapiteins deden het werk, maar de Ruijter had wel de leiding ook al was ie ziek.
De Ruijter viel ergens aan (dat met die ketting over de rivier, ben de naam effe vergeten) en zette het destijds pas opgerichtte korps Mariniers aan land om een of andere vesting in te nemen, terwijl de Witt de Thames op voer en aanviel als afleidingsmanouvre.

Ik heb het zelf op Wikipedia gelezen, dus geen onzin vertellen, jan....
 
Ik denk dat Blub probeert te zeggen dat hij kijkt naar zijn reflectie op het water.
Hopende nog wat te zien van jou op de bodem,met een ketting om je nek volgehangen met fuck jou slogans.

Groet:Piet piraat
 
Re Ruijter was ziek, (had iets van schietkatoen ingeademd of zo) en zijn kapiteins deden het werk, maar de Ruijter had wel de leiding ook al was ie ziek.
De Ruijter viel ergens aan (dat met die ketting over de rivier, ben de naam effe vergeten) en zette het destijds pas opgerichtte korps Mariniers aan land om een of andere vesting in te nemen, terwijl de Witt de Thames op voer en aanviel als afleidingsmanouvre.
zelf op Wikipedia gelezen, dus geen onzin vertellen, jan....

Ach ach ach... Ik denk dat onze Opper-Vetputopzichter der tweede klasse een beetje in de war is.
Je had "De gebroeders de Witt". Dat waren politici. Althans, dat vonden ze zelf. "Het volk" vond dat op een gegeven moment niet meer, dus werden ze in den Haag door het plebs om zeep geholpen, ondersteboven opgehangen, ontdaan van ingewanden en zo werden er nog een aantal oude ambachten op hen uitgeoefend.
Goed gebruik, moesten we vaker met lieden doen die zichzelf tot "politicus" uitroepen!
Je had ook "Witte de Witt"; een van de ondercommandanten van Maarten Tromp.
Niet van De Ruijter; de Ruijter is zelfs een tijdje ondercommandant van "De dubbele Witt" (bijnaam) geweest.
Aan de befaamde "Tocht naar Chatham" tijdens de 3e Engelse oorlog heeft Witte de Witt niet meegedaan.
Overigens was het Jan van Brakel, een van de kapiteins van De Ruijter die tijdens de toch naar Chatham de ketting over de Medway zou hebben doorbroken met zijn schip "De Vreede". Da's waarschijnlijk niet correct; dat was waarschijnlijk een brander. (Een schip wat bedoeld was om in brand te steken, een vijandelijk schip te rammen en zo het vijandelijke schip uit te schakelen)

Corrien zei:
...Die zal vermoedelijk zelfs het aantal schepen en aantal kanonnen weten, alsmede de samenstelling en de diameter van de kanonskogels.
Ten eerste spreek je op een schip over "kanons";"kanonnen" zijn die dingen die ze op het land gebruiken.
Ten tweede spreek je niet over de diameter van de kogels, maar over de diameter van de loop. Zeker in de Gouden eeuw kon de diameter van de kogels redelijk variëren. Dat loste men op door de ruimte tussen kogel en loop op te vullen met doek. Trekken en velden in een loop had men toen nog nooit van gehoord.
Ten derde was de samenstelling van de kogels meestal van ijzer. Het soort wat wij momenteel aanduiden als "pisbakkenijzer".

Saillant detail: in de forten op het land werden die kogels op een fornuis verhit, om zo meer schade aan te kunnen richten.
Dat gaf ook een zeker risico voor degene die de kogels in de loop moest "aanzetten". (de kogel helemaal tegen de kruitlading aandrukken) In sommige gevallen ontbrandde het kruit dan al door de hitte van de kogel en verliet de loop voortijdig, de aanzetter mét zijn stok met zich meenemend.
Ach ja....
Soms zit het mee, soms zit het niet en moet je staan.
De één z'n dood is de ander z'n toetje.
Hoge bomen maken gebutste appels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top